Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 20.11.2018 року у справі №490/5593/16-а Ухвала КАС ВП від 20.11.2018 року у справі №490/55...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2020 року

м. Київ

справа №490/5593/16-а

адміністративне провадження №К/9901/45205/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л. Л.,

суддів: Бучик А. Ю., Рибачука А. І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №490/5593/16-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Крістал Капітал" до Виконавчого комітету Миколаївської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Виконавчого комітету Миколаївської міської ради на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року, ухвалену у складі: головуючого судді Шевчук О. А., суддів: Зуєвої Л. Є., Федусика А. Г.,

встановив:

У травні 2016 року ТОВ "Крістал Капітал" звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- визнати незаконним та скасувати п. 1.13 рішення Виконавчого комітету Миколаївської міської ради № 295 від 25.03.2016 "Про відмову у видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві";

- зобов'язати Виконавчий комітет Миколаївської міської ради видати дозволи на розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві строком на 5 років: у вигляді рекламних засобів розміром 3,0 х 6,0 м за адресами: - вул. Курортна (вул.

Бутоми) - вул. Крилова (односторонній); - пр. Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул. Театральна (вул. Васляєва), поряд з ДК "Молодіжний" (двосторонній); - вул.

Кузнецька (вул. Скороходова) - вул. 1 Слобідська (односторонній); - вул.

Генерала Карпенка - вул. Курортна (вул. Бутоми) (односторонній); - вул. Озерна (вул. Червоних Майовщиків), 17, поряд із с/м "Сільпо" (двосторонній); - Херсонське шосе, 102 (двосторонній); - пр. Героїв Сталінграда, 85 (односторонній); - вул. Генерала Карпенка, 45/б (двосторонній); - рекламного засобу типу "призматрон" з освітленням розміром 6.0 х 3.0 м за адресою: пр.

Центральний (пр. Леніна) - вул. Фалєєвська; - двостороннього рекламного засобу з освітленням розміром 4.0 х 3.0 м за адресою: пр. Миру, 15; - рекламних засобів на турнікетах розміром 3.3 х 0.6 м за адресами: - пр. Богоявленський (пр.

Жовтневий) - вул. Південна (2 шт., односторонні); - пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. Пушкінська (односторонній); - пр. Центральний (пр. Леніна), район Центрального ринку (2 шт., односторонні); - пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. 8 Березня (односторонній); - пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. 3 Слобідська (вул. Дзержинського) (односторонній); - пр. Миру, ринок "Колос" (односторонній); - рекламних засобів на турнікетах розміром 3.0 х 1.0 м за адресою: - пр.

Центральний (пр. Леніна) - вул. Садова (2 шт., односторонні); - рекламних засобів на турнікетах розміром 3.0 х 0.8 м за адресами: - пр. Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул. Авангардна (односторонній); - пр. Богоявленський (пр.

Жовтневий) - вул. Молодогвардійська (односторонній); - пр. Богоявленський (пр.

Жовтневий) - вул. Космонавтів (односторонній).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуваним рішенням позивачу було відмовлено у видачі дозволів на розміщення зазначених рекламних засобів з підстав неправильного погодження дозволів із УДАІ УМВС України в Миколаївській області, тобто з підстав, не визначених чинним законодавством.

Постановою Центрального районного суду м. Миколаєва від 26 серпня 2016 року в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та ухвалено нове рішення, яким позов задоволено частково.

Визнано незаконним та скасовано п. 1.13 рішення Виконавчого комітету Миколаївської міської ради № 295 від 25.03.2016 "Про відмову у видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві".

Зобов'язано Виконавчий комітет Миколаївської міської ради розглянути питання щодо видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві строком на 5 років: у вигляді рекламних засобів розміром 3,0 х 6,0 м за адресами:

- вул. Курортна (вул. Бутоми) - вул. Крилова (односторонній);

- пр. Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул. Театральна (вул. Васляєва), поряд з ДК "Молодіжний" (двосторонній);

- вул. Кузнецька (вул. Скороходова) - вул. 1 Слобідська (односторонній);

- вул. Генерала Карпенка - вул. Курортна (вул. Бутоми) (односторонній);

- вул. Озерна (вул. Червоних Майовщиків), 17, поряд із с/м "Сільпо" (двосторонній);

- Херсонське шосе, 102 (двосторонній);

- пр. Героїв Сталінграда, 85 (односторонній);

- вул. Генерала Карпенка, 45/б (двосторонній);

- рекламного засобу типу "призматрон" з освітленням розміром 6.0 х 3.0 м за адресою: пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. Фалєєвська;

- двостороннього рекламного засобу з освітленням розміром 4.0 х 3.0 м за адресою: пр. Миру, 15.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Судами встановлено, що позивач 06.11.2014 звернувся до дозвільного органу із заявами на отримання дозволів на розміщення рекламних засобів, в яких просив видати дозвіл на розміщення вищезазначеної рекламних засобів, до яких позивач додав дозволи на розміщення зовнішньої реклами у 2-х примірниках зі схемою генплану та ситуаційною схемою.

При цьому, в погоджувальних частинах усіх дозволів містяться:

- підпис начальника Управління земельних ресурсів ММР О. І. Мороза та гербова печатка Управління як власника (розпорядника, користувача) місця розташування рекламної конструкції або уповноваженого органу (особи);

- штамп "Узгоджено" УДАІ УМВС України в Миколаївській області; дата узгодження; підпис інспектора; прізвище та ініціали особи, яка здійснила узгодження відсутній; печатка УДАІ УМВС України в Миколаївській області відсутня;

- підпис уповноваженої особи спеціально уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури, а також печатка "Для довідок" Управління містобудування та архітектури ММР.

05.09.2014,10.09.2014,11.08.2014 Управлінням містобудування та архітектури прийняті рішення про встановлення пріоритету заявника на місце розташування зовнішньої реклами.

25 лютого 2016 року комісією, створеної наказом начальника Управління містобудування та архітектури Миколаївської міської ради у складі голови комісії: заступника начальника Управління Нефьодова О. А., членів комісії: директора юридичного департаменту ММР Кірлан Н. В., заступника директора департаменту забезпечення діяльності виконавчих органів ММР Харченка І. Б., на підставі доручення Миколаївського міського голови від 15.02.2016 № 07-м, було проведено службове розслідування виконання службовими особами виконавчих органів ММР вимог законодавства України при підготовці проекту рішення виконкому ММР "Про дозвіл на розміщення зовнішньої реклами", який було винесено на розгляд виконкому ММР 15.02.2016 та встановлено, що наданий позивачем пакет документів, для отримання дозволу на розміщення рекламних конструкцій не погоджено з УДАІ УМВС України в Миколаївській області, не вказані посади, прізвища та ініціали осіб, які погодили дозвіл; конструкції забору належать Департаменту ЖКГ ММР, однак також відсутнє його погодження.

25 березня 2016 року Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради було прийнято рішення № 295 "Про відмову у видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві" для рекламних засобів з освітленням розміром 6.0 х 3.0 м за адресами: вул. Курортна (вул. Бутоми) - вул. Крилова (односторонній); пр.

Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул. Театральна (вул. Васляєва), поряд з ДК "Молодіжний" (двосторонній); вул. Кузнецька (вул. Скороходова) - вул. 1 Слобідська (односторонній); вул. Генерала Карпенка - вул. Курортна (вул. Бутоми) (односторонній); вул. Озерна (вул. Червоних Майовщиків), 17, поряд із с/м "Сільпо" (двосторонній); Херсонське шосе, 102 (двосторонній); пр. Героїв Сталінграда, 85 (односторонній); вул. Генерала Карпенка, 45/б (двосторонній); для рекламного засобу типу "призматрон" з освітленням розміром 6.0 х 3.0 м за адресою: пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. Фалєєвська; для двостороннього рекламного засобу з освітленням розміром 4.0 х 3.0 м за адресою: пр. Миру, 15, - в погоджувальній частині примірників дозволів на розміщення зовнішньої реклами відсутня печатка УДАІ УМВС України в Миколаївській області, не вказані посади, прізвища та ініціали осіб, які погодили дозвіл; для рекламних засобів рекламних засобів на турнікетах розміром 3.3 х 0.6 м за адресами: пр. Богоявленський (пр.

Жовтневий) - вул. Південна (2 шт., односторонні); пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. Пушкінська (односторонній); пр. Центральний (пр. Леніна), район Центрального ринку (2 шт., односторонні); пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. 8 Березня (односторонній); пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. 3 Слобідська (вул.

Дзержинського) (односторонній); пр. Миру, ринок "Колос" (односторонній); для рекламних засобів на турнікетах розміром 3.0 х 1.0 м за адресою: пр. Центральний (пр. Леніна) - вул. Садова (2 шт., односторонні); для рекламних засобів на турнікетах розміром 3.0 х 0.8 м за адресами: пр. Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул. Авангардна (односторонній); пр. Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул.

Молодогвардійська (односторонній); пр. Богоявленський (пр. Жовтневий) - вул.

Космонавтів (односторонній), - в погоджувальній частині примірників дозволів на розміщення зовнішньої реклами відсутня печатка УДАІ УМВС України в Миколаївській області, не вказані посади, прізвища та ініціали осіб, які погодили дозвіл; конструкції забору належать Департаменту ЖКГ ММР, однак відсутнє його погодження.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не було належним чином погоджено вказані дозволи із органами Державтоінспеції у передбачених законодавством формі та порядку, на частину конструкцій не отримано погодження Департаменту ЖКГ ММР.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позовних вимог, апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що відповідачем не наведено підстав, передбачених законом, для відмови у видачі дозволів, а подані позивачем документи було узгоджені з відповідними органами у встановленому порядку.

У касаційній скарзі відповідач заявив вимогу про скасування постанови апеляційного суду та залишення в силі рішення суду першої інстанції. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили.

Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів визначені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:

- подання суб'єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;

- виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей;

- негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Згідно із ч. 1 та ч. 3 ст. 16 Закону України "Про рекламу" розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Розміщення зовнішньої реклами у межах смуги відведення автомобільних доріг здійснюється відповідно до Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" на підставі зазначених дозволів, які оформляються за участю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами, або їх власників та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки дорожнього руху.

Згідно з п. 3 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до цих Правил.

За змістом пп. 5.1,5.3,5.4,5.5 п. 5 Правил розміщення зовнішньої реклами в м.

Миколаєві, затверджених рішенням Виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 04.10.2011 №1015, для одержання дозволу заявник подає державному адміністратору або представнику Робочого органу з питань розміщення зовнішньої реклами, який здійснює прийом суб'єктів господарювання в дозвільному центрі, заяву встановленої форми, до якої додаються: фотокартка місця (розміром не менш як 6 х 9 сантиметрів) з розташуванням комп'ютерного макета запланованої рекламної конструкції та її ескіз з конструктивним рішенням (формат А-4); доручення керівника юридичної особи або нотаріально посвідчене доручення фізичної особи для ведення справи по оформленню документів на розміщення зовнішньої реклами (у разі подачі документів довіреною особою).

Перелік документів для подачі заяви є вичерпним.

За наявності документів, передбачених пунктом 5.1 цих Правил, заява протягом трьох днів з дати її надходження реєструється Робочим органом в журналі реєстрації заяв та дозволів на розміщення зовнішньої реклами (далі - журнал реєстрації), який ведеться за формою згідно з Додатком 1.

Робочий орган протягом п'яти днів з дати реєстрації заяви перевіряє місце розташування рекламної конструкції, зазначене у заяві, на предмет наявності на це місце пріоритету іншого заявника або надання на заявлене місце зареєстрованого в установленому порядку дозволу.

Після перевірки місця керівник Робочого органу приймає рішення про встановлення за заявником пріоритету на заявлене місце або про відмову у встановленні пріоритету.

У разі прийняття рішення про встановлення пріоритету Робочий орган видає заявнику для оформлення два примірники дозволу за формою згідно з Додатком 2, де зазначається перелік уповноважених органів (особи), з якими необхідно їх погодити. Одночасно між виконкомом міської ради та заявником укладається договір про пріоритет на місце для розміщення зовнішньої реклами, що перебуває у комунальній власності, який підписується міським головою (заступником міського голови).

Відповідно до пп. 5.20,5.21,5.22 п. 5 Правил розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві заявник повинен погодити дозвіл з наступними органами: власником (розпорядником, користувачем) місця або уповноваженим ним органом (особою); управлінням містобудування та архітектури Миколаївської міської ради.

На вимогу Робочого органу дозвіл погоджується з: Державтоінспекцією - у разі розміщення зовнішньої реклами на перехрестях, біля дорожніх знаків, світлофорів, пішохідних переходів та зупинок транспорту загального користування; відповідним центральним або місцевим органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини та об'єктів природно-заповідного фонду у разі розміщення зовнішньої реклами на пам'ятках історії та архітектури, у межах зон охорони таких пам'яток і в межах об'єктів природно-заповідного фонду; утримувачем інженерних комунікацій -у разі розміщення зовнішньої реклами в межах охоронних зон цих комунікацій у формі схеми розміщення рекламної конструкції, що є невід'ємною частиною дозволу.

Зазначені вище органи та особи погоджують дозвіл протягом п'яти робочих днів з дати звернення заявника. Погодження дійсне протягом строку дії дозволу.

Перелік документів, органів та осіб, з якими погоджується дозвіл, є вичерпним.

Згідно пп. 5.25,5.26 п. 5 вказаних Правил робочий орган протягом не більш як десяти робочих днів з дати одержання належним чином оформлених двох примірників дозволу розглядає заяву, готує і подає на чергове засідання виконавчого комітету міської ради пропозиції та проект відповідного рішення, про що інформує державного адміністратора.

Виконавчий комітет Миколаївської міської ради згідно з регламентом приймає рішення про надання дозволу або про відмову в його наданні.

За змістом пп. 5.31 п. 5 Правил розміщення зовнішньої реклами в м. Миколаєві у наданні дозволу може бути відмовлено, у разі коли: подання заявником неповного пакету документів, необхідних для одержання дозволу; виявлення у документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі дозволу; інші підстави, встановлені законами України.

Відмова у видачі дозволу за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Рішення про відмову у наданні дозволу може бути оскаржене в судовому порядку згідно з діючим законодавством.

Згідно п. 14. Розділу XI Прикінцеві та Перехідні положення Закону України, від
02.07.2015, №580-VIII "Про Національну поліцію" до створення, укомплектування спеціально підготовленими поліцейськими та забезпечення функціонування на всій території України патрульної поліції тимчасово, до 31 грудня 2016 року, дозволяється функціонування в складі поліції державної автомобільної інспекції та підрозділів громадської безпеки, на які покладаються обов'язки з охорони публічного порядку та забезпечення безпеки дорожнього руху в окремих регіонах та населених пунктах, де тимчасово відсутня патрульна поліція.

Під час виконання повноважень з охорони публічного порядку та забезпечення безпеки дорожнього руху підрозділи державної автомобільної інспекції та громадської безпеки керуються положеннями цього Закону та інших законів України і підпорядковуються відповідним керівникам територіальних органів поліції.

Підрозділи державної автомобільної інспекції та громадської безпеки комплектуються поліцейськими, яким присвоюються спеціальні звання поліції відповідно до "Прикінцевих та перехідних положень" Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Структура, штат (штатний розпис) та кількість підрозділів державної автомобільної інспекції та громадської безпеки визначаються в порядку, визначеному цим та іншими законами України.

За встановлених судами обставин, позивачем дозволи погоджено з усіма відповідними органами, зокрема листом від 07.02.2017 Головним управлінням Національної поліції в Миколаївській області № 102/23/2-2017 підтверджено, що розміщення належних ТОВ "Крістал Капітал" рекламних конструкцій було погоджено УДАІ УМВС 30.09.2014.

Крім того, відповідно до ч. 6 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" якщо у встановлений законом строк суб'єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу. Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.

Згідно з абз. 2, абз 4 ч. 1 ст. 41 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання, видача або відмова у видачі яких законами України віднесена до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України. Строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом. Документи дозвільного характеру видаються безоплатно, на необмежений строк, якщо інше не встановлено законом.

При цьому, відповідно до принципу мовчазної згоди, передбаченої ст. 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" суб'єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.

Встановлено, що ТОВ "Крістал Капітал" 06.11.2014 зверталось до Миколаївського міського дозвільного центру з заявами про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами, до яких було додано пакет документів, документи прийняті до розгляду державним реєстратором, однак оскаржуване рішення прийнято 25.03.2016, тобто з порушенням строків, визначених законодавством.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про необґрунтованість оскаржуваного рішення та наявність підстав для зобов'язання відповідача повторно розглянути подані позивачем документи.

Доводи касаційної скарги не спростовують зазначених висновків суду апеляційної інстанції, а зводяться до переоцінки досліджених судом доказів, та не дають підстав вважати, що цим судом невірно застосовано норми матеріального права.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 354, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -

постановив:

Касаційну скаргу Виконавчого комітету Миколаївської міської ради - залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року у справі №490/5593/16-а - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.........................................

Л. Л. Мороз

А. Ю. Бучик

А. І. Рибачук,

Судді Верховного Суду
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст