Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 01.07.2019 року у справі №712/14419/16-а Ухвала КАС ВП від 01.07.2019 року у справі №712/14...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 червня 2020 року

м. Київ

справа №712/14419/16-а

адміністративне провадження №К/9901/42701/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 712/14419/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області (далі - Управління ПФУ) про визнання неправомірною відмови у призначенні пенсії на пільгових умовах та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Управління ПФУ

на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2017, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Шелест С.Б., суддів Кузьмишина О.М., Мєзєнцева Є.І. -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 22.12.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправною відмову Управління ПФУ в призначенні йому пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1 відповідно до статті 13 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-ХІІ), яка викладена в листі відповідача від 16.12.2016 № 19393/03;

зобов`язати Управління ПФУ зарахувати період його роботи, що підтверджується його трудовою книжкою, з 31.07.1987 по 01.01.1993 гірничим майстром підземних робіт в шахті «Первомайська» з повним робочим днем в стаж, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 14 Закону № 1788-ХІІ та призначити йому таку пенсію з 15.11.2016 (з дати виникнення права на пенсію за віком згідно зі статтею 45 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»).

Позов ОСОБА_1 обґрунтував тим, що він досягнувши 55 років та маючи загального стаж роботи 21 рік 1 місяць 16 днів та стаж роботи в шахті «Первомайська» Луганської області з повним робочим днем під землею - 5 років 5 місяців, має право на отримання пенсії за віком відповідно до частини другої статті 14 Закону № 1788-ХІІ, проте відповідач протиправно відмовив йому у реалізації такого права з посиланням на положення статті 1З Закону № 1788-ХІІ, чим порушив його пенсійні права.

2. Соснівський районний суд м. Черкаси постановою від 16.05.2017 частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправною відмову Управління ПФУ у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах по Списку № 1 відповідно до статті 13 Закону № 1788-ХІІ, яка викладена в листі від 16.12.2016 № 19393/03;

зобов`язав Управління ПФУ зарахувати ОСОБА_1 стаж роботи за трудовою книжкою з 31.07.1987 по 01.01.1993 гірничим майстром підземних робіт у шахті «Первомайська» з повним робочим днем у стаж, що дає право на пенсію відповідно до Закону № 1788-ХІІ.

3. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 25.07.2017 скасував рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову та ухвалив в цій частині нову постанову, якою зобов`язав Управління ПФУ призначити Романову О .М. пенсію за віком відповідно до частини другої статті 14 Закону № 1788-ХІІ з 15.11.2016;

в іншій частині постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 16.05.2017 у справі № 712/14419/16-а - залишив без змін.

4. 14.08.2017 Управління ПФУ звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 16.05.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2017, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

5. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 12.09.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

7. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

8. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

9. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.06.2019 №845/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку і зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді-доповідача Гімона М.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.

10. Протоколом розподілу справи від 26.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І. - головуючий суддя, судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г.

11. Ухвалою судді Верховного Суду від 27.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Суди встановили, що згідно із записами з трудової книжки позивача серії НОМЕР_1 , ОСОБА_1 працював:

з 18.08.1978 по 15.11.1979 слюсарем шахтоуправління - 1 рік 02 місяці 28 днів;

з 11.01.1982 по 06.06.1987 навчався в гірничому інституті - 4 роки 11 місяців із них з 23.07.1986 по 07.09.1986 проходив виробничу практику гірничим робочим очисного забою в шахті «Первомайська» Луганської області.

з 31.07.1987 по 01.01.1993 гірничим майстром підземних робіт в шахті «Первомайська» з повним робочим днем - 5 років 05 місяців 01 день;

з 15.01.1993 по 08.02.1993 отримував допомогу по безробіттю - 24 дні;

з 09.02.1993 по 01.04.1995 в будівельних організаціях - 2 роки 01 місяць 23 дні;

з 31.05.1997 по 29.11.1997 отримував допомогу по безробіттю - 5 місяців 29 днів;

з 25.12.1997 по 26.06.1998 отримував допомогу по безробіттю - 6 місяців 2 дні;

з 01.07.1998 по 10.04.2002 на шахті «Первомайська» будівельним майстром 3 роки 9 місяців 10 днів.

з 05.05.2008 по 31.12.2008 в ТОВ «Укрголовспабспецбуд» плиточником 6 місяців 29 днів.

Крім цього, суди встановили, що згідно з військовим квитком серія ББ № 156400 позивач з 23.11.1979 по 12.11.1981 проходив військову службу - 1 рік 11 місяців 20 днів.

Cтраховий стаж позивача, згідно з трудовою книжкою, складає 20 років 11 місяців 23 дня, з яких 5 років 5 місяців робота в шахті «Первомайська» Луганської області.

30.11.2016 позивач звернувся з заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №1. До заяви додано зокрема трудову книжку, диплом, копію військово квитка, копію паспорта та довідку про присвоєння ідентифікаційного номер.

Комісією по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсії та відказаних справ при Управлінні ПФУ рішенням від 07.12.2016 №70/1 про розгляд документів для призначення пенсії ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, у зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу роботи за Списком №1 та загального страхового стажу.

16.12.2016 відповідач листом №19393/03 повідомив ОСОБА_1 про відмову у призначенні йому пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного спеціального стажу роботи за Списком №1, який дає право на пенсію на пільгових умовах з посиланням на положення пункту «а» статті 13 Закону № 1788-ХІІ.

Не погоджуючись з відмовою в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що записами у трудовій книжці позивача, як вчинені чітко та без порушення хронології, завірені печатками та підписами посадових осіб, підтверджено, що він працював на різних підприємствах на роботах зі шкідливими умовами праці згідно із Списком № 1, що дає підстави зарахувати період роботи позивача в шахті «Первомайська» Луганської області до пільгового стажу позивача, адже визначальним чинником для цього в першу чергу є робота в умовах, що є шкідливими для здоров`я.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 щодо зобов`язання відповідача призначити йому пенсії за віком відповідно до частини другої статті 14 Закону № 1788-ХІІ з 15.11.2016, суд першої інстанції виходив з того, що така вимога не відноситься до компетенції суду і позивач не скористався досудовим порядком вирішення даного спору.

14. Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалюючи нове рішення в цій частині про їх задоволення, виходив із того, що повнота захисту полягає в ефективності відновлення прав позивача, а тому для захисту порушеного права, суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії у порядку, визначеному Законом. Такий спосіб захисту порушеного права випливає з Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи N R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, а також з вимог статей 2, 11, 162 КАС України (в редакції, яка діяла до 15.12.2017).

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. Касаційна скарга відповідача мотивована, зокрема тим, що позивачем не було подано жодного документа, який би підтверджував пільговий стаж його роботи, окрім трудової книжки, яка не містить відомостей щодо характеру виконуваних робіт, найменування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість на яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, а також первинних документів за час виконання роботи, на підставі яких видана довідка.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги позивача, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі»; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.

17. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

19. За загальним правилом особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років (частина перша статті 26 Закону № 1058-IV).

20. Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом №1788-XII.

21. Згідно зі статтею 100 Закону № 1788-XII особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13-14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.

22. Пунктом «а» статті 13 Закону №1788-XII передбачено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема, працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону № 1058-ІV: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи.

23. З наведеного слідує, що для призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1 чоловіки повинні достягнути 50 років, мати 25 років загального стажу, з них з них не менше 10 років на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1. При цьому, законодавцем передбачено додаткові пільги для зменшення пенсійного віку на 1 рік за кожний повний рік роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, у разі наявності не менше половини зазначеного вище пільгового стажу роботи (1/2 від 10). Разом з цим, положення вказаної норми права не надають пільг для обчислення загального стажу роботи.

24. При цьому, особливості пенсійного забезпечення працівників, зайнятих на підземних і відкритих гірничих роботах та в металургії визначені у статті 14 Закону № 1788-ХІІ, частиною першою якої передбачено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.

При наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок за кожний повний рік цих робіт пенсійний вік, встановлений статтею 26 Закону №1058-IV, знижується на 1 рік (частина друга статті 14 Закону № 1788-ХІІ).

25. Тобто, для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 14 Закону № 1788-ХІІ особа повинна мати не менше 25 років спеціального стажу на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень) - не менше 20 років.

При цьому, законодавцем передбачено додаткові пільги для зменшення пенсійного віку на 1 рік за кожний повний рік робіт, зазначених у статті 14 Закону № 1788-ХІІ, при наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків.

26. У справі, яка розглядається суди встановили, що стаж на підземних роботах позивача в шахті «Первомайська» Луганської області складає 5 років 5 місяців.

27. Тобто, кількость такого підземного стажу позивача недостатньо для призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 14 Закону № 1788-ХІІ. Відтак висновок суду апеляційної інстанції про наявність підстав для зобов`язання відповідача призначити з 15.11.2016 ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до частини другої статті 14 Закону № 1788-ХІІ не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права.

28. Разом з цим, суди встанови, що позивач працював на роботах зі шкідливими умовами праці згідно Списку № 1, що не заперечується пенсійним органом.

29. Колегія суддів зазначає, що призначення пенсії за віком на пільгових умовах є додатковою соціальною гарантією для осіб, які, зокрема виконували певні професійні функції на роботах із шкідливими і важкими умовами праці. Особливість цього виду пенсій полягає у зменшенні пенсійного віку, тобто, чим більший ступінь важкості та шкідливості умов праці, тим нижчий вік виходу на пенсію, а також менші вимоги до стажу, необхідного для призначення пенсії, вищі розміри пенсій.

30. Кабінетом Міністрів України постановою від 18.11.2005 №383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок №383).

31. Пунктом 1 цього Порядку визначено, що він регулює застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників (далі - Списки) при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до підпунктів «а», «б» статті 13 та статті 100 Закону №1788-XII.

32. Відповідно до положень пунктів 2, 3 Порядку №383 під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

33. При визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992 (приклади у додатках 1, 2).

33. Зміст зазначених норм права свідчить, що право на пільгову пенсію мають особи, зайняті повний робочий день на підземних роботах, а також на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за списками виробництв, робіт, професій, посад і показників, чинними у період такої роботи.

34. Згідно з положеннями статті 62 Закону №1788-XII та пункту 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі - Порядок №637) основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

37. Відповідно до вимог пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №1058-IV, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (далі - Порядок №22-1) до заяви про призначення пенсії за віком, зокрема, додаються документи про стаж, що визначені Порядком №637.

38. Пунктом 10 Порядку №383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку N 637.

39. Відповідно до положень пунктів 3, 20 Порядку №637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

У тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

40. Отже, зміст наведених норм права свідчить, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка, а за відсутності останньої або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. Такими документами, зокрема, є архівні та уточнюючі довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання, тощо.

41. Статтею 82 Закону № 1788-ХІІ передбачено, що повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку оскарження орган, що призначає пенсії, видає або надсилає підприємству, організації або заявникові не пізніше 5 днів після винесення відповідного рішення.

42. Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

43. З аналізу наведених норм вбачається, що у зв`язку із зверненням позивача щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах Управління ПФУ зобов`язане перевірити, зокрема, чи має заявник відповідний вік, стаж роботи не менше 25 років, з них не менше 10 років на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1, а також наявність додаткових пільг для зменшення пенсійного віку на 1 рік за кожний повний рік роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці. У разі прийнятті рішення про відмову у призначенні пенсії, ПФУ повідомляє про це заявника із зазначає причини відмови.

44. У свою чергу, суд перевіряє, зокрема, чи діяв пенсійний орган обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

45. У справі, яка розглядається суди встановили, що позивач не має 25 років загального стажу. При цьому, відмову у призначенні позивачу пенсії, Управління ПФУ обґрунтувало відсутністю у позивача окрім спеціального, також необхідного загального стажу роботи.

46. За таких обставин, колегії суддів вважає, що у цій справі Управління ПФУ діяло обґрунтовано, оскільки в даному випадку при вирішенні питання про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до положень пункту «а» статті 13 Закону № 1788-ХІІ пільговому обчисленню підлягає пенсійний вік, визначений статтею 26 Закону № 1058-ІV та пільговий стаж роботи на відповідних посадах або професіях за певних умов (наявність не менше половини від 10 років стажу на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці). Натомість пільг для обчислення загального стажу роботи зазначена норма матеріального пава не містить.

47. З урахуванням наведеного, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкових висновків про наявність у позивача права на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

48. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

49. Частиною третьою вказаної статті передбачено, що неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

50. За таких обставин, коли суди повно і правильно встановили обставини справи, проте неправильно тлумачили закон, який підлягав застосуванню, судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 345, 349, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області задовольнити.

Скасувати постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 16.05.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2017 у справі №712/14419/16. Ухвалити нове рішення.

Відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області про визнання неправомірною відмови у призначенні пенсії на пільгових умовах та зобов`язання вчинити дії.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

А.І. Рибачук

Т.Г. Стрелець

С.Г. Стеценко ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст