Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 19.05.2022 року у справі №487/5789/16-а Постанова КАС ВП від 19.05.2022 року у справі №487...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2022 року

м. Київ

справа №487/5789/16-а

адміністративне провадження № К/9901/17487/18, K/9901/17489/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Коваленко Н.В.,

розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за касаційними скаргами Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області

на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 14.06.2017 (колегія у складі суддів Біоносенка В.В., Князєва В.С., Марича Є.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 11.10.2017 (колегія у складі суддів Скрипченка В.О., Димерлія О.О., Осіпова Ю.В.)

у справі №487/5789/16

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства внутрішніх справ України, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області

про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. 14.11.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, Головного Управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області та Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність МВС України щодо несвоєчасного надіслання інформації про зміни у грошовому утриманні до Головного управління ПФ України в Миколаївській області для здійснення перерахунку його пенсії;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ПФ України в Миколаївській області щодо перерахунку пенсії згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та їх сімей";

- зобов`язати Головне управління ПФ України у Миколаївській області здійснити перерахунок його пенсії;

- визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області щодо відмови у виготовленні та направленні до Головного управління ПФ України в Миколаївській області нової довідки про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за інформаційним запитом від 24.10.2016;

- зобов`язати Голову Ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області Ковтуна Є.П. виготовити та направити до Головного управління нову довідку про розмір його грошового забезпечення з повною реальною інформацією згідно постанови КМ України від 11.11.2015 № 988.

2. Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 14.06.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 11.10.2017, позов задоволено у повному обсязі.

3. У касаційних скаргах відповідачі просять скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 у період з 13.07.1998 по 06.11.2015 служив в органах внутрішніх справ та з 07.11.2015 є пенсіонером за вислугою років.

5. Наказом УМВС України в Миколаївській області від 06.11.2015 №321 позивача звільнено у запас Збройних сил за ст. 64 п. "г" у званні підполковник міліції.

6. Пенсію ОСОБА_1 призначено відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

7. 27.09.2016 позивач звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про направлення до органів Пенсійного фонду України інформації про зміну грошового забезпечення, зумовлену Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988.

8. Листом від 10.10.2016 №22/6-399зі МВС України відмовило позивачу, посилаючись на те, що факт прийняття Постанови КМ України від 11.11.15 №988 не породжує підстав для перерахунку пенсії позивачу.

9. 06.10.2016 позивач звернувся до Головного управління ПФ України в Миколаївській області щодо здійснення перерахунку пенсії.

10. 11.10.2016 ГУ ПФ України в Миколаївській області листом №3413/03 відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії.

11. 24.10.2016 позивач звернувся до Ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області щодо надання довідки про новий розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2016 для здійснення перерахунку пенсії.

12. Листом від 01.11.2016 №С-20/зі/05/28-2016 позивачу відмовлено в наданні довідки з посиланням на те, що прийняття Постанови КМ України від 11.11.2015 №988 не породжує підстав для перерахунку пенсії позивачу.

13. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідачів, позивач звернувся до суду з цим позовом.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з введенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

15. Суди дійшли висновку, що пенсіонери з числа колишніх працівників міліції, набули права на перерахунок пенсії після внесення змін до грошового забезпечення національних поліцейських, які відбулися за рішенням КМ України після 29.12.2015.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. Відповідачі у своїх касаційних скаргах наголошують, що Міністерство внутрішніх справ України листом від 03.02.2017 за вих. № 1461/05/22-2017 вже повідомило Пенсійний фонд України про наявність підстав для перерахунку пенсії особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, а також про готовність уповноважених органів МВС подати до УПФ довідки для перерахунку пенсій у порядку та в терміни, визначені законодавством. Отже, МВС виконало вимоги Порядку № 45.

17. Позивачем відзиву на касаційну скаргу не подано.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.

19. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XIII (далі - Закон №2262-XII) "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.

20. Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).

21. Згідно з ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

22. Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

23. Відповідно до абзацу другого розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

24. Кабінет Міністрів України постановою від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) та постановою від 18.11.2015 № 947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268" встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

25. Відтак, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

26. Абзацом 1 пункту 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління ПФУ від 30.01.2007 № 3-1, передбачено, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-XII уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

27. Згідно п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

28. Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

29. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

30. Таким чином, Порядком №45 передбачено, що Міністерство внутрішніх справ України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою чергу, Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.

31. Отже, враховуючи зазначене, МВС допущено протиправну бездіяльність, яка полягала у неповідомленні ПФ України у визначені законодавством строки про зміни у грошовому утриманні для здійснення перерахунку призначеної позивачу пенсії колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх, а тому суди дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у цій частині.

32. Посилання скаржника на те, що листом від 03.02.2017 № 1461/05/22-2017 МВС повідомило ПФУ про наявність підстав для перерахунку пенсій колишнім співробітникам органів внутрішніх справ, є безпідставними, оскільки такі дії МВС не спростовують обставин щодо невиконання ним відповідного обов`язку в строки встановлені законодавством. Крім того, вказані дії щодо надіслання МВС повідомлення до ПФУ станом на день виникнення спірних правовідносин, а також станом на час звернення до суду з відповідним позовом з боку відповідача вчинені не були.

33. Аналогічного правового висновку у подібних правовідносинах Верховний Суд дійшов у постановах від 18.10.2018 у справі №815/7335/16, від 26.06.2018 у справі №806/1401/17.

34. Щодо позовних вимог, заявлених до органів Пенсійного фонду, то колегія суддів звертає увагу на те, що зокрема, у постановах від 26.06.2018 (справи №235/7638/16-а, №806/1401/17), від 10.07.2018 (справа №461/8177/16-а) Суд зазначає, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

35. Водночас Суд визнавав передчасними позовні вимоги до органу Пенсійного фонду України, оскільки на момент звернення до нього позивачів останній не отримав повідомлення від МВС про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям, а отже у ПФУ не виникло обов`язку повідомляти ГУ ПФУ про проведення перерахунку пенсій військовослужбовцям та необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахункам, у зв`язку з набранням чинності Постанови №988. Тобто правовідносини щодо перерахунку пенсії між позивачем та Головним управлінням ПФУ ще не виникли, у зв`язку з чим відмова у задоволенні позовних вимог до нього є обґрунтованою.

36. Також у постанові від 10.07.2018 (справа №461/8177/16-а) Суд дійшов висновку, що без повідомлення МВС та отримання відповідної довідки в органу Пенсійного фонду України відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії позивачу.

37. Суд не знаходить підстав для відступу від цих правових висновків у справі, що розглядається.

38. Отже, враховуючи зазначені висновки, колегія суддів дійшла висновку, що вимоги, заявлені до Головного управління пенсійного фонду України в Миколаївській області є передчасними, оскільки перерахунок пенсії може бути здійснений лише після надходження довідки, видача якої з урахуванням певних складових є предметом спору у цій справі.

39. Відтак, задовольняючи повністю позовні вимоги, суди попередніх інстанцій допустили неправильне застосування норм матеріального права.

40. Відповідно до ст. 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

41. За вказаних обставин, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваних судових рішень в частині задоволених вимог, заявлених до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області та прийняття нового судового рішення в цій частині вимог про відмову у задоволенні позову. В іншій частині оскаржувані судові рішення слід залишити без змін.

Керуючись статтями 341 345 351 356 КАС України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області залишити без задоволення.

2. Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області задовольнити частково.

3. Постанову Миколаївського окружного адміністративного суд від 14 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2017 року у справі № 487/5789/16 - скасувати в частині визнання протиправною бездіяльності Головного управління ПФ України в Миколаївській області щодо не здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 та зобов`язання відповідача провести такий перерахунок.

Ухвалити у справі нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у цій частині.

4. В іншій частині постанову Миколаївського окружного адміністративного суд від 14 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2017 року у справі № 487/5789/16 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя Н.В. Коваленко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст