Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КЦС ВП від 19.03.2020 року у справі №635/4233/19 Ухвала КЦС ВП від 19.03.2020 року у справі №635/42...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Ухвала

02 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 635/4233/19

провадження № 61-4268св20

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.

суддів: Воробйової І. А., Коломієць Г. В., Лідовця Р. А. (суддя-доповідач), Черняк Ю. В.,

учасники справи:

позивач - Покотилівська селищна рада Харківського району Харківської області,

відповідач - ОСОБА_1,

третя особа - Головне управління державної податкової служби у Харківській області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Камінської Анни Анатоліївни, на постанову Харківського апеляційного суду від 06 лютого 2020 року у складі колегії суддів:

Сащенка І. С., Котелевець А. В., Тичкової О. Ю.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2019 року Покотилівська селищна рада Харківського району Харківської області звернулася до суду з позовом до ОСОБА_2, третя особа - Головне управління державної податкової служби у Харківській області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Позовна заява мотивована тим, що Покотилівською селищною радою 25 грудня 2007 року укладено з ОСОБА_1 договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325158200:00:006:0049, загальною площею 0,0668 га, що відноситься до земель житлової та громадської забудови і знаходиться за адресою: АДРЕСА_1. Договір укладено на 49 років. Відповідно до пункту 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у загальній сумі 2 415,49 грн на рік. Пунктом 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 48 309,76 грн.

Рішенням XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21 травня 2013 року затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель вказаного населеного пункту у складі текстових та графічних матеріалів, а також затверджено базову вартість 1-го квадратного метра землі у розмірі 112,68 грн.

Зазначена нормативна грошова оцінка селища Покотилівка введена у дію з 01 січня 2014 року.

Селищна рада вважала, що з 01 січня 2014 року для розрахунку розміру орендної плати за договором має враховуватись нормативна грошова оцінка земельної ділянки, затверджена рішенням XXV сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 21 травня 2013 року.

Рішенням XXVI сесії VI скликання Покотилівської селищної ради від 13 грудня 2013 року затверджено розмір орендної плати за земельні ділянки, що надаються в оренду на території селища Покотилівка, а також встановлено розміри орендної плати на рік у відсотках від нормативної грошової оцінки землі в залежності від виду цільового використання земельної ділянки. Згідно з даним рішенням селищної ради для встановлення розміру орендної плати за землю необхідно укласти додаткові угоди до раніше зареєстрованих договорів оренди землі, які в строк до 01 квітня 2014 року орендарям необхідно передати компетентному органу для проведення державної реєстрації.

Згідно з додатком № 1 до зазначеного рішення селищної ради розмір орендної плати за земельні ділянки житлової та громадської забудови на території селища Покотилівка складає 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік.

Зазначала, що ОСОБА_1 було зобов'язано у строк до 01 січня 2014 року укласти із селищною радою додаткову угоду до договору щодо збільшення розміру орендної плати до 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік, а також передати її компетентному органу для державної реєстрації.

Рішенням IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради від 18 лютого 2016 року встановлено розмір орендної плати за землю у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки землі для фізичних та юридичних осіб (без винятку), а також зобов'язано орендарів у строк до 01 травня 2016 року надати до Покотилівської селищної ради витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для укладення додаткових угод.

Вказувала, що внаслідок невиконання відповідачем вищезазначених рішень селищної ради до місцевого бюджету упродовж 2016-2018 років недоотримано 55 089,38 грн.

Ураховуючи наведене, Покотилівська селищна рада Харківського району Харківської області просила суд внести зміни до договору оренди землі, який укладено 25 грудня 2007 року Покотилівською селищною радою з ОСОБА_1, щодо земельної ділянки, загальною площею 0,0668 га, за кадастровим номером 6325158200:00:006:0049, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, який зареєстровано у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" 22 лютого 2008 року за № 040870300002, виклавши положення пунктів 5 та 9 договору у наступній редакції:

- "Пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01 січня 2018 року становить 266 013,38 грн";

- "Пункт 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік".

Короткий зміст рішень суду першої інстанції

Рішенням Харківського районного суду Харківської області від 02 жовтня 2019 року у задоволенні позову Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області до ОСОБА_1, третя особа - Головне управління державної податкової служби у Харківській області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем не надано належних і допустимих доказів в обґрунтування необхідності зміни розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. Підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку, а не збільшення рішенням Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області розміру орендної плати за землю.

При цьому, суд взяв до уваги висновки, викладені у постанові Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 16 квітня 2018 року у справі № 910/7905/17.

Додатковим рішенням Харківського районного суду Харківської області від 15 жовтня 2019 року у задоволенні вимог представника ОСОБА_1 - адвоката Камінської А. А. про розподіл між сторонами витрат на професійну правничу допомогу адвоката у розмірі 25 000 грн відмовлено.

Стягнуто з Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області в дохід держави судовий збір у розмірі 1 921 грн.

Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Харківського апеляційного суду від 06 лютого 2020 року апеляційну скаргу Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області задоволено.

Рішення Харківського районного суду Харківської області від 02 жовтня 2019 року та додаткове рішення Харківського районного суду Харківської області від 15 жовтня 2019 року скасовано.

Ухвалено нове судове рішення, яким позов Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області задоволено.

Внесено зміни до договору оренди землі, укладеного 25 грудня 2007 року між Покотилівською селищною радою та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки, загальною площею 0,0668 га, кадастровий номер № undefined, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, який зареєстровано у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" 22 лютого 2008 року за № 040870300002 та викладено положення пунктів 5 та 9 договору у наступній редакції:

- "Пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01 січня 2018 року становить 266 013,38 грн";

- "Пункт 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік".

Вирішено питання розподілу судових витрат.

Судове рішення апеляційного суду мотивовано тим, що умовами договору оренди землі передбачено зміну розміру орендної плати за землю, відповідач ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі, разом з тим не порушує питання про припинення чи розірвання цього договору, продовжує використовувати орендовану земельну ділянку, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати є підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, тому положення відповідних пунктів 5 та 9 договору оренди мають бути викладені в іншій редакції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі, поданій у березні 2020 року до Верховного Суду, представник ОСОБА_1 - адвокат Камінська А. А., посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржуване судове рішення апеляційного суду та залишити у силі рішення і додаткове рішення районного суду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що апеляційний суд не врахував висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 16 квітня 2018 року у справі № 910/7905/17, проте, що рішення міської ради може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди виключно тоді, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо у самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 ЦК України.

Вказує, що аналогічні правові позиції викладено й у інших постановах Верховного Суду.

Разом з тим, існують протилежні правові висновки Верховного Суду України у постанові від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16, а також у постанові Верховного Суду від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц (провадження № 61-36441св18) про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, а також, що відповідне рішення міської ради є обов'язковим для виконання.

Тобто, існує неоднакове застосування Верховним Судом закону у подібних правовідносинах.

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

У червні 2020 року Покотилівська селищна рада Харківського району Харківської області подала до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на те, що її доводи є безпідставними, оскільки апеляційний суд забезпечив повний та всебічний розгляд справи, надавши належну оцінку доказам та обставинам справи, тому судове рішення апеляційного суду просить залишити без змін.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 14 квітня 2020 року відкрито касаційне провадження в указаній справі і витребувано матеріали справи із суду першої інстанції.

Ухвалою Верховного Суду від 20 липня 2020 року справу призначено до розгляду.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Між Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області та ОСОБА_1 25 грудня 2007 року укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у Харківському районному відділі реєстрації ХРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" 22 лютого 2008 року за № 040870300002.

Відповідно до умов договору земельна ділянка передається ОСОБА_1 у платне користування для обслуговування будівлі адміністративного управління, майстерні з ремонту автомобілів, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.

Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 48 309,76 грн. Пунктами 9,10,11,12 договору встановлюється, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Покотилівської селищної ради у розмірі 5 % від грошової оцінки земельної ділянки, у сумі 2
415,49 грн
на рік. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженим Кабінетом Міністрів України, нормами, що заповнюється під час укладання або зміни договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки від 22 лютого 2008 року, Покотилівською селищною радою передано ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею
0.0668 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

Рішенням ХХV сесії VI Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області від 21 травня 2013 року затверджено базову вартість 1 кв. м землі у сел. Покотилівка станом на 01 січня 2013 року у розмірі 112,68 грн/кв. м, та введено в дію з 01 січня 2014 року.

Рішенням ХХVІ сесії VI Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області "Про встановлення розмірів орендної плати за землю та укладання додаткових угод до договорів оренди землі, переукладання раніше укладених договорів, що не зареєстровані" від 13 грудня 2013 року затверджено додаток № 1 "Розмір орендної плати за земельні ділянки, що надаються в оренду на території сел. Покотилівка", розмір орендної плати за земельні ділянки житлової та громадської забудови на території сел. Покотилівка складає 10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік. Для встановлення розміру орендної плати за землю згідно додатку № 1 вирішено укласти додаткові угоди до раніше зареєстрованих договорів орендної землі з орендарями вказаними в додатку № 2, зокрема ОСОБА_1.

Рішенням IV сесії VII скликання Покотилівської селищної ради "Про упорядкування розміру ставок на оренду земельних ділянок на території Покотилівської селищної ради" від 18 лютого 2016 року встановлено розмір орендної плати за землю у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки землі для фізичних та юридичних осіб (без винятку), а також зобов'язано орендарів у строк до 01 травня 2016 року надати до Покотилівської селищної ради витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для укладення додаткових угод.

Покотилівською селищною радою Харківського району Харківської області складений розрахунок, за яким недоотриманий дохід за користування земельною ділянкою, що надана відповідачу, складає 55 089,38 грн.

Відповідно до витягу № 386 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що проведена Міськрайонним управлінням у Харківському районі та м. Люботин Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 26 грудня 2018 року № 18-20-0.23,061-2041/186-18, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, станом на 01 січня 2018 року складає 266 013,38 грн.

ОСОБА_1 направлено лист-вимогу від 18 квітня 2019 року № 613/02-21 з пропозицією укласти додаткову угоду від 18 квітня 2019 року, проте від укладення Додаткової угоди він ухиляється.

Мотиви передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши наведені у касаційній скарзі доводи, колегія суддів дійшла висновку по необхідність передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, тим самим задовольнивши клопотання прокурора.

Відповідно до частин 3 та 5 статті 403 ЦПК України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів, палати або об'єднаної палати, передає справу на розгляд Великої Палати, якщо така колегія (палата, об'єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об'єднаної палати) іншого касаційного суду.

Суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії або палати, має право передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо дійде висновку, що справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

Частиною 1 статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Отже, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 ПК України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Частиною 2 статті 651 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частини 2 статті 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Виходячи зі змісту статей 632, 651 ЦК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або на підставі закону.

Відповідно до частини 1 статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У разі коли сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінилися, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною 4 статті 652 ЦК України, змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило би співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Враховуючи наведене, колегія суддів Судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 16 квітня 2018 року у справі № 910/7905/17 дійшла до висновку, що у контексті спірних земельних правовідносин, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, норми статей 632, 651 ЦК України, статті 288 ПК України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" повинні розумітися і застосовуватися таким чином: "Зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформлена рішенням міської ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цими рішеннями законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний та максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

Водночас, рішення міської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 ЦК України".

До аналогічних висновків неодноразово доходив Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду й у інших справах з подібними правовідносинами, зокрема, у постановах: від 21 листопада 2018 року у справі № 911/3627/17, від 27 листопада 2018 року у справі № 910/21685/17, від 19 лютого 2019 року у справі № 910/21590/17, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19 та інших.

Відмовляючи у задоволенні позову Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області, суд першої інстанції також врахував зазначену правову позицію.

Разом з тим, Верховний Суд України у постанові від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16 дійшов висновку про те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, незалежно від того, чи сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати.

До подібних правових висновків також неодноразово доходив Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду, зокрема, у постановах: від 30 січня 2020 року у справі 640/15419/15-ц (провадження № 61-16971св19), від 24 липня 2019 року у справі № 644/9862/14-ц (провадження № 61-21925св18), від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц (провадження № 61-36441св18) та інших.

У постанові від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц (провадження № 61-36441св18) Верховний Суд також вказав, що з огляду на положення норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, рішення міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста та затверджено нові ставки орендної плати, яке є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнано, є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Вказаний правовий висновок Верховного Суду також узгоджується з висновком Верховного Суду України у постанові від 07 жовтня 2015 року у справі № 3-481гс15.

Відповідно до частини 4 статті 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" єдність системи судоустрою забезпечується, зокрема єдністю судової практики (пункт 4).

Єдність судової практики є фундаментальною засадою здійснення судочинства і визначається тим, що має гарантувати стабільність правопорядку, об'єктивність і прогнозованість правосуддя. Застосування ж судами різних підходів до тлумачення законодавства, навпаки, призводить до невизначеності закону, його суперечливого та довільного застосування. Також єдність судової практики є складовою вимогою принципу правової визначеності.

Колегія суддів вважає, що існує неоднакове тлумачення та застосування норм матеріального права у спірних правовідносинах у Касаційному господарському суді та Касаційному цивільному суді у складі Верховного Суду щодо обов'язковості рішень органів місцевого самоврядування для внесення змін до договорів оренди землі в частині перегляду розміру орендної плати, з урахуванням принципу свободи договору танаявності чи відсутності у договорах оренди погодженої сторонами підстави для такого перегляду, а саме відповідного рішення органу місцевого самоврядування, що свідчить про виключну правову проблему, тому передача цієї справи до Великої Палати Верховного Суду необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики для забезпечення принципу правової визначеності в державі.

Крім того, колегія суддів вбачає підстави для часткового відступлення від наведених вище висновків Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду в частині відсутності законодавчих підстав для внесення змін до договору оренди землі щодо розміру орендної плати при зміні нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до абзацу першого пункту 1 статті 289 ПК України (у редакції станом на час виникнення спору) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Оскільки зміна вартості землі є об'єктивним фактором, а як договором оренди землі, так і законодавством розмір орендної плати визначається у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, то, на думку колегії суддів, зміна нормативної грошової оцінки землі є підставою для зміни розміру орендної плати у грошовому виразі, незалежно від домовленості сторін у договорі про можливість такої зміни.

Водночас рішення органу місцевого самоврядування про зміну ставок орендної плати можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 ЦК України.

З урахуванням наведеного та положень статей 402, 403, 404 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

УХВАЛИВ:

Передати на розгляд Великої Палати Верховного Суду справу № 635/4233/19

за позовом Покотилівської селищної ради Харківського району Харківської області до ОСОБА_1, третя особа - Головне управління державної податкової служби у Харківській області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Камінської Анни Анатоліївни, на постанову Харківського апеляційного суду від 06 лютого 2020 року.

Ухвала суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття і оскарженню не підлягає.

Головуючий Судді:Д. Д. Луспеник І. А. Воробйова Г. В. Коломієць Р. А. Лідовець Ю. В. Черняк
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст