Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 25.07.2018 року у справі №804/7823/14 Ухвала КАС ВП від 25.07.2018 року у справі №804/78...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2018 року

Київ

справа №804/7823/14

адміністративне провадження №К/9901/5966/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства "Камелія" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А., Баранник Н.П. від 14.05.2015 у справі №804/7823/14 за позовом Приватного підприємства "Камелія" до Управління Держземагенства у м.Дніпропетровську Дніпропетровської області, третя особа: Дніпропетровська міська рада, про визнання дій протиправними,

УСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Камелія" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати неправомірними дії Управління Держземагенства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області (далі - відповідач) щодо застосування до земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196, площею 0,5135 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Ленінський район, вул. Братів Трофімових, буд. 56 М, коефіцієнту функціонального використання - 2,50 (інша комерційна діяльність);

- зобов'язати Управління Держземагенства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області зробити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196, на підставі чого надати Приватному підприємству "Камелія" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши коефіцієнт функціонального використання 0,5 (землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво), що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Ленінський район, вул. Братів Трофімових, буд. 56 М.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 липня 2014 року адміністративний позов Приватного підприємства "Камелія" задоволено.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2015 року постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 липня 2014 року скасовано, у задоволенні позову відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції покликався на те, що функціональне використання земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196, площею 0,5135 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Ленінський район, вул. Братів Трофімових, буд. 56 М відноситься до земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво, а тому при оцінці зазначеної землі повинен застосовуватись коефіцієнт 0,5.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в позові, суд апеляційної інстанції покликався на те, що будівництво на земельній ділянці завершено, що виключає застосування коефіцієнту функціонального використання - 0,5.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій просив скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2015 року та залишити в силі рішення суду першої інстанції. В обґрунтування касаційної скарги позивач покликався на помилковість висновку суду апеляційної інстанції про завершення будівництва на зазначеній земельній ділянці.

Відповідачем відзиву на касаційну скаргу до суду не подано.

Касаційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Дніпропетровської міської ради від 25.02.1999 №270 позивачеві надано земельну ділянку, площею 0,584 га по вул. Братів Трофімових у тимчасове користування на період проектування та будівництва автостоянки, автосалону і СТО та укладено договір на право тимчасового користування землею №1029 від 244.03.1999.

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 13.07.2005 №467/29 позивачеві затверджено проект відведення земельної ділянки та передано в оренду земельну ділянку, площею 0,5135 га по вул. Братів Трофімових у районі буд. 56 (код цільового призначення 1.11.16 інша комерційна діяльність). П. 3.3. вказаного рішення зобов'язано зареєструвати автостоянку та отримати дозвіл на її експлуатацію.

На підставі вказаного рішення 30 вересня 2005 року між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та ПП "Камелія" (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Братів Трофімових у районі будинку № 56 (Ленінський Район) і зареєстрована в Державному реєстрі за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196.

Відповідно п. 1.2 договору - цільове використання - код 1.11.16 інша комерційна діяльність, умови використання земельної ділянки: для будівництва автостоянки та автосалону (п.5.1 договору).

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 22.04.2008 у справі № 28/223-08 поновлено договір оренди земельної ділянки від 30 вересня 2005 року, який укладено між Дніпропетровською міською радою і Приватним підприємством "Камелія" (49018, Дніпропетровська область, м.Дніпропетровськ, вул. Братів Трофімових, буд. 56 М, ЄДРПОУ 25021925), площею 0,5135 га, яка знаходиться за адресою: по вул. Братів Трофімових, в районі будинку № 56 (Ленінський район), кадастровий номер 1210100000:08:721:0196, шляхом продовження строку його дії на шість років і внесення до нього відповідних змін.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 12.07.2012 у справі №33/5005/5274/2012 поновлено договір оренди земельної ділянки від 30 вересня 2005 року, який укладено між Дніпропетровською міською радою і Приватним підприємством "Камелія" (49018, Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, вул. Братів Трофімових, буд. 56 М, ЄДРПОУ 25021925), площею 0,5135 га, яка знаходиться за адресою: по вул. Братів Трофімових, в районі будинку № 56 (Ленінський район), кадастровий номер 1210100000:08:721:0196, до 30.09.2017.

Зазначеним рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 12.07.2012 встановлено, що на вказані земельній ділянці зведено автостоянку на 100 місць. 25.11.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Дніпропетровської області видано Приватному підприємству "Камелія" сертифікат №ДП000679, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта - автостоянка з автосалоном на 100 машиномісць. Нове будівництво за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Братів Трофімових буд. 56 М.

Згідно витягу Управління Держземагенства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196, площею 0,5135 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Ленінський район, вул. Братів Трофімових буд. 56 М, користувач - ПП "Камелія" (49018, Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, вул. Братів Трофімових, буд. 56 М, ЄДРПОУ 25021925), коефіцієнт функціонального використання до даної земельної ділянки застосовано - 2,50 (інша комерційна діяльність).

Не погоджуючись з діями відповідача в частині застосування до земельної ділянки за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196 коефіцієнту функціонального використання 2,50 (інша комерційна діяльність), позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV "Про оренду землі", у редакції на час спірних правовідносин, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з вимогами пункту 276.5 статті 276 Податкового кодексу України, у редакції на час спірних правовідносин, у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до статті 274 цього Кодексу від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та статті 275 цього Кодексу.

Статтею 2 Закону України "Про плату за землю" у редакції на час спірних правовідносин, визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Згідно з приписами частини п'ятої статті 5 Закону України "Про оцінку земель", у редакції на час спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та відповідно до ст.6 цього ж Закону витяг з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, виданий уповноваженим органом виконавчої влади, містить інформацію про грошову оцінку орендованої земельної ділянки, обов'язкову для врахування й сплати орендарем орендної плати.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель", у редакції на час спірних правовідносин, встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 - 7 років.

Вищевказаним Законом визначено, що нормативно-правові акти щодо нормативно-методичного регулювання оцінки земель використовують у своїй діяльності саме суб'єкти оціночної діяльності, які мають ліцензію на виконання землеоціночних робіт. За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація.

Статтею 15 Закону встановлено, що підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Згідно ст.23 Закону виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п'ята статті 201 Земельного кодексу України).

У пунктах 1, 2 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, у редакції на час спірних правовідносин, визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території.

Згідно з пунктом 3.1 чинного на час спірних правовідносин Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 (далі - Порядок) в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природнокліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Вказаним Порядком визначено наступні категорії земель за функцією використання: землі житлової забудови; землі промисловості; землі досліджень та розробок; землі гірничої промисловості і гірничих розробок; землі комерційного використання; землі громадського призначення; землі транспорту, зв'язку; землі технічної інфраструктури; інші землі; землі змішаного використання.

Між тим, за основним цільовим призначенням землі поділяються на такі категорії - землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Таким чином, поділ земель за вказаними нормативними актами передбачено за функцією використання та цільовим призначенням, які не є тотожними, а тому помилковими є доводи касаційної скарги про те, що зміні коефіцієнта функціонального використання землі має передувати процедура зміни категорії земельної ділянки.

Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою Цн = В х Нп : Нк х Кф х Км, де Кф є коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км є коефіцієнтом, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Відповідно до п. 3.5 Порядку Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що 25.11.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Дніпропетровської області видано Приватному підприємству "Камелія" сертифікат № ДП000679, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта - автостоянка з автосалоном на 100 машиномісць.

Таким чином, суд апеляційної інстанції прийшов до вірного висновку, що оскільки будівництво на земельній ділянці за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196 завершено, відповідачем відповідно до вимог діючого законодавства надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 06.02.2013 № 107 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,5, тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Щодо доводів позивача про те, що якщо земельна ділянка перебуває на стадії будівництва або віднесена під майбутнє будівництво, то до завершення будівництва, терміни якого визначено в проектній документації при проведенні нормативної грошової оцінки, застосовується коефіцієнт 0,5, суд зазначає, що позивачем не надано доказів проведення на земельній ділянці будівельних робіт. Крім того, як зазначено вище, будівельні роботи на земельній ділянці за кадастровим номером 1210100000:08:721:0196 завершено.

Безпідставним є покликання позивача на довідку від 06.09.2005 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, якою було застосовано коефіцієнт - 0,5 (землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво), оскільки вподальшому 25.11.2010 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Дніпропетровської області видано ПП "Камелія" сертифікат № ДП000679, що засвідчує відповідність закінченої будівництвом автостоянки за вказаною адресою.

Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає, що суд апеляційної інстанції правильно та повно встановив обставини справи і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст.ст. 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного підприємства "Камелія" залишити без задоволення, а постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2015 року - без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон

Л.Л. Мороз ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст