Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 10.09.2019 року у справі №810/5009/18 Ухвала КАС ВП від 10.09.2019 року у справі №810/50...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 червня 2020 року

Київ

справа №810/5009/18

адміністративне провадження №К/9901/24943/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 810/5009/18

за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при Київському обласному військовому комісаріаті третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат, про визнання протиправним та скасування рішення,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року (суд у складі головуючого судді Кушнової А.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року (суд у складі колегії суддів: головуючого - Василенка Я.М., суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.)

І РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військово-лікарської комісії при Київському обласному військовому комісаріаті третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, а саме висновок голови медичної комісії Київського обласного військового комісаріату про придатність до військової служби та призначення «придатний до військової служби» ОСОБА_1 , 1996 року народження.

2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року, залишеним постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року, у задоволенні прозову відмовлено.

3. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

4. Верховний Суд ухвалою від 09 вересня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року.

5. Київський обласний військовий комісаріат подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, про що свідчить паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Білоцерківським МВМ № 2 ГУ МВС України в Київській області 18.04.2012.

7. Відповідно до посвідчення про приписку до призовної дільниці позивач з 05.07.2018 перебуває на обліку в Білоцерківському об`єднаному міському військовому комісаріаті.

8. З 14.08.2018 по 21.08.2017 позивач за направленням Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату проходив медичне обстеження в Комунальному закладі Білоцерківської міської ради «Білоцерківська міська лікарня № 3», за результатами якого складено акт дослідження стану здоров`я № 1051 від 21.08.2018.

9. У вказаному акті зазначено, що позивач проходив обстеження у дерматологічному відділенні комунального закладу Білоцерківської міської ради «Білоцерківська міська лікарня № 3».

10. В акті дослідження стану здоров`я № 1051 від 21.08.2018 вказано, що на шкірі тулуба, кінцівок ОСОБА_1 спостерігаються численні новоутворення у вигляду плям світло та темно-коричневого кольору, округлими контурами, від 0,2 до 0,5 сантиметрів в діаметрі, деякі підвищуються над поверхнею шкіри. Без ознак запалення та малігнізації. Суб`єктивно не турбують.

11. Відповідно до акту дослідження стану здоров`я № 1051 від 21.08.2018 позивачу встановлено діагноз: «Множинні пігментні невуси шкіри тулуба, кінцівок, проліферуючі».

12. Відповідно до консультативного висновку спеціаліста Комунального закладу Київської обласної ради «Білоцерківський обласний онкологічний диспансер» від 14.08.2018 позивачу встановлено діагноз: «Проліферуючі пігментні невуси правої бокової та передньої черевної стінки».

13. Як вбачається з довідки військово-лікарської комісії Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату від 28.08.2018 № 10/1 за результатами медичного огляду позивачу встановлено діагноз: «Множинні пігментні невуси шкіри тулуба»» та встановлено, що ОСОБА_1 непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час.

14. Позивача було направлено для огляду до збірного пункту Київського обласного військового комісаріату.

15. Відповідно до карти № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського облвійськкомату від 03.09.2018 військово-лікарська комісія дійшла висновку про придатність ОСОБА_1 до військової служби.

16. На зворотному боці карти медичного огляду лікар-дерматолог ОСОБА_2 встановила позивачу діагноз: «Множинні меланоцитарні невуси», рекомендовано: спостереження.

17. Позивач звертався до Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату із заявою від 13.09.2018 вх. № Б-48-6 про ознайомлення з матеріалами особової справи позивача та надання копій документів щодо рішення позаштатної постійної діючої військово-лікарської комісії Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату про придатність до військової служби в Збройних Силах України та рішення про призов на строкову військову службу до лав Збройних Сил України.

18. Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат листом від 19.09.2018 № 2/2103 повідомив позивачу про те, що ВЛК Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату було винесено рішення: «Не придатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час», протокол ВЛК від 28.08.2018 № 10/1.

19. У листі від 19.09.2018 № 2/2103 вказано, що під час контрольного медичного огляду 03.09.2018 ВЛК Київського обласного військового комісаріату винесено рішення «Придатний до військової служби».

20. У вказаному листі зазначено про відсутність у позивача підстав для звільнення від призову на строкову військову службу та про те, що ОСОБА_1 підлягає призову на строкову військову службу на загальних підставах. Рішення щодо призову позивача на строкову військову службу буде розглянуто на засіданні міської призовної комісії 01.10.2018.

21. Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат запропонував позивачу з метою урегулювання конфлікту та винесення остаточного рішення щодо ступеня придатності до військової служби пройти Центральну ВЛК.

22. Позивачу було вручено повістку, відповідно до якої ОСОБА_1 призвано на строкову військову службу і зараховано до команди № 1. Позивачу наказано 08.10.2018 о 07 год. 00 хв. з`явитись для відправки на обласний збір пункту Київського ОВК за адресою: АДРЕСА_1 , до Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату.

23. Не погоджуючись з рішенням військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, а саме висновком голови медичної комісії Київського обласного військового комісаріату щодо придатності ОСОБА_1 до військової служби, позивач звернувся з даним позовом до суду.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

24. Суди першої та апеляційної інстанцій, відмовляючи у задоволенні позову, зазначили, що спірний висновок голови військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату про придатність позивача, який міститься у карті № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, не породжує для позивача настання будь-яких негативних наслідків у вигляді порушення його прав та інтересів. Суди вказали, що неналежне оформлення висновку (відсутність підпису голови комісії) нівелює його значення як документа. При цьому, позивач не скористався своєю можливістю, запропонованою Білоцерківським об`єднаним військовим комісаріатом, з метою врегулювання конфлікту та винесення остаточного рішення щодо ступеню придатності до військової служби щодо повторного проходження досліджень у Центральній військовій лікарській комісії.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

25. У касаційній скарзі касатор вказав, що рішення Військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, а саме висновок голови медичної комісії Київського обласного військового комісаріату про придатність до військової служби та призначення «придатний до військової служби» ОСОБА_1 , є передчасним та неправомірним, оскільки у позивача наявні підстави для звільнення від військової служби.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

26. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

27. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

28. Правове регулювання щодо даних правовідносин передбачені Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232).

29. Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

30. Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону № 2232 військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

31. Частиною 3 ст. 1 Закону № 2232 передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

32. Частиною 5 ст. 1 Закону № 2232 передбачено що, від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

33. Відповідно до ч. 9 ст. 1 Закону № 2232 щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

34. Згідно з абз. 1 ч. 10 ст. 1 Закону № 2232 громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (міського) військового комісаріату для оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

35. Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону № 2232 на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров`я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі - громадяни призовного віку).

36. Частиною 2 ст. 2 Закону № 2232 проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.

37. Відповідно до ч. 12 ст. 12 Закону № 2232 громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується Міністерством оборони України та центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України.

38. Згідно до ч. 7 ст. 17 Закону № 2232 відстрочка від призову на строкову військову службу за станом здоров`я на строк до одного року надається призовникам, які визнані під час медичного огляду тимчасово непридатними до військової служби.

39. Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення № 402).

40. Відповідно до п. 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

41. Згідно з п. 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

42. Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

43. Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

44. Відповідно до п. 2.2 розділу І Положення № 402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.

Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.

45. Відповідно до п. 2.4.4 п. 2.4 розділу ІІ Положення № 402 на ВЛК регіону покладаються, зокрема, обов`язки з організації військово-лікарської експертизи, керівництва підпорядкованими ВЛК, контролю за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності.

46. Згідно з п.2.4.5 розділу І Положення № 402 ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.

47. Пунктом 1.1 розділу ІІ Положення № 402 передбачено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

48. Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

49. Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

50. Відповідно до п. 1.2 розділу ІІ Положення № 402 розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

51. Згідно з п. 1.4 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд контингентів, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення, проводиться в порядку, визначеному таблицею. Так, відповідно до таблиці медичний огляд громадян під час приписки до призовних дільниць та призову на строкову військову службу здійснюється лікарями, які залучаються з лікувально-профілактичних закладів.

52. Пунктом 2.1 розділу ІІ Положення №402 передбачено, що організація медичного огляду призовників і допризовників покладається на районні (міські) комісії з питань приписки і районні (міські) призовні комісії, в областях - на обласні призовні комісії та призовні комісії Автономної Республіки Крим і міста Києва.

53. Відповідно до п. 2.2 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд призовників проводиться на призовних дільницях районних (міських) військових комісаріатів лікарями, які залучаються з місцевих лікувальних закладів рішенням керівника місцевої державної адміністрації, на збірних пунктах Автономної Республіки Крим, обласних, Київського міського військових комісаріатів - лікарями медичного відділення тимчасового штату збірного пункту, які залучаються з лікувальних закладів відповідних управлінь охорони здоров`я.

Кожний призовник оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за наявності медичних показань і лікарями інших спеціальностей.

Безпосередньо керує роботою медичного персоналу, що залучається для медичного огляду призовників, лікар - член призовної комісії (комісії з питань приписки), який призначається з числа найбільш кваліфікованих лікарів-спеціалістів та має необхідні знання і досвід у галузі військово-лікарської експертизи. Кандидатура лікаря - члена районної призовної комісії (комісії з питань приписки) погоджується з лікарем - членом обласної призовної комісії (начальником медичного відділення тимчасового штату обласного збірного пункту).

54. Відповідно до п. 2.6 розділу ІІ Положення № 402 оцінка стану здоров`я та придатності до військової служби проводиться у відповідності з графою I Розкладу хвороб та графами 1 - 11 ТДВ "А".

55. Згідно з п. 2.7 розділу ІІ Положення № 402 під час огляду призовників лікарі визначають стан їх здоров`я та ступінь придатності до військової служби. При цьому враховуються характер захворювання або фізичної вади, ступінь їх розвитку, функціональних порушень, а також освіта, спеціальність, фактична працездатність оглянутого та вимоги, які ставить військова служба до стану здоров`я у тому чи іншому виді Збройних Сил України, роді військ.

56. Пунктом 2.8 розділу ІІ Положення № 402 визначено, що після закінчення огляду кожний лікар записує в облікову картку призовника (на збірному пункті - у Картку медичного огляду призовника на збірному пункті (додаток 8)) висновок про придатність (тимчасову непридатність або повну непридатність) до строкової військової служби, відповідну статтю Розкладу хвороб, дату огляду та підписує висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріплює особистою печаткою. За результатами медичного огляду спеціалістами лікар - член призовної комісії приймає підсумкове рішення щодо придатності призовника за станом здоров`я до військової служби та служби в тому чи іншому роді військ, що скріплюється його підписом та особистою печаткою лікаря.

На призовників, у яких виявлені захворювання або відхилення від норми, що обмежують придатність за родами військ або визначають їх тимчасово непридатними та непридатними до строкової військової служби, оформлюється Висновок лікаря. Висновок підписується лікарем з обов`язковим зазначенням дати огляду, висновком про придатність до строкової військової служби, обмеженням за родами військ у відповідності з ТДВ «А» та лікарем - членом призовної комісії (комісії з питань приписки).

57. Відповідно до п. 2.9 розділу ІІ Положення № 402 лікар виносить одну з таких постанов: а) придатний до військової служби за графами ТДВ «А» 1 - 11; б) тимчасово непридатний до військової служби. Потребує лікування (динамічного спостереження) на термін до (указати дату); в) підлягає направленню на додаткове медичне обстеження та повторний медичний огляд; г) непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час; ґ) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

58. Відповідно до п. 2.10 розділу ІІ Положення № 402 результати медичного огляду заносяться в книгу протоколів засідань призовної комісії (комісії з питань приписки). Карта медичного огляду та висновки лікарів підшиваються в особову справу призовника як додаток до облікової карти. Крім того, призовникам, які включені до складу команд на відправку у війська, надається довідка Р(М)ВК (додаток 9), яка разом з обліковими документами направляється до військової частини.

59. Згідно з п. 77 постанови Кабінету Міністрів України від 21.03.2002 № 352 «Про затвердження Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом» передбачено, що відповідно до результатів медичного огляду призовника, його моральних і професійних якостей, рівня освіти, а також морального і соціального стану призовника членів його сім`ї, районна призовна комісія виносить і оголошує одне з рішень, яке заноситься до облікової картки призовника та до книги протоколів засідань призовної комісії, про придатність до військової служби і призов на строкову військову службу з визначенням до виду (роду військ) Збройних Сил, інших формувань, а також визначає термін відправлення його у військову частину; надання відстрочки або звільнення від призову на строкову військову службу на підставах, передбачених ст. ст. 17 і 18 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

60. Аналіз зазначених вище норм дає підстави для висновку, що призовники підлягають медичному огляду, після якого кожний лікар комісії записує в облікову картку призовника висновок про придатність (тимчасову непридатність або повну непридатність) до строкової військової служби, відповідну статтю розкладу хвороб, дату огляду та підписує висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріплює особистою печаткою.

За результатами медичного огляду лікар - член призовної комісії приймає підсумкове рішення щодо придатності призовника за станом здоров`я до військової служби та служби в тому чи іншому роді військ, що скріплюється його підписом та особистою печаткою лікаря.

61. Судами попередніх інстанцій встановлено, що військово-лікарська комісія Київського обласного військового комісаріату 03.09.2018 прийняла рішення про придатність ОСОБА_1 до військової служби, яке, на думку позивача, є протиправним, оскільки встановлений йому військово-лікарською комісією Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату та військово-лікарською комісією Київського обласного військового комісаріату діагноз свідчить про непридатність до військової служби.

62. Крім того, позивач зазначив, що у картці № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018 відсутній підпис голови військового-лікарської комісії Єрьоміна М.М.

63. Судом першої інстанції, з метою повного та всебічного з`ясування обставин справи, у судовому засіданні 22.01.2019 в якості свідка був допитаний ОСОБА_4 , який підтвердив, що в карті № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського облвійськомату від 03.09.2018 дійсно відсутній його підпис.

64. Зважаючи на те, що картка № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018 року не містить підпису голови військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату Єрьоміна М.М., що у відповідності до п.2.5 розділу ІІ Положення № 402 є обов`язковим реквізитом такого документу, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що такий документ не є рішенням щодо придатності позивача за станом здоров`я до військової служби в розумінні Положення № 402 та не може нести для нього жодних юридичних наслідків.

65. Крім того, суди обґрунтовано вказали, що у разі наявності сумніву щодо правильності висновку Військово-лікарської комісії при Київському обласному військовому комісаріаті щодо придатності до військової служби, позивач мав право звернутись до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду відповідного висновку.

66. Так, відповідно, п.п. 2.3.3 п. 2.3 розділу І Положення № 402 встановлено, що на Центральну військово-лікарську комісію покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.

67. Згідно з п.п. 2.3.4 п. 2.3 розділу І Положення № 402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

68. Як вбачається з матеріалів справи, Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат листом від 19.09.2018 № 2/2103 запропонував позивачу з метою врегулювання конфлікту та винесення остаточного рішення щодо ступеню придатності до військової служби, пройти повторно медичний огляд щодо придатності у Центральній військово-лікарській комісії.

69. Разом з тим, позивач не звертався до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду висновку відповідача та не скористався своїм правом на проведення повторно медичного огляду щодо придатності до військової служби.

70. В свою чергу, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби виходить за межі судового розгляду суду касаційної інстанції.

71. Зважаючи на викладене, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність підстав для задоволення позову.

72. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

73. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

74. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

75. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду,-

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

2. Рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року по справі №810/5009/18 - залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

О.В. Калашнікова

Л.О. Єресько

А.Г. Загороднюк ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст