Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КЦС ВП від 04.07.2019 року у справі №345/1183/17 Ухвала КЦС ВП від 04.07.2019 року у справі №345/11...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Ухвала

10 липня 2019 року

м. Київ

справа № 345/1183/17

провадження № 61-28332св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Синельникова Є. В. (суддя-доповідач),

суддів: Осіяна О. М., Сакари Н. Ю., Хопти С. Ф., Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивач - управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації,

відповідач - ОСОБА_1,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Апеляційного суду Івано-Франківської області, у складі колегії суддів:

Василишин Л. В.,

Пнівчук О. В., Максюти І. О., від 15 серпня 2017 року.

Короткий зміст позовних вимог

У квітні 2017 року управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації звернулось до суду з позовом

до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої субсидії.

Свої вимоги позивач обґрунтовував тим, що 12 травня 2015 року ОСОБА_1, житель села Вістова Калуського району, звернувся із заявою про призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. На підставі вказаної заяви та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, йому було призначено субсидію. Відповідачу було відомо про обов'язок повідомляти достовірні дані про зміну складу осіб, зареєстрованих за адресою, за якою надається субсидія, що підтверджується його підписами на заяві про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Перевіркою було встановлено, що ОСОБА_1 у період з 15 вересня 2015 року по 05 вересня 2016 року на території села Вістова Калуського району не був зареєстрований, про що складено акт від 19 вересня 2016 року № 480 про припинення надання субсидії, відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг та здійснено перерахунок виплаченої субсидії за період з 01 жовтня 2015 року по 30 квітня 2016 року.

Із урахуванням зазначеного, враховуючи те, що ОСОБА_1 не повідомив про зміну місця реєстрації, позивач просив позов задовольнити, стягнути з відповідача грошові кошти у розмірі 14 658,39 грн за період з 01 жовтня 2015 року по 30 квітня 2016 року, які були надміру виплачені у вигляді житлової субсидії внаслідок зловживання з боку відповідача.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Калуського районного суду Івано-Франківської області

від 11 липня 2017 року, у складі судді Сухарник І. І., у задоволенні позову управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що знявшись з реєстрації з 15 вересня 2015 року за місцем проживання, ОСОБА_1 фактично надалі проживав за місцем призначення йому субсидії, де і отримував її на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. За новим місцем реєстрації відповідач не користувався субсидією, що виключає подвійне надання субсидії. Позивачем не доведено завдання відповідачем майнової шкоди, а відповідачем не допущено порушень, які б слугували підставою для відшкодування шкоди.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

Рішенням Апеляційного суду Івано-Франківської області від 15 серпня

2017 року апеляційну скаргу управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації задоволено. Рішення Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 11 липня 2017 року скасовано. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації 14 658,39 грн надміру виплачених у вигляді житлової субсидії за період з 01 жовтня 2015 року по 30 квітня 2016 року. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що відповідач набув без достатньої правової підстави майно, а саме грошові кошти, які підлягають стягненню на користь управління соціального захисту у повному обсязі. Апеляційний суд виходив із того, що відповідач, не повідомивши орган соціального захисту про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, допустив порушення, яке є підставою для повернення надміру виплаченої суми субсидії. Оскільки останній добровільно не повернув такі кошти, позивач обґрунтовано звернувся до суду про їх стягнення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи

У вересні 2017 року ОСОБА_1 подав до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ касаційну скаргу,

в якій просить скасувати рішення Апеляційного суду Івано-Франківської області від 15 серпня 2017 року і залишити в силі рішення Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 11 липня 2017 року, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга мотивована тим, що у Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України № 39/283/90/5 від 29 грудня 1997 року, визначено вичерпний перелік випадків повернення надміру перерахованих субсидій, і такої підстави, як зняття з реєстрації громадянина, вказаний порядок не містить. Саме по собі зняття громадянина із реєстрації місця проживання не може бути підставою для повернення субсидії. Після зняття із реєстрації місця проживання він фактично продовжував проживати за попередньою адресою. При вирішенні спору судом апеляційної інстанції неправильно застосовано положення статті 1212 ЦК України.

Окрім того, заявник посилається на те, що спір між сторонами з приводу здійснення органом владних повноважень (управлінням соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації) щодо контролю за розподілом бюджетних коштів, спрямованих на виплату субсидій для відшкодування житлово-комунальних послуг, не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 13 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі.

Статтею 388 ЦПК України, в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - ЦПК України), визначено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

Пунктом 4 Розділу ХІІІ "Перехідні положення" ЦПК України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

06 червня 2019 року на підставі протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Верховного Суду справу № 345/1183/17 розподілено судді-доповідачеві.

Ухвалою Верховного Суду від 01 липня 2019 року справу за позовом управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої субсидії призначено до судового розгляду.

Доводи осіб, які подали відзивів (заперечення) на касаційну скаргу

У поданих запереченнях на касаційну скаргу управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації посилається на те, що при вирішенні спору судом апеляційної інстанції правильно застосовано норми матеріального права із урахуванням встановлених обставин справи, а доводи касаційної скарги не спростовують правильного по суті рішення суду апеляційної інстанції.

Позиція Верховного Суду

Відповідно до частини 6 статті 403 ЦПК України справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду у всіх випадках, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної чи суб'єктної юрисдикції.

Згідно з частинами 1 та 4 статті 404 ЦПК України питання про передачу справи на розгляд палати, об'єднаної палати або Великої Палати Верховного Суду вирішується судом за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи.

Про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду суд постановляє ухвалу із обґрунтуванням підстав, визначених у частинами 1 та 4 статті 404 ЦПК України.

Оскільки у цій справі оскаржується судове рішення і з підстав порушення правил предметної і суб'єктної юрисдикції, вказану справу необхідно передати на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Керуючись статтями 402 403 404 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

УХВАЛИВ:

Справу за позовом управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплаченої субсидії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Апеляційного суду Івано-Франківської області від 15 серпня 2017 рокупередати на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Ухвала суду касаційної інстанції оскарженню не підлягає.

Головуючий Є. В. Синельников Судді О. М. Осіян Н. Ю. Сакара С. Ф. Хопта В. В.

Шипович
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст