Головна Блог ... Новини Що таке бойовий імунітет: огляд прийнятого законопроекту № 7145 Що таке бойовий імунітет: огляд прийнятого законоп...

Що таке бойовий імунітет: огляд прийнятого законопроекту № 7145

эксклюзив
Відключити рекламу
Що таке бойовий імунітет: огляд прийнятого законопроекту № 7145 - 98b1f8d21a6a574b8756f6f9405ff121.jpg

15 березня 2022 року, на пленарному засіданні Верховної Ради України - було прийнято в цілому Закон України “Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законів України щодо визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії режиму воєнного стану” (законопроект № 7145) - надалі - Закон. На сьогодні прийнятий Закон передано на підпис Президента України.

В умовах збройної агресії проти України, дуже важливим фіксування на рівні національного законодавства меж відповідальності військового командування, військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, працівників правоохоронних органів, що виконуючи свої обов’язки боронять нашу Україну. Таким чином, було введено поняття “бойовий імунітет”.

Що розуміється під цим поняттям?

Принцип “бойового імунітету” (“combat immunity”) розповсюджено у правових системах багатьох країн. Зокрема у США діє, так зване, Правило Рендуліча (Rendulic rule) - за яким передбачено критерії відповідальності військових командирів за помилки. Зокрема, при прийнятті рішення досліджуються всі обставини і причини прийняття відповідного рішення, на основі саме тієї інформації, що була у розпорядженні командира на момент прийняття рішення. Принцип бойового імунітету діє і в Великій Британії і полягає у обмеженні загальноправової відповідальності військовослужбовців, які дійсно беруть участь у бойових діях.

Згадайте новину: Прийнято закон про розширення повноважень Нацполіції (законопроект №7147)

Отже, Закон (законопроект № 7145) вносить зміни до Закон України “Про оборону України”, а саме, дає визначення поняття бойового імунітету.

“бойовий імунітет – звільнення військового командування, військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, працівників правоохоронних органів, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні України, осіб, визначених Законом України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» (далі для спрощення - суб’єкти бойового імунітету), від відповідальності (в т.ч. кримінальної), за втрати особового складу, бойової техніки чи іншого військового майна, наслідки застосування збройної та іншої сили під час відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту, виконання інших завдань з оборони України із застосуванням будь-яких видів зброї (озброєння), настання яких з урахуванням розумної обачності неможливо було передбачити при плануванні та виконанні таких дій (завдань) або які охоплюються виправданим ризиком, крім випадків порушення правил ведення війни або застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до оновленої статті 20 Закон України «Про оборону України»- посадові особи, як і звичайні громадяни, винні у порушенні НПА у сфері оборони України, несуть визначену законом відповідальність з урахуванням бойового імунітету.

Водночас, відповідно до нової частини в статті 17 Закон України “Про оборону Українисуб’єкти бойового імунітету зобов’язані дотримуватися правил ведення війни та застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України під час виконання завдань з оборони України.

Згадайте новину: Колаборціоністи. Кримінальна відповідальність та обмеження

Зміни торкнулися і Кримінального кодексу України. Так, в розділі XIII ”Обставини, що виключають злочинність діяння” додано статтю 43-1 із назвою “виконання обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України”.

Відповідно до цієї статті - не є кримінальним правопорушенням діяння (дія або бездіяльність), вчинене в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту та спрямоване на відсіч та стримування (нейтралізацію) збройної агресії Російської Федерації або агресії іншої країни, якщо це заподіяло шкоду життю та здоров’ю тієї особи, хто посягає, а також заподіяло шкоду правоохоронюваним інтересам фізичних або юридичних осіб або держави Україна, при відсутності ознак катування та порушення правил ведення війни або застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Фактично, зафіксовано, що особа не підлягає кримінальній відповідальності за застосування зброї (озброєння), бойових припасів або вибухових речовин проти майна та осіб, які здійснюють збройну агресію проти України, якщо їх застосування відбулося відповідно до вимог законодавства.

Разом із тим - не вважаються виконанням обов’язку за цією статтею таке діяння, яке явно не відповідає небезпечності агресії або обстановці відсічі та стримування (нейтралізації), не було необхідним для досягнення значної суспільно корисної мети у конкретній ситуації та створило загрозу для життя інших людей або загрозу екологічної катастрофи чи настання інших надзвичайних подій більшого масштабу.

Згадайте новину: В умовах воєнного стану права працівника обмежені - новий закон №7160

Новий Закон (законопроект № 7145), прийнятий ВР України, також уточнив відповідальність деяких високопосадовців. Відповідно до нової частини 3 статті 9 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” - особа, яка займає політичну посаду, посаду державної служби, посаду в органах місцевого самоврядування, посаду керівника суб’єкта державного сектору економіки - в умовах воєнного стану - не несе відповідальність (в т.ч. кримінальну), за рішення, дії чи бездіяльність, негативні наслідки яких неможливо було передбачити або які охоплюються виправданим ризиком, за умови, що такі дії (бездіяльність) були необхідні для відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту.

Джерело: юридичний ресурс Протокол

  • 4736

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 4736

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні новини

    Дивитись усі новини
    Дивитись усі новини
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати