Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 23.08.2016 року у справі №916/4305/14 Постанова ВГСУ від 23.08.2016 року у справі №916/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2016 року Справа № 916/4305/14 Вищий господарський суд України в складі колегії

суддів:Грейц К.В. - головуючого, Бакуліної С.В., Поляк О.І.,розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" на постановувід 12.04.2016 Одеського апеляційного господарського судуу справі Господарського суду Одеської області № 916/4305/14за позовом Прокурора м. Іллічівськ Одеської області в інтересах держави в особі Іллічівської міської ради Одеської областідоТовариства з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ"про внесення змін до договору оренди землі,за участю представників: позивача - не з'явилисьвідповідача - Генпрокуратури -Писаренко Л.Л. Суходольський С.М.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Одеської області від 16.02.2016 у справі №916/4305/14 (суддя Цісельський О.В.), залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 12.04.2016 (колегія суддів у складі головуючого судді Лисенко В.А., суддів Гладишевої Т.Я., Ярош А.І.), задоволено позовні вимоги Прокурора м. Іллічівськ Одеської області в інтересах держави в особі Іллічівської міської ради Одеської області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" (далі - відповідач) про внесення змін до договору оренди землі. Внесено зміни до договору оренди землі від 02.08.2010, укладеного між Іллічівською міською радою Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ", на земельну ділянку загальною площею 0,8040 га, кадастровий номер 5110800000020230018, несільськогосподарського призначення, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться за адресою: м. Іллічівськ, вул. Перемоги, 1. Пункт 5 договору викладено в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4213522,80грн".

Відповідач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в позові, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: ст. ст. 632, 652 Цивільного кодексу України, ст. ст. 13, 15, 18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 288 Податкового кодексу України, ст. 34, 43 Господарського процесуального кодексу України.

Зокрема, скаржник вважає, що зміна нормативної грошової оцінки землі не є підставою для внесення змін у спірний договір, оскільки затвердження міською радою нормативної грошової оцінки не є істотною зміною обставин, а інші визначені законом та/або договором підстави зміни умов договору, в даному випадку, також відсутні.

Відзиву на касаційну скаргу позивачем не надано.

Представник міської ради не скористався своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні касаційної інстанції, що, однак, не перешкоджає розглядові касаційної скарги і про що сторони були попереджені ухвалою Вищого господарського суду України від 09.08.2016.

Розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України від 22.08.2016 №08.03-04/3486 у зв'язку з запланованою відпусткою судді Гоголь Т.Г. призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів у справі №916/4305/14, відповідно до якого визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Грейц К.В. (доповідач), судді - Бакуліна С.В., Поляк О.І.

Заслухавши пояснення присутніх у відкритому судовому засіданні представників відповідача та Генеральної прокуратури України, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного та рішенні місцевого господарських судів, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що 02.08.2010 між Іллічівською міською радою Одеської області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець на підставі рішення сесії Іллічівської міської ради від 27.03.2009 №535/37-V надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 5110800000020230018, несількогосподарського призначення, із земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться за адресою: м. Іллічвськ, вул. Перемоги, 1 (п.1 договору); в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,8040 га, в тому числі 0,8040 га - землі, які використовуються в комерційних цілях: під проїздами, проходами та площадками (п.2 договору); нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2268633,16 гривень (два мільйони двісті шістдесят вісім тисяч шістсот тридцять три гривні 16 копійок), з коефіцієнтом індексації за 2009р. (п.5 договору); договір укладено на 10 років, до 27 березня 2019 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж 60 днів до закінчення дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. В іншому випадку договір оренди землі вважається розірваним (п.8 договору); розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів орендної плати, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладення відповідної угоди, яка буде невід'ємною частиною цього договору. Зміна розміру орендної плати проводиться незалежно від волі сторін цього договору у разі: законодавчої зміни ставки орендної плати; зміни грошової оцінки земель Іллічівської територіальної громади. У цьому разі розмір орендної плати змінюється орендодавцем, а в існуючий договір сторін зміна та доповнення не проводиться (п.12 договору); орендодавець земельної ділянки має право, зокрема, змінювати розмір орендної плати у разі змін відповідно до закону нормативної грошової вартості земельної ділянки та інших мотивів (п.26 договору); зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п.32 договору); договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п.39 договору). Зазначений договір зареєстровано у Одеській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 27.08.2010 за №041050800083.

На підставі акта приймання-передачі земельної ділянки позивач передав відповідачу, а останній прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, визначену умовами договору оренди.

Рішенням Іллічівської міської ради №129-VI від 16.12.2011 затверджено нормативну грошову оцінку земель населених пунктів на території Іллічівської міської ради.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №30-30-2/537 від 21.08.2013 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, наданої відповідачеві в оренду, складає 4213522,80грн.

Зазначаючи про те, що затвердження міською радою нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок, за умовами укладеного договору оренди та приписами законодавства, є підставою для внесення відповідних змін у договір оренди землі, Прокурор м. Іллічівськ звернувся до господарського суду з позовом в інтересах Іллічівської міської ради Одеської області про внесення змін у договір оренди землі від 02.08.2010 шляхом викладення пункту 5 договору в наступній редакції: " Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4213522,80грн". Позовні вимоги обґрунтовані, зокрема, приписами ст. ст. 632, 652 Цивільного кодексу України, ст. ст. 13, 15, 18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі".

Вирішуючи спір у справі, попередні судові інстанції зазначили, що оскільки рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки є чинним, а умовами укладеного між сторонами договору та приписами чинного законодавства визначено можливість зміни умов договору оренди у випадках, встановлених договором або законом, заявлені у справі позовні вимоги є законними та обґрунтованими.

Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на таке.

Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

У відповідності до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення відповідних змін у договір оренди.

За умовами пунктів 26, 32 договору оренди землі від 02.08.2010 орендодавець земельної ділянки має право, зокрема, змінювати розмір орендної плати у разі змін відповідно до закону нормативної грошової вартості земельної ділянки, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішення Іллічівської міської ради "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на території Іллічівської міської ради" від 16.12.2011 є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнане, отже є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відтак, враховуючи чинність рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки та визначення як умовами укладеного між сторонами договору оренди, так і приписами чинного законодавства можливості зміни умов договору в разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі, висновки попередніх судових інстанцій про задоволення позову колегія суддів вважає законними та обґрунтованими.

Доводи касаційної скарги висновків судів першої та апеляційної інстанцій про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог не спростовують, а зводяться до намагання надати їм перевагу та переоцінити встановлені судами обставини та досліджені ними докази, що за приписами ст. ст. 1115, 1117 Господарського процесуального кодексу України перебуває поза процесуальними межами повноважень суду касаційної інстанції.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини встановлені господарськими судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки суду відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим підстави для скасування постанови суду апеляційної інстанції та задоволення вимог касаційної скарги відсутні.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БЛАЗ" залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.04.2016 у справі Господарського суду Одеської області № 916/4305/14 залишити без змін.

Головуючий суддя К.В. Грейц

Судді С.В. Бакуліна

О.І. Поляк

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст