Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 18.01.2018 року у справі №809/1649/15 Ухвала КАС ВП від 18.01.2018 року у справі №809/16...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВЕРХОВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24.01.2018 Київ К/9901/1110/18 809/1649/15

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Білоуса О. В., Стрелець Т. Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 809/1649/15

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства доходів і зборів України, Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області, Державної податкової інспекції у місті Яремчому Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області про визнання дій неправомірними, визнання незаконним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення коштів, зобов'язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду, прийняту 12 травня 2015 року у складі у складі колегії суддів: головуючого - Могили А. Б., суддів: Гундяка В. Д., Матуляка Я. П. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду, постановлену 29 вересня 2015 року у складі колегії суддів: головуючого - Ніколіна В. В., суддів: Качмара В. Я., Гінди О. М.,

в с т а н о в и в :

У квітні 2015 року ОСОБА_1 звернувсь до суду з адміністративним позовом до Міністерства доходів і зборів України (далі - Міндоходів України), Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області (далі - ГУ Міндоходів України в Івано-Франківській області), Державної податкової інспекції у місті Яремчому Головного управління Міндоходів в Івано-Франківській області (далі - ДПІ у місті Яремчему ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області) про визнання дій неправомірними, визнання незаконними та скасування наказів № 244-О від 25 березня 2015 року, № 87-О від 31 березня 2015 року, поновлення на роботі та стягнення коштів.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що згідно з наказом Міндоходів України від 24 травня 2013 року № 608-0 позивача призначено в порядку переведення на посаду начальника ДПІ у місті Яремчему ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області.

Однак, на підставі пункту 7-2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю та Закону України "Про очищення влади" відповідно до наказу Міндоходів України № 244-О від 25 березня 2015 року ОСОБА_1 звільнено з посади начальника Державної податкової інспекції у місті Яремчому ГУ Міндоходів України в Івано-Франківській області у зв'язку з неподанням заяви про проведення перевірки, передбаченої вказаним законом та декларації про майно, доходи і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік.

Позивач вказує на неправомірність наказу про його звільнення у зв'язку з перебуванням ОСОБА_1 у відпустці та на лікарняному, що унеможливило вчасне подання заяви про проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади".

Вважаючи, що в даному випадку, має місце незаконне звільнення із займаної посади, позивач звернувсь до суду з вимогою про скасування наказів № 244-О від 25 березня 2015 року, № 87-О від 31 березня 2015 року, поновлення на роботі та стягнення коштів.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 травня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2015 року, в позові відмовлено.

Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

09 січня 2018 року касаційну скаргу ОСОБА_1 прийнято до свого провадження ухвалою Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах.

У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В мотивування касаційної скарги вказує, що судами попередніх інстанцій не надано оцінки вимозі ДПІ у місті Яремчему ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області, викладеній в листі від 03 березня 2015 року за № 331/Я/09-18-04/53 щодо терміну подання заяви про проведення перевірки, а також не враховано поважність причин пропуску строку на подання заяви та, відповідно, звернення із заявою про проведення перевірки у перший робочий день після виходу з лікарняного.

Касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1, починаючи з 26 квітня 2006 року обіймав посаду начальника Державної податкової інспекції у місті Яремча Івано-Франківської області, а з 20 лютого 2012 року в порядку переведення на посаду начальника ДПІ у місті Яремчему ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області.

З метою виконання Закону України "Про очищення влади", відповідно до Порядку проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою, четвертою статті 1 Закону України "Про очищення влади", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 563 "Про деякі питання реалізації Закону України "Про очищення влади"" та згідно з Планом проведення перевірок відповідно до Закону України "Про очищення влади", затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 1025-р, Державною фіскальною службою України видано наказ від 24 лютого 2015 року № 117, яким розпочато перевірку відповідно до даного Закону стосовно керівників, їх перших заступників та заступників керівників територіальних органів Міндоходів у Івано-Франківській області з 12 березня 2015 року.

У зв'язку з перебуванням ОСОБА_1 у період з 14 лютого 2015 року по 06 березня 2015 року у відпустці відповідно до наказу ГУ Міндоходів України в Івано-Франківській області № 57-в, а у період з 10 березня 2015 року по 25 березня 2015 року на лікарняному, ДПІ у місті Яремчому ГУ ДФС в Івано-Франківській області листом від 03 березня 2015 року за № 331/Я/09-18-04/53 направлено позивачу для ознайомлення копію наказу Державної фіскальної служби України від 24 лютого 2015 року № 117 "Про початок проведення перевірки відповідно до Закону України "Про очищення влади" стосовно посадових і службових осіб Міндоходів".

Вказаним листом також роз'яснено щодо необхідності подання в податкову інспекцію, до 09 березня 2015 року, власноручно написаної заяви про проведення перевірки, передбаченої Законом України "Про очищення влади" та подання декларації про майно, доходи і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік.

Проте позивачем у визначений термін, а саме до 22 березня 2015 року, заяву подано не було. Натомість, 26 березня 2015 року відповідна заява була подана позивачем до Голови комісії з реорганізації Міндоходів України, а також ДПІ у м. Яремчому ГУ ДФС в Івано-Франківській області, у відповідь на яку останнім повідомлено про необхідність подання заяви на проведення перевірки щодо нього до 09 березня 2015 року.

01 квітня 2015 року позивачем направлено Голові комісії з реорганізації Міндоходів України, Голові державної фіскальної служби України заяву про проведення перевірки згідно із Законом України "Про очищення влади" та копію декларації про майно, доходи і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік. Разом з цим позивачем повідомлено про його перебування у період з 10 березня 2015 року по 25 березня 2015 року на лікарняному, що унеможливило подання у строк до 22 березня 2015 року вказаної заяви та декларації.

25 березня 2015 року Міністерством доходів і зборів України видано наказ № 244-о, згідно з яким ОСОБА_1 звільнено з посади начальника ДПІ у м. Яремчому ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області, з підстав передбачених пунктом 7-2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю та Законом України "Про очищення влади".

Відповідно до наказу ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області від 31 березня 2015 року № 87-о, оголошено ОСОБА_1 наказ Міндоходів України від 25 березня 2015 року № 244-о та звільнено позивача із займаної посади.

Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що трудове законодавство підлягає застосуванню у випадках, якщо нормами спеціальних законів не врегульовано спірних правовідносин, або коли про це йдеться у спеціальному законі.

Таку позицію Івано-Франківського окружного адміністративного суду підтримав і Львівський апеляційний адміністративний суд, який здійснив перегляд цієї справи.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду зазначені висновки судів попередніх інстанцій вважає вірними та такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про очищення влади" визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.

Визначення очищення влади (люстрація) міститься у частині першій статті 1 Закону України "Про очищення влади" та означає встановлену цим Законом або рішенням суду заборона окремим фізичним особам обіймати певні посади (перебувати на службі) (далі - посади) (крім виборних посад) в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про очищення влади" заходи з очищення влади (люстрації) здійснюються щодо:

1) Прем'єр-міністра України, Першого віце-прем'єр-міністра України, віце-прем'єр-міністра України, а також міністра, керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, Голови Національного банку України, Голови Антимонопольного комітету України, Голови Фонду державного майна України, Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України, їх перших заступників, заступників;

2) Генерального прокурора України, Голови Служби безпеки України, Голови Служби зовнішньої розвідки України, начальника Управління державної охорони України, керівника центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику, керівника податкової міліції, керівника центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, їх перших заступників, заступників;

3) військових посадових осіб Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби та військовослужбовців служби за призовом під час мобілізації;

4) членів Вищої ради юстиції, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, професійних суддів, Голови Державної судової адміністрації України, його першого заступника, заступника;

5) Глави Адміністрації Президента України, Керівника Державного управління справами, Керівника Секретаріату Кабінету Міністрів України, Урядового уповноваженого з питань антикорупційної політики, їх перших заступників, заступників;

6) начальницького складу органів внутрішніх справ, центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику, податкової міліції, центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту;

7) посадових та службових осіб органів прокуратури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Національного банку України;

8) членів Центральної виборчої комісії, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, голів та членів національних комісій, що здійснюють державне регулювання природних монополій, державне регулювання у сферах зв'язку та інформатизації, ринків цінних паперів і фінансових послуг;

9) керівників державних, у тому числі казенних, підприємств оборонно-промислового комплексу, а також державних підприємств, що належать до сфери управління суб'єкта надання адміністративних послуг;

10) інших посадових та службових осіб (крім виборних посад) органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

11) осіб, які претендують на зайняття посад, зазначених у пунктах 1 - 10 цієї частини.

Механізм очищення влади передбачений Порядком проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України "Про очищення влади", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 563 "Деякі питання реалізації Закону України "Про очищення влади"".

За правилами пункту 5 вищевказаного Порядку перевірка приналежності посадових осіб на предмет їх люстрації відповідно до Закону України "Про очищення влади" розпочинається згідно з рішенням керівника відповідного органу про початок проведення перевірки.

Так, на виконання Закону України "Про очищення влади" Державною фіскальною службою України видано наказ від 24 лютого 2015 року № 117, яким розпочато перевірку відповідно до даного Закону стосовно керівників, їх перших заступників та заступників керівників територіальних органів Міндоходів у Івано-Франківській області з 12 березня 2015 року.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1, обіймаючи посаду начальника ДПІ у місті Яремчему ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області, є особою щодо якої, у відповідності до пункту 10 частини першої статті 2 Закону України "Про очищення влади" здійснюються заходи з очищення влади (люстрації) та щодо якої проводиться перевірка достовірності відомостей щодо наявності майна (майнових прав) та відповідність вартості майна (майнових прав), вказаного (вказаних) у декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, поданій особою за минулий рік за формою, що встановлена Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції".

Частинами першою, другою статті 4 Закону України "Про очищення влади" передбачено, що особи, які перебувають на посадах, визначених у пунктах 1- 10 частини першої статті 2 цього Закону, подають керівнику або органу, зазначеному у частині четвертій статті 5 цього Закону, власноручно написану заяву, у якій повідомляють про те, що до них застосовуються заборони, визначені частиною третьою або четвертою статті 1 цього Закону, або повідомляють про те, що до них не застосовуються відповідні заборони, та про згоду на проходження перевірки, згоду на оприлюднення відомостей щодо них відповідно до цього Закону.

Заява подається не пізніше ніж на десятий день з дня початку проведення перевірки у відповідному органі, на підприємстві згідно з планом проведення перевірок, затвердження якого передбачено пунктом 3 частини другої статті 5 цього Закону.

Аналіз цієї норми дає підстави для висновку, що власноручно написана ОСОБА_1 заява про те, що до нього не застосовуються відповідні заборони та про згоду на проходження перевірки, згоду на оприлюднення відомостей щодо нього підлягала поданню ним у строк до 22 березня 2015 року.

Відповідна ж заява до Голови комісії з реорганізації Міндоходів України, а також до ДПІ у м. Яремчому ГУ ДФС в Івано-Франківській області позивачем була подана лише 26 березня 2015 року.

В силу частини третьої статті 4 Закону України "Про очищення влади" неподання заяви у строк, передбачений частиною другою цієї статті, є підставою для звільнення особи із займаної посади не пізніш як на третій день після спливу строку на подання заяви та застосування до неї заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 цього Закону.

Таким чином, враховуючи десятиденний термін з дня початку проведення перевірки, останнім днем звільнення позивача із займаної посади вважається 25 березня 2015 року.

Міністерством доходів і зборів України 25 березня 2015 року видано наказ № 244-о, згідно з яким ОСОБА_1 звільнено з посади начальника ДПІ у м. Яремчому ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області, з підстав передбачених пунктом 7-2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю та Законом України "Про очищення влади".

Разом з цим, відповідно до наказу ГУ Міндоходів в Івано-Франківській області від 31 березня 2015 року № 87-о, оголошено ОСОБА_1 наказ Міндоходів України від 25 березня 2015 року № 244-о та звільнено позивача із займаної посади.

Відповідно до частини другої статті 13 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" державний службовець зобов'язаний подавати щороку до 1 квітня за місцем служби декларацію про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за минулий рік.

Як вбачається з матеріалів справи 01 квітня 2015 року позивачем направлено Голові комісії з реорганізації Міністерства доходів і зборів України, Голові державної фіскальної служби України заяву про проведення перевірки відповідно до Закону України "Про очищення влади" та копію декларації про майно, доходи і зобов'язання фінансового характеру за 2014 рік.

В доводах касаційної скарги позивач вказує на поважність причин пропуску строку на подання заяви у зв'язку з його перебуванням у період з 10 березня 2015 року по 25 березня 2015 року на лікарняному, однак нормами спеціального закону чітко передбачено умови звільнення особи із займаної посади.

Слід зауважити, що положення Закону України "Про очищення влади" не містять жодних застережень з приводу можливості продовження терміну на подання заяви про проведення перевірки в рамках цього Закону у зв'язку з перебуванням особи на лікарняному.

Крім того, в матеріалах справи міститься лист ГУ ДФС в Івано-Франківській області від 03 березня 2015 року № 331/Я/09-18-04/53, тобто в період, що не пов'язаний з перебуванням позивача на лікарняному, який свідчить про повідомлення ОСОБА_1 стосовно проведення перевірки, ознайомлення його з наказом Державної фіскальної служби України від 24 лютого 2015 року № 117 "Про початок проведення перевірки відповідно до Закону України "Про очищення влади"", зі змісту якого вбачається надання можливості передання до Департаменту через ДПІ, власноручно написану заяву про початок проведення перевірки за встановленим зразком, який, в свою чергу, надісланий позивачу як додаток даного листа.

Також, слід зауважити, що судом апеляційної інстанції в судовому засіданні допитано свідків ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, які пояснили, що ОСОБА_1 10 березня 2015 року знаходився на робочому місці в приміщенні ДПІ у місті Яремче Івано-Франківської області в період з 11:00 год. до 15:00 год., що свідчить про об'єктивну можливість подання власноручно написаної заяви про проведення перевірки відповідно до Закону України "Про очищення влади".

Вказана обставина також зафіксована в акті про присутність працівника на роботі, затвердженого 10 березня 2015 року в.о. начальника ДПІ у місті Яремче ОСОБА_7

Враховуючи, що питання стосовно звільнення працівника, в розумінні положень частини третьої статті 4 Закону України "Про очищення влади" повинно бути вирішено впродовж трьох днів, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що перебування на лікарняному особи, яка підлягає звільненню жодним чином, не може бути підставою для продовження терміну перебування його на службі.

За таких обставин, відповідачами при прийнятті оскаржуваних наказів № 244-О від 25 березня 2015 року та № 87-О від 31 березня 2015 року було дотримано норми трудового законодавства.

Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

Доводи, які містяться в касаційній скарзі, висновків судів та обставин справи не спростовують.

Керуючись статтями 3, 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12 травня 2015 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2015 року у цій справі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді О. В. Білоус

Т. Г. Стрелець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст