Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КЦС ВП від 25.09.2018 року у справі №708/1360/15-ц Постанова КЦС ВП від 25.09.2018 року у справі №708...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

Постанова

Іменем України

19 вересня 2018 року

м. Київ

справа № 708/1360/15-ц

провадження № 61-17346св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Стрільчука В. А. (суддя-доповідач),

суддів: Карпенко С. О., Кузнєцова В. О., Погрібного С. О., Ступак О. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Комунальне підприємство «Чигирин» Чигиринської міської ради,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чигиринського районного суду Черкаської області від 03 квітня 2017 року у складі судді Ткаченко С. Є. та рішення Апеляційного суду Черкаської області від 12 червня 2017 року у складі колегії суддів: Василенко Л. І., Сіренка Ю. В., Фетісової Т. Л.,

ВСТАНОВИВ:

У листопаді 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, який уточнив у процесі розгляду справи, до Комунального підприємства «Чигирин» Чигиринської міської ради (далі - КП «Чигирин») про захист прав споживача та зобов'язання вчинити певні дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 посилався на те, що він проживає у квартирі АДРЕСА_1 та є споживачем житлово-комунальних послуг, які надає КП «Чигирин». Договір про надання житлово-комунальних послуг між ним та відповідачем не укладався. Як споживач послуг він має право на користування якісними комунальними послугами за прозорими, чіткими і об'єктивно висвітленими ціновими тарифами, які повинні бути обґрунтовано сформовані на засадах справедливості та згідно з чинним законодавством. Оскільки у нього виникли сумніви в законності та обґрунтованості встановлених тарифів на житлово-комунальні послуги, він звертався до різних державних установ Головного управління держсанепідслужби у Черкаській області, прокуратури Черкаської області, Черкаського обласного управління Антимонопольного комітету України з відповідними запитами. На підставі наданих йому відповідей він у подальшому неодноразово звертався до відповідача з вимогою надати йому копії документів щодо ціноутворення, собівартості певних житлово-комунальних послуг, однак ці звернення були залишені без задоволення. Надані відповідачем житлово-комунальні послуги є неякісними, а з квитанцій про їх оплату, які надсилаються на його адресу, незрозуміло, за що він сплачує кошти. Враховуючи викладене, ОСОБА_1 просив зобов'язати відповідача надати йому, в тому числі і за період існування Комунального підприємства «Благоустрій» (далі - КП «Благоустрій»), правонаступником якого є КП «Чигирин», належним чином завірені:

- заяву КП «Чигирин» про видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення з моменту утворення підприємства та копії доданих до даної заяви документів;

- копію документа, що підтверджує державну реєстрацію в єдиному ліцензійному держреєстрі;

- затверджений згідно з чинним законодавством технологічний регламент експлуатації об'єктів водного постачання;

- копію державного акта на право постійного користування землею, де розташовані джерела водозабору з моменту утворення підприємства;

- копії дозволів на користування надрами та спецдозволів на користування водними ресурсами з моменту утворення підприємства;

- інвестиційні програми технологічного регламенту;

- лабораторні аналізи вихідної води очисних споруд щоденно за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- аналізи очищення стічних (каналізаційних) вод (водовідведення) станцією очистки помісячно за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- програми виробничого контролювання якості питної води та стічних вод за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- калькуляції собівартості очищення питної води та стічних вод, що подавалася і подається відповідачем за період з 01 січня 2012 року по 28 лютого 2017 року;

- річні технічні звіти експлуатації систем водопостачання та водовідведення очисними спорудами за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

-дефектні відомості-акти про комісійне обстеження-огляд очисних споруд і устаткування та калькуляції і наряди на виконання робіт щодо усунення виявлених дефектів, пошкоджень, руйнування механізмів та документи про оплату таких робіт за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- технічні звіти роботи очисних споруд води, каналізаційних стоків, з показниками цієї роботи цих споруд та комунікацій за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

-документи, які підтверджують закупівлю реагентів, хімікатів, технічних та інших засобів, необхідних для процесу очищення води, каналізаційних стоків за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- документи, які підтверджують їх використання та реалізацію в ході процесу очищення;

-помісячну калькуляцію собівартості очищення питної води на очисних спорудах відповідно до його жилої площі за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- помісячну калькуляцію собівартості очищення стічних (каналізаційних) вод, стоків, що виходять із побутових санвузлів його квартири за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- документи, підтверджуючі кількість помісячно злитих стічних (каналізаційних) вод із побутових санвузлів його квартири у кубічних метрах, за які йому, як за водовідведення, нараховувалася і нараховується відповідна грошова сума за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- помісячну калькуляцію вартості очищення та нормативно-правові документи, якими встановлені складові очищення стічних вод із багатоквартирних будинків;

- нормативно-правовий документ із затвердженим висновком, яким визначено надання споживачу, що мешкає в багатоквартирному будинку 1 куб.м питної води з санвузлів унітазу, кухонної і ванної мийок, душової в каналізаційну систему, що обслуговує Комунальне підприємство «Єдиний розрахунковий центр» Чигиринської міської ради, вилито буде стільки ж;

- документи, підтверджуючі кількість спожитої електроенергії на водопостачання і водовідведення щорічно окремо за кожен, та про оплату надавачу цієї електроенергії за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

-документ-калькуляцію про затрати на постачання на його житлову площу води та на водовідведення помісячно за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- дефектні відомості-акти про комісійне обстеження об'єктів, споруд, агрегатів, пов'язаних з під'їздом будинку АДРЕСА_1, де розташована його квартира, що пов'язані з наданням йому комунальних послуг, з визначенням кошторисної вартості кожного виду робіт відповідно до будівельних норм та правил;

- копії калькуляцій собівартості робіт та нарядів, на виконання останніх, і пов'язаних з усуненням виявлених дефектів;

- помісячні відомості про нарахування заробітної плати, акти про виконані роботи, пов'язані з виявленими дефектами, руйнуванням або пошкодженням, ремонтом, за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- помісячно копії бухгалтерських документів, якими визначено суму із загальної затраченої на усунення дефектів, пошкодження, ремонт, заміну і нарахування йому до сплати за утримання будинків за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- копії актів огляду технічного стану будинку АДРЕСА_1 де розташована його квартира, за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- графіки профілактичного огляду обслуговування будинку АДРЕСА_1 де розташована його квартира, та копії дефектних відомостей, складених на підставі таких оглядів, копії нарядів на виконання робіт, у яких виникла необхідність, копії актів про виконані роботи;

- графіки загального огляду будинку, споруд, підвальних приміщень, узагальнених відомостей про технічний стан будинку;

- акти огляду будинку на підставі яких складається перелік робіт, їх обсяг по поточному ремонту та копії калькуляцій і нарядів на виконання робіт, пов'язаних з таким ремонтом;

- акти про такі виконані ремонтні роботи за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- плани-графіки на тиждень, місяць, рік, в яких відображається склад робіт з техобслуговування будинку АДРЕСА_1 де розташована його квартира і терміни їх виконання, та копії дефектних актів, якщо техобслуговування було виконано, калькуляцію і наряди на виконання цих робіт з техобслуговування та акти про виконані у зв'язку з цим роботи за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- земельний акт на прибудинкову територію, виготовлений та затверджений належним чином станом на час утворення КП «Благоустрій» та КП «Чигирин»;

- калькуляцію витрат (затрат) на прибирання прибудинкової території, що прилягає до під'їзду де розташована його квартира, документ, яким визначена площа, що прилягає, відноситься до даного під'їзду, документ, яким визначено, яка кількість кв.м припадає на одного споживача такої території та калькуляцію собівартості робіт по прибиранню визначеної території, що стосується його конкретно, та затратні матеріали для прибирання такої території за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- копію документа, яким визначена відстань вивезення твердих побутових відходів від місця їх збирання - будинку АДРЕСА_1 до місця знаходження сміттєзвалища;

- нормативно-правовий документ, яким визначено добову, місячну норму накопичення твердих побутових відходів однією людиною, що мешкає в багатоквартирному будинку, а також копію документа, яким визначено вимір об'єму твердих побутових відходів із багатоквартирних будинків в куб.м;

- документи натурних вимірів твердих побутових відходів за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій» і розрахунки середньодобових та середньорічних обсягів утворення таких відходів;

- документальні аналізи, в яких визначені аргументовані посилання на показники і чинники, що зумовили КП «Чигирин» сформувати складові собівартості видобутку та постачання води, відведення стічних каналізаційних вод (стоків) з метою збільшення тарифів на ці види послуг станом на 12 грудня 2012 року, порівняно з минулим періодом, та станом на 15 травня 2015 року;

- нормативно-правовий документ, яким визначено, що вартість освітлення місць загального користування та визначення місць останнього покладається на населення, що проживає у зазначених місцях;

- документацію щодо підтвердження фактичного споживання електроенергії за освітлення місць загального користування помісячно за період надання таких послуг КП «Чигирин» та КП «Благоустрій» та помісячно рахунки про їх оплату;

- затверджений належним чином документ, яким визначено таке місце загального користування саме ним; калькуляцію вартості обслуговування місць загального користування та складові частини цієї вартості обслуговування та документи, підтверджуючі нарахування Чигиринським РЕМ рахунків за вказане освітлення помісячно і за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» та КП «Благоустрій»;

- документ про визначення освітлення місць загального користування із зазначенням площі в кв.м, яка визначена до сплати однією особою;

- копії аналізів регуляторного впливу щодо обґрунтування встановлення підвищення тарифів на виробництво води, що постачається споживачам, водовідведення та утримання будинків, із зазначенням засобів масової інформації, в яких вони були опубліковані, а також звіти про відстеження обговорення цих аналізів;

- копії документів, підтверджуючих на які виробничі витрати списані штрафні суми за порушення комунальним підприємством санітарно-епідеміологічного законодавства, законодавства про порушення екології, та атмосферного повітря у розмірі 306 грн у 2013 році та у розмірі 16 тис. грн у 2016 році;

- копії дефектних актів (відомостей) про комісійне обстеження об'єктів, що потребували ремонту внаслідок пошкоджень, руйнування, деформації і які виступали в якості вироблення, передачі послуг;

- копії нарядів на проведення робіт, що витікали з цих актів (відомостей);

- копію земельного акта на прибудинкову територію;

- копію землевпорядної документації, в якій визначена прибудинкова територія, під'їзд будинку, в якому розташована його квартира і, яка обслуговується відповідачем;

- копію калькуляції (витрат, затрат) на проведення робіт в якості послуг, що були йому надані і внесені для оплати на суму 2 074 грн (як сплату всіх видів послуг, що як вартість об'єднані в дану суму);

- копії нарядів на виконання послуг, вартість яких внесена в дану суму для сплати;

- копії помісячних розрахунків затрат електроенергії на постачання йому тієї кількості води та водовідведення, показники яких зазначені в повідомленні про оплату послуг за вересень 2015 року, окремо на кожний вид послуг;

- кількість та найменування хімреактивів, реагентів для очищення та знезараження питної води на ту кількість, що була йому поставлена, їх вартість (з наданням копій підтверджуючих документів на їх закупівлю та використання) і окремо стічних вод (водовідведення);

- копії відомостей про наявність атестованої лабораторії, що здійснює виробничий контроль за якістю води, що подається споживачам, та очищенням стічних вод;

- копії технічних характеристик мереж, споруд та інших об'єктів по очистці питної води та стічних вод;

- рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України про встановлення тарифів для ліцензіата КП «Чигирин» Чигиринської міської ради;

- калькуляції по прибиранню прибудинкової території, прилеглої до під'їзду будинку, в якому розташована його квартира;

- копії документа, що визначає відстань від місця вивезення побутових відходів до місця їх складування;

- копії нормативно-правового акта, яким визначена добова норма накопичення твердих побутових відходів однією людиною, що мешкає в багатоквартирному будинку.

Рішенням Чигиринського районного суду Черкаської області від 03 квітня 2017 року позов задоволено частково. Зобов'язано КП «Чигирин» надати ОСОБА_1 інформацію щодо наданих йому житлово-комунальних послуг за весь період господарської діяльності КП «Чигирин» і КП «Благоустрій»: про кількість спожитої електроенергії на надання ОСОБА_1 послуг з водопостачання і водовідведення за кожен рік та про розмір оплати надавачу цієї електроенергії; про затрати на постачання на житлову площу ОСОБА_1 води та на водовідведення щомісячно; про комісійне обстеження об'єктів, споруд, агрегатів, що знаходяться в під'їзді будинку АДРЕСА_1, де розташована квартира ОСОБА_1, пов'язані з наданням йому комунальних послуг, та про вартість кожного виду робіт відповідно до будівельних норм і правил та про вартість робіт, пов'язаних з усуненням виявлених дефектів, із зазначенням витрат, що входять в нарахування йому до сплати за утримання будинків; про розмір щомісячних затрат на виплату заробітної плати; про витрати (затрати) на прибирання прибудинкової території, що прилягає до під'їзду, де розташована квартира ОСОБА_1, з визначенням площі, що відноситься до даного під'їзду, про кількість квадратних метрів, що припадає на одного споживача такої території та про собівартість робіт по прибиранню території, що стосується ОСОБА_1, та про затратні матеріали для прибирання цієї території; про відстань вивезення твердих побутових відходів від місця їх збирання - будинку АДРЕСА_1 до місця знаходження сміттєзвалища; про порядок визначення добової норми накопичення твердих побутових відходів однією людиною, що мешкає в багатоквартирному будинку; про розмір витрат на проведення робіт в якості послуг, що були надані ОСОБА_1 і внесені для оплати на суму 2 074 грн (як сплату всіх видів послуг, що як вартість об'єднані в дану суму); про щомісячні затрати електроенергії на постачання ОСОБА_1 води та водовідведення, показники яких зазначені в повідомленні про оплату послуг за вересень 2015 року окремо на кожний вид послуг; про кількість та найменування хімреактивів, реагентів для очищення та знезараження питної води, що була поставлена ОСОБА_1, та стічних вод (водовідведення) із зазначенням їх вартості; про закупівлю реагентів, хімікатів, технічних та інших засобів, необхідних для процесу очищення води, каналізаційних стоків та про їх використання і реалізацію в ході процесу очищення; про затрати на прибирання прибудинкової території, прилеглої до під'їзду будинку, в якому розташована квартира ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1; про собівартість очищення питної води та стічних вод, що подавалася і подається КП «Чигирин» за період з 01 січня 2012 року по 28 лютого 2017 року; про комісійне обстеження-огляд очисних споруд і устаткування та про затрати на виконані роботи щодо усунення виявлених дефектів, пошкоджень, руйнування механізмів та про оплату таких робіт; про перелік робіт, їх обсяг по поточному ремонту будинку за адресою: АДРЕСА_1 та про розмір затрат на виконання цих робіт. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено за безпідставністю. Стягнуто з КП «Чигирин» в дохід держави судовий збір в розмірі 640 грн.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позовні вимоги ОСОБА_1 про надання йому інформації про складові витрат на проведення робіт в якості всіх видів наданих послуг, що були пред'явлені йому для оплати на суму 2 074 грн, є обґрунтованими, оскільки вартість вказаних послуг була об'єднана в цю суму. Відмовляючи у задоволенні позову в частині надання позивачу інформації щодо землевпорядної документації, в якій визначена прибудинкова територія, під'їзд будинку, в якому розташована його квартира, що обслуговується комунальним підприємством, а також копії державного акта на земельну ділянку, місцевий суд виходив з того, що зазначена інформація не пов'язана з наданням йому як споживачу житлово-комунальних послуг. Позивач ставив питання про видачу йому відповідачем цілого переліку документів, які не витребовувалися ним у попередніх зверненнях, що не може свідчити про порушення його прав відповідачем, оскільки відсутній факт відмови в отриманні інформації.

Рішенням Апеляційного суду Черкаської області від 12 червня 2017 року апеляційну скаргу КП «Чигирин» задоволено. Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Чигиринського районного суду Черкаської області від 03 квітня 2017 року скасовано та ухвалено нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що на час розгляду цієї справи позивачу було надано інформацію, визначену Законом України «Про житлово-комунальні послуги», на отримання якої він мав право, та яку зобов'язаний був надати відповідач. Інша запитувана позивачем інформація стосується безпосередньо господарської та міжгосподарської діяльності відповідача. Місцевий суд не врахував той факт, що позивач є одним із співвласників квартири, за розрахунковим рахунком якої здійснюються відповідні нарахування наданих та отриманих житлово-комунальних послуг.

У липні 2017 року ОСОБА_1 подав до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ касаційну скаргу на рішення Чигиринського районного суду Черкаської області від 03 квітня 2017 року та рішення Апеляційного суду Черкаської області від 12 червня 2017 року, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, і ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що його не було належним чином повідомлено про дату і час розгляду справи апеляційним судом 24 травня 2017 року. Він як споживач має право на отримання повної та об'єктивної інформації про продукцію від законного виробника про те, чи є ця продукція безпечною для життя та здоров'я. Надана під час розгляду справи ліцензія на централізоване водопостачання та водовідведення не містить повної інформації про її отримання на законних підставах. Ним були заявлені позовні вимоги про надання щоденно-щорічної інформації про якість питної води, однак місцевий суд задовольнив його вимоги лише частково, що є порушенням його законних прав на отримання інформації про якість води, яку споживає він та члени його сім'ї. Також судами було залишено без задоволення його позовні вимоги про надання інформації щодо каналізаційних відходів. Вказана інформація не стосується господарської діяльності відповідача, а є інформацією про забруднення чи не забруднення навколишнього природного середовища.

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 17 липня 2017 року відкрито касаційне провадження у цій справі, а ухвалою від 04 грудня 2017 року справу призначено до судового розгляду.

У серпні 2017 року КП «Чигирин»подало заперечення на касаційну скаргу, в якому просило її відхилити, посилаючись на обґрунтованість висновку суду апеляційної інстанції про те, що підприємством надано ОСОБА_1 інформацію, яка стосується житлово-комунальних послуг та право на отримання якої він як споживач мав право. Інша запитувана позивачем інформація не стосується безпосередньо житлово-комунальних послуг, якими користується позивач, а стосується виключно господарської діяльності. У позивача як споживача житлово-комунальних послуг право на отримання такої інформації відсутнє, як відсутній і відповідний обов'язок підприємства надавати таку інформацію. Доводи позивача про те, що він не був повідомлений про дату, місце та час розгляду апеляційної скарги, у зв'язку з чим був позбавлений можливості захищати свої права, не відповідають дійсності, оскільки ОСОБА_1 був присутній в судовому засіданні під час розгляду справи апеляційним судом.

Статтею 388 Цивільного процесуального кодексу України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - ЦПК України), визначено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII «Перехідні положення» ЦПК України касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

02 квітня 2018 року справу № 708/1360/15-ц Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ передано до Верховного Суду.

Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим (частина перша статті 263 ЦПК України).

Частиною першою статті 400 ЦПК України передбачено, що під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.

Судами встановлено, що ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 є співвласниками квартири АДРЕСА_1, що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 06 травня 1995 року № 56.

Встановлено судами та не заперечувалося ОСОБА_1, що позивач та інші співвласники вищевказаної квартири є споживачами житлово-комунальних послуг, які надає відповідач.

Договір між позивачем чи іншими членами його сім'ї та КП «Чигирин» про надання житлово-комунальних послуг не укладався.

Згідно з повідомленням КП «Чигирин» про оплату послуг за вересень 2015 року за квартирою АДРЕСА_1 рахується борг за надані послуги з водопостачання та водовідведення у розмірі 2 065 грн 64 коп.

ОСОБА_1 на власний розсуд здійснює оплату послуг, які надаються відповідачем.

Судами встановлено, що рішенням XI сесії Чигиринської міської ради Черкаської області від 04 листопада 2011 року № 11-5/VI створено КП «Чигирин», якому визначено функції щодо водопостачання, водовідведення, утримання житлового фонду та благоустрій міста.

РішеннямХІІ сесії Чигиринської міської ради Черкаської області від 16 листопада 2011 року № 12-2/VI на КП «Чигирин» було покладено виробничі функції з благоустрою та освітлення міста, водопостачання та водовідведення, утримання житлового фонду та прибудинкових територій з 01 грудня 2011 року. Надано право КП «Чигирин» укладати угоди про надання комунальних послуг, зокрема з фізичними особами.

Рішенням ХVI сесії Чигиринської міської ради Черкаської області від 08 лютого 2012 року № 16-5/VI на КП «Благоустрій» покладено виробничі функції з благоустрою та освітлення міста, вивезення, розміщення та зберігання твердих побутових відходів, утримання житлового фонду та прибудинкових територій з 01 березня 2012 року. Зобов'язано КП «Чигирин» здійснювати відповідні власні виробничі функції до 01 березня 2012 року. Надано КП «Благоустрій» право укладати угоди про надання комунальних послуг, зокрема з фізичними особами.

Рішенням ХХIХ сесії Чигиринської міської ради Черкаської області від 09 жовтня 2013 року № 29-2/VI КП «Благоустрій» було реорганізовано шляхом приєднання до КП «Чигирин». В результаті реорганізації майно, майнові права КП «Благоустрій» та обов'язки, в тому числі щодо надання визначених комунальних послуг, а також права та обов'язки по укладених КП «Благоустрій» договорах перейшли до КП «Чигирин».

Рішенням виконавчого комітету Чигиринської міської ради Черкаської області від 20 грудня 2013 року № 12-350, яке набрало чинності з 01 січня 2014 року, було внесено зміни до рішення виконавчого комітету від 03 березня 2012 року № 2-36 та визначено КП «Чигирин» виробником та виконавцем житлово-комунальних послуг з постачання холодної води та водовідведення, зокрема для всіх споживачів житлового фонду, з утримання житлового фонду та прибудинкових територій для всіх споживачів житлового фонду, з тимчасового зберігання архівних документів, що не належать до Національного архівного фонду, з вивезення твердих побутових відходів, з вивезення рідких побутових відходів, з благоустрою території міста, з вуличного освітлення міста.

Рішенням ХIІ сесії Чигиринської міської ради Черкаської області від 27 серпня 2014 року № 41-4/VI від КП «Чигирин» Чигиринської міської ради передано та покладено на КП «Єдиний розрахунковий центр» Чигиринської міської ради функції з надання послуг, зокрема фізичним особам з утримання житлового фонду та прибудинкових територій для всіх споживачів житлового фонду, з тимчасового зберігання архівних документів, що не належать до Національного архівного фонду, з вивезення твердих побутових відходів, з благоустрою території міста, з вуличного освітлення міста.

Звертаючись до суду з цим позовом, ОСОБА_1 посилався на Закони України «Про захист прав споживачів», «;Про інформацію», «;Про доступ до публічної інформації», «;Про житлово-комунальні послуги», «;Про питну воду та питне водопостачання», «;Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», пункт 1 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) як на правові підстави своїх вимог, а обґрунтовуючи вимоги про надання йому відповідачем письмової інформації, зазначеної у позові та у заяві про збільшення та уточнення позовних вимог, зауважив, що він є користувачем комунальних послуг, які надавало КП «Благоустрій», а потім його правонаступник КП «Чигирин», проте у нього виникли сумніви в законності та обґрунтованості встановлених тарифів на житлово-комунальні послуги та їх якості, що спонукало його звернутися 20 січня 2009 року, 01 серпня 2012 року та 28 липня 2015 року до КП «Чигирин» з вимогами щодо надання копій відповідних документів, які були залишені без задоволення у зв'язку з відсутністю конкретики.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про інформацію» в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і

законних інтересів.

Згідно з частиною третьою статті 14 Закону України «Про інформацію» в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, правовий режим інформації про товар (роботу, послугу) визначається законами України про захист прав споживачів, про рекламу, іншими законами та міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.

Пунктами 4, 6 статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачено, що споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця) та звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їх права та обов'язки регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Відповідно до статті 1, частини другої статті 3, статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» суб'єктами цього Закону є органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, виробники, виконавці та споживачі житлово-комунальних послуг, а також власники приміщень, будинків, споруд, житлових комплексів або комплексів будинків і споруд.

Згідно з пунктом 4 частини другої статті 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець зобов'язаний надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру цін/тарифів, норми споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо.

Частиною першою статті 9 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» передбачено, що кожному споживачеві питної води державою гарантується право

вільного доступу до інформації про якість питної води. З цією метою центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, щороку готує і оприлюднює в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, Національну доповідь про якість питної води та стан питного водопостачання в Україні, забезпечує заінтересовані органи державної влади, громадські організації, підприємства, установи, організації та громадян інформацією про випадки і причини забруднення питної води, порядок розрахунку тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення.

З метою забезпечення єдиного для всіх регіонів підходу до формування тарифів у сфері житлово-комунальних послуг постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» затверджено, зокрема Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, Порядок формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) та Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Таким чином, право на отримання запитуваної інформації у позивача виникло саме на підставі надання відповідачем та відповідно отримання позивачем житлово-комунальних послуг, у зв'язку з чим він має право на отримання інформації, визначеної Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Інформація щодо житлово-комунальних послуг і тарифів на них є інформацією, яка стосується безпосередньо позивача, знаходиться в користуванні відповідача і повинна бути надана позивачу на його запит без будь-яких застережень.

Судами встановлено, що ОСОБА_1 неодноразово звертався до відповідача, а саме 26 січня 2009 року, 27 січня, 08 березня 2011 року, 01 серпня 2012 року, 06 червня, 03 липня 2014 року та 28 липня 2015 року із запитами: про надання йому відповіді на викладені ним у заяві питання; про анулювання нарахованої суми за комунальні послуги, що є необґрунтованою; про надання перелічених у заяві документів на підтвердження наявного у нього перед відповідачем боргу, зазначеного у попередженні щодо його оплати; про надання документів в обґрунтування нарахованого відповідачем боргу за комунальні послуги.

Згідно з відповіддю КП «Чигирин» від 18 серпня 2015 року, наданою на звернення позивача від 28 липня 2015 року, структура складових витрат тарифу на послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який застосовується підприємством у період здійснення господарської діяльності у сфері благоустрою міста, затверджено рішенням виконавчого комітету Чигиринської міської ради від 12 грудня 2012 року № 11-519 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території». Для багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 у місті Чигирині встановлено тарифи в розмірі 1 грн/кв.м загальної площі квартири (для 1 - 5 під'їздів). Складові витрат наведені в таблиці. Враховуючи загальну площу квартири позивача, сума щомісячних нарахувань за послуги з утримання будинку та прибудинкової території, згідно з вищевказаним рішенням, становить 66 грн 10 коп. У вказаній відповіді також наведено підстави та розрахунок нарахування вартості послуг з централізованого водопостачання та водовідведення на підставі тарифів, затверджених вищевказаним рішенням, які становлять: водопостачання - 8 грн 55 коп., водовідведення - 7 грн 70 коп. Структуру тарифу на водопостачання та водовідведення наведено в таблиці, в якій розшифровано прямі матеріальні витрати, зокрема і прямі витрати на оплату праці, виробничу собівартість, всього витрати операційної діяльності, наведений розрахунок собівартості 1 куб.м, зазначено тариф для населення, рентабельність, доходи з ПДВ та без нього.

Також у відповіді КП «Чигирин» від 18 серпня 2015 року зазначено, що з 01 липня 2015 року для споживачів, які проживають у багатоквартирних будинках та здійснюють розрахунки за спожиту воду згідно з показаннями технічних засобів обліку холодної води, введено в дію тариф, затверджений рішенням виконавчого комітету Чигиринської міської ради від 15 травня 2015 року № 5-77, розмір якого становить 8 грн 85 коп./куб.м, що обумовлено включенням до вказаного тарифу витрат на періодичну повірку квартирних засобів обліку води, яка буде проводитися за рахунок підприємства. Структуру витрат на повірку наведено в таблиці, зокрема прямі матеріальні витрати, в тому числі витрати на оплату праці, інші прямі матеріальні витрати, виробничу собівартість, всього витрат операційної діяльності, собівартість 1 куб.м, податок на додану вартість, витрати на повірку засобів обліку. Вартість послуг з централізованого водопостачання та водовідведення для ОСОБА_1 визначається з урахуванням показників технічного засобу обліку холодної води.Повідомлено споживача, що з копіями ліцензії на право здійснення господарської діяльності у сфері централізованого водопостачання та з копіями санітарних висновків про відповідність води нормативним вимогам можна ознайомитися на веб-сайті підприємства із зазначенням його адреси.

Судами встановлено, що КП «Чигирин» також надавало позивачу акт робочої комісії про приймання закінченого будівництва, ліцензію на централізоване водопостачання та водовідведення, видану Черкаською обласною державною адміністрацією, строк дії якої з 06 травня 2015 року до 06 травня 2020 року, дозволи на спеціальне водокористування від 08 жовтня 2012 року та від 24 березня 2015 року, протоколи дослідження питної води від 26 січня, 26 травня, 24 червня, 03 липня, 27 липня, 02 жовтня, 08 грудня 2015 року, 17 березня, 05 травня 2016 року, паспорти артезіанських свердловин № 98, № 61-Г-А 4, № 62-Г-А 5, № 1-6, № 1-7, № 3-8, № 76, № 94/10, № 468, результати вимірювань від 30 грудня 2014 року, 30 червня, 17 вересня, 16 грудня - 22 грудня 2015 року, 23 березня - 28 березня, 16 червня - 21 червня 2016 року.

Рішенням Чигиринського районного суду Черкаської області від 03 жовтня 2016 року позов КП «Чигирин» до ОСОБА_1 про стягнення боргу задоволено. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь КП «Чигирин» борг за надані житлово-комунальні послуги в сумі 590 грн 71 коп. Вказаним судовим рішенням встановлено, що згідно з протоколами дослідження питної води за результатами санітарно-біологічного дослідження питна вода, яку надає підприємство споживачам, відповідає встановленим нормам, а підприємство має ліцензію на централізоване водопостачання та водовідведення, видану Черкаською обласною державною адміністрацією строком дії з 06 травня 2015 року по 06 травня 2020 року, доказів того, що вона отримана без законних підстав, суду надано не було. До отримання даної ліцензії КП «Чигирин» мало дозвіл на спеціальне водокористування терміном дії з 08 жовтня 2012 року до 31 грудня 2014 року, та з 24 березня 2015 року до 25 березня 2020 року.

Відповідно до частини третьої статті 61 Цивільного процесуального кодексу України від 18 березня 2004 року у редакції, чинній на час розгляду справи апеляційним судом (далі - ЦПК України 2004 року), обставини, встановлені судовим рішенням у цивільній, господарській або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

З огляду на викладене, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в задоволенні позову, апеляційний суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що на час ухвалення рішення місцевим судом позивачу було надано інформацію, визначену Законом України «Про житлово-комунальні послуги», на отримання якої він мав право, та яку зобов'язаний був надати відповідач.

Переглядаючи справу в апеляційному порядку, суд апеляційної інстанції з додержанням вимог статей 303, 304 ЦПК України 2004 року перевірив доводи апеляційних скарг та навів висновки на їх спростування, в результаті чого ухвалив законне і обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам статті 316 цього Кодексу.

Доводи касаційної скарги ОСОБА_1 про те, що його не було належним чином повідомлено про дату і час розгляду справи апеляційним судом 24 травня 2017 року, не заслуговують на увагу з огляду на таке.

Відповідно до частин першої, четвертої, п'ятої статті 74 ЦПК України 2004 року судові виклики здійснюються судовими повістками про виклик. Судова повістка про виклик повинна бути вручена з таким розрахунком, щоб особи, які викликаються, мали достатньо часу для явки в суд і підготовки до участі в судовому розгляді справи, але не пізніше ніж за три дні до судового засідання, а судова повістка-повідомлення - завчасно. Судова повістка разом із розпискою, а у випадках, встановлених цим Кодексом, разом з копіями відповідних документів надсилається поштою рекомендованим листом із повідомленням або через кур'єрів за адресою, зазначеною стороною чи іншою особою, яка бере участь у справі. Стороні чи її представникові за їх згодою можуть бути видані судові повістки для вручення відповідним учасникам цивільного процесу. Судова повістка може бути вручена безпосередньо в суді, а у разі відкладення розгляду справи про час і місце наступного засідання може бути повідомлено під розписку.

Таким чином, про належне повідомлення особи про час і місце розгляду справи може свідчити розписка.

Пунктом 1 частини першої статті 169 ЦПК України 2004 року передбачено, що суд відкладає розгляд справи у разі неявки в судове засідання однієї із сторін або будь-кого з інших осіб, які беруть участь у справі, про яких нема відомостей, що їм вручені судові повістки.

Розгляд справи за відсутності учасника процесу, щодо якого немає відомостей про вручення йому судової повістки, є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Згідно зі статтею 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, а відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод таке конституційне право повинно бути забезпечене судовими процедурами, які повинні бути справедливими.

Відповідно до частин першої, другої та четвертої статті 10 ЦПК України 2004 року цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Суд сприяє всебічному і повному з'ясуванню обставин справи: роз'яснює особам, які беруть участь у справі, їх права та обов'язки, попереджує про наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій і сприяє здійсненню їхніх прав у випадках, встановлених цим Кодексом.

У статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру.

Крім того, у пункті 26 рішення Європейського суду з прав людини від 15 травня 2008 року у справі «Надточій проти України» (заява N 7460/03) зазначено, що принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

З матеріалів справи встановлено, що 16 травня 2017 року Апеляційним судом Черкаської області було направлено ОСОБА_1 повідомлення про те, що розгляд апеляційної скарги відбудеться 24 травня 2017 року об 11 год. 00 хв.

Вказане повідомлення було отримано ОСОБА_1 17 травня 2017 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься у матеріалах справи (аркуш справи 210).

Отже, ОСОБА_1 був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи апеляційним судом.

Крім того, розгляд справи по суті та ухвалення оскаржуваного рішення відбулося в судовому засіданні 12 червня 2017 року, в якому брав участь представник позивача. Отже, процесуальні права заявника судом були дотримані.

Обставини справи встановлені апеляційним судом на підставі оцінки зібраних доказів, проведеної з дотриманням вимог процесуального закону. Тобто суд дотримався встановленого статтею 212 ЦПК України 2004 року принципу оцінки доказів, згідно з яким суди на підставі всебічного, повного й об'єктивного розгляду справи аналізують і оцінюють докази як кожен окремо, так і в їх сукупності, у взаємозв'язку, в єдності і протиріччі, і ця оцінка повинна спрямовуватися на встановлення достовірності чи відсутності обставин, які обґрунтовують доводи і заперечення сторін.

Інші доводи касаційної скарги зводяться до незгоди з висновками суду апеляційної інстанції стосовно установлення обставин справи, містять посилання на факти, що були предметом дослідження й оцінки судом, який їх обґрунтовано спростував. В силу вимог вищезгаданої статті 400 ЦПК України суд касаційної інстанції не вправі встановлювати нові обставини та переоцінювати докази.

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматися як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов'язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (пункт 23 рішення ЄСПЛ від 18 липня 2006 року у справі «Проніна проти України»).

Згідно зі статтею 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.

Оскільки доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків суду апеляційної інстанції і не дають підстав вважати, що апеляційним судом порушено норми процесуального права та/або неправильно застосовано норми матеріального права, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення апеляційного суду - без змін.

Наведена у касаційній скарзі ОСОБА_1 вимога про скасування рішення суду першої інстанції не підлягає задоволенню, оскільки вказане рішення скасоване апеляційним судом.

Керуючись статтями 400, 409, 410, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Апеляційного суду Черкаської області від 12 червня 2017 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною і оскарженню не підлягає.

ГоловуючийВ. А. Стрільчук Судді:С. О. Карпенко В. О. Кузнєцов С. О. Погрібний О. В. Ступак

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст