ПОСТАНОВАІМЕНЕМ УКРАЇНИ24 вересня 2021 рокум. Київсправа № 370/2610/17провадження № К/9901/52961/18Верховний Суд у складі колеги суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я. О., Мороз Л. Л., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України, про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області на рішення Макарівського районного суду Київської області у складі судді Мазки Н. Б. від 18 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шелест С. Б., Кузьмишиної О. М., Пилипенко О. Є. від 15 травня 2018 року,УСТАНОВИЛ:ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України, про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, у якому просив:- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду України в Київській області щодо не проведення йому перерахунку пенсії з 01 січня 2016 року відповідно до статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року № 2262-XII та постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції";- зобов'язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Київській області відповідно до статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" та на підставі довідки Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області № К-9309 від 24 травня 2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії', провести йому перерахунок пенсії з включенням до сум грошового забезпечення надбавки за особливо важливі завдання 50%, надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами 10% та премії 68,7 %, що входять до розрахунку, з 01 січня 2016 року без обмеження максимального розміру пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) на підставі рішення Конституційного суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 у справі за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності
Конституції України (конституційності) положення другого речення частини
7 статті
43, 1 речення частини
1 статті
54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб";- зобов'язати Головного управління Пенсійного Фонду України в Київській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразово своєчасно недоотримані суми пенси за минулий час з 01 січня 2016 року без обмеження будь-яким строком.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій2. Рішенням Макарівського районного суду Київської області від 18 січня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року, позов задоволено частково.Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду України в Київській області щодо не проведення перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2016 року відповідно до статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" та постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".Зобов'язано Головне управління Пенсійного Фонду України в Київській області відповідно до статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" та на підставі довідки Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області № К-9309 від 24 травня 2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з включенням до сум грошового забезпечення надбавки за особливо важливі завдання 50%, надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами 10% та премії 68,7%, що входять до розрахунку його пенсії, з 01 січня 2016 року без обмеження максимального розміру пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) на підставі рішення Конституційного суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/2016 у справі за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності
Конституції України (конституційності) положення другого речення частини
7 статті
43, 1 речення частини
1 статті
54 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.4. У зв'язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови № 988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", якою затверджено схему окладів за спеціальним званням поліцейських та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах, відбулись зміни, які є підставою для перерахунку пенсії та зобов'язують органи, на які покладено проведення перерахунку здійснити його.5. Обмеження граничного розміру пенсій для осіб, яким така призначена відповідно до
Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 визнані такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними).Короткий зміст вимог касаційної скарги6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Макарівського районного суду Київської області від 18 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ7. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 з 26 грудня 2005 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Київській області як пенсіонер внутрішніх справ та отримує пенсію за вислугу років відповідно до
Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".8. У зв'язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України 11 листопада 2015 року постанови "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" № 988 Міністерство внутрішніх справ України у лютому 2017 року направило до Пенсійного фонду України повідомлення про підстави перерахунку пенсії пенсіонерам органів внутрішніх справ України.9.28 березня 2017 року Пенсійний фонд України повідомив свої територіальні органи про підготовку та надання списків пенсіонерів Міністерства внутрішніх справ, які мають право на перерахунок пенсії до Ліквідаційних комісій Управління Міністерства внутрішніх справ України.10. На підставі отриманих списків, Ліквідаційною комісією Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області 24 травня 2017 року виготовлено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області довідку № К-9309, видану на ім'я позивача про розмір грошового забезпечення на 01 січня 2016 року, згідно додатку 2 Порядку затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.
11. Згідно довідки Головного управління МВС України в Київській області про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 24 травня 2017 року № К-9309, відповідно до частини
3 статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2015 року № 988, наказу МВС від 06 квітня 2016 року № 260 розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за нормами чинними на 01 січня 2016 року за посадою: на день звільнення із служби становить: посадовий оклад 2900,00 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням 2200,00 грн, надбавка за стаж служби у розмірі 40% - 2040,00 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень у розмірі 10% - 290,00 грн, премія від всього грошового забезпечення у розмірі 74,09% - 5504,89 грн, а всього 12934,89 грн.12.14 серпня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного Фонду України в Київській області із заявою про перерахунок пенсії як пенсіонеру міліції з 01 січня 2016 року.13. Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області листом від 17 серпня 2017 року № 20/К-ПІ повідомило позивача про відмову у задоволенні заяви з посиланням на відсутність відповідного фінансування. Додатково повідомило про те, що перерахунок та виплата пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" буде проведена після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.14. Не погоджуючись із рішенням Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про відому у перерахунку пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
15. Касаційна скарга обґрунтована тим, що приймаючи рішення, судами попередніх інстанцій не було взято до уваги положення постанов Кабінету Міністрів України № 45 та № 988, якими було визначено порядок здійснення перерахунку пенсії колишнім працівникам міліції, за прирівняною посадою поліцейського. Оскільки законодавець прирівняв колишніх працівників органів внутрішніх справ до поліцейських, то для перерахунку пенсії має враховуватись грошове забезпечення поліцейських. Відтак, надбавки, які виплачувались позивачу у період його служби в органах внутрішніх справ, не можна враховувати для перерахунку пенсії з грошового забезпечення поліцейського, адже вони не виплачуються за відповідною посадою.16. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області на рішення Макарівського районного суду Київської області від 18 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року, у якому віно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ17. Відповідно до частини
4 статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за частини
4 статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за частини
4 статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частини
4 статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за частини
4 статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.18.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015р. № 900-VIII статтю
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах статтю
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".
19. Згідно із абзацом 2 пункту 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону України "Про Національну поліцію" (згідно з Законом України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені
Закону України "Про Національну поліцію" для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.20. Відповідно до статті
102 Закону України "Про Національну поліцію" пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених
Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".21. Кабінет Міністрів України постановою від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) та постановою від 18 листопада 2015 року № 947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ. Постанова № 988 набрала чинності 02 грудня 2015 року.22. Таким чином, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" згідно із
Законом України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", статтями
51,
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".23. Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 2 серпня 2020 року у справі № 524/7847/16-а та від 27 травня 2021 року у справі № 442/5891/17 і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від такої позиції.
24. Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань (рішення Європейського суду з прав людини у справі
"Кечко проти України").25. Посилання відповідача в обґрунтування неможливості здійснення перерахунку та виплати пенсії у зв'язку із відсутністю видатків з бюджету є безпідставними та необґрунтованими, оскільки Верховний Суд України у своїх рішеннях неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22 червня 2010 року у справі № 21-399во10, від 03 грудня 2010 року у справі № 21-44а10, від 07 грудня 2012 року у справі № 21-977во10), і таку правову позицію підтримав Верховний Суд у постановах від 15 лютого 2018 року у справі № 820/6514/17, від 12 лютого 2019 року у справі № 820/1410/18 і колегія суддів не знаходить підстав для відступу від зазначених висновків.26. За наведених вище обставин, а також ураховуючи, що списки осіб для здійснення перерахунку пенсій були направлені до ГУ ПФУ у Київській області, ПФУ повідомив, зокрема, відповідача про підстави перерахунку пенсій, ГУ МВСУ у Київській області направила довідку про грошове забезпечення позивача, тому колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, внаслідок чого порушив гарантоване державою право позивача на пенсійне забезпечення та визнав необґрунтованими посилання відповідача на відсутність виділення коштів з Державного бюджету України.27. Водночас вирішуючи вимогу позивача про здійснення виплати йому пенсії без обмеження максимальним розміром, суд зазначає таке.28. Згідно із частиною
7 статті
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в редакції Закону від 08 липня 2011 року № 3668-VI "
Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", із змінами, внесеними згідно із Законами України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" та від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати
10740гривень.29. Рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 визнано такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними), положення
Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" зі змінами, а саме: частину
7 статті
43, а тому внесені у подальшому
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII (набрав чинності 01 січня 2017 року) зміни до частини
7 статті
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), яка визнана неконституційною і втратила чинність, самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.30. У цьому контексті колегія суддів зауважує, що буквальне розуміння змін внесених
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII з урахуванням рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року дозволяє стверджувати, що у
Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" відсутня частина сьома статті 43, а внесені до неї зміни, що полягають у зміні слів і цифр є нереалізованими.31. Це означає, що протягом 2017 року стаття
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не передбачала положення про те, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів.32. Отже, внесені
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06 грудня 2016 року №1774 до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.
33. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 31 січня 2019 року у справі № 638/6363/17 та від 12 березня 2019 року у справі № 522/3049/17.34. Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20 грудня 2016 року положення частини
7 статті
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.35. Відповідно до статті
152 Конституції України, закони та інші правові акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають
Конституції України або якщо була порушена встановлена
Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.Закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.36. Оскільки рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 ухвалено 20 грудня 2016 року, то саме із цієї дати частина
7 статті
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" втратила чинність.
37. Ураховуючи те, що частина
7 статті
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визнана неконституційною (втратила чинність) 20 грудня 2016 року, а тому відсутні правові підстави для задоволення позову в частині здійснення перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2016 року без обмеження максимального розміру пенсії.38. Оскільки у довідці Головного управління МВС України в Київській області про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 24 травня 2017 року № К-9309 відсутня надбавка за особливо важливі завдання у розмірі 50%, а тому відсутні підстави для зобов'язання Головного управління Пенсійного Фонду України в Київській області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з включенням до сум грошового забезпечення надбавки за особливо важливі завдання у розмірі 50%.Висновки за результатами розгляду касаційної скарги39. Згідно статті
351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.40. Оскільки обставини справи встановлені з достатньою повнотою, але судові рішення ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права в частині визначення складових, які слід враховувати при перерахунку пенсії та дати з якої слід здійснити перерахунок пенсії без обмеження максимального розміру пенсії, вони підлягають зміні.Керуючись статтями
341,
345,
349,
351,
355,
356,
359 Кодексу адміністративного судочинства України,ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області задовольнити частково.Рішення Макарівського районного суду Київської області від 18 січня 2018 року змінити.Абзац третій резолютивної частини рішення Макарівського районного суду Київської області від 18 січня 2018 року викласти у такій редакції:"Зобов'язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Київській області відповідно до статті
63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" та на підставі довідки Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Київській області № К-9309 від 24 травня 2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з включенням до сум грошового забезпечення надбавка за роботу з таємними виробами, носіями, документами 10% та премії 68,7%, що входять до розрахунку його пенсії, з 01 січня 2016 року, згідно із частиною
7 статті
43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в редакції Закону від 08 липня 2011 року № 3668-VI "
Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", із змінами, внесеними згідно із Законами України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", а з 20 грудня 2016 року без обмежень максимального розміру.В іншій частині рішення Макарівського районного суду Київської області від 18 січня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.Суддя-доповідач Н. В. КоваленкоСудді Я. О. БерназюкЛ. Л. Мороз