Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 13.12.2016 року у справі №910/11196/16 Постанова ВГСУ від 13.12.2016 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2016 року Справа № 910/11196/16

Вищий господарський суд України у складі: суддя Палій В.В. - головуючий (доповідач), судді Васищак І.М. і Селіваненко В.П.,

розглянув касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ІМЕНІ ІЛЛІЧА", м. Маріуполь,

на рішення господарського суду міста Києва від 11.07.2016

та постанову Київського апеляційного господарського суду від 11.10.2016

зі справи № 910/11196/16

за позовом приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ІМЕНІ ІЛЛІЧА" (далі - Комбінат), м. Маріуполь,

до публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця"), м. Київ,

про стягнення 59 086,11 грн.

Судове засідання проведено за участю представників сторін:

позивача - не з'явився

відповідача - Даховський М.А. предст. (дов. від 15.11.2016)

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Комбінат звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до ПАТ "Українська залізниця" про стягнення 59 086,11 грн. збитків, завданих при перевезенні, у зв'язку з недостачею вантажу.

Рішенням господарського суду міста Києва від 11.07.2016 у справі № 910/11196/16 (суддя Ковтун С.А.), яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 (судді Власов Ю.Л. - головуючий, Агрикова О.В., Майданевич А.Г.) у позові відмовлено повністю, з посиланням на відсутність доказів, які б підтверджували проведення інвентаризації майна державного підприємства "Донецька залізниця", з яким позивачем укладено договір перевезення вантажу, складання актів інвентаризації майна, складання та затвердження передавальних і зведених актів майна для передачі майна, майнових прав та обов'язків від державного підприємства "Донецька залізниця" до ПАТ "Українська залізниця".

Комбінат, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції судові акти попередніх інстанцій зі справи скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Сторони у відповідності до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлені про час і місце розгляду скарги.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального та матеріального права, заслухавши пояснення представника відповідача, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.

Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, що:

- 31.12.2014 Комбінатом як покупцем та товариством з обмеженою відповідальністю "Метінвест Холдинг" як постачальником укладено договір № МДМ-13.50-14-1291/127 щодо поставки коксової продукції виробництва, зокрема ПАТ "Авдіївський коксохімічний завод", ПАТ "Донецьккокс", ПАТ "Запоріжкокс", ПАТ "МК "Азовсталь";

- публічним акціонерним товариством "Авдіївський коксохімічний завод" як вантажовідправником зі станції Авдіївка Донецької залізниці на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці за накладною № 50546019 від 10.12.2015 відправлено, зокрема вагони №№ 59177766, 59195974, 59179796, 59179705, 59177600, 59179986, 59177592 з вантажем - кокс доменний; вантажоодержувачем за вказаною накладною є Комбінат;

- вищевказані вагони були видані Комбінату із складанням комерційних актів від 13.12.2015 БН724579/1557, БН724580/1558, БН724581/1559, БН724582/1560, БН724583/1561, БН724584/1562, БН724585/1563, в яких зафіксовано недостачу вантажу в кількості: 2 200 кг у вагоні № 59177766, 2 450 кг у вагоні № 59195974, 2 550 кг у вагоні № 59179796, 3 000 кг у вагоні № 59179705, 3 200 кг у вагоні № 59177600, 3 750 кг у вагоні № 59179986, 4 300 кг у вагоні № 59177592; в технічному відношенні вагони прибули справні, течі вантажу немає; маркування порушене;

- вартість недостачі вантажу, яка була розрахована позивачем з урахуванням норми недостачі вантажу 2%, склала 59 086,11 грн.

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення саме з ПАТ "Українська залізниця" на користь Комбінату 59 086,11 грн. збитків, завданих при перевезенні, у зв'язку з недостачею вантажу.

Згідно з приписами частини першої та другої статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

У відповідності до частини другої, третьої та четвертої статті 107 ЦК України після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.

Отже, у разі злиття, поділу, приєднання підприємств момент переходу майна та відповідних прав і обов'язків до нових підприємств визначається днем підписання передавального акту або розподільчого балансу, і передує внесенню запису до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" від 25.06.2014 № 200 вирішено утворити публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності) на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 (у т.ч. державне підприємство "Донецька залізниця" код ЄДРПОУ 01074957). Комісії необхідно у чотиримісячний строк з дати затвердження її персонального складу подати Міністерству інфраструктури: зведений акт оцінки майна, що вноситься до статутного капіталу товариства за формою згідно з додатком 5; зведені передавальні акти майна, земельних ділянок (абз. 2, 3 пункту 4). Міністерству інфраструктури: 1) у двомісячний строк: вжити заходів для реорганізації Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1; 3) до 31 серпня 2015 року затвердити зведений акт оцінки, зведені перелік і передавальний акт майна, що вноситься до статутного капіталу товариства, та майна, яке закріплюється за товариством на праві господарського відання з відображенням вартості, визначеної за результатами незалежної оцінки; 4) вжити до 31 грудня 2015 року заходів для припинення Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1. Установити, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до цього пункту, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 604 від 12.11.2014 (пункт 5).

Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції" від 12.11.2014 № 604 на часткову зміну пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" установлено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до пункту 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 цієї постанови.

Комісії з утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" разом з Міністерством інфраструктури: 1) під час проведення інвентаризації та оцінки майна: сформувати окремі акти обліку активів, власного капіталу і зобов'язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності за видами активів, власного капіталу та зобов'язань у розрізі статей балансу на останню дату, на яку надавалася фінансова звітність; сформувати окремі акти обліку активів, які розміщені на тимчасово окупованій території і обліковуються на балансах підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на іншій території України; 2) після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" згідно із законодавством (пункт 2 даної Постанови).

Таким чином, вказана постанова Кабінету Міністрів України фактично передбачає часткове правонаступництво ПАТ "Українська залізниця" (в частині активів) щодо ДП "Донецька залізниця", розташованого на тимчасово окупованій території та на території проведення антитерористичної операції), оскільки зобов'язання ДП "Донецька залізниця" не відображаються як в балансі правонаступника, так і не включаються до переліків і зведених актів інвентаризації майна (аналогічна позиція викладена у постанові ВГСУ від 17.10.2016 зі справи № 905/1774/15).

Відповідно до Указу Президента України № 405/2014 від 14.04.12014 "Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" антитерористичну операцію розпочато з 14.04.2014 на території Донецької та Луганської областей.

Згідно з приписами статті 1 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" період проведення антитерористичної операції триває до дати набрання чинності Указу Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Місцевий та апеляційний господарські суди: повно та всебічно дослідивши обставини справи, перевіривши їх поданими сторонами доказами, яким надали необхідну оцінку, з дотриманням наведених норм матеріального та процесуального права, встановивши, що державне підприємство "Донецька залізниця" знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції; враховуючи, що процедура реорганізації цих підприємств і передача всіх прав і обов'язків ПАТ "Українська залізниця" призупинена до завершення проведення антитерористичної операції (що передбачено спеціальним підзаконним нормативно - правовим актом), з урахуванням відсутності даних про складання та затвердження передавальних актів для передачі зобов'язань від державного підприємства "Донецька залізниця" до ПАТ "Українська залізниця", - дійшли заснованого на законі висновку про відмову в позові, пред'явленого до ПАТ "Українська залізниця", яке не стало правонаступником в частині зобов'язань державного підприємства "Донецька залізниця".

Державне підприємство "Донецька залізниця" несе самостійну відповідальність за своїми зобов'язаннями, і скаржник не позбавлений права звернутися із даним позовом до належного відповідача - державного підприємства "Донецька залізниця".

Доводи скаржника, наведені в касаційній скарзі, не спростовують висновків, викладених у рішенні місцевого та постанові апеляційного господарських судів.

Таким чином, рішення місцевого господарського суду та постанова апеляційного господарського суду зі справи відповідають встановленим ними фактичним обставинам, прийняті в цілому з дотриманням норм матеріального і процесуального права та передбачені законом підстави для їх скасування відсутні.

Керуючись статтями 1117, 1119-11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду міста Києва від 11.07.2016 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 11.10.2016 зі справи № 910/11196/16 залишити без змін, а касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ ІМЕНІ ІЛЛІЧА"- без задоволення.

Суддя В. Палій

Суддя І. Васищак

Суддя В. Селіваненко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст