Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 11.08.2015 року у справі №737/195/15-а Постанова ВАСУ від 11.08.2015 року у справі №737/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2015 року м. Київ К/800/24546/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Донця О.Є.,

суддів: Васильченко Н.В.,

Логвиненка А.О.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області на постанову Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2015 року у справі за позовом ОСОБА_2 до управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и л а:

У березні 2015 року ОСОБА_2 звернулася до Куликівського районного суду Чернігівської області з позовом до управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просила:

- зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі

Чернігівської області здійснити перерахунок з 09.11.2009 року щомісячної пенсії як державному службовцю, з урахуванням в заробітній платі сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати, визначених в довідці управління соціального захисту населення райдержадміністрації Куликівського району Чернігівської області від 23.02.2015 року № 2, відповідно до норм законодавства, що діяло на дату призначення їй пенсії;

- зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області здійснити з 09.11.2009 року виплату щомісячної пенсії як державному службовцю, з урахуванням в заробітній платі сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати, визначених в довідці управління соціального захисту населення райдержадміністрації Куликівського району Чернігівської області від 23.02.2015 року № 2, відповідно до норм законодавства, що діяло на дату призначення пенсії, з урахуванням раніше проведених виплат.

Постановою Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено. Визнано неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області щодо відмови у врахуванні при призначенні та виплаті пенсії ОСОБА_2 як державному службовцю даних, викладених у довідці управління соціального захисту населення Куликівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 23.02.2015 року № 2. Зобов'язано управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області здійснити перерахунок та виплату, починаючи з 09.11.2009 року щомісячної пенсії ОСОБА_2 як державному службовцю з урахуванням в заробітну плату, з якої обчислювалась пенсія, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати, зазначених в довідці управління соціального захисту населення Куликівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 23.02.2015 року № 2, відповідно до норм законодавства, що діяло на дату призначення пенсії, з урахуванням раніше проведених виплат.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2015 року апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області було залишено без задоволення, а постанову Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року - без змін.

У касаційній скарзі управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області, не погоджуючись з даними рішеннями, посилаючись на допущені судами порушення норм матеріального права, просить скасувати постанову Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2015 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_2 у задоволенні позовних вимог.

Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, рішення судів щодо правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 призначено пенсія як державному службовцю за віком з 09.11.2009 року. Призначаючи пенсію як державному службовцю, управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області не врахувало при розрахунку доходу для обчислення пенсії суми матеріальної допомоги на оздоровлення, допомоги на вирішення соціально-побутових питань, а також індексації заробітної плати, з яких відраховувалися внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Про наявність виплат, які не були включені до заробітної плати при нарахуванні пенсії позивачці стало відомо лише 23.02.2015 року, коли вона отримала довідку від 23.02.2015 року № 2.

26.02.2015 року ОСОБА_2 звернулася до управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області із заявою про перерахунок пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу», з включенням до заробітку для обчислення пенсії сум матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення та індексації заробітної плати.

Листом від 05.03.2015 № 447/05 управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області відмовило позивачці у задоволенні заяви про перерахунок пенсії, посилаючись на відсутність правових підстав для врахування сум матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення та індексації заробітної плати в заробітну плату для призначення пенсії, відповідно до Закону України «Про державну службу».

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про оплату праці», заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Статтею 2 Закону України «Про оплату праці» передбачено структуру заробітної плати, до якої входять: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Згідно із частиною 2 статті 33 Закону України «Про державну службу», заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Відповідно до статті 371 Закону України «Про державну службу», у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань та індексація входять до системи оплати праці державного службовця.

Крім того, статтею 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Згідно із частиною 1 статті 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення», до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Стаття 41 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За змістом наведених норм, отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Аналогічний висновок викладений Верховним Судом України у постановах від 20.02.2012 року (справа № 21-430а11) та від 28.05.2013 року (справа № 21-97а13), та згідно зі статтею 2442 Кодексу адміністративного судочинства України, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Відповідно до статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно із статтею 100 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

Позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про відкриття провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання, так і в ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи.

Враховуючи, що з позовом про перерахунок пенсії з 09.11.2009 року ОСОБА_2 звернулася 10.03.2015 року, тобто з пропуском строку звернення до суду, не надавши при цьому клопотання про його поновлення, позовні вимоги підлягають задоволенню в межах шестимісячного строку звернення до суду, тобто з 10.09.2014 року.

Статтею 225 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині. При цьому за правилами пункту 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу у випадку зміни рішення суду першої інстанції, рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

п о с т а н о в и л а:

Касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі Чернігівської області - задовольнити частково.

Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2015 року - скасувати.

Постанову Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року - змінити.

Абзац третій резолютивної частини постанови Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року викласти в наступній редакції:

«Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Куликівському районі

Чернігівської області здійснити перерахунок та виплату, починаючи з 10.09.2014 року щомісячної пенсії ОСОБА_2 як державному службовцю, з урахуванням в заробітну плату, з якої обчислювалась пенсія, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати, зазначених в довідці управління соціального захисту населення Куликівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 23.02.2015 року № 2, відповідно до норм законодавства, що діяло на дату призначення пенсії, з урахуванням раніше проведених виплат».

В решті постанову Куликівського районного суду Чернігівської області від 08.04.2015 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, передбаченому статтями 235 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді: О.Є. Донець

Н.В. Васильченко

А.О. Логвиненко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст