Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 25.07.2018 року у справі №420/742/15-а Ухвала КАС ВП від 25.07.2018 року у справі №420/74...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2018 року

Київ

справа №420/742/15-а

адміністративне провадження №К/9901/3381/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Жаботинської С.В., Васильєвої І.А., Ханової Р.Ф. від 26.08.2015 у справі №420/742/15-а за позовом ОСОБА_2 до Новоайдарської виконавчої дирекції Луганського облосного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання незаконним рішення та протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати незаконним рішення Новоайдарської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - відповідач) № 1 від 23.02.2015 «Про відмову в призначенні матеріального забезпечення відповідно до Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою правління Фонду від 26.12.2014 № 37»;

- визнати протиправною бездіяльність Новоайдарської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що полягає у невиплаті ОСОБА_2 матеріального забезпечення у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності з 09 травня по 20 червня 2014 року, згідно листів непрацездатності: серія АВР № 061451, серія АРБ № 774932, серія АГМ № 254662, у розмірі 8992,31 грн.;

- зобов'язати відповідача здійснити виплату ОСОБА_2 матеріального забезпечення (допомоги) у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності з 09 травня по 20 червня 2014 року, згідно листів непрацездатності: серія АВР № 061451, серія АРБ № 774932, серія АГМ № 254662, у розмірі 8992,31 грн.;

Постановою Новопсковського районного суду Луганської області від 24 червня 2015 року позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено повністю.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2015 року постанову Новопсковського районного суду Луганської області від 24 червня 2015 року скасовано. У задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовлено.

Представник позивача ОСОБА_3 звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій просить постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2015 року скасувати та залишити в силі Постанову Новопсковського районного суду Луганської області від 24 червня 2015 року. В обґрунтування касаційної скарги представником позивача зазначено, що ч. 10 ст. 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (а також прийняті на виконання цих законів, Постанова КМУ № 531 від 01.10.2014 та Порядок затверджений Постановою Правління ФССзТВП № 37 від 26.12.2014) є тими нормами Закону, що регламентують порядок виплати матеріального забезпечення у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності саме для тимчасово переміщених осіб, якою і є позивач, а тому положення даних норм Закону є спеціальними по відношенню до норм Закону України № 1105-XIV, які регламентують загальний порядок отримання матеріального забезпечення, та які апеляційний суд помилково поклав в основу свого рішення, скасовуючи постанову суду першої інстанції.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23 вересня 2015 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.

Справу передано до Верховного Суду.

Відзив на касаційну скаргу відповідачем до суду не подано.

Касаційна скарга задоволенню не підлягає, враховуючи наступне.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що 04.04.2013 позивач згідно Розпорядження Президента України від 28.03.2013 № 135/2013-рп та розпорядження голови Луганської обласної державної адміністрації від 04.04.2013 № 44-о призначений на посаду голови Краснодонської районної державної адміністрації.

З 09.05.2014 по 20.06.2014 позивач перебував в стані тимчасової непрацездатності, про що видані листки непрацездатності серії: АВР № 061451, АРБ № 774932, АГМ № 254662.

Позивачу 09.05.2014 видано листок непрацездатності серії АВР № 061451, у зв'язку з загальним захворюванням, який закрито 19.05.2014 з відмітками уповноваженої особи «продовжує хворіти», з 20.05.2014 по 01.06.2014 видано листок непрацездатності серії АГБ № 774932 з відміткою «продовжує хворіти», з 02.06.2014 по 20.06.2014 видано листок непрацездатності серії АГМ № 254662.

08.07.2014 розпорядженням голови Луганської обласної державної адміністрації від 08.07.2014 № 93-о позивач звільнений з посади голови Краснодонської районної державної адміністрації.

У зв'язку з захопленням Краснодонської районної державної адміністрації незаконними «банд-формуваннями» та блокуванням її роботи, позивач не отримав належної йому матеріальної допомоги у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності за період з 09.05.2014 по 20.06.2014.

21.11.2014 позивач став на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, про що йому видана довідка № 928000867 від 21.11.2014.

У лютому 2015 року позивач звернувся до відповідача із заявою про виплату матеріального забезпечення за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.

Рішенням № 1 від 23.02.2015 відповідача, посилаючись на п. 15 Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою правління Фонду від 26.12.2014 № 37, відмовлено у нарахуванні та виплаті матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності позивачу.

Вказане рішення мотивовано тим, що на підставі наданих документів для отримання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду відповідно до Порядку № 37 встановлено, що позивач у період настання тимчасової непрацездатності 09.05.2014 працював на посаді голови Краснодонської районної державної адміністрації, яка з 25.11.2014 пройшла перереєстрацію та знаходиться за юридичною адресою: м. Старобільськ, вул. Комунарів, 35, а з грудня 2014 року є страхувальником Новоайдарської міжрайонної виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з тимчасової втрати працездатності.

Не погодившись з винесеним рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції покликався на те, що чинним законодавством не передбачено, що внутрішньо переміщена особа, яка не отримала матеріальне забезпечення по тимчасовій непрацездатності, повинна звертатися безпосередньо до підприємства, організації, установи, в якій перебувала у трудових відносинах, і що до неї повинен застосовуватись загальний порядок, передбачений Законом № 1105.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції покликався на те, що згідно з заявами - розрахунками матеріальне забезпечення позивача за листками непрацездатності перераховано на рахунок Краснодонської районної державної адміністрації, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно ч. 1 ст. 30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 1105-XIVвід 23 вересня 1999 року ( в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закону № 1105) матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).

У разі ліквідації (реорганізації) підприємства, установи, організації матеріальне забезпечення за страховими випадками, які настали до їх ліквідації (реорганізації), виплачується застрахованим особам їх правонаступником, а в разі відсутності правонаступника - робочим органом Фонду за місцем здійснення обліку ліквідованого підприємства, установи, організації як страхувальника.

Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Згідно ст. 31 Закону № 1105 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.

Статтею 32 Закону № 1105 передбачені строки розгляду документів, призначення та виплати матеріального забезпечення за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.

Відповідно до ст. 34 Закону № 1105 фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників-роботодавців протягом десяти робочих днів після надходження заяви.

Страхувальник-роботодавець відкриває окремий поточний рахунок для зарахування страхових коштів у банках у порядку, встановленому Національним банком України.

Кошти Фонду, що надходять на зазначений рахунок, обліковуються на окремому субрахунку.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що Краснодонська районна державна адміністрація перебувала на обліку, як страхувальник у Краснодонській міській виконавчій дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з 2001 року.

У червні 2014 року до Краснодонської міської виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності надійшли:

- заява - розрахунок, щодо надання матеріального забезпечення ОСОБА_2 від 06.06.2014 за листками непрацездатності АВР № 061451 за період з 09.05.2014 по 19.05.2014 у сумі 1852, 34 грн., АРБ № 774932 за період з 20.05.2014 по 01.06.2014 на суму 2778, 51 грн.;

- заява - розрахунок, щодо надання матеріального забезпечення ОСОБА_2 від 25.06.2014 за листком непрацездатності АГМ № 254662 за період з 02.06.2014 по 20.06.2014 на суму 4361, 46 грн.;

За зазначеними заявами - розрахунками матеріальне забезпечення позивачу перераховано на рахунок Краснодонської районної державної адміністрації за листками непрацездатності АВР № 061451 за період з 09.05.2014 по 19.05.2014 у сумі 1852, 34 грн., АРБ № 774932 за період з 20.05.2014 по 01.06.2014 на суму 2778, 51 грн.; АГМ № 254662 за період з 02.06.2014 по 20.06.2014 на суму 4361, 46 грн.

Таким чином, судом апеляційної інстанції встановлено, що матеріальне забезпечення позивача перераховано на рахунок Краснодонської районної державної адміністрації, а тому вимоги до відповідача про виплату зазначеного забезпечення є безпідставними.

Щодо зазначених в касаційні скарзі доводів про необхідність застосування в даних правовідносинах ч. 10 ст. 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», а також прийнятих на виконання цих законів, Постанови КМУ № 531 від 01.10.2014 та Порядку, затвердженого Постановою Правління ФССзТВП № 37 від 26.12.2014, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 10 ст. 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщені особи з тимчасово окупованої території мають право на отримання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності і від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, безпосередньо у робочих органах Фонду соціального страхування України за фактичним місцем проживання, перебування.

Матеріальне забезпечення, страхові виплати призначаються за наявності необхідних документів, що підтверджують право на ці виплати, а в разі їх відсутності - за даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування у порядку, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України.

У разі відсутності в зазначеному Реєстрі необхідних відомостей матеріальне забезпечення, страхові виплати надаються у мінімальному розмірі, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України, з наступним перерахуванням сум матеріального забезпечення після надходження документів, що підтверджують право застрахованих осіб на їх надання.

Пунктом 3 розділу 7 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 1105 передбачено, що особливості надання соціальних послуг та виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які переселилися з тимчасово окупованої території, території проведення антитерористичної операції або зони надзвичайної ситуації) визначаються Кабінетом Міністрів України (далі Закон № 1105).

01.10.2014 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №531 «Про особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої установлено, що 1) особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами або були добровільно застраховані та переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції (далі - застраховані особи), мають право на надання матеріального забезпечення (якщо страховий випадок настав до моменту переміщення застрахованої особи) та соціальних послуг відповідно до Законів України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» і «;Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» робочими органами виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі - фонди) за фактичним місцем проживання (перебування) у порядку, встановленому правліннями фондів. Матеріальне забезпечення виплачується застрахованим особам в установленому порядку через банки; 2) матеріальне забезпечення та соціальні послуги надаються за умови подання документів, що підтверджують право застрахованих осіб на їх надання, а у разі відсутності таких документів - на підставі відомостей Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. У разі відсутності у зазначеному Реєстрі необхідних відомостей матеріальне забезпечення надається у мінімальному розмірі, встановленому правліннями фондів, з наступним перерахуванням сум матеріального забезпечення після надходження документів, що підтверджують право застрахованих осіб на його надання.

Відповідно до п. 2 Порядку надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 26.12.2014 № 37, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 січня 2015 р. за № 68/26513 (далі Порядок № 37), матеріальне забезпечення за цим Порядком надається особам, які перебувають (перебували) у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями чи фізичними особами або були добровільно застраховані та переміщуються з тимчасово окупованої території і районів проведення антитерористичної операції (далі - застраховані особи), та отримувачам допомоги на поховання застрахованих осіб і які не реалізували свого права на отримання матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» та не можуть реалізувати своє право на отримання матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» у зв'язку із переміщенням з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, а саме: допомога по тимчасовій непрацездатності згідно з цим Порядком надається в разі настання страхового випадку до моменту переміщення застрахованої особи.

Колегія суддів зазначає, що оскільки Краснодонська районна державна адміністрація з 25.11.2014 пройшла перереєстрацію та знаходиться за юридичною адресою: м. Старобільськ, вул. Комунарів, 35, позивач не позбавлений можливості щодо звернення до останньої за виплатою йому перерахованих Фондом коштів.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивачем не вірно обрано спосіб захисту порушеного права, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст.ст. 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2015 року - без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

М.М. Гімон

Л.Л. Мороз ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст