Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 24.04.2014 року у справі №2а-539/07 Постанова ВАСУ від 24.04.2014 року у справі №2а-53...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 квітня 2014 року м. Київ К/9991/11222/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач)СуддівМороз Л.Л. Чалого С.Я. провівши у порядку письмового провадження касаційний розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області про визнання дій незаконними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії за касаційною скаргою УПФ України у м. Білій Церкві Київської області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2010 року

в с т а н о в и л а :

У грудні 2006 року ОСОБА_4 у Білоцерківському міськрайонному суді Київської області пред'явив позов до УПФ України у м. Білій Церкві Київської області про визнання дій незаконними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії за 2006-2007 роки.

Просив зобов'язати відповідача провести перерахунок пенсії згідно із статтею 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, відповідно до статті 50 цього ж Закону з 01 листопада 2006 року.

Також просив провести перерахунок доплати до пенсії згідно із статтею 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 01 липня 2006 року.

Під час розгляду справи судом першої інстанції позивач змінив свої позовні вимоги та просив зобов'язати відповідача провести перерахунок зазначених виплат з 01 січня 2007 року.

Постановою Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 15 лютого 2007 року в задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2007 року постанову Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 15 лютого 2007 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_4 задоволено.

Зобов'язано УПФ України у м. Білій Церкві Київської області з 01 листопада 2006 року провести перерахунок пенсії ОСОБА_4 пенсію згідно із статтею 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка повинна становити 8 мінімальних пенсій за віком, та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка повинна становити 75 відсотків мінімальної пенсії за віком, виходячи зі встановленого розміру мінімальної пенсії за віком, визначеного Законом України "Про Державний бюджет України на 2006 рік.

Зобов'язано УПФ України у м. Білій Церкві Київської області провести з 01 липня 2006 року перерахунок доплати до пенсії згідно із статтею 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка повинна була бути встановлена в розмірі однієї заробітної плати, визначеної Законом України "Про Державний бюджет України на 2006 рік.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07 квітня 2009 року касаційну скаргу УПФ України у м. Білій Церкві Київської області задоволено частково. Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 26 вересня 2007 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Київського апеляційного адміністративного суду.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2010 року постанову Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 15 лютого 2007 року скасовано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги

ОСОБА_4 задоволено частково.

Зобов'язано УПФ України у м. Білій Церкві Київської області провести перерахунок пенсію ОСОБА_4 в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та щомісячну додаткову пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі 100 відсотків мінімальної пенсії за віком станом на день проведення нарахування та відповідно до статей 50, 54 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з 01 січня по 31 грудня 2007 року.

Зобов'язано УПФ України у м. Білій Церкві Київської області провести перерахунок доплати до пенсії ОСОБА_4 відповідно до статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як непрацюючому пенсіонеру, який проживає у зоні посиленого радіоекологічного контролю з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з розрахунку мінімального розміру заробітної плати, встановленого статтею 79 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік.

В решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням суду апеляційної інстанції УПФ України у м. Білій Церкві Київської області подало касаційну скаргу. Посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, а справу направити на новий судовий розгляд.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до статті 49 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії, інвалідом 2-ої групи.

Статтями 50 та 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначені підстави та умови призначення державних пенсій та додаткових пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю.

Вихідним критерієм обрахунку державної та додаткової пенсії виступає мінімальна пенсія за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком, згідно статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Будь-яких інших нормативно-правових актів, які б визначали механізм вирахування мінімальної пенсії за віком або встановлювали її розмір, немає.

За таких обставин, положення частини третьої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" щодо застосування мінімального розміру пенсії за віком, встановленого частиною першою цієї статті тільки стосовно визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом, не є перешкодою для застосування даної величини (мінімального розміру пенсії за віком) для обрахування інших пенсій чи доплат, пов'язаних з мінімальною пенсією за віком, оскільки чинним законодавством не встановлено іншого, крім передбаченого частиною першою цієї статті мінімального розміру пенсії за віком.

Відповідно до частини сьомої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону).

Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами при розрахунку державної та додаткової пенсії, передбаченої статтею 50, 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", застосуванню підлягає розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлений в законі про Державний бюджет України на відповідний рік, із якого визначається мінімальний розмір пенсії за віком.

Водночас суд апеляційної інстанцій, постановляючи дане рішення, допустив порушення норм матеріального права, зобов'язавши відповідача зробити перерахунок основної та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, ОСОБА_4 з 01 січня 2007 року, так як відповідно до статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії провадиться у разі виникнення права на підвищення пенсії з першого числа місяця, в якому особа звернулася за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

Таким чином, оскільки позивач звернувся до УПФ України у м. Білій Церкві Київської області за перерахунком пенсії в кінці листопада 2006, то відповідача необхідно було зобов'язати зробити йому перерахунок пенсії з 01 грудня 2006 року та без обмежень строку, в якому має бути збільшено розміри основної та додаткової пенсії, за шкоду, заподіяну здоров'ю.

Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач перебуває на обліку в УПФ України у м. Білій Церкві Київської області, як непрацюючий пенсіонер, та постійно проживає у АДРЕСА_1, яке відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 липня 1991 року № 106 віднесено до зони посиленого радіоекологічного контролю.

Відповідно до частини другої статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають у зоні посиленого радіоекологічного контролю, мають бути підвищені у розмірі на одні мінімальну заробітку плату.

Пунктом 30 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет на 2007 рік" було зупинено на 2007 рік дію статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в частині виплати компенсацій і допомоги в розмірах відповідно до мінімальної заробітної плати.

Доплати до пенсій позивачу проводиться відповідачем відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 1996 року № 836 "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі, значно нижчому, ніж передбачено статтею 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-РП/2007 положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", яким зупинено дію статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", визнано неконституційним.

Відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність

Отже, в період з 09 липня 2007 року відповідач був зобов'язаний нараховувати та сплачувати позивачу підвищення до пенсії в розмірі, встановленому частиною другою статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", в редакції закону від 06 червня 1996 року.

Вихідним критерієм обрахунку доплати до пенсії виступає розмір мінімальної заробітної плати, який згідно із Законом України від 15 березня 2007 року "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" становив з 01 липня 2007 року - 440 грн., а з 01 жовтня 2007 року - 460 грн.

За таких обставин, положення Закону України від 15 березня 2007 року "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" не встановлює будь-яких обмежень щодо можливості застосування розміру мінімальної заробітної плати з метою реалізації статті 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у 2007 році.

Вирішуючи даний спір суд апеляційної інстанції з огляду на загальні засади пріоритету законів над підзаконними нормативними актами обґрунтовано визнав, що при визначені розміру зазначеної виплати застосуванню підлягає саме статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а не постанова Кабінету Міністрів України від 26 липня 1996 року № 836 "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка істотно звужує обсяг установлених законом прав позивача.

Проте, суди також не можуть обмежувати виплату вказаної допомоги будь-якими часовими рамками.

Згідно з положеннями статті 225 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення яке змінюється є помилковим лише в частині.

Отже постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2010 року підлягає зміні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 210, 220, 222, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

п о с т а н о в и л а :

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області задовольнити частково.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2010 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області про визнання дій незаконними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії змінити, виклавши абзаци 4-й та 5-тий резолютивної частини в наступній редакції:

"Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області провести перерахунок основної і додаткової пенсій за шкоду, заподіяну здоров'ю, ОСОБА_4 відповідно до вимог статей 50, 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 01 грудня 2006 року.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області провести перерахунок доплати до пенсії ОСОБА_4 відповідно до статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як непрацюючому пенсіонеру, який проживає у зоні посиленого радіоекологічного контролю, з 09 липня 2007 року з розрахунку мінімального розміру заробітної плати, встановленого статтею 79 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік."

В іншій частині постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2010 року залишити без змін.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді Горбатюк С.А.

Мороз Л.Л.

Чалий С.Я.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати