Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.07.2018 року у справі №817/1889/17 Ухвала КАС ВП від 31.07.2018 року у справі №817/18...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

29 січня 2019 року

Київ

справа №817/1889/17

адміністративне провадження №К/9901/54324/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в письмовому провадженні касаційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20.12.2017 (суддя Комшелюк Т.О.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018 (судді: Мацький Є.М. (головуючий), Шевчук С.М., Шидловський В.Б.) у справі №817/1889/17 за позовом Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 до Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання дій протиправними та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 (далі - позивач, Підприємець) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання неоднозначного (множинного) трактування прав та обов'язків платників податків на користь платника податків, а дії суб'єкта владних повноважень протиправними та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскільки в Інструкції «Про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженої Наказом Міністерства фінансів України 20.04.2015 № 449 (у редакції наказу Міністерства фінансів України 28.03.2016 № 393), так і в Законі «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (частина восьма ст.9) чітко не визначено, чи платники повинні сплатити єдиний внесок до 20 числа місяця включно, що настає за кварталом, тобто саме 19 число місяця, що настає за кварталом є остаточною датою (строком) сплати єдиного соціального внеску. Відтак, єдиний внесок, сплачений ним 20 числа місяця є своєчасною оплатою, а якщо норми законів допускають неоднозначне їх тлумачення, то рішення приймаються на користь платника податків.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 20.12.2017, залишеним без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018, у задоволенні позову відмовлено.

4. Суди дійшли висновку, що відповідачем обґрунтовано застосовано до позивача штрафні санкції за несвоєчасну сплату єдиного внеску, а саме за періоди, коли підприємець сплачував єдиний внесок не 19 числа, а 20, оскільки кінцевим терміном для сплати єдиного внеску є саме 19 число місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок, так як прийменник "до" розуміється як встановлення певної межі чи часового проміжку, і оскільки у добі 24 години, то застосування прийменника «до» перед числовим значенням (числівником), в даному випадку «до 20 числа» слід розуміти як граничну межу, яка закінчується 23 год.59 хв.59 сек 19 числа, тобто 20 число не включається в граничний термін для сплати ЄСВ.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20.12.2017, постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018 та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог Підприємця.

6. Касаційний розгляд справи проведено в письмовому провадженні, відповідно до пункту 1 частини першої ст. 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що контролюючий орган під час проведення аналізу даних інтегрованої картки позивача встановив факт несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що є порушенням норм п. 1 частини другої 2 ст. 6, абз. 3 частини восьмої, частини сьомої ст. 9 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», а саме: єдиний внесок за 4 квартал 2015 року по терміну сплати 19.01.2016 позивачем фактично сплачено 20.01.2016, за 1 квартал 2016 року по терміну сплати 19.04.2016 фактично сплачено 20.04.2016, за 4 квартал 2016 року по терміну сплати 19.01.2017 фактично сплачено 20.01.2016, за 1 квартал 2017 року по терміну сплати 19.04.2017 фактично сплачено 20.04.2017, за 3 квартал 2017 року по терміну сплати 19.10.2017 фактично сплачено 20.10.2017.

Внаслідок встановленого порушення відповідачем прийнято оскаржуване позивачем рішення 23.11.2017 №0008205002, яким до позивача застосований штраф в розмірі 1 511,60 грн та нарахована пеня в сумі 7,55 грн.

Судами встановлено, що позивачем за період з 4 кварталу 2015 року по 3 квартал 2017 сплачувався єдиний внесок у такі строки:

- за 4 квартал 2015 року - 20.01.2016 в сумі 1434,51 грн;

- за 1 квартал 2016 року - 20.04.2016 в сумі 909,48 грн;

- за 2 квартал 2016 року - 19.07.2016 в сумі 941,16 грн;

- за 3 квартал 2016 року - 18.10.2016 в сумі 957,00 грн;

- за 4 квартал 2016 року - 19.01.2017 в сумі 990,00 грн;

- за 1 квартал 2017 року - 20.04.2017 в сумі 2112,00 грн;

- за 2 квартал 2017 року - 19.07.2017 в сумі 2112,00 грн;

- за 3 квартал 2017 року - 20.10.2017 в сумі 2112,00 грн.

Відповідачем встановлено порушення щодо строків сплати єдиного внеску лише за 4 квартал 2015 року, 1 квартал 2016 року, 1 квартал 2017 року, 3 квартал 2017 року, тобто за ті періоди, коли позивач сплачував кошти не 19 числа, а 20 числа відповідного місяця.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги позивач вказує на неправильне застосування судами норм матеріального права, зокрема норм Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», а саме частини восьмої ст.9, та пункту 3 ч. 2 Глави IV Інструкції «Про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», затвердженої Наказом Міністерства фінансів України 20.04.2015 № 449 (у редакції наказу Міністерства фінансів України 28.03.2016 № 393). Так позивач вказує, що у вказаних Законі та Інструкції чітко не визначено, що платники повинні сплатити єдиний внесок саме 19 числа місяця, що настає за кварталом, а вказано що такий має бути сплачено до 20 числа місяця, що настає за кварталом. При цьому позивач уважає, що єдиний внесок, сплачений ним 20 числа місяця є своєчасною оплатою, а якщо норми законів допускають неоднозначне їх тлумачення, то рішення приймаються на користь платника податків, а відтак просить визнати неоднозначного (множинного) трактування прав та обов'язків платників податків на користь платника податків, а дії суб'єкта владних повноважень протиправними, та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій.

9. Контролюючий орган надав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність висновків судів попередніх інстанцій щодо несвоєчасної сплати позивачем єдиного внеску, оскільки нормам чинного законодавства передбачено, що платники єдиного внеску зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 10 лютого наступного року, крім фізичних осіб підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, які сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок. Тобто останнім днем сплати є саме 19 число місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок, а тому просить залишити касаційну скаргу Підприємця без задоволення,а судові рішення просить залишити без змін.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Стаття 31.

Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов'язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Момент виникнення податкового обов'язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.

Строк сплати податку та збору обчислюється роками, кварталами, місяцями, декадами, тижнями, днями або вказівкою на подію, що повинна настати або відбутися.

Строк сплати податку та збору встановлюється відповідно до податкового законодавства для кожного податку окремо. Зміна платником податку, податковим агентом або представником платника податку чи контролюючим органом встановленого строку сплати податку та збору забороняється, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

11. Цивільний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

11.1. Стаття 251.

Строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Терміном є певний момент у часі, з настанням якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Строк та термін можуть бути визначені актами цивільного законодавства, правочином або рішенням суду.

11.2. Стаття 252.

Строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами.

Термін визначається календарною датою або вказівкою на подію, яка має неминуче настати.

11.3. Частина перша статті 255.

Якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку. У разі, якщо ця дія має бути вчинена в установі, то строк спливає тоді, коли у цій установі за встановленими правилами припиняються відповідні операції.

12. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

12.1. Пункт 2 частини першої статті 1.

Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

12.2. Частина перша статті 4.

Платниками єдиного внеску є: фізичні особи - підприємці, зокрема ті, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством про працю, чи за цивільно-правовим договором (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців); фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

12.3. Пункт 1 частини другої статті 6.

Платник єдиного внеску зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

12.4. Абзац 3 частини восьмої статті 9.

Платники єдиного внеску, зазначені у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 10 лютого наступного року, крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, які сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

12.5. Частина десята статті 9.

Днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів; у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі.

12.6. Частина десята статті 25.

На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

12.7. Пункт 2 частини одинадцятої статті 25.

Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

13. Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

13.1. Підпункт 2 пункту 6 розділу 4.

Платники сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

13.2. Підпункт 2 пункту 2 розділу 7

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Фізичні особи - підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, сплачують єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

15. Календарна дата закінчення поєднана з прийменником «до» в українській мові прямо вказує на зазначення кінцевої календарної дати чинності або виконання чого-небудь.

17. Виходячи з вказаного останнім днем сплати єдиного внеску фізичною особою - підприємцем на спрощеній системі оподаткування, за відповідний календарний квартал є 20 число місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

18. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

19. Враховуючи встановлені обставини справи, зокрема, що Підприємець сплачував єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 4 кварталу 2015 року по 3 квартал 2017 не пізніше 20 числа (включно) місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок, колегія суддів приходить до висновку, що позивачем не було порушено строку сплати єдиного внеску, який визначений Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування".

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

20. Судами попередніх інстанцій в повній мірі встановлено фактичні обставини справи.

21. З урахуванням встановлених в цій справі обставин та правового регулювання спірних правовідносин колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2.

22. Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, враховуючи норми Податкового кодексу України, приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанцій допустили неправильне застосування норм матеріального права (неправильне тлумачення) щодо кінцевого терміну сплати єдиного внеску фізичною особою - підприємцем на спрощеній системі оподаткування, що призвело до безпідставної відмови позивачу у задоволенні позовної вимоги щодо скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, а тому касаційна скарга Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20.12.2017 та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018 підлягає задоволенню.

23. Відповідно до п. 3 частини першої ст. 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

24. Підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права (частина перша ст. 351 Кодексу адміністративного судочинства України). Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню (частина третя ст. 351 Кодексу адміністративного судочинства України).

Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 задовольнити.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 20.12.2017 та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018 у справі № 817/1889/17 скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Позовні вимоги Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Рівненській області від 23.11.2017 №0008205002 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_2 застосовано штраф в розмірі 1 511,60 грн та нарахована пеня в сумі 7,55 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

І.Я.Олендер

І.А. Гончарова

Р.Ф. Ханова ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст