Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 14.12.2016 року у справі №802/690/16-а Постанова ВАСУ від 14.12.2016 року у справі №802/6...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"14" грудня 2016 р. м. Київ К/800/22736/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого судді: суддів: Стрелець Т.Г., Голяшкіна О.В., Єрьоміна А.В.,

розглянувши в письмовому провадженні

касаційну скаргуКандидата у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка» Солідарність» ОСОБА_5на постановуВінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 рокута ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2016 рокуу справі№802/690/16за позовомКандидата у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» ОСОБА_6доВінницької районної виборчої комісії Вінницької областітретя особаКандидат у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» ОСОБА_5провизнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И Л А:

У травні 2016 року кандидат у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку Вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» ОСОБА_6 (далі по тексту - позивач) звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Вінницької районної виборчої комісії Вінницької області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - кандидат у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» ОСОБА_5, про визнання протиправною та скасування постанови від 10 травня 2016 року №6 «Про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати».

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 22.06.2016 року позов задоволено.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року, яка залишена без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2016 року, позов задоволено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, третя особа звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить вищезазначені судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Сторони заперечень на касаційну скаргу не надали.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вирішила розглядати справу у порядку письмового провадження.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_6 є кандидатом у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку Вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність».

Вінницькою районною виборчою комісією 10 травня 2016 року проведено засідання, під час якого розглянуто заяву про дострокове припинення повноважень депутата Вінницької районної ради Вінницької області 7 скликання Ковінька Олександра Геннадійовича, якого обрано від Вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року, у зв'язку з обранням його Вороновицьким селищним головою Вінницького району Вінницької області на повторних виборах, що відбулися 17 квітня 2016 року.

За результатами проведеного засідання Вінницькою районною виборчою комісією Вінницької області прийнято постанову від 10 травня 2016 року № 6 «Про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати».

Даною постановою припинено повноваження депутата Вінницької районної ради Вінницької області 7 скликання Ковінька Олександра Геннадійовича та визнано обраним депутатом Вінницької районної ради Вінницької області 7 скликання наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку Вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» ОСОБА_5.

Постановляючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, керуючись положеннями Закону України «Про місцеві вибори», прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з того, що позивач набрав більше голосів на виборах ніж ОСОБА_5.

У справі є окрема думка, в якій, на думку суду апеляційної інстанції, зроблено вірний висновок щодо аналізу законодавства, що регулює спірні правовідносини.

Тим часом, Вінницьким апеляційним адміністративним судом встановлено допущення відповідачем при підготовці та проведенні засідання, на якому було прийнято оскаржуване рішення, ряду процедурних порушень, які призвели до виникнення ряду невирішених питань, які можуть мати значення при прийнятті рішення щодо заміщення кандидатів у депутати.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції погодився з висновком Вінницького окружного адміністративного суду про те, що сумнівність черговості кандидатів в депутати з урахуванням існування різних даних результатів виборів в ідентичних примірниках протоколів свідчить про те, що постанова №6 від 10 травня 2016 року «Про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати» Вінницької районної виборчої комісії винесена без врахування всіх обставин справи, а тому підлягає скасуванню.

Переглядаючи рішення судів попередніх інстанцій, колегія суддів Вищого адміністративного суду України виходить з наступного.

Основним нормативно-правовим актом, що регулює спірні правовідносини є Закон України «Про місцеві вибори» від 14 липня 2015 року №595-VIII з наступними змінами та доповненнями у відповідній редакції (далі по тексту - Закон України №595-VIII).

Відповідно до частини 1 статті 86 названого Закону виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою «Уточнений») не пізніш як на десятий день з дня голосування установлює результати виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

Право на участь у розподілі депутатських мандатів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі набувають кандидати в депутати, включені до виборчих списків від місцевих організацій партій, що отримали п'ять і більше відсотків голосів виборців, у відношенні до сумарної кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій (частина 2 статті 86 Закону України).

Частиною 5 статті 86 Закону України №595-VIII закріплено, що депутатські мандати у багатомандатному виборчому окрузі між кандидатами у депутати, включеними до виборчих списків місцевих організацій партій, які відповідно до частини другої цієї статті мають право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, розподіляються пропорційно до кількості голосів виборців, поданих за місцеві організації партій, кандидатів, закріплених ними за територіальними виборчими округами, в межах відповідного багатомандатного округу, у послідовності, визначеній частинами шостою - восьмою цієї статті.

Відповідно до частини 8 статті 86 Закону України №595-VIII результатом виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі є визначення в порядку черговості кандидатів у депутати від місцевих організацій партій осіб, обраних депутатами від місцевих організацій партій в кількості депутатських мандатів, отриманих місцевими організаціями партій.

Черговість кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевої організації партії, яка відповідно до частини другої цієї статті має право на участь у розподілі депутатських мандатів у цьому окрузі, визначається рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальної виборчої комісії на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів шляхом формування та затвердження виборчого списку місцевої організації партії. У зазначеному виборчому списку місцевої організації партії кандидати у депутати (крім кандидата у депутати, який не закріплений за територіальним виборчим округом) розташовуються в порядку зменшення відсотку голосів виборців, поданих за відповідну місцеву організацію партії у територіальних виборчих округах, за якими були закріплені кандидати, від загальної кількості голосів виборців, поданих за всі місцеві організації партій у відповідних територіальних виборчих округах. У разі якщо отримані відсотки є рівними у кількох кандидатів у депутати, вони розміщуються у виборчому списку в порядку зменшення кількості голосів виборців, поданих у територіальному виборчому окрузі за місцеву організацію партії та відповідного кандидата.

Частиною 1 статті 90 Закону України №595-VIII визначено, що у разі якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії.

Як вірно зазначено в окремій думці, постановою Вінницької районної виборчої комісії Вінницької області №43 від 31 жовтня 2015 року «Про встановлення черговості кандидатів у виборчому списку» визначено черговість кандидатів у депутати у виборчому списку від місцевих організацій політичних партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів.

В розділі, що стосується Політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарніість», ОСОБА_5 знаходиться під №14 в списку кандидатів у депутати, в той час як ОСОБА_6 під №16.

Зазначене рішення є чинним, у строки та порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, не оскаржувалось.

Отже відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення правомірно виходив із результатів виборів, зафіксованих у постанові №43 від 31 жовтня 2015 року.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що Вінницька районна виборча комісія Вінницької області при прийнятті оскаржуваної постанови діяла в межах повноважень та відповідно до закону, а тому підстав для скасування цієї постанови немає.

Відповідно до частини 1 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

За вказаних обставин, Вищий адміністративний суд України приходить до висновку про необхідність скасування постанови Вінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року та ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2016 року із постановленням нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Касаційну скаргу Кандидата у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка» Солідарність» ОСОБА_5 - задовольнити.

Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року та ухвали Вінницького апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2016 року у справі №802/690/15 - скасувати.

Постановити нове рішення, яким в задоволенні позову Кандидата у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» ОСОБА_6 до Вінницька районна виборча комісія Вінницької області, третя особа Кандидат у депутати Вінницької районної ради у виборчому списку вінницької районної у Вінницькій області організації партії «Блок Петра Порошенка» Солідарність» ОСОБА_5, про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та у порядку, передбачені статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст