Про затвердження Порядку запровадження обов’язкових автоматизованих систем контролю викидів забруднюючих речовин
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 1626 від 10.12.2025}
Відповідно до частини другої статті 32 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок запровадження обов’язкових автоматизованих систем контролю викидів забруднюючих речовин, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та діє з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні, крім положень цієї постанови щодо суб’єктів господарювання, які провадять діяльність на підставі інтегрованого довкіллєвого дозволу, які діють з 1 січня 2026 року.
{Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
ПОРЯДОК
запровадження обов’язкових автоматизованих систем контролю викидів забруднюючих речовин
{У тексті Порядку слово “Міндовкілля” у всіх відмінках замінено словом “Мінекономіки” згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
1. Цей Порядок визначає механізм запровадження обов’язкових автоматизованих систем контролю за обсягом та параметрами викидів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря організованими стаціонарними джерелами (далі - автоматизована система контролю викидів).
2. У цьому Порядку термін “автоматизована система контролю викидів” вживається у значенні інформаційно-вимірювальної системи, що складається із засобів вимірювань, інших пристроїв і призначена для безперервного вимірювання параметрів відхідних газів та вмісту в них забруднюючих речовин, а також для розрахунку обсягу викидів і передачі даних автоматизованих інструментальних вимірювань до Мінекономіки.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про охорону атмосферного повітря”, “Про метрологію та метрологічну діяльність”, “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”.
{Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
3. Запровадження автоматизованої системи контролю викидів здійснюється з метою:
отримання достовірної та оперативної інформації про вміст забруднюючих речовин у викидах від стаціонарних джерел;
моніторингу викидів у випадках, передбачених інтегрованим довкіллєвим дозволом;
{Пункт 3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
контролю за дотриманням обсягу викидів, що затверджений дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;
обліку викидів для складення та подання звітності, у тому числі податкової, звітності про дотримання умов інтегрованого довкіллєвого дозволу та звітності, пов’язаної з міжнародними зобов’язаннями України;
{Абзац п’ятий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
оцінки ефективності заходів, спрямованих на зменшення обсягу викидів забруднюючих речовин, а також ефективності роботи газоочисного обладнання.
Функціонування автоматизованої системи контролю викидів забезпечується шляхом застосування автоматизованих інструментальних вимірювань обсягів та параметрів викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел (далі - автоматизовані інструментальні вимірювання).
Суб’єкти господарювання також можуть здійснювати періодичні інструментально-лабораторні вимірювання параметрів викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел і ефективності роботи газоочисного обладнання.
4. Автоматизовані інструментальні вимірювання проводяться суб’єктами господарювання у разі:
експлуатації виробництва або технологічного устаткування на новоствореному стаціонарному джерелі відповідно до переліку виробництв та технологічного устаткування, на яких проводяться автоматизовані інструментальні вимірювання параметрів викидів забруднюючих речовин, згідно з додатком;
виробничої необхідності за власною ініціативою суб’єкта господарювання шляхом прийняття рішення про проведення таких вимірювань за визначеними ним речовинами та показниками, про що зазначений суб’єкт повідомляє Міндовкіллю листом у місячний строк з дня прийняття такого рішення;
експлуатації установки на підставі інтегрованого довкіллєвого дозволу, у разі коли в умовах такого дозволу визначено вимоги щодо встановлення та функціонування автоматизованого обладнання для моніторингу викидів.
{Пункт 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
5. Автоматизовані інструментальні вимірювання включають такі параметри, як температура, тиск, вміст водяної пари у відхідних газах.
Вимірювання вмісту водяної пари у відхідних газах не проводяться, якщо відібрані проби відхідного газу було просушено до аналізу викидів.
На установках спалювання відходів та установках сумісного спалювання відходів автоматизовані інструментальні вимірювання температури проводяться поблизу внутрішньої стінки або в іншій репрезентативній точці камери згоряння.
6. Визначення місць відбору та відбір проб, аналіз відповідних забруднюючих речовин і вимірювання параметрів процесів, а також забезпечення якості автоматизованої системи контролю викидів та референтних методів вимірювання для калібрування та сертифікації зазначених систем здійснюються відповідно до національних стандартів, що встановлюють вимоги до процесів і параметрів роботи автоматизованої системи контролю викидів. Облік національних стандартів веде Мінекономіки та оприлюднює їх на своєму офіційному веб-сайті.
7. Автоматизовані інструментальні вимірювання проводяться з використанням засобів вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
8. Суб’єкти господарювання забезпечують передачу даних автоматизованих інструментальних вимірювань до Мінекономіки відповідно до технічних вимог та специфікацій передачі даних до програмно-технічних засобів зазначеного Міністерства.
9. Збирання, обробка та аналіз переданих даних автоматизованих інструментальних вимірювань здійснюються Мінекономіки за допомогою програмно-технічних засобів.
10. Строк установлення автоматизованої системи контролю викидів та забезпечення передачі даних автоматизованих інструментальних вимірювань:
становить не більше п’яти років з моменту набрання чинності цією постановою для суб’єктів господарювання, зазначених в абзаці другому пункту 4 цього Порядку;
установлюється суб’єктами господарювання, що зазначені в абзаці третьому пункту 4 цього Порядку;
установлюється операторами установок у строки, визначені інтегрованим довкіллєвим дозволом, для суб’єктів господарювання, зазначених в абзаці четвертому пункту 4 цього Порядку.
{Пункт 10 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1626 від 10.12.2025 }
ПЕРЕЛІК
виробництв та технологічного устаткування, на яких проводяться автоматизовані інструментальні вимірювання параметрів викидів забруднюючих речовин
| Назва виробництва та/або технологічного устаткування | Параметри викидів забруднюючих речовин |
| Установки, які спалюють паливо із загальною номінальною споживаною тепловою потужністю 100 МВт або більше, на підприємствах енергетичної галузі* | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| Установки спалювання відходів та установки сумісного спалювання відходів* | оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) у перерахунку на діоксид азоту (за умови встановлення нормативів гранично допустимих викидів) |
| Установки, що виробляють двоокис титану | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки, що вивільняється в результаті розщеплення та кальцинування з установок для накопичення відпрацьованої кислоти в об’єктах з сульфатним процесом |
| Обертові випалювальні печі для виробництва цементного клінкеру продуктивністю понад 500 тонн на добу або інші печі продуктивністю понад 50 тонн на добу | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| Установки для виробництва скла, зокрема скловолокна, плавильною продуктивністю понад 20 тонн на добу | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| Установки для випалювання та агломерації металевої руди (включаючи сульфідну руду) | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| Виробництво чавуну або сталі (первинне або переплав), зокрема безперервний розлив, продуктивність якого перевищує 2,5 тонни на годину: | |
| установки гранулювання | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| доменні печі | речовини у вигляді суспендованих твердих частинок, недиференційованих за складом |
| конвектори | речовини у вигляді суспендованих твердих частинок, недиференційованих за складом |
| електродугові печі | речовини у вигляді суспендованих твердих частинок, недиференційованих за складом |
| котли, які працюють на технологічному газі | оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) у перерахунку на діоксид азоту |
| Котли, які працюють на технологічному газі, що експлуатуються під час виробництва коксу | оксиди азоту (оксид та діоксид азоту) у перерахунку на діоксид азоту |
| Виробництво сірчаної кислоти | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| Переробка нафти і газу: | |
| установки каталітичного крекінгу | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| установки регенерації сірки | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| установки, оснащені селективним каталітичним відновленням або селективним некаталітичним відновленням | аміак |
| Котли-утилізатори, що експлуатуються під час виробництва целюлози з деревини або аналогічних волокнистих матеріалів | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки |
| Технологічні печі/нагрівачі із загальною номінальною споживаною тепловою потужністю 50 МВт або більше, що експлуатуються під час виробництва органічних хімічних речовин у безперервних процесах, із загальною виробничою потужністю хімічних речовин понад 20 тис. тонн на рік | оксид вуглецю |
| Установки для виробництва пірометалургійного цинку | діоксид сірки (діоксид та триоксид) у перерахунку на діоксид сірки (крім випадків, коли викиди після установки направляються на установку з виробництва сірчаної кислоти) |
| | |

page
youtube
Особи з інвалідністю або інші особи, які потребують постійного догляду, які проживають (перебувають) у закладах/установах незалежно від форми власності та підпорядкування і отримують соціальні послуги із стаціонарного догляду, паліативного догляду, підтриманого проживання (далі - заклади догляду), - у супроводі працівників закладу догляду, уповноважених директором закладу догляду або особою, яка його заміщує (за наявності наказу директора закладу догляду або особи, яка його заміщує, про виїзд осіб з інвалідністю або інших осіб, які потребують постійного догляду, за межі України та документів, що підтверджують інвалідність). При цьому осіб з інвалідністю або інших осіб, які потребують постійного догляду, можуть супроводжувати працівники закладу догляду, які перебувають на військовому обліку у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, Центральному управлінні або регіональних органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів, з розрахунку одна особа на 25 осіб з інвалідністю та інших осіб, які потребують постійного догляду.