Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 05.12.2022 року у справі №440/2621/21 Постанова КАС ВП від 05.12.2022 року у справі №440...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2022 року

м. Київ

справа № 440/2621/21

адміністративне провадження № К/990/1858/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., -

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (далі - управління Фонду) на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2021 року (прийняте судом у складі судді Сич С.С.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Русанової В.Б., суддів Перцової Т.С., Жигилія С.П.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» (далі - ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ») до управління Фонду, третя особа - Фізична особа-підприємець (далі - ФОП) ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У березні 2021 року ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 04.03.2021 №97 в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916,02 грн та сплати штрафу на суму 9 958,01 грн.

На обґрунтування позову зазначало, що управлінням Фонду проведено перевірку позивача та безпідставно зазначило, що позивачем безпідставно нараховано та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності, проведену на підставі листків непрацездатності, які видані не у встановленому порядку, оскільки видані лікарем, який не є лікарем закладу охорони здоров`я, та не є лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець. Посилається на те, що листки непрацездатності оформлені на бланках встановленого зразка та відповідають Інструкції про порядок їх заповнення.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 12 серпня 2021 року позов задовольнив.

Визнав протиправним та скасував рішення управління Фонду №97 від 04 березня 2021 року в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916 грн 02 коп. (дев`ятнадцять тисяч дев`ятсот шістнадцять гривень дві копійки) та застосування до ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» фінансової санкції в розмірі 9958 грн 01 коп. (дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятдесят вісім гривень одна копійка).

Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 30 листопада 2021 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що застраховані особи мають право на отримання, у разі настання страхового випадку, матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених Законом України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 1105-XIV; пункт 2 частини 1 статті 16 Закону).

Отже, застрахований пацієнт має державні гарантії реалізації своїх прав, зокрема, на відповідне матеріальне забезпечення та страхові виплати, та одночасно має право вибирати лікуючого лікаря, незалежно від того, працює такий лікар у юридичній особі чи у фізичної особи-підприємця, яка на підставі закону здійснює господарську діяльність з надання медичних послуг, а тому позбавлення пацієнта - застрахованої особи права на таке матеріальне забезпечення чи страхові виплати через видачу листка непрацездатності лікуючим лікарем, який безпосередньо надавав медичну допомогу та перебуває у трудових відносинах з фізичною особою-підприємцем, яка здійснює підприємницьку діяльність з забезпечення медичного обслуговування населення на підставі закону та має всі необхідні дозвільні документи, а не з юридичною особою, є порушенням принципів соціального страхування, встановлених Законом № 1105-XIV.

З огляду на вимоги частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не доведено факт порушення позивачем вимог пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30, частини першої статті 31 Закону № 1105-XIV, а, отже, не доведено правомірності рішення в частині, що оскаржується.

Таким чином, рішення управління Фонду №97 від 04 березня 2021 року в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916 грн 02 коп. та застосування до ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» фінансової санкції в розмірі 9958 грн 01 коп. прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

14 січня 2022 року управління Фонду звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постановлені у цій справі судові рішення та прийняти нове рішення - про відмову у задоволенні позову.

У скарзі зазначає, що судом апеляційної інстанції застосовано норми матеріального права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах викладених у постановах Верховного Суду від 06.03.2018 у справі № 805/3126/17-а та від 29.04.2020 у справі № 805/1376/16-а, у яких зазначено, що позивача притягнуто до відповідальності не за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, а за порушення порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видані з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців).

Посилається на те, що листки непрацездатності засвідчені підписами і печатками лікарів, які не є лікарями закладу охорони здоров`я і не здійснюють на підставі ліцензії господарську діяльність з медичної практики, а є найманими працівниками підприємця ОСОБА_1 . Наявність на цих листках відбитків печатки ФОП ОСОБА_1 жодним чином не можуть підтверджувати, що саме ОСОБА_1 , як професійно підготовлений лікуючий лікар, здійснила видачу цих документів після особистого огляду хворіючих осіб.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.01.2022 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді Стеценка С.Г., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.01.2022 № 142/0/78-22 здійснено за допомогою автоматизованої системи документообігу суду заміну цього судді та визначено таку колегію суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.

Верховний Суд ухвалою від 27.01.2022 залишив касаційну скаргу без руху, а ухвалою від 21.02.2022 - відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Наказом управління Фонду (Кременчуцьке відділення) №12-од від 12.02.2021 "Про проведення планової перевірки" згідно з наказом управління Фонду №369-од від 17 грудня 2020 року "Про затвердження плану-графіка проведення документальних планових перевірок страхувальників на І квартал 2021 року" наказано провести з 15.02.2021 по 19.02.2021 планову перевірку ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" за період з 12.06.2018 по 31.12.2020 з питань дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду головним спеціалістам відділу по роботі зі страхувальниками ОСОБА_2 (керівник перевірки), ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .

Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області складено повідомлення про проведення документальної планової перевірки №05.6-13/74 від 14 січня 2021 року, у якому зазначено, що з 15.02.2021 по 19.02.2021 буде проведена документальна планова перевірка ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" щодо правильності використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 12.06.2018 по 31.12.2020.

На підставі наказу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №12-од від 12.02.2021 "Про проведення планової перевірки" в.о. начальника відділення ОСОБА_18 видано головним спеціалістам відділу по роботі зі страхувальниками ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 направлення на проведення документальної перевірки №14 від 12.02.2021, примірник якого вручено страхувальнику - генеральному директору ОСОБА_17 15.02.2021, що підтверджується відміткою про вручення та підписом ОСОБА_5 на примірнику направлення, копія якого міститься у матеріалах справи.

У термін з 15.02.2021 по 19.02.2021 Кременчуцьким відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено виїзну планову документальну перевірку ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 12.06.2018 по 31.12.2020, за результатами якої складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України №16 від 19.02.2021.

У розділі "Опис виявлених порушень вимог законодавства" акта перевірки №16 від 19.02.2021 зафіксовано порушення позивачем пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30, частини першої статті 31 Закону №1105-XIV, яке полягає у тому, що нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець): 13.11.2020: ЛН АДЯ 320670 від 05.10.2020 ОСОБА_6 (безповоротна); 15.10.2020: ЛН АДЯ 342595 від 16.09.2020 ОСОБА_7 ; 30.11.2020: ЛН АДЯ 317903 від 28.10.2020 ОСОБА_7 ; 27.05.2020: ЛН АДЯ 385830 від 30.03.2020 ОСОБА_8 ; 30.11.2020: ЛН АДЯ 320654 від 15.10.2020 ОСОБА_8 ; 05.02.2021: ЛН АЛД 249605 від 01.12.2020 ОСОБА_9 ; 24.12.2020: ЛН АЛД 280371 від 16.11.2020 ОСОБА_10 ; 22.01.2021: ЛН АЛД 280402 від 25.11.2020 ОСОБА_11 .

Вказаний акт перевірки підписано уповноваженими особами позивача із зауваженнями.

ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" подало до Кременчуцького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області заперечення (вих. №06/707 від 26.02.2021) щодо висновків, викладених в Акті від 19.02.2021 №16, що складений за результатами проведення документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України, за результатами розгляду яких листом Кременчуцького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №05.6-13/313 від 02.03.2021 ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» повідомлено, що результати документальної планової перевірки ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» по пп. 1, 2, 4, 5, 6 по опису виявлених порушень обґрунтовані. По пункту 3 опису виявлених порушень, неправомірні витрати склали 972,36 грн. Загальна сума неправомірних витрат по акту перевірки складає 24 751,11 грн.

За результатами розгляду матеріалів планової перевірки ТОВ "Кременчуцька ТЕЦ" з питань дотримання порядку використання страхових коштів Фонду соціального страхування України (акт перевірки №16 від 19.02.2021, заперечення № 06/707 від 26.02.2021) Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області 04.03.2021 винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду №97, про повернення до Фонду соціального страхування України неправомірно витраченої суми страхових коштів 24 751,10 грн та застосування відповідно до абзацу першого частини першої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" фінансових санкцій: штрафу за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 12 375,55 грн.

Не погодившись з рішенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 04.03.2021 №97 в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів в розмірі 19 916,02 грн та сплати штрафу на суму 9958,01 грн, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон № 1105-XIV.

Частиною першою статті 4 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Пунктами 2, 7 частини першої статті 9 Закону № 1105-XIV встановлено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Пунктами 1, 2, 6 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

Згідно з пунктами 3 та 5 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

Пунктом 1 частини п`ятої статті 15 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Частиною шостою статті 15 Закону №1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Відповідно до статті 18 Закону № 1105-XIV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

Згідно з частиною першою статті 19 Закону №1105-XIV право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Частиною першою статті 30 Закону №1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Відповідно до частини третьої статті 30 Закону №1105-XIV рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Приписами пункту 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України № 13 від 19 липня 2018 року (далі - Положення №13), комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана, зокрема, приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Відповідно до пункту 3.1 Положення №13 комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, зокрема: приймає рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо; приймає рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково); перевіряє правильність видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення; здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам.

Згідно з частиною першою статті 31 Закону №1105-XIV підставою для призначення, зокрема, допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Отже, підставою для призначення комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Відповідно до пункту 1.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 грудня 2001 року за № 1005/6196 (далі - Інструкція № 455, в редакції, чинній на час спірних правовідносин), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Згідно з підпунктом 1.3.1 пункту 1.3 Інструкції №455 листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах.

Пунктом 1.4 Інструкції №455 встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.

Пунктами 1.6 та 1.7 Інструкції № 455 передбачено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред`явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного, і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності.

Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності. На період проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацією та ліквідацією її спалахів та епідемій в Україні, відкриття листків непрацездатності може здійснюватися лікарем, що надає первинну медичну допомогу на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв`язку або інтернет-телефонії з обов`язковим відповідним записом у медичній карті амбулаторного хворого.

Відповідно до положень пунктів 1-3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 року за № 1456/10055 (далі - Інструкція №532/274/136-ос/1406), листок непрацездатності (далі - ЛН) - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів. Лицьовий бік бланка ЛН заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка ЛН заповнюється за місцем роботи застрахованої особи. Заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному.

Насамперед заповнюється корінець ЛН. Підкреслюється слово "первинний" або "продовження", у разі продовження ЛН зазначається номер попереднього. Указуються: прізвище, ім`я та по батькові (повністю) непрацездатного та місце його роботи (назва підприємства, установи, організації), дата видачі ЛН (цифрою вказується число, після чого літерами - назва місяця, цифрою зазначається рік), прізвище лікаря, який видав ЛН, номер медичної карти амбулаторного чи стаціонарного хворого, підпис одержувача у графі "Підпис одержувача". Паспортна частина ЛН (прізвище непрацездатного, ім`я та по батькові, вік) заповнюється за даними документів, місце роботи - зі слів непрацездатного. Після заповнення корінець залишається в закладі охорони здоров`я.

Далі заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному. У графі "Звільнення від роботи" у першому стовпчику "З якого числа" дата видачі ЛН (число, місяць, рік) позначається арабськими цифрами; у другому стовпчику "До якого числа включно" дата продовження ЛН (число і місяць) позначається літерами; у четвертому стовпчику "Підпис та печатка лікаря" продовження або закриття ЛН підтверджується підписом та печаткою лікаря. У графі "Стати до роботи" вказують словами число і місяць, коли приступити до роботи; посаду, прізвище лікаря, що засвідчується його підписом та печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності". У разі продовження тимчасової непрацездатності підкреслюється "Продовжує хворіти" та зазначається номер нового ЛН.

Отже, з аналізу наведених вище норм права вбачається, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності (а саме: лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа підприємець); містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" тощо).

Судом встановлено, що позивачем використано 19 916,02 грн із коштів Фонду, а саме: 1758,25 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_11 на підставі листка непрацездатності АЛД № 280402, який видано 25.11.2020 і продовжено з 30.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_12 , 1552,70 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_10 на підставі листка непрацездатності АЛД № 280371, який видано 16.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_13 і продовжено з 21.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_14 ; 4377,89 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_8 на підставі листка непрацездатності АДЯ №320654, який видано 15.10.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_13 , продовжено з 20.10.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_15 одноособово, а з 24.10.20 цим же лікарем спільно із лікуючим лікарем ОСОБА_16 ; 6876,61 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_9 на підставі листка непрацездатності АДІ №249605, який видано 01.12.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_15 , продовжено цим же лікарем одноособово з 05.12.2020 та з 09.12.2020, а з 11.12.2020 - спільно із лікуючим лікарем ОСОБА_16 ; 1357,25 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_7 на підставі листка непрацездатності АЛД №317903, який видано 28.10.2020 і продовжено з 31.10.2020, з 03.11.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_12 ; 1140,60 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_8 на підставі листка непрацездатності АДЯ № 385830, який видано 30.03.2020 і продовжено з 04.04.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_15 ; 1542,52 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_6 на підставі листка непрацездатності АДЯ № 320670, який видано 05.10.2020 лікуючими лікарями ОСОБА_16 та ОСОБА_15 ; 1310,20 грн - на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_7 на підставі листка непрацездатності АДЯ № 342595, який видано 16.09.2020 і продовжено з 21.09.2020 лікуючим лікарем ОСОБА_12

ОСОБА_16 , ОСОБА_12 , ОСОБА_15 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 є найманими працівниками ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується наказами про прийняття на роботу.

Натомість, ФОП ОСОБА_1 зареєстрована як фізична особа-підприємець, основним видом діяльності якої є загальна медична практика, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Крім того, ФОП ОСОБА_1 має ліцензію Міністерства охорони здоров`я України на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальностями: загальна практика - сімейна медицина (лікарські спеціальності), сестринська справа (спеціальності молодших спеціалістів з медичною освітою) за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з порталу сервісів органу ліцензування.

За умовами Договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №0000-6145-М000, укладеного між Національною службою здоров`я України (замовник) та ФОП ОСОБА_1 (надавач), ФОП ОСОБА_1 зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів (пункт 8); медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору (пункт 9); медичні послуги надаються відповідно до порядків надання медичної допомоги, затверджених МОЗ, з обов`язковим дотриманням галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я та в місцях надання медичних послуг, що зазначені у додатках до цього договору (пункт 10).

Додатком 2 до вказаного договору визначено обсяг медичних послуг, який надавач зобов`язується надавати за договором відповідно до медичних потреб пацієнта, зокрема оформлення довідок, листків непрацездатності та направлень для проходження медико-соціальної експертизи, а також лікарських свідоцтв про смерть (пункт 16).

Дослідивши спірні листки непрацездатності, суди встановили, що листки непрацездатності видані ФОП ОСОБА_1 , скріплені її печаткою із зазначенням ідентифікаційного номеру 30955405988, про що свідчать заповнені графи «Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я», «Печатка закладу охорони здоров`я» , в графі «Режим» щодо листків непрацездатності № АЛД 280402, АЛД 280371, АДЯ 320654, АЛД 249605, АЛД 317903, АДЯ № 385830, АДЯ 342595 зазначено амбулаторний, листка непрацездатності № АДЯ 320670 - домашній, у графі «Звільнення від роботи» зазначено з якого числа звільнено осіб від роботи, посада, прізвище лікаря з відтиском його печатки, у графі «Стати до роботи» міститься інформація щодо посади та прізвища лікаря з відтиском його печатки, а також відтиск печатки з текстом ФОП ОСОБА_1 , м. Кременчук, Полтавська область, Україна, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , для листків непрацездатності.

Отже, суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що листки непрацездатності видані від імені ФОП ОСОБА_1 та на них містяться відтиски печатки та підписи останньої, отже заповнені відповідно до Інструкції № 532.

Верховний Суд звертає увагу на те, що відповідно до підпункту 3.1.1 пункту 3.1 розділу ІІІ Положення № 13 до повноважень Комісії із соціального страхування підприємства входить, зокрема перевірка правильності видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Разом із тим, відповідно до пункту 2.1 розділу ІІ Положення № 13 комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства має право звертатися за необхідності до робочих органів виконавчої дирекції Фонду або його відділень щодо перевірки правильності видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємства.

Також згідно з пунктом 3.3 розділу ІІІ Положення № 13 робочі групи (представники) комісії із соціального страхування підприємства, створені (призначені) відповідно до пункту 1.5 цього Положення, за функціональним розподілом обов`язків виконують практичну роботу з окремих повноважень комісії, визначених у розділі ІІІ цього Положення. Зокрема, за необхідності звертаються до робочого органу виконавчої дирекції Фонду та його відділення щодо перевірки правильності видачі документів, які є підставою для надання допомоги.

Водночас згідно з пунктом 8.1 розділу 8 Інструкції № 455 контроль за виконанням цієї Інструкції закладами охорони здоров`я усіх відомств здійснюють у межах своєї компетенції Міністерство охорони здоров`я України, Фонд соціального страхування з тимчасової страти працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об`єднання.

Відповідно до пункту 8.3 розділу 8 Інструкції № 455 за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, відповідальність згідно з законодавством України несуть лікарі.

Аналіз зазначених норм права дає підстави для висновку про те, що хоча комісія із соціального страхування підприємства наділена повноваженнями перевірки правильності видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення, проте контроль за дотриманням порядку видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян та виявлення порушень правил видачі таких документів покладено на (враховуючи межі компетенції) Міністерство охорони здоров`я України, Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, профспілки та їх об`єднання, позаяк комісія із соціального страхування підприємства наділена повноваженням перевірки правильності заповнення листка непрацездатності відповідно до Інструкції № 532, а у разі необхідності перевірки дотримання порядку видачі документа, що засвідчує тимчасову непрацездатність, - звернутися до робочого органу виконавчої дирекції Фонду.

Так, у розглядуваній справі суди встановили, що листки непрацездатності видані від імені ФОП ОСОБА_1 , на них містяться відтиски печатки та підписи останньої, заповнені відповідно до вимог Інструкції № 532.

Зазначене вище, в своїй сукупності, не дає підстав для висновку про те, що позивачем було неправомірно витрачено суму страхових коштів у розмірі 19 916,02 грн.

Слід також зазначити, що за відсутності відповідальності пацієнта стосовно правильності заповнення листків непрацездатності, а також враховуючи, що сам факт настання страхового випадку по досліджуваному листку непрацездатності не ставиться під сумнів органом Фонду, підстав для повернення коштів Фонду, які були виплачені відповідно до вказаного листка непрацездатності не вбачається. Такий висновок було застосовано Верховним Судом у постанові від 18 червня 2020 року у справі № 802/2184/16-а.

Зазначене вище, в своїй сукупності, не дає підстав для висновку про те, що позивачем було неправомірно витрачено суму страхових коштів у розмірі 19 916,02 грн.

Також суд першої інстанції слушно послався на те, що статтею 3 Закону № 1105-XIV визначені принципи соціального страхування, зокрема, державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав.

Застраховані особи мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом (пункт 2 частини першої статті 16 Закону № 1105-XIV).

Отже, застрахований пацієнт має державні гарантії реалізації своїх прав, зокрема, на відповідне матеріальне забезпечення та страхові виплати, та одночасно має право вибирати лікуючого лікаря, а тому позбавлення пацієнта - застрахованої особи права на таке матеріальне забезпечення чи страхові виплати без встановлення відсутності у цього пацієнта права на такі виплати, є порушенням принципів соціального страхування, встановлених Законом № 1105-XIV.

Враховуючи викладене, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій про те, що рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 04.03.2021 № 97 в частині повернення страхових коштів Фонду на суму 19 916,02 грн та застосування фінансових санкцій в розмірі 9958,01 грн за порушення порядку використання страхових коштів Фонду є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Водночас висновок суду апеляційної інстанції, викладений у мотивувальній частині судового рішення, про те, що лікарі, що працюють за трудовими договорами у фізичних осіб-підприємців, які провадять господарську діяльність з медичної практики, правом видачі листків непрацездатності не наділені, слід виключити, як такий, що не підлягав дослідженню у цій справі та не впливає на результат її розгляду.

Доводи скаржника про те, що позивача притягнуто до відповідальності не за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, а за порушення порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видані з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців), колегія суддів відхиляє, оскільки, як вже було зазначено вище не встановлено факту того, що позивачем неправомірно витрачено вказану вище суму страхових коштів. З цих підстав не є релевантними і висновки викладені у постановах Верховного Суду від 06 березня 2018 року у справі № 805/3126/17-а та 29 квітня 2020 року у справі № 805/1376/16-а, на які здійснено посилання у касаційній скарзі.

Інші доводи касаційної скарги не містять належних та обґрунтованих міркувань, які б спростовували наведені висновки судів. У ній також не наведено інших міркувань, які б не були предметом перевірки апеляційного суду та щодо яких не наведено мотивів відхилення наведеного аргументу.

В аспекті наведеного слід також зазначити, що відповідно до статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Враховуючи наведене, Суд визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій при вирішенні спору по суді не допустили неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції змінити, виключивши з її мотивувальної частини висновок про те, що лікарі, що працюють за трудовими договорами у фізичних осіб-підприємців, які провадять господарську діяльність з медичної практики, правом видачі листків непрацездатності не наділені, рішення суду першої інстанції - залишити без змін.

Керуючись статтями 345 349 351 355 356 359 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області залишити без задоволення.

Постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року змінити, виключивши з її мотивувальної частини висновок про те, що лікарі, що працюють за трудовими договорами у фізичних осіб-підприємців, які провадять господарську діяльність з медичної практики, правом видачі листків непрацездатності не наділені. У решті - залишити без змін.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2021 року залишити без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : А.Ю. Бучик

Т.Г. Стрелець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст