Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 18.05.2016 року у справі №826/774/15 Постанова ВАСУ від 18.05.2016 року у справі №826/7...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" травня 2016 р. м. Київ К/800/38845/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддів при секретарі судового засідання за участю представника відповідача представника третьої особи ОСОБА_1 (суддя-доповідач), Голяшкіна О.В., Мороз Л.Л., Корінець Ю.О., Задорожка К.В., Куріленко О.П.розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_7 на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 11 червня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2015 року у справі за позовом ОСОБА_7 до Головного управління Держземагенства у м.Києві, третя особа Державне агентство з земельних ресурсів України про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У січні 2015 року ОСОБА_7 пред'явив позов до Головного управління Держземагенства у м.Києві (далі - ГУ Держземагенства у м.Києві), третя особа Державне агентство з земельних ресурсів України про:

визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держземагентства у м.Києві від 03 липня 2014 року № 2/0/13-14 "Про затвердження Інформаційних та Технологічних карток до кожної адміністративної послуги, які надаються Головним управлінням Держземагентства у м.Києві" в частині затвердження інформаційної картки адміністративної послуги "Надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями

(за даними форми 6-зем)";

визнання протиправним та скасування рішення ГУ Держземагентства у м.Києві, оформлене листом від 16 грудня 2014 року № 31-26-0.21-7232/2-14 про повернення без розгляду заяви ОСОБА_7 щодо надання йому довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відносно земельної ділянки, що зазначена на доданих до заяви графічних матеріалах;

зобов'язання ГУ Держземагентства у м.Києві на підставі поданої заяви видати ОСОБА_7 довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми

6-зем) відносно земельної ділянки, що зазначена на доданих до заяви графічних матеріалах.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 11 червня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2015 року, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій скаржник оскаржив їх.

У касаційній скарзі ОСОБА_7, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга задоволенню не підлягає.

Судами встановлено, що 17 листопада 2014 року ОСОБА_7 звернувся до ГУ Держземагентства у м.Києві з клопотанням про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відносно земельної ділянки, зазначеної на доданих графічних матеріалах. До клопотання додав графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

17 листопада 2015 року ОСОБА_7 також звернувся до ГУ Держземагентства у м.Києві з повідомленням про те, що ним на розгляд відповідача надаються:

заява про надання відомостей з Державного земельного кадастру (за формою згідно з додатком № 42 до Порядку ведення Державного земельного кадастру;

копія документа, що посвідчує особу (паспорт на ім'я ОСОБА_7.);

графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки;

клопотання про отримання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) довільної форми;

графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

16 грудня 2014 року ГУ Держземагентства у м.Києві повідомило позивача, що у поданій ним заяві на отримання відомостей з Державного земельного кадастру не зазначено кадастровий номер земельної ділянки щодо якої необхідно надати витяг з Державного земельного кадастру, а також не додано документ, що підтверджує оплату послуг з надання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, у зв'язку із чим повернуто подані документи без розгляду.

Водночас, позивача повідомлено, що відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають в себе довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями та розробляються на підставі рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом).

При цьому для отримання зазначеної довідки подаються наступні документи:

копія паспорта та ідентифікаційного коду заявника;

копія документа, що підтверджує повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженої заявником особи);

копія паспорта та ідентифікаційного номеру (у разі подання заяви уповноваженою особою;

копія документа, що посвідчує право на земельну ділянку (за наявності) або копії рішень уповноважених органів про передачу земельної ділянки у власність/користування (у випадку, якщо земельна ділянка передана до 2013 року);

копія дозволу на розроблення проекту землеустрою;

графічні матеріали, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки.

Крім того, позивачу запропоновано звернутися із заявою про надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями разом із доданими до неї документами до ГУ Держземагентства у м.Києві в дні прийому.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції зазначив, що позивачем на адресу ГУ Держземагенства у м. Києві подано заяву про надання відомостей з Державного земельного кадастру за формою згідно додатку 42 до постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру». Проте, в порушення вимог зазначеного Порядку, позивачем не подано документ, що підтверджує оплату послуг з надання витягу Державного земельного кадастру.

У зв'язку із цим суд прийшов до висновку, що у відповідача були відсутні законні підстави для видачі ОСОБА_7 витягу з Державного земельного кадастру, а тому підстав для скасування рішення відповідача у цій частині судом не встановлено.

У частині дій відповідача щодо не видачі ОСОБА_7 довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), суд першої інстанції зазначив, що виключно в законі, а також в інформаційній картці, визначено перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання.

Оскільки позивачем не було додано вичерпного переліку документів, встановленого пунктом 10 інформаційної картки, і, зокрема, копії документа, що посвідчує право на земельну ділянку (за наявності) або копії рішень уповноважених органів про передачу земельної ділянки у власність/користування (у випадку, якщо земельна ділянка передана до 2013 року) та копії дозволу на розроблення проекту землеустрою, суд прийшов до висновку про правомірність залишення відповідачем документів без розгляду.

В частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держземагентства у м.Києві від 03 липня 2014 року № 2/0/13-14 суд зазначив, що дана вимога задоволенню не підлягає, так як пунктом 4 наказу ГУ Держземагентства у м.Києві від 19 грудня 2014 року № 30/0/13-14 наказ ГУ Держземагентства у м.Києві від 03 липня 2014 року № 2/0/13-14 визнано таким, що втратив чинність, а отже відсутні підстави для скасування такого наказу судом.

Суд апеляційної інстанції із висновками суду першої інстанції погодився та залишив постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 11 червня 2015 року без змін.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України із правовою позицією судів першої та апеляційної інстанцій не погоджується із огляду на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг визначає Закон України «Про адміністративні послуги».

Статтею 1 Закону України «Про адміністративні послуги» визначено, що адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону; суб'єкт звернення - фізична особа, юридична особа, яка звертається за отриманням адміністративних послуг; суб'єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.

Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 року № 835 "Деякі питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг" (далі - Постанова № 835) затверджено, зокрема, перелік адміністративних послуг, що надаються Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами на безоплатній основі.

Пунктом 3 додатку 3 Постанови №835 передбачено надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відповідно до Закону України "Про землеустрій".

За змістом частини 3 статті 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, зокрема, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 3 Закону України «Про адміністративні послуги" законодавство у сфері надання адміністративних послуг складається з Конституції України, цього та інших законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері надання адміністративних послуг.

Надання адміністративних послуг здійснюється відповідно до цього Закону з урахуванням особливостей, визначених законами, які регулюють суспільні відносини у відповідних сферах.

Вимоги цього Закону поширюються на надання суб'єктом адміністративних послуг витягів та виписок з реєстрів, свідоцтв, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб'єкту звернення, а також об'єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.

Частиною 1 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» передбачено, що суб'єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб'єктом надання є посадова особа, - органом, якому вона підпорядковується.

Відповідно до частини 2 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги» інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію про суб'єкта надання адміністративної послуги та/або центр надання адміністративних послуг (найменування, місцезнаходження, режим роботи, телефон, адресу електронної пошти та веб-сайту); перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби - інформацію про умови чи підстави отримання адміністративної послуги; платність або безоплатність адміністративної послуги, розмір та порядок внесення плати (адміністративного збору) за платну адміністративну послугу; строк надання адміністративної послуги; результат надання адміністративної послуги; можливі способи отримання відповіді (результату); акти законодавства, що регулюють порядок та умови надання адміністративної послуги.

Згідно частин 5 та 6 статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, визначаються законом. Забороняється вимагати від суб'єкта звернення документи або інформацію для надання адміністративної послуги, не передбачені законом.

Наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 29 березня 2013 року № 133 (в редакції, чинній на момент звернення із клопотанням (заявою)), відповідно до статей 7 та 8 Закону України «Про адміністративні послуги» та Постанови № 835 затверджено Примірну інформаційну картку адміністративної послуги - надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем).

Відповідно до пункту 9 вказаної інформаційної картки вичерпний перелік документів, необхідних для отримання даної адміністративної послуги, а також вимоги до них, не визначено. В пункті 10 інформаційної картки зазначено, що порядок та спосіб подання документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, не встановлено.

З огляду на викладене, вимоги державного органу про надання додаткових документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, в той час як перелік та порядок і спосіб їх подання невизначено, є незаконними.

За таких обставин, суд касаційної інстанції вважає, що позивачем надано документи, передбачені Законом України "Про адміністративні послуги" (заява, клопотання), необхідні для отримання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями

(за даними форми 6-зем).

Посилання ГУ Держземагентства у м.Києві на наказ від 3 липня 2014 року № 2/0/13-14 "Про внесення змін до наказу ГУ Держземагентства у м.Києві від 8 квітня 2013 року № 40", яким внесено зміни до інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг, які ним надаються, не береться судом касаційної інстанції до уваги.

Так, пунктом 9 інформаційної картки адміністративної послуги, затвердженої вказаним наказом, надання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) можливо за умови подачі відповідної заяви з додатками.

Пунктом 10 інформаційної картки визначено перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, зокрема, для фізичних осіб: копія паспорта та ідентифікаційного коду заявника; копія документа, що підтверджує повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженої заявником особи); копія паспорта та ідентифікаційного номеру (у разі подання заяви уповноваженою особою); копія документа, що посвідчує право на земельну ділянку (за наявності) або копії рішень уповноважених органів про передачу земельної ділянки у власність/користування (у випадку, якщо земельна ділянка передана до 2013 року); копія дозволу на розроблення проекту землеустрою; графічні матеріали, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки.

З аналізу наведених вимог норм Закону України «Про адміністративні послуги» вбачається, що наказ Держземагентства від 3 липня 2014 року № 2/0/13-14 містить розширений перелік документів, які подаються для отримання вказаної довідки, що суперечить вимогам статті 9 цього Закону.

Крім того, необхідно зазначити, що позивач просив надати йому саме довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем).

З урахуванням наведеного ОСОБА_7 має право на отримання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем), надання якої передбачено Переліком адміністративних послуг, що надаються Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами на безоплатній основі, затвердженим Постановою № 835.

Водночас, не підлягає задоволенню позовна вимога про визнання протиправним та скасування наказу ГУ Держземагентства у м.Києві від 3 липня 2014 року № 2/0/13-14, оскільки даний наказ втратив чинність згідно наказу від 19 грудня 2014 року № 30/0/13-14, а тому спірний наказ є таким, що не порушує охоронюваних законом прав позивача.

Посилання представника відповідача, як на підставу для відмови в задоволенні касаційної скарги, на те, що позивачу була видана довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відносно земельної ділянки, що зазначена на доданих до заяви графічних матеріалах, колегія суддів не приймає, оскільки суд касаційної інстанції, як передбачено частиною 1 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Враховуючи зазначене, підстав для встановлення відповідачу строку для подання звіту про виконання постанови колегія суддів не вбачає.

Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Оскільки судами були повно і правильно встановлені обставини справи однак при ухваленні рішень судами першої та апеляційної інстанцій було допущено порушення норм матеріального права при відмові у задоволенні позовних вимог, ухвалені рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог з зазначених вище підстав.

Згідно з частиною 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись статтями 220, 221, 229, 230, 232 КАС України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_7 задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 11 червня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2015 року скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким позов ОСОБА_7 до Головного управління Держземагенства у м.Києві, третя особа Державне агентство з земельних ресурсів України про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держземагентства у м.Києві, оформлене листом від 16 грудня 2014 року № 31-26-0.21-7232/2-14 про повернення без розгляду заяви ОСОБА_7 щодо надання йому довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відносно земельної ділянки, що зазначена на доданих до заяви графічних матеріалах.

Зобов'язати Головне управління Держземагентства у м.Києві видати ОСОБА_7 довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) відносно земельної ділянки, що зазначена на доданих до заяви графічних матеріалах.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 235- 244-2 КАС України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст