ПОСТАНОВА
Іменем України
31 липня 2018 року
Київ
справа №676/1544/17
адміністративне провадження №К/9901/43879/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
розглянувши касаційну скаргу Кам'янець-Подільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області на постанову Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області у складі судді Семенюка В.В. від 13.07.2017 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сапальової Т.В., Матохнюка Д.Б., Боровицького О.А, від 02.11.2017 у справі №676/1544/17 за позовом ОСОБА_2 до Кам'янець-Подільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 (надалі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просила:
- визнати неправомірними дії Кам'янець-Подільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області (надалі - відповідач) щодо не врахування при розрахунку пенсії державного службовця до складу заробітної плати, на підставі якого проводилось обчислення розміру пенсії премій; за період перебування у відпустках та за час непрацездатності в сумі 8 708 грн.69 коп., з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування і які повинні враховуватись в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії та щодо зміни базового періоду (липень 2014) при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення;
- зобов'язати Кам'янець-Подільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Хмельницької області здійснити перерахунок призначеної пенсії державного службовця з 01.01.2010 в розмірі 90 % від заробітної плати з урахуванням до складу заробітної плати, на підставі якого проводилось обчислення розміру пенсії, премій за період перебування у відпустках та за час непрацездатності в сумі 8 708 грн.69 коп.;
- виплатити недоплачену суму пенсії з урахуванням раніше виплачених сум з 01.01.2010 та при наступному нарахуванні (перерахунку) пенсії державного службовця врахувати до складу заробітної плати, на підставі якого проводилось обчислення розміру пенсії премій за період перебування у відпустках та за час непрацездатності в сумі 8 708 грн.69 коп.;
- відновити з 03.07.2014 індексацію пенсії наростаючим підсумком (вважаючи місяцем підвищення пенсії - січень 2010 року), відповідно до п.п.1 п.1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р.№1078 та повернути невиплачену суму індексації з урахуванням раніше здійснених виплат.
Постановою Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 13 липня 2017 року визнано неправомірними дії Кам'янець-Подільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області щодо не врахування при розрахунку пенсії позивача до складу заробітної плати, на підставі якого проводилось обчислення розміру пенсії премій за період перебування у відпустках та за час непрацездатності, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування і які повинні враховуватись в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії за період з 01.01.2008 по 31.12.2009 в сумі 8708,69 грн. та щодо зміни базового періоду в липні 2014 року при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.
Зобов'язано включити до заробітної плати, з якої було визначено розмір пенсії , як державному службовцю позивачу премій за період перебування у відпустках та за час непрацездатності з 01 січня 2008 року по 31 грудня 2009 року в сумі 8708,69 грн., з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування і які повинні враховуватись в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії та здійснити перерахунок пенсії за вказаний період, згідно довідки №115/01-11/02 від 10.03.2017 і провести перерахунок пенсії в розмірі 90% з суми заробітної плати з 24.09.2016 та відновити з 24.09.2016 індексацію пенсії наростаючим підсумком (вважаючи місяцем підвищення пенсії - січень 2010 року), відповідно до п.п.1 п.1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р.№1078 та повернути невиплачену суму індексації, з урахуванням раніше здійснених виплат.
Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2017 року постанову Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 13 липня 2017 року залишено без змін.
В касаційній скарзі Кам'янець-Подільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Хмельницької області просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та винести нове рішення по справі ОСОБА_2 В обґрунтування касаційної скарги відповідач вказав, що з 01.05.2016 набрав чинності Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889 - VIII (надалі - Закон № 889 - VIII), який не передбачає проведення перерахунку пенсії, тому відсутні підстави для перерахунку пенсії згідно наданої позивачем довідки від 10.03.2017 № 114/01-11/02. Крім того вказав, що у разі підвищення розміру мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюється відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів, місяць (у випадку позивача - це березень 2014 року) в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчислені індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення.
Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
У ході розгляду справи судами встановлено, що позивач перебуває на обліку в Кам'янець-Подільському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з 01 січня 2010 року та отримує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України "Про державну службу", внаслідок чого базовим місяцем для розрахунку індексації пенсії був січень 2010 року.
Постановою Кам'янець-Подільського міськрайонного суду від 14.10.2014 в справі № 676/6718/14-а за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в м.Кам'янець-Подільському та Кам'янець-Подільському районі Хмельницької області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, позов задоволено частково, визнано дії управління Пенсійного фонду України в м. Кам'янці-Подільському та Кам'янець-Подільському районі Хмельницької області щодо відмови включити суми індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення відпусток та суми компенсацій за невикористані відпустки в заробітну плату для призначення ОСОБА_2 пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" - неправомірними; зобов'язано управління Пенсійного фонду України в м. Кам'янці-Подільському та Кам'янець-Подільському районі Хмельницької області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_2 пенсії державного службовця в розмірі 90 % від заробітної плати з урахуванням до складу заробітної плати на підставі якого проводилось обчислення розміру пенсії інших виплат в сумі 11 139,79 грн., а саме: матеріальну допомогу на оздоровлення в сумі 8 792,27 грн. та індексацію заробітної плати в сумі 2 347,52 грн. з 03 липня 2014 року. В решті позовних вимог - відмовлено.
На виконання постанови суду відповідачем було проведено позивачу перерахунок пенсії, у зв'язку з чим було змінено базовий місяць з січня 2010 року на липень 2014 року.
14.03.2017 позивач звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, в якій просила провести перерахунок пенсії відповідно до довідки №115/01-11/02 від 10.03.2017 та виплатити їй індексацію пенсії за період з дати набрання законної сили судовим рішенням по місяцях, починаючи з 03 липня 2014 року, без зміни базового місяця (січень 2010 року) з врахуванням нарахованих сум індексації та доплати до попереднього розміру пенсії .
Листом від 17.03.2017 № 4933/03 відповідачем повідомлено, що в результаті проведеного перерахунку розмір пенсії позивача збільшився, у зв'язку із чим відповідачем встановлено базовий місяць для проведення індексації пенсії - березень 2014 року. Крім того в листі зазначено, що з 01.05.2016 набрав чинності Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889 - VIII (надалі - Закон № 889 - VIII), який не передбачає проведення перерахунку пенсії, тому відсутні підстави для перерахунку пенсії згідно наданої позивачем довідки від 10.03.2017 № 114/01-11/02.
Не погодившись з вказаною відповіддю, позивач звернулась до суду з позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивачу безпідставно змінено базовий місяць для розрахунку індексації та відмовлено в проведенні перерахунку та виплаті пенсії з огляду на норми ст.ст. 33, 37 Закону України "Про державну службу" в редакції, що діяла на момент призначення пенсії, оскільки з премій за період перебування у відпустках та за час непрацездатності позивачем були сплачені страхові внески, що підтверджується довідкою про складові заробітної плати.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст. 33 Закону України "Про державну службу" (що діяв на момент призначення пенсії позивачу) заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Згідно з ч.1 ст. 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Відповідно до ст. 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Судами попередніх інстанцій вірно зазначено, що за змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Аналогічна правова позиції висловлена в постановах Верховного суду України від 20.02.2012 у справі № 21-430а11, від 14.05.2013 у справі № 21-125а13, від 28.05.2013 у справі № 21-97а13, від 06.11.2013 у справі № 21-350а13 від 03.06.2014 року в справі №21-134а14.
Згідно з довідкою № 115/01-11/02 від 10.03.2017 про складові заробітної плати з сум премій в період з 01 січня 2008 року по 31 грудня 2009 року в розмірі 38764,69 грн. сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Таким чином, суди дійшли вірного висновку, що відповідач неправомірно не включив до сум заробітку (доходу) позивача для обчислення пенсії суми премій, з яких сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Колегія суддів вважає безпідставними посилання відповідача в касаційній скарзі на втрату позивачем відповідно до Закону України "Про державну службу" № 889-VIII права на перерахунок пенсії, оскільки предметом даного позову є не перерахунок пенсії у зв'язку зі зміною певної складової грошового забезпечення державного службовця, а перерахунок невірно обчисленої пенсії.
Проте, колегія суддів вважає помилковим зазначення в судових рішеннях щодо не врахування при розрахунку пенсії позивача до складу заробітної плати премій за період перебування у відпустках та за час непрацездатності, оскільки згідно довідки № 115/01-11/02 від 10.03.2017 вбачається, що дані виплати стосуються виплачених ОСОБА_2 за період з 01 січня 2008 року по 31 грудня 2009 року премій.
Таким чином, судові рішення підлягають зміні з виключення з резолютивної частини посилання "за період перебування у чергових відпустках та за час непрацездатності".
Щодо вимог в частині неправомірності дій відповідача в частині зміни базового місяця, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
За змістом ст. 2 вказаного Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії.
Згідно ст. 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв'язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Отже, вказаною нормою передбачено підстави, за яких проводиться індексація, а також розмір грошового доходу, який підлягає індексації.
Згідно п. 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1078 від 17.07.2003 року (далі - Порядок № 1078; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку).
За змістом п. 5 Порядку №1078 сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.
До чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що під «підвищенням пенсії» розуміється тільки таке збільшення суми нарахування, яке здійснюється відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Випадки, коли пенсія була неправомірно не донарахована і в подальшому на підставі рішення суду нарахована в належному обсязі, не належать до «підвищення пенсії» в розумінні п. 5 Порядку № 1078.
Отже, здійснення пенсійним органом перерахунку пенсії на виконання рішення суду, не може слугувати підставою для здійснення нового нарахування споживчих цін для проведення індексації у зв'язку із зростанням доходів громадян, без перегляду їх мінімального розміру, оскільки фактично збільшення доходів позивача в контексті приписів законодавства про порядок підвищення пенсійного забезпечення та індексацію доходів громадян не відбулось.
Перерахунок пенсії на підставі рішення суду є відновленням порушеного права позивача на отримання належної виплати в розмірі, встановленому Законом, та не може бути підставою для здійснення нової індексації із застосуванням нового рівня споживчих цін та відповідно для встановлення нового базового місяця для проведення індексації пенсії.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права викладена у постанові Верховного Суду від 07 березня 2018 року (справа № 727/5413/17).
За таких обставин, суди першої та апеляційної інстанції дійшли обґрунтованого висновку про задоволення позову в частині визнання протиправними дій відповідача щодо не проведення індексації пенсії позивача після її перерахунку на підставі судового рішення, виходячи з базового місяця - січень 2010 року.
Безпідставними є покликання відповідача в касаційній скарзі на те, що судами не досліджувалось питання пропуску строку звернення до суду, оскільки позовні вимоги задоволено в межах, визначених ст. 99 КАС України (в редакції до 15.12.2017).
Інші доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів та ґрунтуються на помилковому трактуванні правових норм.
Відповідно до ч. 1 ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин (ч. 4 ст. 351 КАС України).
Керуючись статтями 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Кам'янець-Подільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Хмельницької області задовольнити частково.
Постанову Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 13 липня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2017 року змінити, виключивши з мотивувальної та резолютивної частин судових рішень посилання "за період перебування у чергових відпустках та за час непрацездатності".
В решті рішення залишити без змін.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
А.Ю. Бучик
М.М. Гімон
Л.Л. Мороз ,
Судді Верховного Суду