ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 200/3582/23
адміністративне провадження № К/990/2337/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Жука А.В.,
суддів: Єресько Л.О., Мартинюк Н.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу №200/3582/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року (головуючий суддя Зінченко О.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року (головуючий суддя - Гаврищук Т.Г., судді -Блохіна А.А., Сіваченко І.В.),
УСТАНОВИВ:
І. Історія справи
1. У липні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Національної поліції в Донецькій області, у якій просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 додаткової винагороди відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова №168) за періоди з лютого по червень, за листопад та грудень 2022 року із розрахунку до 30 000 грн та до 100 000 грн, серпень, вересень та листопад 2022 року із розрахунку до 30 000 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів;
- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду, передбачену Постановою №168 за періоди з лютого по червень, за листопад та грудень 2022 року із розрахунку до 30 000 грн та до 100 000 грн, серпень, вересень та листопад 2022 року із розрахунку до 30 000 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначав, що він проходив службу у Головному управлінні Національної поліції у Донецькій області. Під час проходження служби позивач приймав безпосередню участь у бойових діях та забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, але до його грошового забезпечення за період з 24 лютого 2022 року по 15 травня 2023 року, на його думку, не було включено додаткову винагороду у розмірі до 100 000 грн.
3. Указав, що представник позивача направив відповідачу запит щодо надання обґрунтованої відповіді про підстави і причини не нарахування та не виплати за період з 24 лютого 2022 року по 15 травня 2023 року включно, щомісячної доплати у вигляді додаткової винагороди у розмірі до 100 000 грн, передбаченої Постановою №168, поліцейському ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , під час його безпосередньої участі у бойових діях.
4. У відповідь на указаний запит відповідачем надано довідку про щомісячні виплати до 100 000 грн відповідно до Постанови №168, довідку про безпосередню участь позивача у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, забезпеки населення та інтересів держави у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України.
5. Вважаючи, що відповідач безпідставно не нарахував та не виплатив позивачу за періоди з лютого по червень, листопад та грудень 2022 року із розрахунку до 30 000 грн та до 100 000 грн, у серпні, вересні та листопаді 2022 року із розрахунку до 30 000 грн додаткової винагороди, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Короткий зміст судових рішень першої та апеляційної інстанцій
6. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
7. Суди попередніх інстанцій, дослідивши надані відповідачем докази, а саме довідки про нарахування додаткової грошової винагороди, копії скріншотів про надсилання коштів, копії платіжних інструкцій та квитанцій, установили, що позивачеві нараховано додаткову винагороду до грошового забезпечення відповідно до Постанови №168.
8. Дійшли висновку, що ОСОБА_1 у спірний період виплачено додаткову винагороду у повному обсязі, згідно приписів Постанови №168.
9. Суди указали, що позивач звертаючись до суду не надав жодних доказів на обґрунтування позовних вимог щодо не виплати відповідачем у спірний період додаткової винагороди, а судом такі обставини не установлені.
10. Додатково, суд апеляційної інстанції зауважив, що реальність (справжність та правдивість) конкретної обставини фактичної дійсності не може бути сприйнята доведеною виключно через неспростування одним із учасників справи (навіть суб`єктом владних повноважень) декларативно проголошеного, але не доказаного твердження іншого учасника справи, оскільки протилежне явно та очевидно прямо суперечить меті правосуддя - з`ясування об`єктивної істини у справі.
11. Зазначив, що визначений статтею 77 КАС України обов`язок відповідача - суб`єкта владних повноважень довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною першою цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.
12. Ураховуючи, що позивачем не надано доказів, які б підтверджували його безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Короткий зміст касаційної скарги
13. Не погоджуючись із такими судовими рішеннями ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
14. Як на підставу касаційного оскарження судових рішень у цій справі указує на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України та зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування:
- пункту 1 Постанови №168, Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року №309 (далі - Перелік №309) - у контексті правовідносин, які виникають між поліцейськими та начальниками територіальних управлінь поліції у зв`язку з невиплатою таким поліцейським додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постанови №168;
- пункту 2-1 Постанови №168, наказу МВС України від 06 квітня 2016 року №260, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 року за №669/28799 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських» (далі - Порядок №260), Порядку та умовам виплати додаткової винагороди поліцейським на період дії воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 28 листопада 2022 року №775 (далі - Порядок №775) - у контексті правовідносин, які виникають між поліцейськими та начальниками територіальних управлінь поліції у зв`язку із застосуванням положень зазначеного Порядку №775 для визначення порядку і умов виплати додаткової винагороди згідно пункту 2-1 Постанови №168 (діючої на момент спірних правовідносин), визначення переліку документів, достатніх для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди.
15. Зазначає, що відповідно до положень Постанови №168 отримання додаткової винагороди належить військовослужбовцям, які, як беруть безпосередню участь у бойових діях, так і забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії.
16. Звертає увагу на те, що ним не заперечується факт нарахування йому додаткової грошової винагороди відповідно до Постанови №168, проте заперечується розмір таких нарахувань, а судами попередніх інстанцій установлено факт нарахування та виплати позивачу додаткової винагороди відповідно до Постанови №168, але не перевірено правильність сум таких нарахувань.
17. Указує, що ОСОБА_1 у період з 24 лютого 2022 року до 23 червня 2022 року:
- проходив службу у нацполіції у період дії воєнного стану;
- проходив службу у статусі поліцейського.
- забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і
стримування збройної агресії;
- перебував безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів,
а саме на території Донецької області.
18. З огляду на викладене вважає, що відповідачем за указаний період повинна бути нарахована та виплачена позивачу додаткова винагорода за весь період участі у таких заходах, а саме з 24 лютого 2022 року до 23 червня 2022 року із розрахунку 100 000 грн на місяць.
19. Зауважує, що відповідач не заперечував щодо факту участі позивача у забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації протягом спірного періоду, та не надав жодних доказів для спростування такого факту.
20. Зазначає, що відповідно до частини другої статті 77 КАС України у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
21. А тому, оскільки відповідач є безпосереднім видавником відповідних наказів, розпоряджень та інших документів, пов`язаних із несенням служби позивачем, то саме він має можливість спростувати або підтвердити факт участі/неучасті позивача у забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації протягом спірного періоду.
22. З урахуванням викладеного уважає, що наявні підстави для скасування оскаржуваних судових рішень та задоволення позовних вимог.
Позиція інших учасників справи
23. 15 лютого 2024 року до касаційного суду надійшов відзив Головного управління Національної поліції в Донецькій області, у якому відповідач заперечив проти доводів касаційної скарги, та просив залишити оскаржувані судові рішення без змін.
Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції
24. 17 січня 2024 року до касаційного суду надійшла скарга ОСОБА_1 .
25. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 січня 2024 року для розгляду справи №200/3582/23 визначено колегію суддів у складі головуючого судді (судді-доповідача) Жука А.В., суддів Єресько Л.О., Мартинюк Н.М.
26. Ухвалою Верховного Суду від 05 лютого 2024 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року у справі №200/3582/23 на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
27. Ухвалою Верховного Суду від 14 серпня 2024 року підготовчі дії у цій справі закінчено, справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
28. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , проходив службу у Головному управлінні Національної поліції в Донецькій області.
29. Наказом ГУ НП в Донецькій області від 08 травня 2023 року №0021о/с старшого інспектора ГУНП в Донецькій області капітана поліції ОСОБА_1 звільнено з 15 травня 2023 року за пунктом 2 частини першої статті 77 Закону України «Про Національну поліцію» (за станом здоров`я (через хворобу) - за рішенням медичної комісії про непридатність до служби в поліції).
30. 26 травня 2023 року представник позивача звернувся до відповідача із адвокатським запитом щодо надання: обґрунтованої відповіді про підстави та причини не нарахування та невиплати щомісячної доплати; у разі непроведення виплат вищевказаної додаткової винагороди, у зв`язку з притягненням до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності надати документи, які стали підставою позбавлення такої виплати; надати довідку про нараховане та виплачене грошове забезпечення позивача у період з 24 лютого 2022 року до 15 травня 2023 року; надати довідку про безпосередню участь позивача в бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії.
31. Листом УКЗ ГУНП в Донецькій області від 09 червня 2023 року №39аз/12/01-2023, представника позивача повідомлено, що у зв`язку з військовою агресією рф проти України, розпочатою 24 лютого 2022 року, відповідно до статті 16 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», пунктів 24, 34 частини першої статті 23 розділу IV Закону України «Про Національну поліцію», на підставі наказів ГУНП в Донецькій області «Про залучення працівників ГУНП в Донецькій області та підпорядкованих територіальних підрозділів поліції до виконання завдань під час дії воєнного стану» від 03 серпня 2022 року №823, від 31 жовтня 2022 року №1129, від 21 листопада 2022 року №47ДСК, від 02 січня 2023 року №1 ДСК позивач залучався до вирішення завдань, пов`язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану, згідно своїх функціональних обов`язків у період: з 24 лютого 2022 року до 23 червня 2022 року, 24 червня 2022 року, 28 липня 2022 року, 02 серпня 2022 року, 03 серпня 2022 року, 07 серпня 2022 року, 10 серпня 2022 року, 14 серпня 2022 року, 18 серпня 2022 року, 22 серпня 2022 року, 04 вересня 2022 року, 08 вересня 2022 року, 11 вересня 2022 року, 15 вересня 2022 року, 01 жовтня 2022 року, 05 жовтня 2022 року, 09 жовтня 2022 року, 15 жовтня 2022 року, 19 жовтня 2022 року, 22 жовтня 2022 року, 26 жовтня 2022 року, 30 жовтня 2022 року, 02 листопада 2022 року, 06 листопада 2022 року, 10 листопада 2022 року, 14 листопада 2022 року, 04 грудня 2022 року, 08 грудня 2022 року, 12 грудня 2022 року, 16 грудня 2022 року, 20 грудня 2022 року, 27 грудня 2022 року та 31 грудня 2022 року.
32. Відповідно до копії довідки ГУНП в Донецькій області від 02 серпня 2023 року №1632/16м-2023, долученої до матеріалів справи, позивач перебував:
- у додатковій відпустці за 2022 рік з 17 вересня 2022 року до 30 вересня 2022 року (14 діб);
- у щорічній відпустці за 2022 рік з 23 листопада 2022 року до 02 грудня 2022 року (10 діб) та 27 березня 2023 року до 09 квітня 2023 року (14 діб);
- на лікарняних у періоди: з 08 квітня 2022 року до 22 квітня 2022 року (15 діб); з 25 квітня 2022 року до 02 травня 2022 року (8 діб); з 09 травня 2022 року до 16 травня 2022 року (8 діб); з 23 серпня 2023 року до 02 вересня 2023 року (11 діб).
33. Відповідно до довідки УФЗБО ГУНП в Донецькій області від 04 серпня 2023 року №481 позивачу під час проходження служби за спірні періоди нараховано додаткову винагороду до 100 000 грн:
- у період з 24 лютого 2022 року до 25 березня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 06 квітня 2022 року №13о/сдск, позивачу нараховано 52733 грн 00 коп.;
- у період з 26 березня 2022 року до 24 квітня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 10 травня 2022 року №15о/сдск, позивачу нараховано 21467 грн 00 коп.;
- у період з 25 квітня 2022 року до 24 травня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 07 червня 2022 року №34о/сдск, позивачу нараховано 8400 грн 00 коп.;
- у період з 25 травня 2022 року до 23 червня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 09 липня 2022 року №44о/сдск, позивачу нараховано 49000 грн 00 коп.;
- у період з 24 липня 2022 року до 22 серпня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 12 листопада 2022 року №95о/сдск, позивачу нараховано 9333 грн 32 коп.;
- у період з 23 серпня 2022 року до 21 вересня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 12 листопада 2022 року №95о/сдск, позивачу нараховано 11666 грн 65 коп.;
- у період з 22 жовтня 2022 року до 20 листопада 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 04 листопада 2022 року №103о/сдск, позивачу нараховано 16333 грн 31 коп.
34. Згідно із довідкою УФЗБО ГУНП в Донецькій області від 04 серпня 2023 року №470, позивачу під час проходження служби у спірні періоди нараховано додаткова винагорода у розмірах до 30 000 грн:
- у період з 24 лютого 2022 року до 25 березня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 26 березня 2022 року №11о/сдск, позивачу нараховано 30000 грн 00 коп.;
- у період з 26 березня 2022 року до 24 квітня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 27 квітня 2022 року №17о/сдск, позивачу нараховано 30000 грн 00 коп.;
- у період з 25 травня 2022 року до 23 червня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 25 червня 2022 року №63о/сдск, позивачу нараховано 22000 грн 00 коп.;
- у період з 24 червня 2022 року до 18 липня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 26 серпня 2022 року №59о/сдск, позивачу нараховано 25000 грн 00 коп.;
- у період з 19 липня 2022 року до 23 липня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 29 вересня 2022 року №71о/сдск, позивачу нараховано 5000 грн 00 коп.;
- у період з 24 липня 2022 року до 22 серпня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 29 вересня 2022 року №71о/сдск, позивачу нараховано 30000 грн 00 коп.;
- у період з 23 серпня 2022 року до 21 вересня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 29 вересня 2022 року №71о/сдск, позивачу нараховано 14000 грн 00 коп.;
- у період з 22 вересня 2022 року до 21 жовтня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 24 жовтня 2022 року №89о/сдск, позивачу нараховано 21000 грн 00 коп.;
- у період з 22 жовтня 2022 року до 20 листопада 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 23 листопада 2022 року №101о/сдск, позивачу нараховано 30000 грн 00 коп.;
- у період з 21 листопада 2022 року до 27 грудня 2022 року, на підставі наказу ГУНП в Донецькій області від 23 грудня 2022 року №111о/сдск, позивачу нараховано 26193 грн 50 коп.
35. Відповідно до довідки УФЗБО ГУНП в Донецькій області від 21 серпня 2023 року №189 позивачу під час проходження служби у спірні періоди, відповідно до вищевказаних нарахувань, була виплачена на особистий картковий рахунок додаткова винагорода у розмірах до 30 000 грн та до 100 000 грн:
- у березні 2022 року нарахована додаткова винагорода з 24 лютого 2022 року по 25 березня 2022 року у розмірі 30000 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 02 квітня 2022 року виплачено кошти в сумі 29550 грн 00 коп.
- у березні 2022 року нарахована збільшена додаткова винагорода за період з 24 лютого 2022 року по 25 березня 2022 року у розмірі 52733 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 18 квітня 2022 року виплачено кошти в сумі 51900 грн 00 коп.;
- у квітні 2022 року нарахована додаткова винагорода за період з 26 березня 2022 року по 24 квітня 2022 року у розмірі 30000 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 29 квітня 2022 року виплачено кошти в сумі 29550 грн 00 коп.;
- у травні 2022 року нарахована збільшена додаткова винагорода за період з 26 березня 2022 року по 24 квітня 2022 року у розмірі 21467 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 17 травня 2022 року виплачено кошти в сумі 21140 грн 00 коп.;
- у червні 2022 року нарахована збільшена додаткова винагорода за період з 25 квітня 2022 року по 24 травня 2022 року у розмірі 8400 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 22 червня 2022 року виплачено кошти в сумі 8270 грн 00 коп.;
- у червні 2022 року нарахована додаткова винагорода за період з 25 травня 2022 року по 23 червня 2022 року у розмірі 22000 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок його матері (за проханням позивача) 30 червня 2022 року виплачено кошти в сумі 21670 грн 00 коп.;
- у липні 2022 року нарахована збільшена додаткова винагорода за період з 25 травня 2022 року по 23 червня 2022 року у розмірі 49000 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 28 липня 2022 року виплачено кошти в сумі 48260 грн 00 коп.;
- у серпні 2022 року нарахована додаткова винагорода за період з 24 червня 2022 року по 18 липня 2022 року у розмірі 25 000 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 30 серпня 2022 року виплачено кошти в сумі 24 625 грн 00 коп.;
- у вересні 2022 року нараховані кошти в сумі 49 812 грн 00 коп., з урахуванням додаткової винагороди за період з 19 липня 2022 року по 23 липня 2022 року у розмірі 5 000 грн 00 коп., за період з 24 липня 2022 року по 22 серпня 2022 року у розмірі 30 000 грн 00 коп., за період з 23 серпня 2022 року по 21 вересня 2022 року у розмірі 14 000 грн 00 коп. та додаткової премії у сумі 812 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 01 жовтня 2022 року виплачено кошти в сумі 49 065 грн 00 коп.;
- у жовтні 2022 року нарахована додаткова винагорода за період з 21 вересня 2022 року по 21 жовтня 2022 року у розмірі 21 000 грн 00 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 28 жовтня 2022 року виплачено кошти в сумі 20 685 грн 00 коп.;
- у листопаді 2022 року нараховані кошти в сумі 39 666 грн 61 коп., з урахуванням збільшеної додаткової винагороди за період з 24 липня 2022 року по 22 серпня 2022 року у розмірі 18 666 грн 64 коп., за період з 23 серпня 2022 року по 21 вересня 2022 року у розмірі 9 333 грн 32 коп. та за період з 22 вересня 2022 року по 21 жовтня 2022 року у розмірі 11 666 грн 65 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 15 листопада 2022 року виплачено 39 070 грн 00 коп.;
- у листопаді 2022 року нараховані кошти в сумі 47802 грн 11 коп., із урахуванням додаткової винагороди за період з 22 жовтня 2022 року по 20 листопада 2022 року у розмірі 30 000 грн 00 коп., грошового забезпечення за листопад 2022 року у розмірі 17 527 грн 55 коп. та доплати за працю у нічний час у жовтні 2022 року у розмірі 274 грн 56 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 01 грудня 2022 року виплачено кошти в сумі 47 080 грн 00 коп.;
- у грудні 2022 року нарахована збільшена додаткова винагорода за період з 22 жовтня 2022 року по 20 листопада 2022 року у розмірі 16333 грн 31 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 13 грудня 2022 року виплачено кошти в сумі 16085 грн 00 коп.;
- у грудні 2022 року нараховані кошти в сумі 43810 грн 01 коп., з урахуванням додаткової винагороди за період з 21 листопада 2022 року по 01 грудня 2022 року у розмірі 2 000 грн 00 коп., за період з 02 грудня 2022 року по 23 грудня 2022 року у розмірі 20 322 грн 54 коп., за період з 24 грудня 2022 року по 25 грудня 2022 року у розмірі 1 935 грн 48 коп., за період 26 грудня 2022 року у розмірі 967 грн 74 коп., за період 27 грудня 2022 року у розмірі 967 грн 74 коп., грошового забезпечення за грудень 2022 року у розмірі 17 616 грн 51 коп. та доплати за роботу у нічний час у листопаді 2022 року у розмірі 155 грн 10 коп. Із відрахуванням обов`язкових податків та зборів на особистий картковий рахунок позивача 27 грудня 2022 року виплачено кошти в сумі 43290 грн 00 коп.;
36. Виплата збільшеної винагороди до 30 000 грн та до 100 000 грн за періоди, які позивач не оскаржує, здійснювалися за допомогою онлайн-банкінгу «Приват-24», та надіслані одним платежем з оскаржуваними виплатами.
37. Вважаючи своє право на отримання додаткової грошової винагороди порушеним, позивач звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. Позиція Верховного Суду
38. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
39. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).
40. Касаційне провадження у цій справі відкрито на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України, з огляду на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування положень Постанови №168, Переліку №309, Порядку №260, Порядку №775 у контексті правовідносин, які виникають між поліцейськими та начальниками територіальних управлінь поліції у зв`язку з невиплатою таким поліцейським додаткової винагороди, передбаченої пунктом 1 Постанови №168, а також визначення порядку та умов її виплати.
41. Перевіривши доводи касаційної скарги колегія суддів зазначає таке.
Щодо права ОСОБА_1 на отримання додаткової винагороди
42. Відповідно до статті 2 Закону України «Про Національну поліцію» завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах: 1) забезпечення публічної безпеки і порядку; 2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави; 3) протидії злочинності; 4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.
43. Згідно зі статтею 17 Закону України «Про Національну поліцію», у редакції на час виникнення спірних правовідносин, поліцейським є громадянин України, який склав Присягу поліцейського, проходить службу на відповідних посадах у поліції і якому присвоєно спеціальне звання поліції. Поліцейський має службове посвідчення та спеціальний жетон. Зразки та порядок видання службових посвідчень та спеціальних жетонів затверджує Міністр внутрішніх справ України.
44. Відповідно до частини першої, другої статті 94 Закону України «Про Національну поліцію» поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання. Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України
45. Згідно з пунктом 3 Порядку №260, до складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
46. У зв`язку із повномасштабним вторгненням в Україну військ Російської Федерації, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, який затверджено Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, дія якого неодноразово продовжувалась та триває до сьогодні.
47. Крім цього, у зв`язку з військовою агресією РФ проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формувань, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022 оголошена загальна мобілізація упродовж 90 діб. Строк проведення загальної мобілізації неодноразово продовжувався згідно з указами Президента України, які щоразу затверджувала Верховна Рада України відповідними законами.
48. Пунктом 2 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 постановлено Військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, ІНФОРМАЦІЯ_3 , командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
49. Також пунктом 4 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 постановлено Кабінету Міністрів України невідкладно: 1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні; 2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
50. На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України 28 лютого 2022 року видав постанову №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».
51. Відповідно до пункту 1 Постанови №168 (у редакції станом на 28 лютого 2022 року) установлено що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
52. Пунктом 3 Постанови №168 доручено Міністерству фінансів опрацювати питання щодо збільшення видатків відповідним розпорядникам бюджетних коштів для забезпечення реалізації цієї постанови.
53. Пунктом 5 зазначеної Постанови №168 передбачено, що вона набирає чинності з моменту опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
54. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №217 від 07 березня 2022 року «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168» (далі - Постанова №217) внесено зміни до пункту 1 Постанови №168, виключивши в абзаці першому слова «(крім військовослужбовців строкової служби)».
55. Згідно з пунктом 2 Постанови №217 указана постанова набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
56. Постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2022 року №350 «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168» (далі - Постанова №350) до Постанови №168 були внесені зміни, згідно яких, абзац перший пункту 1 після слів «та поліцейським» доповнено словами «а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка». Зміни набули чинності 24 березня 2022 року.
57. Згідно з пунктом 2 Постанови №350 указана постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
58. Постановою Кабінету Міністрів України від 01 липня 2022 року №754 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168» (далі - Постанова №754) до Постанови №168 були внесені зміни, відповідно до яких в абзаці 1 пункту 1 слова «які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка» замінено словами «які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)»; після слова «щомісячно» доповнено словами «(крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць)». Зазначені зміни набули чинності 08 липня 2022 року.
59. Згідно з пунктом 2 Постанови №754 указана постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 01 червня 2022 року.
60. Постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2022 року №793 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168» (далі - Постанова №793) до Постанови №168 були внесені зміни, відповідно до яких: у пункті 1 в абзаці першому слова і цифри «додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно» замінено словами і цифрами «додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць»; доповнено постанову пунктом 2-1 такого змісту: « 2-1. Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.».
61. Згідно з пунктом 2 Постанови №793 указана постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
62. У постанові від 06 квітня 2023 року у справі № 260/3564/22 Верховний Суд зазначив, що зміст внесених Постановою №793 змін до Постанови №168 в частині визначення розміру додаткової винагороди «до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць» замість « 30 000 гривень щомісячно» не свідчить про те, що такі зміни вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена Урядом «пропорційність» із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень на місяць за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.
63. Постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2022 року №1146 (далі - Постанова №1146) до Постанови №168 внесено зміни, відповідно до яких:
- в абзаці першому пункту 1 Постанови №168 слова «а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні),» та «(крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць)» виключено;
- доповнено абзац реченням такого змісту: «Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.».
64. Згідно з пунктом 2 Постанови №1146 указана постанова набирає чинності з дня її опублікування (18 жовтня 2022 року) та застосовується з 01 вересня 2022 року.
65. Отже, відповідно до абзацу 1 пункту 1 Постанови №168 (у редакції станом на 18 жовтня 2022 року) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
66. Аналіз пункту 1 Постанови №168 у його взаємозв`язку з нормами статті 94 Закону України «Про Національну поліцію» і приписами Указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію» дає Верховному Суду підстави для висновку, що додаткова винагорода входить до складу грошового забезпечення поліцейського, яке виплачується йому за період проходження служби під час дії воєнного стану.
67. Ця винагорода має тимчасовий характер, а її виплата зумовлена виконанням службових обов`язків в обставинах військової агресії РФ проти України. Тому статус поліцейського сам по собі автоматично не забезпечує особі права на отримання додаткової винагороди.
68. Обставини, які унеможливлюють нарахування й виплату поліцейському зазначеної винагороди можуть бути різними, проте мають бути пов`язаними із фактичним невиконанням службових обов`язків без поважних причин.
69. За таких обставин, Суд дійшов висновку, що в оспорюваний період, а саме з лютого по червень, серпень, вересень, листопад та грудень 2022 року позивач мав право на отримання додаткової щомісячної винагороди, установленої Постановою №168, у розмірі до 30 000 гривень/до 100 000 пропорційно в розрахунку на місяць, відповідно до кількості фактично відпрацьованих днів, з урахуванням участі/не участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, та, зокрема, доказів, що підтверджують/спростовують указані обставини.
Щодо розміру додаткової винагороди
70. У тексті касаційної скарги позивач указує, що у позовній заяві було зазначено, що під час проходження служби ОСОБА_1 брав безпосередню участь у бойових діях та забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, але до його грошового забезпечення за період з 24 лютого 2022 року по 15 травня 2023 року не було включено додаткову винагороду у розмірі до 100 000 грн.
71. Відповідно, оскаржуючи рішення суду апеляційної інстанції, позивач не оспорює факт нарахування йому додаткової грошової винагороди, проте заперечує щодо розміру таких нарахувань.
72. З цього приводу відповідач у відзиві на касаційну скаргу зауважує, що предметом спору було саме ненарахування та невиплата додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168 за періоди з лютого по червень, за листопад та грудень 2022 року із розрахунку до 30000 грн та до 100000 грн, серпень, вересень та листопад 2022 року із розрахунку до 30000 грн. Позовні вимоги та підстави позову щодо розміру нарахованих та виплачених позивачу коштів не були заявлені представником позивача під час розгляду справи у суді першої інстанції.
73. Аналізуючи указані доводи колегія суддів зазначає, що до суду першої інстанції заявлено такі вимоги:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 додаткової винагороди відповідно пункту 1 Постанови №168 за періоди з лютого по червень, за листопад та грудень 2022 року із розрахунку до 30 000 грн та до 100 000 грн, серпень, вересень та листопад 2022 року із розрахунку до 30 000 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів;
- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду, передбачену Постановою №168 за періоди з лютого по червень, за листопад та грудень 2022 року із розрахунку до 30 000 грн та до 100 000 грн, серпень, вересень та листопад 2022 року із розрахунку до 30 000 грн пропорційно дням участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
74. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 нараховувалась та виплачувалась додаткова винагорода. Разом з тим, судами не з`ясовано чи таке нарахування та виплата здійснювалась відповідно до пункту 1 Постанови №168, що у свою чергу, передбачає необхідність перевірки розміру виплачених сум, а також підстав їх нарахування та виплати.
75. Погоджуючись із відсутністю підстав для задоволення позову суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач не надав до суду доказів безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
76. У тексті відзиву на касаційну скаргу відповідач погодився із висновком суду апеляційної інстанції про те, що позивач не може самостійно трактувати свої дії, як такі, що свідчать про його безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, що, у свою чергу, дає право на отримання винагороди, збільшеної до 100 000 грн.
77. У той же час, відповідач зазначає, що додаткова винагорода за спірні періоди нарахована та виплачена [у тому числі додаткова винагорода збільшена до 100 000 грн], на підтвердження чого долучено відповідні довідки про нарахування та виплату додаткової винагороди ОСОБА_1 .
78. Указаним відповідач, фактично, підтверджує, що у спірному періоді позивачу частково нараховувалась додаткова винагорода збільшена до 100 000 грн, а отже, у спірному періоді позивач брав участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
79. Разом з тим, судами не установлено за яким розрахунком нараховано та виплачено додаткову винагороду [в оспорюваному періоді] ОСОБА_1 , а саме:
- за яку кількість днів виплачено додаткову винагороду до 30 000 грн?
- за яку кількість днів виплачено додаткову винагороду до 100 000 грн (30 000 + 70 000)?
- якими документами підтверджується/спростовується участь ОСОБА_1 у бойових діях або у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, у дні, за які виплачено додаткову винагороду?
80. Без установлення указаних обставин неможливо вирішити питання про наявність/відсутність протиправної бездіяльності Головного управління Національної поліції в Донецькій області щодо ненарахування та невиплати додаткової винагороди ОСОБА_1 згідно Постанови №168, а тому висновок судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення позову є передчасним.
81. З урахуванням викладеного, Верховний Суд констатує, що у цій справі суди першої й апеляційної інстанції не дослідили спірні правовідносини; не з`ясували обставини, які необхідні для правильного вирішення спору; не установили, чи порушене право позивача на отримання додаткової винагороди за указаний період, а якщо порушене, то яка сума належить до нарахування й виплати з боку відповідача за указаний період.
82. Колегія суддів зауважує, що невжиття судами попередніх інстанцій усіх, визначених законом заходів, та не установлення усіх фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи унеможливлює прийняття законного та обґрунтованого рішення, яке б відповідало завданням адміністративного судочинства щодо справедливого і неупередженого вирішення спору.
83. У зв`язку із викладеним, оскаржувані судові рішення підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
84. Суд касаційної інстанції повторно наголошує на тому, що відповідно до частини другої статті 341 КАС України позбавлений процесуальної можливості встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
85. За змістом статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
86. Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. У всіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
87. З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про недотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права щодо повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі та, як наслідок, висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваних судових рішень з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
88. При новому розгляді спору судам необхідно установити обставини, про які мовиться вище, та ухвалити законне та обґрунтоване рішення за результатами повного, всебічного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності та взаємному зв`язку.
IV. Висновки щодо судових витрат
89. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341 345 349 353 355 356 359 КАС України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
2. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2023 року у справі №200/3582/23 - скасувати.
3. Справу №200/3582/23 направити на новий розгляд до суду першої інстанції - Донецького окружного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
А.В. Жук
Л.О. Єресько
Н.М. Мартинюк
Судді Верховного Суду