Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 02.08.2018 року у справі №820/4001/16 Ухвала КАС ВП від 02.08.2018 року у справі №820/40...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2018 року

м. Київ

справа №820/4001/16

адміністративне провадження №К/9901/38957/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик Ю.А., Гімона М.М., -

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 820/4001/16

за позовом ОСОБА_1 до Приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Гібадулової Лариси Августинівни (далі - Приватний нотаріус), треті особи: ОСОБА_3, Департамент реєстрації Харківської міської ради, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - ОСББ) «Чернишевська-50», про визнання протиправними дій та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_3

на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року, ухвалену у складі головуючого судді Зінченка А.В. та

ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Подобайло З.Г., суддів Тацій Л.В., Григоророва А.М., -

ВСТАНОВИВ:

27 липня 2016 року ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати недійсною державну реєстрацію юридичної особи ОСББ «Чернишевська-50» (61002, м. Харків, вул. Чернишевська, 5; ЄДРПОУ 40375501), скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційний запис про державну реєстрацію юридичної особи ОСББ «Чернишевська-50» (61002, м. Харків, вул. Чернишевська, 5; ЄДРПОУ 40375501).

Ухвалою від 12 жовтня 2016 року Харківський окружний адміністративний суд задовольнив клопотання ОСОБА_3 про заміну його на належного позивача ОСОБА_1, та вступ ОСОБА_3 в цю справу в якості третьої особи.

Позов обґрунтовано тим, що було порушено встановлений порядок створення юридичної особи ОСББ «Чернишевська-50», зокрема, оскільки попереднє ОСББ «Садиба Чернишова» за цією ж адресою ще не було ліквідоване, тому Приватний нотаріус вчиняючи реєстраційні дії не мав права реєструвати за цією ж адресою новостворене ОСББ, а відтак такі дії є незаконними.

Харківський окружний адміністративний суд постановою від 09 листопада 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2017 року, відмовив в задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, керувався тим, що отримавши документи, визначені статтею 15 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 755-IV), а саме заяву про реєстрацію, протокол установчих зборів від 01 лютого 2016 року та статут ОСББ "Чернишевська-50", які не суперечили вимогам Закону, у нотаріуса були відсутні підстави для зупинення та відмови у проведенні державної реєстрації ОСББ "Чернишевська-50", передбачені статтями 27, 28 Закону 755-IV, тому така реєстрація проведена в порядку та з дотриманням вимог Закону 755-IV.

22 лютого 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга ОСОБА_3, в якій він, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2017 року, ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

Касаційна скарга мотивована, зокрема тим, що суди застосували положення Закону № 755-IV, в редакції, яка станом на 01 січня 2015 року витратила чинність. Крім цього скаржник зазначає, що припинення юридичної особи шляхом ліквідації, в процесі якої знаходиться ОСББ «Садиба Чернишова» за законом не передбачає правонаступництва.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 10 березня 2017 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).

Верховний Суд, переглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про задоволення касаційної скарги, з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

У справі, яка розглядається суди встановили, що 28 березня 2016 року до Приватного нотаріуса звернувся ОСОБА_4 з заявою про реєстрацію ОСББ «Чернишевська-50», до якої було додано протокол установчих зборів від 02 лютого 2016 року та статут ОСББ.

На підставі зазначених документів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесені дані про реєстрацію юридичної особи ОСББ «Чернишевська-50».

Також суд апеляційної інстанції встановив, що рішенням Апеляційного суду Харківської області від 25 червня 2013 року по справі № 2/2018/3011/2012/13, яке є чинним, визнано незаконним та скасовано рішення установчих зборів власників приміщень у будинку АДРЕСА_2, що оформлене протоколом №1 від 14 травня 2010 року. Визнано недійсним Статут ОСББ «Садиба Чернишова», (м. Харків, вул. Чернишевська.50, код ЄДРПОУ 37091418), затверджений рішенням загальних зборів від 14 травня 2010 року. Визнано недійсним державну реєстрацію ОСББ «Садиба Чернишова» (м. Харків, вул. Чернишевська, 50, Код ЕДРПОУ 37091418). Припинено юридичну особу ОСББ «Садиба Чернишова» (м. Харків, вул. Чернишевська, 50, Код ЕДРПОУ 37091418). Призначено головою ліквідаційної комісії ОСББ «Садиба Чернишова» (м. Харків, вул. Чернишевська, 50, Код ЕДРПОУ 37091418) ОСОБА_4 (АДРЕСА_1). Рішення Апеляційного суду Харківської області від 25 червня 2013 року залишено без змін ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 27 вересня 2013 року.

04 липня 2013 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців внесено відомості про перебування ОСББ «Садиба Чернишова» в стані припинення за судовим рішенням про визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути.

Таким чином, ОСББ «Садиба Чернишова» - юридична особа, що перебуває у стані припинення - ліквідаційній процедурі.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В преамбулі Закону № 755-IV визначено, що він регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону № 755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи (частини друга статті 25 Закону №755-IV).

У частині першій статті 17 Закону № 755-IV передбачено вичерпний перелік документів, які подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Вичерпний перелік підстав для зупинення для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації визначений у частині першій статті 27 Закону № 755-IV, відповідно до якого - це:

1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі;

2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону;

3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону;

6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі;

7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання.

Зупинення розгляду документів з підстав, не передбачених цією статтею, не допускається (частина друга статті 27 Закону № 755-IV).

У частині першій статті 28 Закону № 755-IV наведений перелік підстав для відмови у державній реєстрації, який також є вичерпним. Так, цей перелік включає в себе такі підстави:

1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;

2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;

3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;

4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;

5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;

6) документи суперечать статуту громадського формування;

7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;

8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;

9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:

раніше строку, встановленого цим Законом;

щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи;

в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення;

щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;

щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;

щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;

щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи;

щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;

щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;

щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.

Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається (частина четверта статті 28 Закону № 755-IV).

Тобто, аналіз наведених норм свідчить про те, що державний реєстратор, отримавши відповідні документи зобов'язаний здійснити, зокрема, перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, повноти їх відомостей, перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів та чи не має підстав для відмови у проведенні державної реєстрації.

Перевіривши наявність підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації та за відсутності цих підстав державний реєстратор вчиняє реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.

При цьому особливості державної реєстрації ОСББ визначені Законом України від 29 листопада 2001 № 2866-III «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі - Закон № 2866-ІІІ). Згідно з преамбулою цього Закону він визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.

За статтею 2 цього Закону він регулює, зокрема, порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об'єднань, асоціацій; відносини суб'єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об'єднанні.

За загальним правилом, визначеним у частині третій статті 4 Закону № 2866-III в одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об'єднання.

При цьому відповідно до частини першої статті 28 Закону № 2866-III об'єднання (асоціація) вважається припиненим з дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, попереднє ОСББ вважатиметься припиненим із дня внесення про це відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Аналогічний правовий підхід щодо моменту припинення юридичної особи зазначений у статті 4 Закону № 755-IV.

Відповідний запис держаний реєстратор може внести лише після завершення ліквідаційної процедури відповідно до цивільного законодавства та Закону №2866-III.

У справі, яка розглядається суди встановили, що на час вчинення оспорюваної реєстраційної дії щодо ОСББ «Чернишевська - 50» в державному реєстрі містились дані, що за цією ж адресою було зареєстровано ОСББ «Садиба Чернишова», яка перебувала в стані припинення.

За таких обставин, однією з таких підстав є порушення встановленого законом порядку створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи

За таких обставин з огляду на положення частини третьої статті 4 Закону № 2866-III про заборону створення в одному будинку кількох об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, колегія суддів вважає, що наявність таких обставин свідчить про порушення встановленого законом порядку створення юридичної особи, що відповідно до пункту 7 частини першої статті 28 Закону № 755-VI є підставою для відмови в проведенні державної реєстрації.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що державна реєстрація третьої особи - ОСББ «Чернишевська - 50» була проведена з порушенням вимог закону, оскільки існування на момент державної реєстрації ОСББ «Чернишевська - 50» зареєстрованого за цією ж адресою ОСББ «Садиба Чернишова» виключає можливість вчинення такої реєстраційної дії.

Таким чином колегія суддів Верховного Суду вважає, що позов підлягає задоволенню з огляду на мотиви викладені у цій постанові.

Відповідно до частини першої та третьої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню..

Оскільки вирішуючи спір суди не правильно застосували наведені норми матеріального права до встановлених у справі обставин, тому на думку колегії суддів ухвалені рішення судів першої та апеляційної інстанції підлягають скасуванню, з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.

Керуючись пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень, статтями 242, 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_3 задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2017 року скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Визнати недійсною державну реєстрацію юридичної особи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Чернишевська-50» (61002, м. Харків, вул. Чернишевська, 5; ЄДРПОУ 40375501).

Скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційний запис про державну реєстрацію юридичної особи Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Чернишевська-50» (61002, м. Харків, вул. Чернишевська, 5; ЄДРПОУ 40375501).

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст