Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 12.02.2014 року у справі №904/4732/13 Постанова ВГСУ від 12.02.2014 року у справі №904/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 лютого 2014 року Справа № 904/4732/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Божок В.С.- головуючого, Рогач Л.І., Сибіги О.М.перевіривши матеріали касаційної скаргидержавного підприємства "Придніпровська залізниця"на постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.11.2013у справігосподарського суду Дніпропетровської областіза позовомдержавного підприємства "Придніпровська залізниця"довідкритого акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат"простягнення 97 098, 84 грн.в судовому засіданні взяли участь представники:від позивача:Шуба Я.С. - дов. №33 від 01.01.2014;від відповідача:Лосєв Д.В. - дов. №52-16/47 від 23.01.2014;

ВСТАНОВИВ:

Рішенням від 28.08.2013 господарського суду Дніпропетровської області (суддя Панна С.П.) позов задоволено повністю.

Стягнуто з ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на користь ДП "Придніпровська залізниця" плату за користування вагонами у розмірі 97098, 84 грн., судовий збір у розмірі 1941, 98 грн.

Рішення мотивоване тим, що відповідно до ст.ст. 46, 47 Статуту залізниць України та п.33 Правил видачі вантажів одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. У разі прибуття вантажу на адресу одержувача, поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом та ін.), останній зобов'язаний прийняти такий вантаж від станції на відповідальне зберігання.

Постановою від 27.11.2013 Дніпропетровського апеляційного господарського суду (судді: Прудніков В.В. - головуючий, Орєшкіна Е.В., Широбокова Л.П.) рішення від 28.08.2013 господарського суду Дніпропетровської області скасовано. У задоволені позову ДП "Придніпровська залізниця" відмовлено.

Постанова мотивована тим, що позивачем не доведено факту неможливості подачі вагонів на колії станції призначення за період їх затримки, тому підстави для затримки вагонів та нарахування плати за їх користування, за час затримки відсутні.

Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанції ДП "Придніпровська залізниця" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить її скасувати, посилаючись на те, що судом апеляційної інстанції порушені норми матеріального та процесуального права, зокрема, ст.ст. 33, 46, 47 Статуту залізниць України; ст.ст.33 34 Господарського процесуального кодексу України.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним у задоволенні касаційної скарги відмовити.

Господарськими судами встановлено, що 06.11.2008 ДП "Придніпровська залізниця" та ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" уклали договір №ПР/М-08-2/11-2476а/НЮдч "Про експлуатацію під'їзної колії ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці". Договір регулює відносини щодо подачі і забирання вагонів.

Відповідно п.6 договору вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій станції Допоміжна. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Здавання вагонів провадиться на одній з приймально-здавальних колій станції Допоміжна.

На виконання вищевказаного договору, ДП "Придніпровська залізниця" прийняті порожні вагони власності ДП "Трансгарант-Україна", ТОВ "Інтрлізінвест" до перевезення на адресу одержувача - ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат".

На шляху прямування, відповідно до вимог п.п. 9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України 25.02.1999 за №113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458, на станціях Новоблочна, Девладове, Кривий Ріг Західний, Кривий Ріг Головний вищевказані вагони затримані на підставі наказів №№ 528, 530 від 17.12.2012, №540 від 19.12.2012, №545 від 21.12.2012 через зайнятість колій на станції призначення Кривий Ріг у зв'язку з неприйняттям вагонів відповідачем на свою під'їзну колію.

Станціями Новоблочна, Девладове складено акти № 111, 12 від 17.12.2012 (ГУ-23а) про затримку вагонів та акти загальної форми №№111, 477 від 17.12.2012, №485 від 19.12.2012 (ГУ-23). Станціями Кривий Ріг Західний, Кривий Ріг Головний складено акти №56 від 19.12.2012, №14 від 21.12.2012 (ГУ-23а) про затримку вагонів та акти загальної форми №119 від 19.12.2012, №3381 від 20.12.2012 (ГУ-23). Повідомлення про затримку вагонів станцією призначення вручено представникам ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" в порядку і строки, визначені п.10 Правил користування вагонами та контейнерами.

За час затримки вагонів, залізницею нараховано плату за користування спірними вагонами за відомостями плати №№ 25129237, № 24129232, 27129242, 27129244, 23129231, 27129241, 24129234, 25129235, 25129236 на загальну суму 97098,84 грн., які працівниками ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" підписані із запереченням: "З сумою за затримку не згодні. ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" готовий був прийняти вагони на під'їзну колію".

Пунктом 6.4 Правил реєстрації та експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.09.2004 за №856 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.10.2004 за №1316/9915, встановлено, що порожні власні вагони перевозяться за перевізними документами, в яких у графі "найменування вантажу" вказується: "Власник вагона (найменування власника). Направляється до пункту навантаження (у ремонт тощо)". Порядок та розмір нарахування плати за перевезення власних приватних порожніх вагонів встановлений у пункті 17 розділ) 1 Тарифного керівництва N1. Отже, порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов'язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці чи на станціях підходу, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом N1, а також інші права та обов'язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.

Апеляційним господарським судом встановлено, що на час прийняття зазначених наказів, на станції Кривий Ріг була лише 1 вільна колія для обгону локомотивів, інші колії зайняті. Зайнятість приймально-відправних колій по ст. Кривий Ріг, згідно з технологічним процесом роботи станції планує поїзний диспетчер дирекції з урахуванням підводу під навантаження порожніх вагонів парку УЗ і власних, вагонів з вантажами на адресу підприємства, маневрової роботи, необхідності приймання навантажених маршрутів і ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", обгону локомотивів, для чого необхідна наявність вільних колій станції. Згідно п.14.2 Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 31.08.05р. № 5076, приймання поїздів на станцію має проводитись на вільні колії, які призначені для цього технічно - розпорядчим актом станції.

Відповідно Положення про зайнятість колій за наказом № 528 на колії станції №4 з 10:50 год. 16.12.2012 до 12:40 год. 17.12.2012 за актами загальної форми ГУ-23 №№9297-9298/9327-9328; на колії № 5 з 21:15 год. 16.12.2012 до 01:25 год. 26.12.2012 за актами загальної форми ГУ-23 №№9314-9322/9475-9483 мала місце затримка вагонів з вини одержувача - ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат". Посилання на акти загальної форми, як на підтвердження затримки вагонів на колії станції Кривий Ріг з вини одержувача, яким своєчасно не було звільнено колії, зазначені у Положенні з даного наказу також по коліях №№3,8,14,6,9,12.

За наказом № 530 на колії № 3 з 20:00 год. 17.12.2012 до 03:05 год. 19.12.2012 по актам загальної форми ГУ-23 №№9332/9351; по колії №4 з 10:50 год. 16.12.2012 до 12:40 год. 17.12.2012 за актами загальної форми ГУ-23 №№ 9297-9298/9327-9328 мала місце затримка вагонів з вини одержувача - ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат". Посилання на акти загальної форми, як на підтвердження затримки вагонів на колії станції Кривий Ріг з вини одержувача вантажу, яким своєчасно не було звільнено колії, зазначені у Положенні з даного наказу також по коліях №№5,8,12,14.

За наказом № 540 на колії № 3 з 20:00 год. 17.12.2012 до 03:05 год. 19.12.2012, з 04:00 год. до 15:30 год. 22.12.2012 за актами загальної форми ГУ-23 №№ 9332/9351, 9392; на колії № 4 з 22:00 год. 19.12.2012 до 13:00 год. 20.12.2012 по актам загальної форми №№ 9362, 9363, 9364 мала місце затримка вагонів з вини одержувача - ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат". Посилання на акти загальної форми, як на підтвердження затримки вагонів на колії станції Кривий Ріг з вини одержувача вантажу, яким своєчасно не було звільнено колії, зазначені у Положенні з даного наказу також по коліях №№ 5,6,8,9,12,14.

За наказом № 545 на колії №3 з 04:00 год. до 15:30 год. 22.12.2012 по акту загальної форми ГУ-23 № 9392; по колії №5 з 21:15 год. 16.12.2012 до 01:25 год. 26.12.2012 за актами загальної форми №9314-9322/9475-9483 мала місце затримка вагонів з вини вантажоодержувача - ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат". Посилання на акти загальної форми, як на підтвердження затримки вагонів на колії станції Кривий Ріг з вини одержувача, яким своєчасно не було звільнено колії, зазначені у Положенні з даного наказу також по коліях №№ 6,9,12,14.

Як встановлено господарським судом апеляційної інстанції акти загальної форми ГУ - 23 складено в порушення вимог п. 8 Правил користування вагонами та контейнерами, за яким, у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції та вантажовласником. Надані позивачем акти загальної форми підписано лише представниками залізниці, тому вони не можуть служити належним доказом підтвердження викладених в них обставин. Докази виклику представників вантажоотримувача для підписання актів загальної форми залізницею не надано. Акти про відмову в підписанні цих актів не складались.

Правила користування вагонами та контейнерами є спеціальною правовою нормою, яка визначає порядок і умови користування вагонами та контейнерами, порядок визначення плати за їх користування.

Апеляційним господарським судом також встановлено, що спірні вагони простояли на станції затримки протягом 9 діб, однак згідно Положення про зайнятість колій, в цей період ДП "Придніпровська залізниця" здійснювало подачу відповідачу під завантаження-вивантаження інших вагонів.

Статтями 46, 47 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

У разі прибуття вантажу на адресу одержувача, поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом та ін.), останній зобов'язаний прийняти такий вантаж від станції на відповідальне зберігання.

Відповідно ст. 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Статтею 129 Статуту залізниць України встановлено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Пунктами 6, 8 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під'їзні колії або орендовані ділянки колій. Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Відповідно п.п. 9, 10, 13 вищевказаних Правил користування вагонами і контейнерами, про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці.

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах - один залишається на станції затримки і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Отже, апеляційний господарський обґрунтовано дійшов висновку, що позивач не надав належних доказів на підтвердження факту неможливості подачі вагонів на колії станції призначення за період їх затримки, отже підстави для затримки вагонів та нарахування плати за їх користування, за час затримки відсутні.

Відповідно ст. 111-7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що Дніпропетровським апеляційним господарським судом дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому постанова суду відповідає чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для її скасування немає.

На підставі викладеного, керуючись ст. 1115, п.1 ст. 1119, ст.11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

В задоволенні касаційної скарги відмовити.

Постанову від 27.11.2013 Дніпропетровського апеляційного господарського суду зі справи № 904/4732/13 залишити без змін.

Головуючий В.С. Божок

Судді Л.І. Рогач

О.М. Сибіга

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст