Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 29.01.2024 року у справі №523/18084/18 Постанова КАС ВП від 29.01.2024 року у справі №523...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2024 року

м. Київ

справа № 523/18084/18

адміністративне провадження № К/990/9455/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 523/18084/18

за позовом ОСОБА_1 до Одеської міської ради, КП "Одестранспарксервіс", Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, за участю третьої особи - ОСОБА_2 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 (головуючий-суддя Єфіменко К.С.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2023 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Федусика А.Г., суддів: Бойка А.В., Єщенка О.В.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

20.12.2018 ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеської міської ради (далі-відповідач-1), КП "Одестранспарксервіс" (далі-відповідач-1), Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі-відповідач-3), Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради (далі-відповідач-4), третя особа - ОСОБА_2 , у якому, з урахуванням збільшення позовних вимог, позивач просила:

визнати протиправною бездіяльність Одеської міськради щодо ненадання їй направлення на безоплатне зберігання належного їй автомобіля на автостоянці № 54 ГО "Одеська обласна організація ВСА";

зобов`язати Одеську міськраду видати їй направлення на безоплатне зберігання належного їй автомобіля HYNDAI ELANTRА, державний номерний знак НОМЕР_1 , на автостоянці № 54 ГО "Одеська обласна організація ВСА" за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце № 333;

зобов`язати Одеську міськраду відшкодувати їй витрати за зберігання автомобіля у розмірі 4 975, 00 грн;

зобов`язати Одеську міськраду передбачити необхідні компенсаційні виплати власнику автостоянки № 54 ГО "Одеська обласна організація ВСА", за безоплатне зберігання автомобіля на 2019 і наступні роки.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтувала тим, що вона як особа з інвалідністю ІІ групи з 1994 року та власник автомобіля HYNDAI ELANTRА, державний знак НОМЕР_1 відповідно до Порядку надання пільг водіям з інвалідністю, водіям, які перевозять осіб з інвалідністю, у тому числі транспортними засобами, що належать громадським організаціям осіб з інвалідністю, підприємствам, установам, організаціям, які провадять діяльність у сфері соціального захисту населення, на безоплатне паркування і зберігання транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 585 (далі - Порядок № 585) має право на безоплатне паркування та зберігання належного їй авто. Позивачка вказала на те, що вона неодноразово зверталась до голови Одеської міськради з вказаного питання, проте його так і не було вирішено у визначений зазначеним Порядком строк.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 13.08.2019 відмовив у задоволенні позовних вимог.

П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 21.11.2019 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове, яким задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправною бездіяльність Одеської міськради щодо виконання пунктів 6, 13 Порядку №585;

визнав протиправною бездіяльність Одеської міськради щодо розгляду заяви ОСОБА_1 з усіма доданими до неї документами, що була зареєстрована Управлінням соціального захисту населення Суворовського району м. Одеси 26.02.2018 за №5 та листом від 02.03.2018 №8-21 з пакетом документів була направлена до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міськради;

зобов`язав Одеську міськраду протягом тридцяти днів з часу прийняття рішення П`ятим апеляційним адміністративним судом розглянути заяву ОСОБА_1 з усіма доданими до неї документами, що була зареєстрована Управлінням соціального захисту населення Суворовського району м. Одеси 26.02.2018 за № 5 та листом від 02.03.2018 №8-21 з пакетом документів була направлена до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міськради;

зобов`язав Одеську міськраду на виконання Порядку №585 визначити обсяг видатків місцевого бюджету на 2020 рік, необхідний для облаштування місць для безоплатного зберігання транспортних засобів;

стягнув з Одеської міськради на користь ОСОБА_1 понесені нею витрати за зберігання автомобіля HYNDAI ELANTRА, державний номерний знак НОМЕР_1 , на автостоянці № 54 ГО "Одеська обласна організація ВСА" за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце № 333, у розмірі 6575, 00 грн.

Верховний Суд постановою від 03.11.2021 скасував рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.08.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2019, а справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції.

Верховний Суд , скасовуючи рішення судів першої та апеляційної інстанції, виходив з того, що судами не встановлено на підставі належних доказів чи дотримано Управлінням соціального захисту населення Суворовського району міста Одеси вимог пункту 13 Порядку №585, зокрема щодо подання до компетентного органу - Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міськради інформації про наявність підстав для видачі заявникові направлення на безоплатне зберігання транспортного засобу на автостоянці.

При новому розгляді справи рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнана протиправною бездіяльність Одеської міської ради щодо розгляду заяви з усіма доданими до неї документами, що була зареєстрована Управлінням соціального захисту населення Суворовського району м.Одеси 26.02.2018 за №5 та листом від 02.03.2018 №8-21 з пакетом документів була направлена до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міськради; зобов`язано Одеську міськраду протягом тридцяти днів з часу набрання рішенням суду законної сили розглянути заяву з усіма доданими до неї документами, що була зареєстрована Управлінням соціального захисту населення Суворовського району м.Одеси 26.02.2018 за №5 та листом від 02.03.2018 №8-21 з пакетом документів була направлена до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міськради; стягнуто з Одеської міськради на користь позивачки понесені нею витрати за зберігання автомобіля HYNDAI ELANTRА, на автостоянці №54 ГО «Одеська обласна організація ВСА» за адресою: м.Одеса, вул. Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце № 333, у розмірі 19935,00 грн. В решті позову було відмовлено.

П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 08.02.2023 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 - скасував в частині зобов`язання Одеської міської ради протягом тридцяти днів з часу набрання рішенням суду законної сили розглянути заяву з усіма доданими до неї документами, що була зареєстрована Управлінням соціального захисту населення Суворовського району м. Одеси 26.02.2018 за №5 та листом від 02.03.2018 №8-21 з пакетом документів була направлена до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради.

В решті рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 - залишено без змін.

Скасовуючи частково рішення суду першої інстанції та залишаючи його в іншій частині без змін, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Одеською міською радою допущена протиправна бездіяльність щодо забезпечення реалізації позивачем її законного права на безоплатне паркування транспортного засобу HYNDAI ELANTRА (належного позивачці) на відповідному, спеціально обладнаному чи відведеному майданчику для паркування.

Водночас, апеляційний суд врахував, що заява позивача від 26.02.2018 розглянута та надано направлення на зберігання транспортного засобу HYNDAI ELANTRА, тому дійшов висновку, що позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача розглянути вказану заяву про надання направлення на зберігання відповідного транспортного засобу задоволенню не підлягають.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу

Одеська міська рада, не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, звернулася з касаційною скаргою, в якій посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2023 в частині задоволення позовних вимог, ухвалити в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. В решті рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

У касаційній скарзі відповідач-1 покликається на відсутність правового висновку у подібних правовідносинах, зазначає, що Одеська міська рада не є тим органом, на якого покладено обов`язок розгляду заяви та прийняття рішення про видачу направлення на безоплатне зберігання транспортного засобу на автостоянці.

Від ОСОБА_1 до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому позивач заперечує проти задоволення касаційної скарги.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Верховного Суд від 27.03.2023 відкрито касаційне провадження за скаргою Одеської міської ради у зазначеній справі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІ групи з 1994 року та є власником автомобіля HYNDAI ELANTRА, державний номерний знак НОМЕР_1 , який зберігається на автостоянці № 54 ГО "Одеська обласна організація ВСА" за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце № 333.

26.02.2018 чоловік позивача ОСОБА_2 , керуючись положеннями Порядку №585, звернувся до Управління соціального захисту населення Суворовського району міста Одеси із заявою, до якої надав усі, визначені пунктом 10 Порядкку № 585, документи щодо надання права на безоплатне паркування та зберігання належного позивачці авто.

Листом від 02.03.2018 № 13-21 Управління соціального захисту Одеської міськради направило заяву ОСОБА_2 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міськради.

У свою чергу Департамент праці та соціальної політики Одеської міськради направив заяву ОСОБА_2 до Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міськради.

Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міськради спрямував заяву ОСОБА_2 про надання права на безоплатне паркування та зберігання належного ОСОБА_1 автомобіля до КП "Одестранспарксервіс".

КП "Одестранспарксервіс" листом від 05.06.2018 № 65/05 повідомило заявника, що Одеською міськрадою не визначався уповноважений орган на прийняття рішення про видачу водіям направлень на безоплатне зберігання транспортних засобів на автостоянках, а відтак, у КП "Одестранспарксервіс" відсутні повноваження з цього питання.

02.06.2018 Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міськради вдруге направив заяву ОСОБА_2 до КП "Одестранспарксервіс" та вказав на те, що пунктом 5.9 Основних напрямків діяльності виконавчого комітету Одеської міської ради у вирішенні проблем інвалідів на період до 2020 року, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міськради від 05.03.2012 №84 забезпечення надання пільг інвалідам, членам їх сімей на безоплатне паркування та зберігання транспортних засобів відповідно до Порядку №585 покладено на КП "Одестранспарксервіс".

КП "Одестранспарксервіс" листом від 17.07.2018 №10/05-08 повідомило позивача про те, що відповідно до пункту 9 Порядку 585 підставою для надання на автостоянці місця для безоплатного зберігання транспортних засобів водіїв та організацій є видане органом місцевого самоврядування направлення, адресоване її власникові, у якому, зокрема, зазначаються марка і номерний знак такого транспортного засобу. При цьому КП "Одестранспарксервіс" вказало на те, що воно є уповноваженою особою щодо здійснення організації та експлуатації майданчиків для платного паркування транспортних засобів та укладення договорів балансоутримання місць для паркування на території м. Одеса.

Водночас, Одеська міськрада не визначала КП "Одестранспарксервіс" уповноваженим органом місцевого самоврядування, що приймає рішення щодо видачі водіям та організаціям зазначеного вище направлення.

Судами також встановлено, що ОСОБА_1 понесені витрати за зберігання автомобіля HYNDAI ELANTRА, державний номерний знак НОМЕР_1 , на автостоянці №54 ГО «Одеська обласна організація ВСА» за адресою: м.Одеса, вул.Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце № 333, у розмірі 19935,00 грн.

Позивачка вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, звернулась до суду з цим позовом, в якому одночасно заявила вимогу про відшкодування шкоди, яка полягає у понесенні витрат на зберігання автомобіля.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частин 1-3 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Преамбулою Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон, тут і далі в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що цей Закон визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.

Зі змісту статті 4 Закону вбачається, що діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення їхніх прав і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті та полягає у:виявленні, усуненні перепон і бар`єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі стосовно доступу до об`єктів громадського та цивільного призначення, благоустрою, транспортної інфраструктури, дорожнього сервісу (далі - об`єкти фізичного оточення), транспорту, інформації та зв`язку, а також з урахуванням індивідуальних можливостей, здібностей та інтересів - до освіти, праці, культури, фізичної культури і спорту; охороні здоров`я; соціальному захисті; забезпеченні виконання індивідуальної програми реабілітації осіб з інвалідністю; наданні пристосованого житла; сприянні громадській діяльності.

Соціальний захист осіб з інвалідністю є складовою діяльності держави щодо забезпечення прав і можливостей осіб з інвалідністю нарівні з іншими громадянами та полягає у наданні пенсії, державної допомоги, компенсаційних та інших виплат, пільг, соціальних послуг, здійсненні реабілітаційних заходів, встановленні опіки (піклування) або забезпеченні стороннього догляду.

Пільги особам з інвалідністю надаються на підставі посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, пенсійного посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до законів України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", в яких зазначено групу та причину інвалідності (для повнолітніх осіб), категорію "дитина з інвалідністю" (для дітей), а також у відповідних випадках вказано їх основні нозологічні форми захворювань (по зору, слуху та з ураженням опорно-рухового апарату).

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють забезпеченню прав осіб з інвалідністю щодо включення до суспільного життя нарівні з іншими громадянами.

Статтею 30 Закону передбачено, що власники спеціально обладнаних чи відведених майданчиків для паркування забезпечують виділення та облаштування в межах майданчиків місць для безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю. Водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, у тому числі на транспортних засобах, що належать підприємствам, установам, організаціям, які здійснюють діяльність у сфері соціального захисту населення, та громадським організаціям осіб з інвалідністю, мають право на встановлення на транспортному засобі розпізнавального знака "Водій з інвалідністю" та під час перевезення осіб з інвалідністю користуються всіма перевагами, що надаються водіям з інвалідністю. Водії, які керують транспортними засобами, на яких встановлений розпізнавальний знак "Водій з інвалідністю", повинні мати при собі документи, що підтверджують інвалідність водія або одного з пасажирів. Кількість місць, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, становить не менше 10 відсотків загальної кількості місць на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування, але не менше одного місця з позначенням таких місць відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою.

Якщо власники спеціально обладнаних чи відведених майданчиків для паркування не забезпечили виділення та облаштування місць, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, такими місцями на відповідних майданчиках вважаються місця, на яких розміщені транспортні засоби, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю.

Місця для безоплатного паркування транспортних засобів, передбачені частиною шостою цієї статті, також виділяються на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках, у тому числі біля житлових будинків (крім індивідуальних житлових будинків) та інших будівель, їх власниками/співвласниками (управителями) або орендарями, на проїзних частинах автомобільних доріг і тротуарах (із числа місць для зупинки та стоянки транспортних засобів) - органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування (суб`єктами господарювання, якщо їм у встановленому порядку передано відповідні частини доріг і тротуарів для ведення господарської діяльності) з позначенням таких місць відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою.

На всіх автостоянках незалежно від форми власності, які є суб`єктами господарської діяльності чи належать цим суб`єктам, на яких надаються послуги із зберігання транспортних засобів, що належать громадянам (крім автостоянок - гаражних кооперативів), і охороняються, облаштовуються місця для безоплатного зберігання (за рахунок коштів місцевих бюджетів) транспортних засобів, зазначених у частині шостій цієї статті. Кількість місць на автостоянці для безоплатного зберігання транспортних засобів встановлюється за поданням відповідного органу місцевого самоврядування відповідно до потреби з позначенням цих місць дорожніми знаками та відповідною розміткою.

Порядок надання пільг власникам транспортних засобів, зазначених у частині шостій цієї статті, на безоплатне паркування на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування та на безоплатне зберігання на автостоянках, на яких надаються послуги щодо зберігання транспортних засобів (крім автостоянок - гаражних кооперативів), визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, Постановою КМУ від 25.05.2011 №585 затверджено Порядок надання пільг водіям з інвалідністю, водіям, які перевозять осіб з інвалідністю, у тому числі транспортними засобами, що належать громадським організаціям осіб з інвалідністю, підприємствам, установам, організаціям, які провадять діяльність у сфері соціального захисту населення, на безоплатне паркування і зберігання транспортних засобів (далі Порядок).

Відповідно до пункту 6 Порядку (Розділ «Безоплатне зберігання транспортних засобів») органи місцевого самоврядування:

встановлюють з урахуванням потреби кількість місць для безоплатного зберігання транспортних засобів водіїв та організацій (далі - місця для безоплатного зберігання транспортних засобів) на всіх автостоянках незалежно від форми власності, що є суб`єктами господарської діяльності або належать зазначеним суб`єктам, які надають послуги із зберігання транспортних засобів, що належать громадянам (крім автостоянок - гаражних кооперативів), і охороняються;

визначають обсяг видатків місцевого бюджету на відповідний рік, необхідний для облаштування місць для безоплатного зберігання транспортних засобів, та передбачають компенсаційні виплати власникам автостоянок, на яких згідно з рішенням органу місцевого самоврядування виділено зазначені місця, сума яких обчислюється з урахуванням їх кількості, фактичного часу зберігання таких транспортних засобів на автостоянці та економічно обґрунтованих тарифів на послуги з їх зберігання протягом року.

Як зазначено вище, судами встановлено, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю другої групи з 1994 року та є власницею автомобіля HYNDAI ELANTRА, який зберігається на автостоянці № 54 «Одеська обласна організація ВСА» за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце № 333, у зв`язку з чим Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про наявність у позивача права на безоплатне паркування транспортного засобу HYNDAI ELANTRА на відповідному, спеціально обладнаному чи відведеному майданчику для паркування.

З приводу порядку реалізації вказаного права, колегія суддів зазначає, що відповідно до пункту 7 Порядку виконавчі органи сільських, селищних і міських рад визначають порядок компенсаційних виплат власникам автостоянок вартості послуг із зберігання транспортних засобів водіїв та організацій, що надані безкоштовно, а також їх звітування.

Підставою для надання на автостоянці місця для безоплатного зберігання транспортних засобів водіїв та організацій є видане органом місцевого самоврядування направлення, адресоване її власникові, у якому, зокрема, зазначаються марка і номерний знак такого транспортного засобу (п.9 Порядку).

Відповідно до пунктів 10, 13 Порядку для отримання права на користування місцем для безоплатного зберігання транспортного засобу на автостоянці водії подають до районного органу соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання такі документи:

заяву, заповнену водієм із зазначенням місця розташування автостоянки, на якій заявник виявив намір отримати місце для безоплатного зберігання транспортного засобу;

копію паспорта водія (з пред`явленням оригіналу);

копію пенсійного посвідчення або посвідчення отримувача державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, або посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", або довідку для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, в яких міститься запис про інвалідність (з пред`явленням оригіналу);

копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (з пред`явленням оригіналу);

копію посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії (з пред`явленням оригіналу).

Районний орган соціального захисту населення на підставі заяви про надання права на користування місцем для безоплатного зберігання транспортного засобу на автостоянці:

реєструє заяву у спеціальному журналі;

перевіряє достовірність відомостей, що містяться у поданих документах;

перевіряє наявність у пенсійному посвідченні або посвідченні отримувача державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, або посвідченні особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", або довідці для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, запису про інвалідність особи з інвалідністю - для водіїв;

перевіряє наявність у статутах (положеннях) організацій інформації про провадження діяльності з надання послуг особам з інвалідністю - для організацій;

проводить вибіркову перевірку належності осіб, яким надавалися послуги з перевезення, до водіїв на підставі використання відомостей Централізованого банку даних з проблем інвалідності та з урахуванням потреби зазначеної категорії осіб у реабілітаційних заходах, а також телефонне опитування таких осіб;

подає у двотижневий строк з дати находження всіх належним чином оформлених документів органові місцевого самоврядування інформацію про наявність підстав для видачі заявникові направлення на безоплатне зберігання транспортного засобу на автостоянці або надсилає мотивовану відмову.

Орган місцевого самоврядування на основі поданої районним органом соціального захисту населення інформації приймає у місячний строк рішення щодо видачі водіям та організаціям направлення на безоплатне зберігання транспортного засобу на автостоянці, місце розташування якої задовольняє заявника. У направленні обов`язково зазначаються прізвище, ім`я, по батькові заявника та місце розташування автостоянки.

У разі обмеженої кількості місць для зберігання транспортних засобів на автостоянці під час прийняття такого рішення орган місцевого самоврядування надає перевагу водіям.

Таким чином, саме виконавчі органи міських рад визначають порядок компенсаційних виплат власникам автостоянок вартості послуг із зберігання транспортних засобів водіїв, що надані безкоштовно, при цьому, саме орган місцевого самоврядування (без конкретизації, який саме: рада, управління, департамент, тощо) видає направлення для надання на автостоянці місця для безоплатного зберігання транспортних засобів водіїв.

Наведені висновки також узгоджуються з положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97), статтею 5 якого передбачено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Повноваження сільських, селищних, міських рад визначені у главі 1 розділу ІІ Закону № 280/97, статтею 25 якого визначена загальна компетенція сільських, селищних, міських рад, а статтею 26 - виключна компетенція сільських, селищних, міських рад.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (частина перша статті 11 Закону № 280/97).

Згідно із статтею 1 Закону №280/97-ВР виконавчі органи рад - це органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Так, підпунктом 9 пункту «а» статті 27 Закону №280/97-ВР до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері соціально-економічного і культурного розвитку, планування та обліку віднесено утворення цільових фондів соціальної допомоги особам з інвалідністю, визначення порядку і умов витрачання коштів цих фондів.

Підпунктом 8 пункту «а» статті 28 Закону №280/97 до власних (самоврядних) повноважень в галузі бюджету, фінансів і цін віднесено підготовку та затвердження переліку спеціально відведених місць для паркування транспортних засобів.

До власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку також належать: прийняття рішень про організацію громадських вбиралень, стоянок та майданчиків для паркування автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх діяльністю відповідно до закону (підпункт 4 пункту «а» статті 30 Закону №280/97); прийняття рішень про розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування транспортних засобів та стоянок таксі на вулицях і дорогах населених пунктів, здійснення контролю за дотриманням визначених правилами паркування транспортних засобів вимог щодо розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування (підпункт 7-1 пункту «а» статті 30 Закону №280/97).

Відповідно до статей 31, 32, 34, 40 Закону №280/97-ВР, Закону875-XII, з метою спрямування діяльності виконавчих органів Одеської міської ради на досягнення умов, що зрівнюють можливості інвалідів з можливостями здорових людей в усіх сферах суспільного життя, виконавчий комітет Одеської міськради рішенням від 05.03.2012 №84 затвердив Основні напрямки діяльності виконавчого комітету Одеської міської ради у вирішенні проблем інвалідів на період до 2020 року, згідно із пунктом 5.9 яких на Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міськради, КП «Парксервіс-Одеса» та Департамент праці та соціальної політики Одеської міськради покладено повноваження забезпечити надання пільг інвалідам, членам їх сімей, законним представникам інвалідів (дітей-інвалідів), підприємствам, установам, громадським організаціям інвалідів та організаціям сфери соціального захисту населення на безоплатне паркування і зберігання транспортних засобів відповідно до Порядку №585.

Водночас, лише рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.03.2020 №77 затверджено «Порядок компенсаційних виплат власникам автостоянок вартості послуг із зберігання транспортних засобів водіїв та організацій, що наданi безкоштовно».

На підставі вказаного документу рішенням Виконавчого комітету Одеської мiської ради від 25.06.2020 №216 затверджено граничний розмір компенсаційних виплат за зберігання транспортних засобів водіїв та організацій, що надані безкоштовно.

Також, рішенням Виконавчого комітету Одеської мiської ради від 22.04.2021 №133 встановлено кiлькiсть мiсць для безоплатного зберігання транспортних засобів водіїв з інвалідністю, водіїв, які перевозять осіб з інвалідністю, підприємствам, установам, організаціям, які провадять діяльність у сфері соціального захисту населення, на спеціально вiдведених автостоянках.

Тобто, саме з часу прийняття вказаних актів Виконавчого комітету Одеської міської ради, як органу місцевого самоврядування та виконавчого органу ради, було завершено формування організаційної та правової структури, що дозволяла належним чином реалізувати право на безоплатне паркування транспортного засобу HYNDAI ELANTRА (належного позивачці) на відповідному, спеціально обладнаному чи відведеному майданчику для паркування.

Водночас, вищезазначене право осіб з інвалідністю та їх водіїв на безоплатне паркування транспортного засобу було передбачене Законом починаючи ще з 01.01.2011 шляхом внесення відповідних змін до статті 30 Закону, а обов`язок органу місцевого самоврядування щодо практичної реалізації вказаного права, зокрема, шляхом встановлення кількості місць для безоплатного зберігання транспортних засобів інвалідів, визначення обсягу видатків місцевого бюджету на відповідний рік, необхідного для облаштування місць для безоплатного зберігання транспортних засобів, передбачення компенсаційних виплат власникам автостоянок, визначення порядку компенсаційних виплат власникам автостоянок вартості послуг із зберігання транспортних засобів інвалідів, членів їх сімей, законних представників інвалідів та організацій, що надані безкоштовно, а також їх звітування, ще з травня 2011 року після затвердження Порядку.

При цьому, протиправна бездіяльність суб`єкта владних повноважень має місце у тому випадку, коли в межах компетенції суб`єкта владних повноважень існує обов`язок вчинити конкретні дії, але він не виконаний.

За загальним правилом повноваження (компетенція) трактується як сукупність прав і обов`язків державних органів, а також посадових та інших осіб, закріплених за ними у встановленому законодавством порядку для здійснення покладених на них функцій.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що Одеською мiською радою, допущена протиправна бездіяльність, в частині формування організаційної та правової структури, яка дозволяла б належним чином реалізувати право на безоплатне паркування транспортного засобу HYNDAI ELANTRА (належного позивачці) на відповідному, спеціально обладнаному чи відведеному майданчику для паркування.

Крім того, з огляду на наявність вказаної протиправної бездіяльності Одеської міської ради щодо розгляду заяви ОСОБА_2 , колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про наявність підстав для стягнення з Одеської міської ради понесених витрат за зберігання автомобіля HYNDAI ELANTRА, на автостоянці №54 ГО «Одеська обласна організація ВСА» за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 28 Б, машино-місце №333, у розмірі 19935,00 грн., через те, що бездіяльність Одеської міської ради призвела до безпідставних витрат, позбавивши ОСОБА_1 права на безоплатне паркування транспортного засобу і потягло здійснення вказаних витрат.

Понад це колегія суддів зазначає, що згідно до пунктом 2 Порядку право на безоплатне паркування і зберігання транспортних засобів надається, як інвалідам з ураженням опорно-рухового апарату, які є власниками транспортних засобів, так і членам сімей інвалідів, яким згідно із зазначеним Порядком передано право на користування автомобілем.

Також, зі змісту пункту 10 Порядку вбачається, що для отримання права на користування місцем для безоплатного зберігання транспортного засобу на автостоянці відповідний перелік документів (заяву, оригінал та копію паспорта інваліда, члена його сім`ї, законного представника інваліда; оригінал та копію пенсійного посвідчення, тощо) може подаватись як інвалідом, так і членами їх сімей (зокрема, в разі здійснення керування відповідним транспортним засобом).

З аналізу наведеного вбачається, що первинне право на безоплатне зберігання транспортних засобів надається особі з інвалідністю, яка є власником транспортного засобу, водночас, реалізація вказаного права може відбуватись як інвалідом особисто, так і особою, яка перевозить осіб з інвалідністю (або в змішаному вигляді).

Наведені обставини свідчать як про прийнятність заяви ОСОБА_2 , поданої в інтересах позивача, про видачу направлення на безоплатне зберігання транспортного засобу, який належить ОСОБА_1 , яка має інвалідність, так і про належність до стягнення на користь позивача з Одеської міської ради витрат за зберігання автомобіля, здійснення яких підтверджується квитанціями до прибуткового касового ордера про прийняття грошових коштів від ОСОБА_2 у вигляді членського внеску, який в даному випадку є платою за зберігання автомобіля.

Відповідно до частини 2 статті 21 КАС України вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб`єктів публічно-правових відносин, розглядаються адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір. Інакше вимоги про відшкодування шкоди вирішуються судами в порядку цивільного або господарського судочинства.

З аналізу наведеного вбачається, що питання щодо стягнення на користь позивачки з Одеської міської ради витрат за зберігання автомобіля, що в контексті даного спору є матеріальною шкодою, належить до розгляду адміністративним судом і саме в даному провадженні за результатами вирішення публічно-правового спору по суті щодо наявності\відсутності підстав для видачі направлення на безоплатне зберігання транспортного засобу позивачки.

Поряд з цим, стосовно зобов`язання судом першої інстанції Одеської міської ради розглянути заяву з усіма доданими до неї документами, що була зареєстрована Управлінням соціального захисту населення Суворовського району м. Одеси 26.02.2018 за №5, судом апеляційної інстанції встановлено, що Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху 02.02.2022 ОСОБА_2 видане направлення на зберігання транспортного засобу HYNDAI ELANTRА на автостоянці № 54 «Одеська обласна організація ВСА» за адресою: м.Одеса, вул.Академіка Заболотного, 28 Б, у зв`язку з чим правомірно відмовлено у задоволенні позову в частині вимоги про зобов`язання розглянути заяву та видати направлення.

Таким чином, касаційна скарга не містить належних та обґрунтованих доводів, які б спростовували наведені висновки судів попередніх інстанцій. У скарзі також не зазначено інших міркувань, які б не були предметом перевірки судів та щодо яких не наведено мотивів відхилення кожного з аргументів.

Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, Верховний Суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.

Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень.

Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341- 343 349 350 355 356 359 375 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Одеської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2023 у справі № 523/18084/18- залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді С.Г. Стеценко

Т.Г. Стрелець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст