Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 27.03.2023 року у справі №280/11480/21 Постанова КАС ВП від 27.03.2023 року у справі №280...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2023 року

м. Київ

справа №280/11480/21

адміністративне провадження № К/990/27820/22

Верховний Суду складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Стародуб О.П.(головуючий), Єзеров А.А., Кравчук В.М.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.01.2022 (суддя - Парсов О.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.07.2022 (судді - Баранник Н.П., Малиш Н.І., Щербак А.А.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У листопаді 2021 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови в підготовці та наданні довідок до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області відповідно до вимог пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 та ст.ст.43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» для подальшого перерахунку пенсії позивачу;

- зобов`язати відповідача підготувати та надати дві довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області та безпосередньо позивачу станом на 29.01.2020 (2102,00 грн.) та на 01.01.2021 (2270,00 грн.) відповідно до вимог ст.ст.43, 63 Закону України №2262-ХІІ та положень пункту 4 Постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 із урахування усіх видів грошового забезпечення, а саме: посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткова надбавка за вислугу років, додаткові види грошового забезпечення (визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб) на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 Постанови Кабінету Міністрів України №704, та встановленого Законом України «Про Державний бюджет України» станом на 29.01.2020 та на 01.01.2021 у зв`язку із збільшенням прожиткового мінімуму для перерахунку та виплаті пенсії.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області та отримує пенсію за вислугу років, яка призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Враховуючи те, що постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 року у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», позивач звертався до відповідача із заявами, в яких просив: підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії позивача станом на 29.01.2020 та на 01.01.2021, для проведення перерахунку основного розміру пенсії, виходячи із збільшення розміру прожиткового мінімуму.

Листами відповідача від 28.10.2021 №3271/С та від 28.10.2021 №3272/С позивачу відмовлено у задоволенні зазначених заяв з посиланням на те, що станом на день його звернення до відповідача розрахунок посадових окладів для військовослужбовців та пенсіонерів МО України не змінився. На сьогоднішній день жодних запитів від пенсійного органу або рішень суду щодо перерахунку пенсії позивача до відповідача не надходило.

Не погоджуючись з такими відмовами відповідача, позивач звернувся до суду.

В обгрунтування позовних вимог покликається на те, що відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Із прийняттям Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» та Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» виникли підстави для проведення перерахунку пенсії позивача, оскільки станом на 01.01.2020 та на 01.01.2021 установлено нові розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб, з якого обраховуються посадові оклади військовослужбовців, що призвело до збільшення розміру грошового забезпечення відповідної категорії осіб.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 19.01.2022 у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 27.07.2022 змінено мотивувальну частину рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.01.2022, виклавши її в редакції прийнятої постанови.

В іншій частині рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.01.2022 залишено без змін.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, виходив з того, що з моменту набрання чинності Законом України від 06.12.2016 за №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» на законодавчому рівні встановлена заборона застосовувати мінімальну заробітну плату як розрахункову величину для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необгрунтованість необхідності застосування при обчисленні складових грошового забезпечення такої розрахункової величини як мінімальна заробітна плата.

Крім того, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано до суду доказів не видачі відповідачем довідки про розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії з урахуванням приписів п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Також суд виходив з того, що з 19.11.2019 (з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/12704/18) виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, а тому з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 за №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» відповідно до вимог ст.ст.43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Суд виходив з того, що позивач не просив відповідача видати довідки про розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії станом на 05.03.2019 та станом на 19.11.2021.

Що стосується видачі довідок за період з 01.01.2020 та з 01.01.2021, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено, що у вказані періоди відбулось фактичне підвищення грошового забезпечення військовослужбовців, а тому відсутні підстави для перерахунку його пенсії, а відповідно і для видачі відповідачем оновлених довідок про грошове забезпечення для перерахунку з 01.01.2020 (29.01.2020) та з 01.01.2021.

Змінюючи мотивувальну частину рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що згідно з постановою КМУ №704 розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є стала величина - розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Такі ж правила діють при визначенні грошового забезпечення для перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби.

Апеляційний суд виходив з того, що законодавцем пов`язується право особи на перерахунок пенсії, призначеної за Законом №2262-ХІІ, із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.

Водночас, військовослужбовцям не підвищувалось грошове забезпечення з 01.01.2020 та 01.01.2021, при розрахунку грошового забезпечення діючих військовослужбовців не застосовувалась така розрахункова величина для обрахунку посадового окладу та окладу за спеціальним (військовим) званням як прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений саме на 01.01.2020 та 01.01.2021. Крім того, відсутнє відповідне рішення Уряду про зміну посадових окладів відповідної категорії військовослужбовців.

Оскільки відповідачем не підвищувались посадові оклади та оклади за спеціальним (військовим) званням військовослужбовцям із застосуванням іншої розрахункової величини, що власне й є підставою для перерахунку пенсії такій категорії осіб, апеляційний суд дійшо висновку, що у відповідача відсутні підстави для видачі довідки позивачу із зазначенням розміру посадового окладу та окладу за спеціальним (військовим) званням із врахуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2020 й 01.01.2021 та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти для перерахунку пенсії.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення помилкових судових рішень.

Покликається на те, що суди попередніх інстанцій не врахували правові висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 02.08.2022 у справі №440/6017/21.

Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.

Відповідач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Спірним в цій справі є питання наявності підстав для видачі позивачу довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за вислугу років з 29.01.2020 та 01.02.2021 із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня 2020 року та 01 січня 2021 року відповідно, для проведення перерахунку основного розміру пенсії.

Подібні правовідносини вже були предметом розгляду Верховним Судом.

Зокрема, у постанові від 02.08.2022 у справі №440/6017/21 Верховний Суд дійшов висновку, що через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема згідно із Законом №1082-IX виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону №2011-ХІІ, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

При цьому, Верховний Суд виходив з того, що встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою №704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується, як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.

За наслідками розгляду цієї справи Верховний Суд сформулював наступні правові висновки:

«(1) з 01.01.2020 положення пункту 4 постанови №704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою №704 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік у тому числі як розрахункова велична для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів;

(2) через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема, згідно із Законом №1082-IX, у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку №45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування пункту 4 постанови №704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік).

(3) встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою №704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.»

Застосовуючи ці висновки до обставин справи, що розглядається, Верховний Суд дійшов висновку, що в січні 2020 року та в січні 2021 року відбулось підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, у зв`язку з чим відповідач був зобов`язаний підготувати та надати довідку для перерахунку пенсії позивача.

За таких обставин, не можна визнати обґрунтованими висновки судів попередніх інстанцій щодо правомірності відмови відповідача підготувати та надати довідку для перерахунку пенсії позивача.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи викладене, постанови судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, а позовні вимоги задоволенню.

Керуючись статтями 345 349 351 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

постановив:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.01.2022 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.07.2022 - скасувати.

Позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області оновлених довідок про розмір грошового забезпечення станом 29.01.2020 та на 01.01.2021 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови №704, із зазначенням відомостей про всі види грошового забезпечення, а саме: посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років, додаткових видів грошового забезпечення, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року та 01 січня 2021 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови №704, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року та 01 лютого 2021 року.

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області довідки про розмір грошового забезпечення станом на 29.01.2020 та станом на 01.01.2021 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, положень постанови №704, із зазначенням відомостей про всі види грошового забезпечення, а саме: посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років, додаткових видів грошового забезпечення, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2020 року та 01 січня 2021 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови №704, для проведення перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року та 01 лютого 2021 року.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст