Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 05.04.2018 року у справі №804/6257/17 Ухвала КАС ВП від 05.04.2018 року у справі №804/62...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

25 липня 2019 року

Київ

справа №804/6257/17

адміністративне провадження №К/9901/46076/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України в особі Комісії національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління національної поліції в Дніпропетровській області, про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Національної поліції України на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: Бондар М.В. (головуючий суддя), Дєєва М.В., Конєвої С.О., та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Ясенової Т.І. (головуючий суддя), Суховарова А. В., Головко О. В.

І. Суть спору:

1. ОСОБА_1 (надалі також ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Національної поліції України в особі Комісії національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління національної поліції в Дніпропетровській області, в якому просив:

1.1. скасувати рішення Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України від 04 липня 2017 року № 4/I.3/IV/1 про відмову встановлення статусу учасника бойових дій позивачу;

1.2. зобов`язати Національну поліцію України в особі Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, прийняти рішення стосовно надання позивачу статусу учасника бойових дій.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що він неодноразово був відряджений до зони проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей для виконання трудових обов`язків та завдань слюсарем з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1». Хоча позивач не має спеціального звання, присягу поліцейського не складав, однак у відповідності з пунктом 19 частини 1 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» учасниками бойових дій визнаються, зокрема працівники МВС України, інших утворений відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередньо участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову наполягав на безпідставності останнього та просив відмовити в його задоволенні.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. Наказом командира батальйону патрульної служби міліції особливого призначення «Дніпро-1» від 12.06.2014 №1/1-15 водія автотранспорту ОСОБА_1 прикомандировано з 12.06.2014 до підрозділу батальйону патрульної служби міліції особливого призначення «Дніпро-1», який дислокується у м. Маріуполь Донецької області.

5. Командиром ППСМОП «Дніпро-1» ГУМВС України в Дніпропетровській області підполковником міліції ОСОБА_2 видано позивачу довідки від 23.04.2015 року №564 та від 02.12.2015 року №107/Пг про безпосередню участь в антитерористичній операції в період з 13.06.2014 року по 08.08.2014 року.

6. Відповідно до витягу з наказу ГУНП у Дніпропетровській області від 19.02.2016 року № 39 о/с ОСОБА_1 , призначений слюсарем з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП на підставі власної заяви від 09.12.2015.

7. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 25.02.2016 №47 о/с дск «Про відрядження працівників ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 25.02.2016 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областях до міста Бахмут (Артемівськ) Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

8. Відповідно до витягу з наказу Першого заступника керівника Антитерористичного Центру при СБУ (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 26.02.2016 №57, наказано вважати, такими, що прибули до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в АТО на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення з метою виконання службових (бойових) завдань нижчепойменованих працівників Національної поліції України, Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області з 25.02.2016 року, зокрема, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпр-1» ГУНП.

9. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 09.04.2016 № 85 о/с дск «Про повернення з відрядження працівників підрозділів патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 25.02.2016 відповідно до наказу ГУНП від 25.02.2016 року № 47 о/с дск з 08.04.2016 року зокрема, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпр-1» ГУНП.

10. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 09.04.2016 № 86 о/с дск "Про відрядження працівників ПСПОП «Дніпро-1№ ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 09.04.2016 року до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Бахмут (Артемівськ) Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

11. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 20.05.2016 № 123 о/с дск «Про повернення з відрядження працівників підрозділів патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 09.04.2016 року відповідно до наказу ГУНП від 09.04.2016 № 86 о/с дск з 19.05.2016, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпр-1» ГУНП.

12. В.о. начальника ГУНП в Дніпропетровській області надано позивачу довідку про безпосередню участь особи в антитерористичні операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 11.07.2016 року №3830/Рп, яка підтверджує факт того, що ОСОБА_1 дійсно в періоди з 25.02.2016 по 08.04.2016 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

13. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 20.05.2016 № 124 о/с дск «Про відрядження працівників ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 20.05.2016 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Бахмут Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

14. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 13.07.2016 № 190 о/с дск «Про повернення з відрядження працівників підрозділів патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП та роти ПСПОП «Січеслав» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 20.05.2016 року відповідно до наказу ГУНП від 20.05.2016 № 124 о/с дск з 12.07.2016, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпр-1» ГУНП.

15. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 13.07.2016 № 191 о/с дск «Про відрядження працівників ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 13.07.2016 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Бахмут Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

16. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 13.09.2016 № 254 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 13.07.2016 відповідно до наказу ГУНП від 13.07.2016 року № 191 о/с дск з 12.09.2016, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпр-1» ГУНП.

17. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 13.09.2016 № 255 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 13.09.2016 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Бахмут Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

18. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 12.11.2016 № 321 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 13.09.2016 відповідно до наказу ГУНП від 13.09.2016 року № 255 о/с дск з 12.11.2016, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпр-1» ГУНП.

19. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 12.11.2016 № 322 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 13.11.2016 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Бахмут Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

20. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 13.01.2017 № 10 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, та внесення змін до наказу ГУНП» наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 13.11.2016 відповідно до наказу ГУНП від 13.11.2016 № 322 о/с дск з 12.01.2017, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

21. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 13.01.2017 № 11 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків фахівців полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 13.01.2017 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Часів Яр Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

22. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 16.03.2017 № 99 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов`язків працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджалися з 13.01.2017 відповідно до наказу ГУНП від 13.01.2017 року № 11 о/с дск з 17.03.2017, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

23. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 18.04.2017 № 140 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, повернення з відрядження та внесення змін до наказів ГУНП, наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків працівника полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП з 19.04.2017 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Часів Яр Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

24. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 30.05.2017 № 181 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських, працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП та внесення змін до наказів наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО працівника полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, який відряджався з 19.04.2017 відповідно до наказу ГУНП від 18.04.2017 № 140 о/с дск з 29.05.2017, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

25. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 29.05.2017 № 179 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків працівників ППСПОП «Дніпро-1» ГУНП з 30.05.2017 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Часів Яр Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

26. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 31.07.2017 № 247 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських, працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджались з 30.05.2017 року відповідно до наказу ГУНП від 29.05.2017 № 179 о/с дск з 30.07.2017, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

27. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 31.07.2017 № 243 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків працівників ППСПОП «Дніпро-1» ГУНП з 31.07.2017 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Часів Яр Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

28. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 03.10.2017 № 310 о/с дск «Про повернення з відрядження поліцейських, працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП наказано вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП, які відряджались з 31.07.2017 відповідно до наказу ГУНП від 31.07.2017 № 243 о/с дск з 01.10.2017, ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів відділення логістики, матеріально-технічного забезпечення та зв`язку полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

29. Наказом ГУНП в Дніпропетровській області від 29.09.2017 № 303 о/с дск «Про відрядження поліцейських та працівників полку ПСПОП «Дніпро-1» ГУНП до зони проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей» наказано відрядити у службове відрядження для виконання трудових обов`язків працівників ППСПОП «Дніпро-1» ГУНП з 02.10.2017 до особливого розпорядження, у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Часів Яр Донецької області ОСОБА_1 , слюсаря з ремонту автомобілів патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП.

30. 03.05.2017 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області із заявами про направлення його документів для розгляду до Комісії Національної поліції з метою надання позивачу статусу учасника бойових дій.

31. Рішенням Комісії Нацполіції № 4/I.3/IV/1 від 04.07.2017 року відмовлено в наданні позивачу статусу учасника бойових дій у зв`язку з відсутністю правових підстав для надання такого статусу на підставі пункту 19 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів, гарантії їх соціального захисту»; абзацу 2 пункту 2 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередньо участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення; абзацу 2 пункту 4 розділу II Положення про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України.

32. Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

33. Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 31 жовтня 2017 року, яку залишено без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року, позов задовольнив.

34. Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що доказами, що містять у матеріалах справи підтверджено, що ОСОБА_1 є працівником інших утворених відповідно до законів України військових формувань, безпосередньо перебував і перебуває в районах антитерористичної операції у період її проведення строком більше 30 календарних днів, при цьому, забезпечуючи її проведення, що дає останньому право на встановлення статусу учасника бойових дій.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

35. Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Національна поліція України подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та постанову апеляційного суду та ухвалити нове судове рішення про відмову в позові.

36. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до пункту 19 частини 1 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та пункту 2 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року № 413, статус учасника бойових дій у системі Національної поліції України надається виключно поліцейським. Крім того, позивач у період відрядження в райони проведення антитерористичної операції перебував на посаді слюсаря з ремонту автомобілів полку патрульної служби поліції особливого призначення «Дніпро-1» без присвоєння спеціального звання та складання присяги поліцейського.

37. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

V. Джерела права й акти їх застосування

38. Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

39. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

40. Спеціальним законом, який визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них, є Закон України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-ХІІ).

41. Відповідно до статті 4 Закону №3551-ХІІ ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.

42. Відповідно до ст. 5 Закону №3551-ХІІ учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

43. Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 6 Закону №3551-ХІІ, в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України.

44. Постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 затверджено Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (далі - Порядок).

45. Зокрема, пунктом 2 зазначеного Порядку визначено, що статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військово-службовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

46. Пунктом 4 Порядку №413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

47. Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається: комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС; міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.

48. Для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзацах другому та третьому пункту 2 цього Порядку, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. У разі коли місце постійної дислокації військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації розташоване безпосередньо у районі проведення антитерористичної операції, документи командирами (начальниками) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій подаються на розгляд комісії не раніше ніж через 30 календарних днів після зарахування осіб до списків військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації чи призначення їх на відповідні посади (абзац 1 пункту 6 Порядку).

49. Основні функції, завдання, повноваження та склад комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України (далі - Комісія), а також організацію її роботи визначено Положенням про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженим Наказом Міністерства внутрішніх справ України 23 травня 2016 року N 405 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 червня 2016 року за N 857/28987 ( далі - Положення №405).

50. Основними завданнями Комісії є вивчення документів та прийняття рішення щодо надання поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам Національної поліції України статусу учасника бойових дій.

51. Пунктом 4 розділу ІІ вказаного Положення передбачено, що Комісія відмовляє в наданні статусу учасника бойових дій у разі: відсутності документів, що містять достатні підтвердні докази і є підставою для надання статусу учасника бойових дій, учасника війни; надання недостовірних даних про осіб, зазначених у п.1 розд. І цього Положення; виявлення факту підроблення документів, які є для надання статусу учасника бойових дій, учасника війни; наявності обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.

52. Отже, вказаним Положенням передбачено надання статусу учасника бойових дій, зокрема, іншим працівникам Національної поліції України.

VI. Висновок Верховного Суду

53. Як вбачається з матеріалів справи, перебування позивача на території проведення антитерористичної операції Донецької та Луганської областей підтверджується долученими до матеріалів справи копіями посвідчень про відрядження ОСОБА_1 та копіями витягів з наказів Першого заступника керівника Антитерористичного Центру при СБУ (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 11.04.2016 року №102, від 17.07.2016 року №199дск, від 22.09.2016 року №266 дск, від 22.11.2016 року №328 дск, від 21.01.2017 року №21 дск.

54. Управлінням кадрового забезпечення ГУНП у Дніпропетровській області видано позивачу довідку від 13.03.2017 року, в якій зазначено, що ОСОБА_1 дійсно відряджався до зони проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей для виконання трудових обов`язків та завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з терроризмом», наказами ГУНП у Дніпропетровській області від 25.02.2016 року № 47 о/с дск в період з 25.02.2016 по 08.04.2016; від 09.04.2016 року № 86 о/с дск в період з 09.04.2016 по 19.05.2016; від 20.05.2016 року № 124 о/с дск в період з 20.05.2016 по 12.07.2016; від 13.07.2016 року № 191 о/с дск в період з 13.07.2016 по 12.09.2016; від 13.09.2016 року № 255 о/с дск в період з 13.09.2016 по 12.11.2016; від 12.11.2016 року № 322 о/с дск в період з 13.11.2016 по 12.01.2017; від 13.01.2017 року № 11 о/с дск в період з 13.01.2017 по теперішній час.

55. Начальником ГУНП в Дніпропетровській області видано довідку про безпосередню участь особи в антитерористичні операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 06.06.2017 року №3759/Гл, яка підтверджує факт того, що ОСОБА_1 дійсно в періоди з 25.02.2016 по 08.04.2016, з 13.07.2016 по 12.09.2016, з 13.09.2016 по 12.11.2016, з 13.11.2016 по 12.01.2017 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

56. При цьому, як вірно встановлено судами попередніх інстанцій та не заперечується відповідачем, полк патрульної поліції особливого призначення «Дніпро-1» ГУНП в Дніпропетровській області, в якому працює позивач, є підрозділом поліції особливого призначення ГУНП в Дніпропетровській області.

57. Оскільки позивач брав безпосередню участь в антитерористичній операції у ПСПОП "Дніпро-1" ГУНП, забезпечував виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», ніс службу по ОГП в районах проведення АТО, тому посилання відповідача на пункт 19 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» як на підставу для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій, є необґрунтованим.

58. Вказана відповідачем підстава (відсутність у позивача статусу поліцейського) не передбачена Положенням про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України.

59. Як правильно встановлено судами першої та апеляційної інстанції, подані на позивача документи в повній мірі відповідали вимогам Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 р. №413.

60. Відсутність у позивача статусу поліцейського не є підставою для відмови у наданні статусу учасника бойових дій.

61. Перебуваючи у відрядженні в зоні АТО та ризикуючи власним життям і здоров`ям, позивач мав законні сподівання бути визнаним державою учасником бойових дій.

62. Європейський суд з прав людини у рішенні по справі «Пічкур проти України», зазначив, зокрема, що користування правами та свободами, визнаними в Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.

63. В Україні діє принцип верховенства права, у відповідності до якого людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

64. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

65. У разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

66. Враховуючи недосконале правове врегулювання спірних правовідносин, Верховний Суд керуючись принципом верховенства права вважає, що суди дійшли обґрунтованого висновку, що відмова відповідача є дискримінаційною та такою, що позбавляє позивача як учасника бойових дій можливості отримання пільг та переваг, гарантованих Конституцією та Законами України, а тому позовні вимоги підлягають до задоволення.

67. Виходячи з аналізу наведених норм права та встановивши наявність у позивача усіх необхідних документів, визначених Порядком №413, суди попередніх інстанцій обґрунтовано зазначили про наявність у позивача права на отримання статусу учасника бойових дій як особи, яка безпосередньо брала участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

68. Доводи касаційної скарги, які зводяться до переоцінки встановлених судами фактичних обставин справи, вказаного висновку не спростовують.

69. При цьому, в силу вимог частин першої, другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

70. Отже, Верховний Суд констатує, що оскаржувані судові рішення ґрунтуються на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суди під час розгляду справи не допустили порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

71. Таким чином, зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

VII. Судові витрати

72. З огляду на результат касаційного розгляду, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Національної поліції України залишити без задоволення.

2. Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року у справі № 804/6257/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий О. А. Губська

Судді М. В. Білак

О. В. Калашнікова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст