Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 06.02.2019 року у справі №806/2357/16 Ухвала КАС ВП від 06.02.2019 року у справі №806/23...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

07 лютого 2019 року

Київ

справа №806/2357/16

адміністративне провадження №К/9901/33625/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Гімона М.М., Стародуба О.П.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції справу №806/2357/16

за позовом ОСОБА_2 до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, Національної поліції України про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Національної поліції України на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду, ухвалену 11 квітня 2017 року у складі колегії суддів: головуючого судді Капустинського М.М., суддів: Мацького Є.М., Шидловського В.Б.,

в с т а н о в и в :

У листопаді 2016 року ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом до Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України та Національної поліції України, у якому просить:

- визнати протиправними дії Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України та Національної поліції України у відмові встановлення йому статусу учасника бойових дій;

- зобов'язати Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України та Національну поліцію України встановити йому статус учасника бойових дій.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що він з 07.11.2015 призначений фахівцем II категорії полку патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро-1" ГУНП в Дніпропетровській області. На підставі наказу №47 від 25.02.2016 "Про відрядження працівників ППСПОП "Дніпро-1" ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях" з 25.02.2016 по 11.03.2016 він приймав безпосередню участь в антитерористичній операції на території Донецької області, що підтверджується посвідченням про відрядження №587 та №1088. Позивач вважає, що Комісія Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України безпідставно не встановлює йому статус учасника бойових дій та повертає документи на доопрацювання.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 5 січня 2017 року позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України щодо не розгляду матеріалів ОСОБА_2 щодо встановлення такого статусу.

Зобов'язано Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України розглянути матеріали про встановлення ОСОБА_2 статусу учасника бойових дій.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року скасовано постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 5 січня 2017 року та ухвалено нову, якою позов задоволено в повному обсязі.

Визнано протиправними дії Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України та Національної поліції України у відмові встановлення позивачу статусу учасника бойових дій;

Зобов'язано Комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України та Національну поліцію України встановити позивачу статус учасника бойових дій.

Як встановлено, ОСОБА_2 07.11.2015 призначений фахівцем II категорії полку патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро-1" ГУНП в Дніпропетровській області.

На підставі наказу №47 від 25.02.2016 "Про відрядження працівників ППСПОП "Дніпро-1" ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях" з 25.02.2016 по 11.03.2016 позивач приймав безпосередню участь в антитерористичній операції на території Донецької області, що підтверджується посвідченнями про відрядження №587 та №1088.

Факт безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції на території Донецької області загальною кількістю 53 дні відповідачами не заперечується.

Згідно довідки Управління кадрового забезпечення ГУНП в Дніпропетровській області від 23.12.2016 №8/13-Г-100 матеріали для надання статусу учасника бойових дій ОСОБА_2 відповідно до Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №413, були направлені 17.05.2016 до Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України для подальшого їх розгляду Комісією Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України.

Як зазначено у листі Національної поліції України від 19.07.2016 №7853/04/12-2016-дск, відповідно до рішення Комісії від 15.07.2016, з урахуванням вимог ст.6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та відповідно до пункту 6 Порядку надання статусу учасника бойових дій, п.п.6 п.2 розділу II Положення про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженого наказом МВС України від 23.05.2016р. №405, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.06.2016р. за №857/28987, матеріали на ОСОБА_2 направлено до ГУНП в Дніпропетровській області на доопрацювання.

З урахуванням клопотання заступника начальника ГУНП від 28.07.2016 №4147/Мн та додатково наданих документів, матеріали на ОСОБА_2 повторно направлено до Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України на розгляд Комісії.

У листі Національної поліції України від 25.08.2016 №9394/04/12-2016-дск зазначено, що рішенням Комісії від 19.08.2016 за аналогічних, у викладеному в листі від 19.07.2016 №7853/04/12-2016-дск, підстав, матеріали 25.08.2016 повернуто до ГУНП в Дніпропетровській області на доопрацювання.

Задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції мотивував своє рішення тим, що оскільки позивач брав безпосередню участь в антитерористичній операції, а відсутність у позивача статусу поліцейського, з посиланням на пункт 19 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», як на підставу для направлення на доопрацювання матеріалів щодо встановлення позивачу статусу учасника бойових дій, є необґрунтованим.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Національна поліція України подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову апеляційного суду та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права.

Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги, з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов'язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 4 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413, визначено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є: для осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, - документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції, їх перебування в таких районах з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (витяги з наказів, директив, розпоряджень, посвідчень про відрядження, оперативних завдань, журналів бойових дій, бойових донесень, дислокацій, книг нарядів, графіків несення служби, звітів, зведень, донесень, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, а також інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення).

Доказів, які б підтверджували правомірність повернення документів позивача на доопрацювання, зокрема, рішень Комісії від 15.07.2016 та від 19.08.2016 відповідачами не надано.

Згідно з пунктом 5 Порядку №413 рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається, зокрема, комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв'язку, ДСНС, ДПтС (далі - комісія), - стосовно осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку.

Для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзацах другому та третьому пункту 2 цього Порядку, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов'язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. У разі коли місце постійної дислокації військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації розташоване безпосередньо у районі проведення антитерористичної операції, документи командирами (начальниками) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій подаються на розгляд комісії не раніше ніж через 30 календарних днів після зарахування осіб до списків військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації чи призначення їх на відповідні посади (абзац 1 пункту 6 Порядку).

Пунктом 8 Порядку передбачено, що у разі неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації до комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до відповідної комісії.

Основні функції, завдання, повноваження та склад комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України (далі - Комісія), а також організацію її роботи визначено Положенням про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України, затвердженим Наказом Міністерства внутрішніх справ України 23 травня 2016 року N 405 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 червня 2016 року за N 857/28987 ( надалі Положення).

Основними завданнями Комісії є вивчення документів та прийняття рішення щодо надання поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам Національної поліції України статусу учасника бойових дій.

Пунктом 4 розділу ІІ вказаного Положення передбачено, що Комісія відмовляє в наданні статусу учасника бойових дій у разі:

відсутності документів, що містять достатні підтвердні докази і є підставою для надання статусу учасника бойових дій, учасника війни;

надання недостовірних даних про осіб, зазначених у п.1 розд. І цього Положення;

виявлення факту підроблення документів, які є для надання статусу учасника бойових дій, учасника війни;

наявності обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.

Отже, вказаним Положенням передбачено надання статусу учасника бойових дій, зокрема, іншим працівникам Національної поліції України.

Як установлено, згідно наказу від 10.12.2015 №34 о/с дск ОСОБА_2 з 10.12.2015 до особливого розпорядження відряджено у службове відрядження для виконання трудових обов'язків фахівців патрульної служби поліції особливого призначення у розпорядження керівника антитерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Артемівськ Донецької області.

Як вказано у наказі від 15.01.2016 №8 о/с дск позивач вважається прибулим з відрядження з 15.01.2016.

Крім того, відповідно до наказу №47 о/с дск від 25.02.2016 Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області "Про відрядження працівників ППСПОП "Дніпро-1" ГУНП до зони проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях" ОСОБА_2 з 25.02.2016 до особливого розпорядження відряджено у службове відрядження для виконання трудових обов'язків фахівців патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро-1"ГУНП у розпорядження керівника антирерористичної операції на території Луганської та Донецької областей до міста Бахмут (Артемівськ) Донецької області.

Як зазначено в наказі №63 о/с дск від 14.03.2016 Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області "Про відрядження поліцейських полку ПСПОП "Дніпро-1" ГУНП та повернення з відрядження": "Вважати прибулими з відрядження по виконанню завдань, визначених Законом України "Про боротьбу з тероризмом", забезпечення публічної безпеки і порядку в районах проведення АТО та виконання трудових обов'язків: працівників полку ПСПОП "Дніпро-1" ГУНП, які відряджалися до міста Бахмут (Артемівськ) Донецької області з 25.02.2016 відповідно до наказу ГУНП від 25.02.2016 №47 о/с дск з 11.03.2016 - ОСОБА_2 фахівця полку патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро-1" ГУНП.".

Оскільки позивач брав безпосередню участь в антитерористичній операції у ПСПОП "Дніпро-1" ГУНП, забезпечував виконання завдань, визначених Законом України «Про боротьбу з тероризмом», ніс службу по ОГП в районах проведення АТО, тому посилання відповідача на пункт 19 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» як на підставу для направлення документів на доопрацювання, є необґрунтованим.

Вказана відповідачем підстава (відсутність у позивача статусу поліцейського) не передбачена Положенням про комісію Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України.

Як правильно встановлено апеляційним судом, подані на позивача документи в повній мірі відповідали вимогам Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 р. №413.

Проте, відсутність у позивача статусу поліцейського не є підставою для відмови у наданні статусу учасника бойових дій.

Ураховуючи наведене, Суд погоджується з висновками апеляційного суду про неправомірність бездіяльності Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших працівників Національної поліції України та наявність підстав для встановлення ОСОБА_2 статусу учасника бойових дій.

За змістом частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні апеляційним судом рішення, а тому касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанцій - без змін.

Керуючись статтями 343, 350, 356 КАС України, Суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Національної поліції України залишити без задоволення.

Постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року у справі №806/2357/16 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

М.М. Гімон

О.П. Стародуб ,

Судді Верховного Суду

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст