Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 31.07.2019 року у справі №1.380.2019.000656 Ухвала КАС ВП від 31.07.2019 року у справі №1.380....
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

Іменем України

06 жовтня 2021 року

Київ

справа № 1.380.2019.000656

провадження № К/9901/20538/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я. О., Желєзного І. В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом приватного нотаріуса ОСОБА_1 до Департаменту містобудування Львівської міської ради, третя особа - Комунальне підприємство "Адміністративно-технічне управління" Департаменту містобудування Львівської міської ради, про визнання протиправними і скасування наказу, за касаційною скаргою приватного нотаріуса ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду у складі судді Гавдика З. В. від 15 квітня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Макарика В. Я., Большакової О. О.

Святецького В. В. від 20 червня 2019 року,

УСТАНОВИЛ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Приватний нотаріус ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту містобудування Львівської міської ради, третя особа - Комунальне підприємство "Адміністративно-технічне управління" Департаменту містобудування Львівської міської ради, про визнання протиправними і скасування наказу, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради "Про демонтаж самовільно встановлених малих архітектурних форм (вивісок)" від 24 жовтня 2018 року № 215 в частині демонтажу вивісок приватного нотаріуса ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 (порядковий номер в наказі 76,77,78,79).

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року, залишеною без змін Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року, у задоволенні позовних вимог приватному нотаріусу ОСОБА_1 було відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач як приватний нотаріус повинен дотримуватись Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, затверджене наказом Міністерства юстиції України від 23 березня 2011 року № 888/5, оскільки таким положенням не передбачено звільнення нотаріуса від обов'язку дотриматись порядку (процедури) розміщення вивіски, встановленого органом місцевого самоврядування на території того населеного пункту, де розміщена нотаріальна контора і де здійснює свою професійну діяльність нотаріус.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, приватний нотаріус ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій установлено, що Департаментом економічного розвитку Львівської міської ради надіслано позивачу вимогу від 26 вересня 2018 року № 23/Р-3-4045, у якій зазначено про порушення вимоги Порядку розміщення малих архітектурних форм (вивісок) у м. Львові, а саме: самовільно встановлено малу архітектурну форму (вивіску) на зовнішній поверхні будинку за адресою АДРЕСА_1 у якої відсутній паспорт малої архітектурної форми (вивіски) та лист уповноваженого органу про відповідальність.

6.24 жовтня 2018 року рішенням Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради прийнято наказ "Про демонтаж самовільно встановлених малих архітектурних форм (вивісок)" № 215, в якому згідно підпункту 1.1 пункту 1 наказано демонтувати приватному нотаріусу ОСОБА_1 самовільно встановлені вивіски розміщені за адресою: АДРЕСА_1 (порядковий номер в наказі 76,77,78,79).

7. Уважаючи наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради "Про демонтаж самовільно встановлених малих архітектурних форм (вивісок)" від 24 жовтня 2018 року № 215 в частині демонтажу вивісок приватного нотаріуса ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 (порядковий номер в наказі 76,77,78,79) протиправним, приватний нотаріус ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що дія Порядку розміщення малих архітектурних форм (вивісок) у м. Львові, затвердженого рішенням Львівської міської ради від 11 листопада 2016 року № 1025, не поширюється па відносини, які виникають між приватними нотаріусами та іншими суб'єктами у зв'язку із встановленням та розміщенням архітектурних форм (вивісок), оскільки пункт 1.4 даного Порядку прямо вказує, що такий є обов'язковим для виконання всіма підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності та відомчої належності, а також фізичними особами-підприємцями, які встановлюють малі архітектурні форми (вивіски) у м. Львові.

9. Виходячи з аналізу частини шостої статті 9 Закону України "Про рекламу", вивіска чи табличка не вважається рекламою, за умови, якщо на них розміщена така інформація: про зареєстроване найменування особи; про знаки для товарів і послуг, що належать цій особі; про вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи); про час роботи.

10. Відповідно до статті 3 Закону України "Про нотаріат" нотаріус - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.

11. В силу частини третьої статті 3 Закону України Про нотаріат" нотаріуси не можуть займатись підприємницькою діяльністю.

12. Згідно зі статтею 25 Закону України "Про нотаріат" приватний нотаріус може здійснювати нотаріальну діяльність лише за наявності акта про сертифікацію робочого місця (контори) приватного нотаріуса, однією з умов отримання якого є наявність вивіски.

13. Відповідно до пункту 8 Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23 березня 2011 року № 888/5, для проходження сертифікації робочого місця (контори) нотаріуса, біля входу у приміщення повинна знаходитись інформаційна вивіска, що ідентифікує робоче місце (контору) приватного нотаріуса.

14. Тобто, приватний нотаріус зобов'язаний надати громадянам достовірну і доступну інформацію про найменування, належність та графік роботи. Цей обов'язок виконується шляхом розміщення вивісок.

15. Норми Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса не передбачають обов'язку приватного нотаріуса дотримуватись порядку розміщення вивіски, встановленим органом місцевого самоврядування, а сам Порядок не поширюється па приватних нотаріусів та інших фізичних осіб, а не навпаки, як помилково вважають суди першої та апеляційної інстанції, що норми Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса не звільняють від обов'язку дотримуватись Порядку розміщення малих архітектурних форм (вивісок) у м. Львові.

16. Департаментом містобудування Львівської міської ради подано відзив на касаційну скаргу приватного нотаріуса ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року, а Комунальним підприємством "Адміністративно-технічне управління" Департаменту містобудування Львівської міської ради - пояснення, у яких вони просять залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Розміщення об'єктів зовнішньої реклами в м. Львові врегульовано Законом України "Про рекламу", Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 року № 2067 та Порядком розміщення малих архітектурних форм (вивісок) у м. Львові, затвердженим рішенням Львівської міської ради 11 листопада 2016 року № 1025.

18. Відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами врегульовано Законом України "Про рекламу".

19. Відповідно до статті 1 Закону України "Про рекламу" зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби та засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.

20. Згідно із частиною шостою статті 9 Закону України "Про рекламу" вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.

21. Частиною першою статті 16 Закону України "Про рекламу" визначено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

22. Пунктом 2 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2003 року № 2067, спеціальні конструкції - тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та неназемні (повітряні), плоскі та об'ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення реклами; вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб'єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.

23. Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України "Про нотаріат" нотаріус - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.

24. Підпунктом 14.1.226 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що самозайнята особа - платник податку, який є фізичною особою-підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Незалежна професійна діяльність - участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою-підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

25. За приписами частини 4 статті 3 Закону України "Про нотаріат" нотаріус не може займатися підприємницькою, адвокатською діяльністю, бути засновником адвокатських об'єднань, перебувати на державній службі або службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової і творчої діяльності.

26. Відповідно до статті 25 Закону України "Про нотаріат" приватний нотаріус може здійснювати нотаріальну діяльність лише за наявності акта про сертифікацію робочого місця (контори) приватного нотаріуса або рішення суду, яке набрало законної сили, яким визнано незаконним акт про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса.

27. З наведеною нормою кореспондується обов'язок визначений пунктом 8 Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23 березня 2001 року № 888/5, відповідно до якого біля входу у приміщення повинна знаходитись інформаційна вивіска, що ідентифікує робоче місце (контору) приватного нотаріуса.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

28. Як убачається з матеріалів справи, позивач є приватним нотаріусом та здійснює нотаріальну діяльність за адресою: АДРЕСА_1.

29. Департаментом економічного розвитку Львівської міської ради надіслано позивачу вимогу від 26 вересня 2018 року № 23/Р-3-4045, у якій зазначено про порушення вимог Порядку розміщення малих архітектурних форм (вивісок) у м.

Львові, а саме: самовільно встановлено малу архітектурну форму (вивіску) на зовнішній поверхні будинку за адресою АДРЕСА_1 у якої відсутній паспорт малої архітектурної форми (вивіски) та лист уповноваженого органу про відповідальність.

30. Тобто, рекламний засіб, ідентифікований відповідачем, як реклама, знаходиться в місці реалізації позивачем діяльності пов'язаної з нотаріатом.

31. Приватний нотаріус є уповноваженою державою фізичною самозайнятою особою, яка не має і не може мати статусу фізичної особи-підприємця, і на якого не може поширюватися дія Закону України "Про рекламу" та Типових правил.

32. Нотаріуси зобов'язанні обладнувати свої робочі місця (нотаріальні контори) інформаційними вивісками, а органи місцевого самоврядування не мають права обмежувати чи ускладнювати виконання нотаріусами того обов'язку, який випливає і з вимог чинного законодавства.

33. З огляду на викладене, Суд дійшов висновку про те, що розміщений на віконному проймі приміщення, у якому здійснює нотаріальну діяльність позивач напис "нотаріус" та таблички біля входу у приміщення з найменуванням нотаріальної контори та графіком роботи не містять індивідуалізації, не містить закликів до придбання конкретного товару чи отримання послуг, інформація не формує та не підтримує обізнаність споживачів реклами та їх інтересу щодо юридичної особи чи конкретного товару (послуг), що поставляється/надається, а тому не є рекламою і не потребує спеціального дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

34. Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією. Висловленою Верховним Судом у постанові від 24 листопада 2020 року у справі № 640/20482/18.

35. Зважаючи на те, що напис "нотаріус" та таблички біля входу у приміщення з найменуванням нотаріальної контори та графіком роботи за адресою: АДРЕСА_1 де позивач здійснює нотаріальну діяльність не є рекламою і не потребують спеціального дозволу на розміщення зовнішньої реклами, колегія суддів дійшла висновку, що наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради "Про демонтаж самовільно встановлених малих архітектурних форм (вивісок)" від 24 жовтня 2018 року № 215 в частині демонтажу вивісок приватного нотаріуса ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 (порядковий номер в наказі 76,77,78,79) є протиправним та підлягає скасуванню.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

36. Відповідно до статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

37. Колегія суддів приходить до висновку про те, у зв'язку із порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального права постанова Львівського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року підлягають скасуванню із ухваленням нового рішення про задоволення позову.

38. Під час розгляду справи позивачем сплачено судовий збір: 768,40 грн за подання позовної заяви (квитанція від 08 лютого 2019 року № 0004409), 1152,60
грн
за подання апеляційної скарги (квитанція від 15 травня 2019 року № 15-904564/С) та 1536,80 грн за подання касаційної скарги (квитанція від 18 липня 2019 року № 18-937564/С).

Керуючись статтями 139, 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу приватного нотаріуса ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2019 року скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Позовні вимоги приватного нотаріуса ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради "Про демонтаж самовільно встановлених малих архітектурних форм (вивісок)" від 24 жовтня 2018 року № 215 в частині демонтажу вивісок приватного нотаріуса ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 (порядковий номер в наказі 76,77,78,79).

Присудити на користь приватного нотаріуса ОСОБА_1 3457,80 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту містобудування Львівської міської ради.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Судді Я. О. Берназюк

І. В. Желєзний
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст