Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 24.02.2019 року у справі №816/615/15-а Постанова КАС ВП від 24.02.2019 року у справі №816...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 лютого 2019 року

Київ

справа № 816/615/15-а

провадження № К/9901/1468/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Коваленко Н.В.,

суддів: Берназюка Я.О.,

Гриціва М.І.,

при секретарі Буденку В.В.

за участю представника Міністерства внутрішніх справ України - Отроди Т.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Міністерства внутрішніх справ України, управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області, третя особа - ОСОБА_8, законним представником якої є ОСОБА_13, про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_5 на постанову Полтавського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сич С.С., Костенко Г.В., Ясиновського І.Г. від 16 квітня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бондара В.О., Кононенко З.О., Калитки О.М. від 3 червня 2015 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 звернулись до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області, третя особа - ОСОБА_8, законним представником якої є ОСОБА_9, про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, в якому, з урахуванням уточнень, просили:

- визнання протиправними дій Міністерства внутрішніх справ України, які виразилися у прийнятті акта індивідуальної дії - рішення щодо виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі працівника міліції одноособово ОСОБА_8;

- скасувати рішення Міністерства внутрішніх справ України щодо виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі працівника міліції одноособово ОСОБА_8;

- зобов'язання Міністерства внутрішніх справ України прийняти рішення про призначення виплати ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 одноразової грошової допомоги у разі загибелі працівника міліції в розмірі 1/5 частки від загального розміру допомоги кожному позивачу, а саме по 121800,00 грн, та провести дану виплату в строки, визначені чинним законодавством України;

- зобов'язати управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області здійснити виплати ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 одноразової грошової допомоги у разі загибелі працівника міліції в розмірі 1/5 частки від загального розміру допомоги кожному позивачу, а саме по 121800,00 грн, та провести дану виплату в строки, визначені чинним законодавством України.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 червня 2015 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 було відмовлено.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) працівника міліції, який перебував на службі в органах внутрішніх справ, під час виконання ним службових обов'язків по охороні громадського порядку та боротьбі із злочинністю, виплачується сім'ї загиблого (померлого), а в разі її відсутності, його батькам та утриманцям. Оскільки дитина ОСОБА_9 - донька ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_1, народжена від шлюбу з ОСОБА_9, незалежно від місця свого проживання, належить до сім'ї свого батька ОСОБА_9, одноразова грошова допомога повинна виплачуватися донці загиблого працівника міліції ОСОБА_8

Позивачами не надано до суду належних та допустимих доказів того, що позивачі спільно проживали із загиблим ОСОБА_9 та були пов'язані із загиблим спільним побутом. Та обставина, що позивач був зареєстрований за однією адресою з адресою реєстрації позивачів не є беззаперечним доказом того, що ОСОБА_9 проживав за адресою фактичної реєстрації разом зі всіма позивачами та вів з ними спільне господарство.

Доказів звернення ОСОБА_7 та ОСОБА_6 до відповідачів із заявами та відповідними пакетами документів для виплати грошової допомоги у порядку, передбаченому Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року № 707, суду не було надано.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_5 звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 червня 2015 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити їхні позовні вимоги.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_9 помер ІНФОРМАЦІЯ_3, що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1.

Згідно висновку службового розслідування за фактом загибелі та отримання поранень працівниками БПСМОП «Полтавщина» у відрядженні в районі проведення АТО, затвердженого 4 грудня 2014 року, загибель міліціонера взводу № 2 роти № 2 батальйону патрульної служби міліції особливого призначення «Полтавщина» УМВС рядового міліції ОСОБА_9 сталася при виконанні службових обов'язків, пов'язаних з безпосередньою участю в охороні громадського порядку, громадської безпеки, у боротьбі зі злочинністю.

12 грудня 2014 ОСОБА_13., яка є матір'ю доньки загиблого ОСОБА_9 - ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_1, звернулась до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавські області із заявою про виплату одноразової грошової допомоги.

Також із заявами про виплату одноразової грошової допомоги від 12 грудня 2014 року до управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавські області звернулись ОСОБА_5 та ОСОБА_4

За результатами розгляду матеріалів для призначення одноразової грошової виплати за загиблого (померлого) ІНФОРМАЦІЯ_3 рядового міліції міліціонера взводу № 2 роти № 2 батальйону патрульної служби міліції особливого призначення «Полтавщина» УМВС України в Полтавській області ОСОБА_9, складено висновок про призначення одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) працівника міліції згідно із Законом України «Про міліцію», який затверджено 25 грудня 2014 року, та згідно якого одноразову грошову допомогу в розмірі 609000,00 грн призначено доньці загиблого - ОСОБА_8

Одноразову грошову допомогу в сумі 609000,00 грн виплачено згідно платіжного доручення від 26 грудня 2014 року № 882.

Управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавські області листами від 13 січня 2015 року № 4/26 та № 4/27 повідомлено ОСОБА_4 та ОСОБА_5 про прийняте рішення, зокрема зазначено, що оскільки у загиблого ОСОБА_9 залишилася донька ОСОБА_8, Міністерством внутрішніх справ України прийнято рішення щодо призначення грошової допомоги донці загиблого.

Листами від 20 січня 2015 року № 4/кол-6 та від 3 лютого 2015 року № 4/кол-10, кол-14, управління Міністерства внутрішніх справ України в Полтавські області повідомило ОСОБА_5 та ОСОБА_4 про те, що оскільки у загиблого ОСОБА_9 залишилася донька ОСОБА_8, то Міністерством внутрішніх справ України прийнято рішення про право останньої на отримання одноразової грошової допомоги.

8. Не погоджуючись з таким рішеннями відповідачів, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 звернулись до суду.

ДОВОВДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року № 707 та статтею 23 Закону України «Про міліцію» визначається, що компенсаційні виплати в разі загибелі працівника ОВС здійснюються сім'ї загиблого, а не окремим її членам, а тому дії відповідачів щодо винесення висновку про одноособову виплату донці загиблого - ОСОБА_8 компенсації у зв'язку із загибеллю ОСОБА_9 є неправомірними.

Зазначаючи, що брати загиблого ОСОБА_6 та ОСОБА_7 не зверталися із заявами щодо виплати їм належної частки компенсаційних виплат, суди не взяли до уваги термін визначений законодавцем для такого звернення, чим їх фактично позбавлено права на звернення щодо призначення відповідних виплат.

10. Міністерством внутрішніх справ України та ОСОБА_13 подані заперечення на касаційну скаргу ОСОБА_5 на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 червня 2015 року, в яких вони просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

11. ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та управлінням Міністерства внутрішніх справ України в Полтавській області відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_5 на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 червня 2015 року не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про міліцію» (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) у разі загибелі (смерті) працівника міліції, який перебував на службі в органах внутрішніх справ, під час виконання ним службових обов'язків по охороні громадського порядку та боротьбі із злочинністю сім'ї загиблого (померлого), а в разі її відсутності його батькам та утриманцям виплачується одноразова грошова допомога в розмірі десятирічного грошового забезпечення загиблого (померлого) за останньою посадою в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України.

13. Згідно із підпунктом 1 пункту 1 Порядку та умови виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року № 707, одноразова грошова допомога (далі - грошова допомога) виплачується у разі загибелі (смерті) працівника міліції, податкової міліції під час виконання ним службових обов'язків, пов'язаних з безпосередньою участю в охороні громадського порядку та боротьбі із злочинністю. Грошова допомога виплачується членам сім'ї загиблого (померлого), а в разі їх відсутності - його батькам та утриманцям у розмірі десятирічного грошового забезпечення;

14. Пунктом 4 Порядку та умови виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності працівника міліції, податкової міліції передбачено, що для виплати грошової допомоги у разі загибелі (смерті) працівника міліції, податкової міліції члени його сім'ї, а в разі їх відсутності - батьки та утриманці подають органу внутрішніх справ, органу державної податкової служби за місцем проходження таким працівником служби:

заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги згідно з додатком;

копію довідки кадрового підрозділу органу про обставини загибелі;

копію свідоцтва про смерть;

копію свідоцтва про шлюб - для виплати грошової допомоги дружині (чоловікові);

копії свідоцтва про народження дітей - для виплати грошової допомоги дітям;

копію свідоцтва про народження працівника міліції, податкової міліції - для виплати грошової допомоги батькам;

довідку про перебування на утриманні у загиблого (померлого) працівника міліції, податкової міліції - для виплати грошової допомоги утриманцям;

копію посвідчення про призначення особи опікуном чи піклувальником (у разі здійснення опіки чи піклування над дітьми особи рядового або начальницького складу);

довідку про грошове забезпечення працівника міліції, податкової міліції;

опію сторінок паспорта з даними про прізвище, ім'я та по батькові, видачу документа та місце реєстрації (довідку органу реєстрації або відповідного житлово-експлуатаційного підприємства, організації чи органу місцевого самоврядування про місце реєстрації або місце перебування заявника);

копію ідентифікаційного номера.

15. Відповідно до статті 3 Сімейного кодексу України сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки.

Дитина належить до сім'ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає.

Сім'я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

16. Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що грошова допомога у разі загибелі (смерті) працівника міліції під час виконання ним службових обов'язків, пов'язаних з безпосередньою участю в охороні громадського порядку та боротьбі із злочинністю виплачується в першу чергу членам сім'ї загиблого (померлого) і лишу у в разі їх відсутності його батькам та утриманцям.

17. Згідно приписів Сімейного кодексу України сім'ю складають особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки. Дитина належить до сім'ї своїх батьків і тоді, коли спільно з ними не проживає.

18. ОСОБА_8 є донькою загиблого ОСОБА_9, тобто членом його сім'ї.

19. З акту встановлення факту від 20 лютого 2015 року, складеного депутатом Зіньківської міської ради Загоруйко С.В. убачається, що ОСОБА_9 на час призову на військову службу в травні 2014 року був зареєстрований та проживав за адресою: АДРЕСА_1 разом з ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7

20. Доказів того, що позивачі з ОСОБА_9 були пов'язані спільним побутом та мали взаємні права та обов'язки, тобто були сім'єю в розумінні Сімейного кодексу Кураїни суду надано не було.

21. Оскільки ОСОБА_8 є донькою загиблого ОСОБА_9, тобто членом його сім'ї, а тому вона має першочергове право на отримання грошової допомоги у разі загибелі останнього.

22. Враховуючи, що ОСОБА_8 є донькою загиблого ОСОБА_9 та членом його сім'ї і має першочергове право на отримання грошової допомоги у разі його загибелі, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку відмовивши у задоволенні позовних вимог.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

23. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 243, 341, 344, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_5 залишити без задоволення, а постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 квітня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 3 червня 2015 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

судді Я. О. Берназюк

М.І. Гриців

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст