Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 02.11.2016 року у справі №923/1555/15 Постанова ВГСУ від 02.11.2016 року у справі №923/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2016 року Справа № 923/1555/15

Вищий господарський суд України у складі колегії:

Головуючого:Студенця В.І.,суддів:Васищака І.М., Малетича М.М.,за участю представників сторін позивача - не з"явився, відповідача - Сінюхіна І.В.,розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від та на рішення від01.06.2016 Господарського суду Херсонської області 10.11.2015у справі № 923/1555/15за позовомДержавного підприємства "Одеська залізниця"доПублічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав"простягнення 444 141,72 грн.,

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Одеська залізниця" (далі - ДП "Одеська залізниця") звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" (далі - ПАТ "АрселорМіттал Берислав") про стягнення 444141,72 грн., з яких 430407,00 грн - плата за користування вагонами та 13734,72 грн. - збір за зберігання вантажу у вагонах.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 03.09.2015 порушено провадження у справі №923/1555/15 за позовом ДП "Одеська залізниця" до ПАТ "АрселорМіттал Берислав" про стягнення 444141,72 грн.

Рішенням Господарського суду Херсонської області (суддя Литвинова В.В.) від 10.11.2015 позов задоволено; стягнуто з ПАТ "АрселорМіттал Берислав" на користь ДП "Одеська залізниця" 430407,00 грн. плати за користування вагонами, 13734,72 грн збору за зберігання вантажу у вагонах та 8882,84 грн. витрат по сплаті судового збору.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: Принцевська Н.М. - головуючий суддя, судді Діброва Г.І., Лисенко В.А.) від 01.06.2016 рішення Господарського суду Херсонської області від 10.11.2015 залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Одеського апеляційного господарського суду від 01.06.2016 та рішенням Господарського суду Херсонської області від 10.11.2015, ПАТ "АрселорМіттал Берислав" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Касаційна скарга мотивована тим, що при винесенні оскаржуваних судових рішень, судами неправильно застосовано п.42, 48, 119 Статуту залізниць України, п.8, 9, 10, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, ст.ст. 610, 614 ЦК України, а також норми процесуального права - ст.ст. 33, 34, 43 ГПК України.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 05.10.2015 касаційну скаргу ПАТ "АрселорМіттал Берислав" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 02.11.2016.

Розпорядженням Вищого господарського суду України від 31.10.2016 №08.03-04/5272 призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів у справі 923/1555/15 у зв"язку з відпусткою суддів Грека Б.М., Палія В.В.

Відповідно до протоколу автоматизованої зміни складу колегії суддів для розгляду справи №923/1555/15 призначено склад колегії суддів: головуючий суддя Студенець В.І., судді Васищак І.М., Малетич М.М.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами, 20.10.2011 між ДП "Одеська залізниця" (залізниця) та ПАТ "АрселорМіталл Берислав" (підприємство) укладено договір про подачу та забирання вагонів №ДН-4/16, відповідно до умов якого, Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під"їзної колії, яка належить залізниці та частково ПАТ "АрселорМіталл Берислав" і примикає стрілочними переводами № 6 та 18 до 3-ої колії станції Блакитне Одеської залізниці і обслуговується локомотивом залізниці.

Згідно з п. 14 договору, підприємство сплачує залізниці плату: за подачу, забирання вагонів; за користування вагонами (контейнерами); за маневрову роботу; інші збори і плати згідно Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та вільних тарифів.

В пунктах 16.1, 16.2 договору сторони передбачили, що за затримку власних та орендованих вагонів на коліях станцій Херсонської дирекції з вини підприємства, сплачується плата в розмірі 50 % від ставок за користування вагонами, згідно з розділом 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом. Збір за зберігання рухомого складу на своїх осях справляється у відповідності до розділу 3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом.

В квітні 2015 на адресу ПАТ "АрселорМіталл Берислав" надійшли порожні вагони в кількості 57 шт., які були затримані на станції Снігурівка Херсонської дирекції залізничних перевезень Одеської залізниці, відповідно до наказу № 6 від 06.04.2015 року, старшого диспетчера служби перевезень Одеської залізниці Розгон Т.А., у зв'язку з не прийняттям вагонів вантажовласником. Факт затримки вагонів підтверджується актом ф. ГУ-23а № 13 від 06.04.2015 про затримку вагонів на станції Снігурівка Одеської залізниці.

Повідомленням про затримку вагонів № 6 від 06.04.2015 року вантажоодержувача повідомлено про факт затримки вагонів на станції Снігурівка 06.04.2015 о 18 год. 20 хв.

Відповідно до довідки про переробну спроможність починаючи з 05.04.2015 до 10.04.2015 року переробна спроможність не виконувалась.

По станції Снігурівка Одеської залізниці 24.04.2015 року складено акт загальної форми № 200 про покладення на підставі ст. 46 Статуту залізниць України відповідальності за зберігання вантажу у вагонах на вантажоодержувача - ПАТ "АрселорМіталл Берислав".

Згідно з відомістю плати за користування вагонами №29049002 ПАТ "АрселорМіттал Берислав" було нараховано плату за користування вагонами 358 672,50 грн. та ПДВ 20% 71 734,50 грн, всього 430 407,00 грн. Представник відповідача відомість підписав з запереченнями.

Відповідно до накопичувальної картки №27040040 ПАТ "АрселорМіталл Берислав" було нараховано 11445,60 грн. + ПДВ 20% 2289,12грн, всього 13734,12 грн збору за зберігання вантажу у вагонах. Представник відповідача накопичувальну картку підписав з запереченнями.

ДП "Одеська залізниця" 15.07.2015 року направило на адресу ПАТ "АрселорМіталл Берислав" претензію, в якій містилась вимога про сплату 430 407,00 грн. плати за користування вагонами та 13 734,72 грн збору за зберігання вантажу у вагонах. Вказана претензія була залишена ПАТ "АрселорМіталл Берислав" без задоволення, що стало підставою для подання ДП "Одеська залізниця" даного позову, предметом якого є матеріально-правова вимога про стягнення 430 407,00 грн плати за користування вагонами та 13 734,72 грн збору за зберігання вантажу у вагонах.

Відповідно до положень ст. 119 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками залізничних під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства.

Згідно з пунктами 9 та 10 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими Наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 р. № 113, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 р. за № 165/3458, про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Затримка вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення оформлюється наказом залізниці, актом про затримку вагонів форми ГУ 23-а, що складається станцією затримки вагонів і підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання актів, але не менше як двома особами відповідно до пункту 3 Правил укладання актів. Усі дані, вказані в цьому акті, передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів" на станцію призначення, яка повинна інформувати вантажовласника про затримку вагонів з його вини шляхом вручення копії такого "Повідомлення..." не пізніше двох годин після його отримання станцією призначення.

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.

Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником.

У відповідності до п. 3 зазначених Правил облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станції відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами (контейнерами) форми ГУ-46, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23.

Згідно з п. 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника.

Пунктом 13 Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених Наказом № 113 Міністерства транспорту України від 25.02.1999 передбачено, що "плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці".

Відповідно до положень п. 46 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457, одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Пунктом 8 Правил зберігання вантажів зазначено, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах), у разі затримки їх з вини одержувача, після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією.

Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Господарськими судами встановлено, що про виникнення ускладнень по вивантаженню вантажу (намокання та злипання внаслідок великої кількості дощів) було повідомлено відповідачем лише операторів вагонів, залізниця з цього приводу не була повідомлена сторонами. Питання щодо припинення направлення вагонів під навантаження на станції Блакитне вирішувалися між вантажовідправником, вантажоодержувачем та операторами вагонів без участі залізниці.

Враховуючи вищевикладене, положення нормативно-правових актів, умови договору, суди попередніх інстанцій, дослідивши обставини затримання та накопичення вагонів на станціях Снігурівська Херсонської дирекції, дотримання залізницею вимог по складанню актів та повідомлення вантажоодержувавча про затримання вагонів та врахувавши, що відповідачем належними та допустимими доказами (сертифікат Торгово-промислової палати України) не підтверджено наявність форс-мажорних обставин, дійшли обгрунтованого висновку про наявність правових підстав для стягнення з відповідача 430407,00 грн плати за користування вагонами та 13734,72 грн збору за зберігання вантажу у вагонах.

Доводи ПАТ "АрселорМіттал Берислав", викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу положень ч. 2 ст. 1117 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.

Відповідно до ст. 1117 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Берислав" залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 01.06.2016 та рішення Господарського суду Херсонської області від 10.11.2015 у справі № 923/1555/15 - без змін.

Головуючий - суддя Студенець В.І.

Судді: Васищак І.М.

Малетич М.М.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст