ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2025 року
м. Київ
справа № 620/11392/24
адміністративне провадження № К/990/6917/25
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу №620/11392/24
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства юстиції України
на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.10.2024, ухвалене судом у складі головуючої судді Баргаміної Н.М.
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2025, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Аліменка В.О., суддів: Бєлової Л.В., Кучми А.Ю.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 19.08.2024 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасником бойових дій Міністерства юстиції України (далі також - Комісія) від 08.02.2024 № 68 про відмову в наданні йому статусу учасника бойових дій;
зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій Міністерства юстиції України повторно розглянути матеріали про визнання позивача учасником бойових дій.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що з перших днів повномасштабного вторгнення російської федерації проти України він разом з особовим складом Академії Державної пенітенціарної служби України Міністерства юстиції України (далі також - Академія) брав участь у бойових діях з метою відсічі збройної агресії проти України. Незважаючи на це, Комісія протиправно відмовила йому в наданні статусу учасника бойових, формально пославшись на відсутність документів, що підтверджують його безпосередню участь в бойових діях, при цьому не вживши жодних дій для всебічного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин, що мають значення для прийняття відповідного рішення, зокрема, не витребувала додаткові документи, не заслухала пояснення самого позивача або свідків, що могли підтвердити викладені ним обставини.
2. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.10.2024 позовні вимоги задоволено:
визнано протиправним та скасовано рішення Комісії від 08.02.2024 № 68 про відмову в наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 ;
зобов`язано Комісію повторно розглянути матеріали про визнання ОСОБА_1 учасником бойових дій.
3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2025 змінено мотивувальну частину рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.10.2024 та викладено мотивувальну частину зазначеного рішення в редакції постанови апеляційного суду, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
4. 19.02.2025 до Верховного Суду через підсистему «Електронний суд» надійшла касаційна скарга Міністерства юстиції України, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанції норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, відповідач просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.10.2024 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2025 та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.
5. Верховний Суд ухвалою від 17.03.2025 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проходить службу в Академії.
Згідно з наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 31.03.2022 № 82 ОСОБА_1 з 31.03.2022 був зарахований до сил та засобів оборони міста Чернігова.
Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 04.04.2022 № 86 позивача було виключено з сил та засобів оборони міста Чернігова з 04.04.2022.
Згідно з наказом командувача оперативного угруповання військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » від 19.04.2022 №43 позивач з 04.04.2022 прибув до складу сил та засобів оперативного угруповання військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », які залучаються та беруть безпосередню участь в оборонній операції для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації на території України, з метою виконання службових (бойових завдань).
Академія Державної пенітенціарної служби України Міністерства юстиції України листом від 29.11.2022 № 22/3061 направила до Міністерства юстиції України матеріали про визнання учасниками бойових дій осіб начальницького складу Академії, зокрема, ОСОБА_1 . До вказаного листа додані наступні документи:
довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України від 08.11.2022 № 529/д/ОУВЧ, яка підписана командувачем оперативного угруповання військ « ІНФОРМАЦІЯ_2 »;
витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 щодо зарахування до сил і засобів оборони міста Чернігова осіб начальницького складу Академії від 31.03.2022 № 82;
витяг з наказу командира військової частини НОМЕР_1 про виключення із сил і засобів оборони АДРЕСА_1 із 04.04.2022 осіб начальницького складу Академії;
В довідці від 08.11.2022 №529/д/ОУВЧ зазначено, що позивач у період з 31.03.2022 брав безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи вмісті Чернігові. Підставою для видачі довідки слугували: наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 31.03.2022 № 82, наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 04.04.2022 № 86, наказ командувача оперативного угрупування військ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » від 19.04.2022 №43.
08.02.2024 Комісією розглянуто матеріали щодо надання статусу учасника бойових дій особам начальницького складу Академії, зокрема і позивачу, за результатами розгляду яких прийнято рішення від 08.02.2024 № 68, яким відмовлено позивачу у наданні статусу учасника бойових дій. Комісія, пославшись на абзац другий та третій пункту 11 Положення про комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Міністерстві юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 18.12.2023 № 4324/5 (далі - Положення №4324/5), зазначила, що підставою для відмови в наданню статусу учасника бойових дій 62 особам начальницького складу Академії є відсутність документального підтвердження фактів особистої участі зазначених осіб у виконанні бойових завдань.
До такого висновку Комісія дійшла на підставі того, що надані Академією витяги з журналу бойових дій не можуть бути враховані як належний доказ участі позивача в заходах відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України у зв`язку з тим, що такі журнали ведуться виключно у військових частинах та на кораблях, а інших документів, передбачених абзацом 10 пункту 4 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (далі - Порядок № 413), зокрема, витягів з підсумкових бойових донесень у відповідь на запити Мін`юсту надано не було.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови в наданні статусу учасника бойових дій, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що довідка оперативного угруповання військ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » від 08.11.2022 № 529/д/ОУВЧ є достатнім доказом того, що позивач з 31.03.2022 брав учать у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку із військовою агресією російської федерації проти України.
При цьому суд першої інстанції зазначив, що у протоколі засідань комісії відсутні посилання щодо зауважень до поданих документів, не зазначено підстави неврахування наданих на розгляд Комісії документів, у зв`язку з чим правові підстави для відмови в наданні позивачеві статусу учасника бойових дій були відсутні.
8. Змінюючи рішення суду першої інстанції в частині мотивів задоволення позову, апеляційний суд керувався тим, що сама по собі довідка від 08.11.2022 № 529/д/ОУВЧ не може слугувати підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій, оскільки така довідка відсутня в переліку документів, які підтверджують наявність підстав для надання статусу учасника бойових дій, визначених, зокрема, абзацом 10 пункту 4 Порядку № 413, за змістом якого для осіб, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, підставою для надання статусу учасника бойових дій є не менш як один з таких документів - витяги (копії) бойових донесень, журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтових журналів, польотних листів, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, контузій, каліцтв. При цьому, апеляційний суд вказав на те, що відповідач надав оцінку документам, які подані для розгляду, без належного витребування (надіслання запитів) та дослідження інших документів, що надають позивачу право на отримання статусу учасника бойових дій, у зв`язку з чим Комісія дійшла необґрунтованого висновку про відмову у наданні такого статусу, що є свідченням протиправності спірного в цій справі рішення.
9. Касаційна скарга обґрунтована посиланням на те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми Порядку №413 та Інструкції з ведення Історичного формуляра, Історичної довідки та Журналу бойових дій, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 06.10.2020 № 363 (далі - Інструкція №363), оскільки суди не врахували, що надані Академією витяги з журналу бойових дій не можуть слугувати належним доказом участі позивача у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, оскільки зазначеними підзаконними нормативно-правовими актами передбачено ведення таких журналів у військових частинах (їх підрозділах) та на кораблях, а не у вищих навчальних закладах.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.
11. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Так, Закон України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
13. За визначенням статті 5 Закону №3551-XII учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
14. Відповідно до абзацу 1 пункту 19 частини першої статті 6 Закону №3551-ХІІ учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані, добровольці Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
15. Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, визначаються Кабінетом Міністрів України. Райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України (абзац 2 пункту 19 частини першої статті 6 Закону №3551-ХІІ).
16. На виконання наведених вище приписів Закону №3551-ХІІ Кабінет Міністрів України постановою від 20.08.2014 № 413 затвердив Порядок №413.
17. Відповідно до абзацу 2 пункту 2 Порядку № 413 (в редакції чинній на момент подання Академією матеріалів щодо надання позивачеві статусу учасника бойових дій) статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним, добровольцям Сил територіальної оборони) Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, співробітникам Служби судової охорони, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
18. За змістом абзацу 10 пункту 4 Порядку № 413 для осіб, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України підставою для надання статусу учасника бойових дій є не менш як один з таких документів: витяги (копії) бойових донесень, журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтових журналів, польотних листів, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, контузій, каліцтв.
19. Абзацом 2 пункту 5 Порядку №413 визначено, що рішення про надання статусу учасника бойових дій стосовно осіб, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку приймається: комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін`юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Офісі Генерального прокурора, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДФС (далі - комісії).
20. Комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій. За відсутності підстав комісії повертають їх до військових частин (органів, підрозділів), підприємств, установ та організацій з метою подальшого доопрацювання (пункт 6 Порядку №413).
21. З аналізу наведених норм Порядку № 413 видно, що повноваження комісій не обмежуються формальною перевіркою поданих документів. На них покладено обов`язок здійснювати всебічну та об`єктивну перевірку обставин, які можуть підтверджувати участь особи в заходах, пов`язаних із захистом України. Зокрема, комісії зобов`язані не лише вивчати надані матеріали, а й, за необхідності, витребувати додаткові документи, заслуховувати пояснення свідків та осіб, щодо яких розглядається питання про надання статусу учасника бойових дій.
22. Порядок утворення, основні завдання та організацію роботи комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Міністерстві юстиції України визначає Положення №4324/5.
23. Відповідно до пункту 2 Положення №4324/5 основними завданнями Комісії є прийняття рішення про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особам, звільненим зі служби, які набули право на отримання статусу учасника бойових дій під час проходження служби у Державній кримінально-виконавчій службі України..
24. У своїй діяльності Комісія керується Конституцією України, законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України та цим Положенням (пункт 4 Положення №4324/5).
25. Відповідно до абзаців другого та третього пункту 11 Положення № 4324/5 комісія відмовляє в наданні статусу учасника бойових дій у разі:
відсутності підстав, які підтверджуються документами, для надання особам, зазначеним у пункті 2 цього Положення, статусу учасника бойових дій;
відсутності документів, що містять достатні підтвердні докази, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій.
26. Підставою для відмови в наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій слугував висновок Комісії, про відсутність документального підтвердження фактів особистої участі, зокрема, позивача у виконанні бойових завдань, мотивований тим, що надані Академією витяги з Журналу бойових дій не є належним доказом, оскільки відповідно до положень Інструкції №363 такий журнал ведеться виключно у військових частинах та на кораблях, а інших документів, визначених Порядком №413 (в редакції чинній на момент подання відповідних документів), зокрема, витягів бойових донесень, надано не було.
При цьому судами попередніх інстанцій встановлено, що до подання про надання статусу учасника бойових дій Академією було долучено довідку про безпосередню участь ОСОБА_1 у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України від 08.11.2022 № 529/д/ОУВЧ.
27. За змістом пункту 10 Положення №4324/5 стосовно осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, за умови виконання ними особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва) Комісія приймає рішення про надання статусу учасника бойових дій на підставі довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
28. Аналогічне за змістом положення містилось і в пункті 4 Порядку № 413 (в редакції чинній на момент прийняття відповідачем спірного в цій справі рішення), відповідно до якого для осіб, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України підставою для надання статусу учасника бойових дій є довідка за формою згідно з додатком 6, яким затверджено форму довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України.
29. Колегія суддів зазначає, що враховуючи положення статті 6 Закону № 3551-XII та пунктів 4, 5 Порядку № 413, визначальною підставою для надання статусу учасника бойових дій є не формальне подання повного пакета документів, а підтвердження факту безпосередньої участі особи в бойових діях або заходах із забезпечення оборони України. Документи виступають лише засобом доведення цієї участі, а не самостійною умовою для визнання такого статусу. Відтак, формальний підхід до розгляду поданих матеріалів, без врахування їх реального змісту та обставин, що свідчать про виконання особою завдань у зоні бойових дій, є неправомірним і суперечить меті правового регулювання законодавства у сфері захисту прав ветеранів війни.
30. Отже, відповідач, вирішуючи питання про надання статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 зобов`язаний був врахувати відомості, наведені в довідці від 08.11.2022 №529/д/ОУВЧ, навіть за відсутності інших документів, які вимагались положеннями Порядку №413 в редакції чинній на момент подання Академією матеріалів про надання статусу учасника бойових дій, зокрема, журналу бойових дій чи витягів з підсумкових бойових донесень, у зв`язку з чим суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що зазначена довідка є достатнім доказом на підтвердження факту участі позивача в заходах, пов`язаних з відсіччю та стримуванням збройної агресії російської федерації проти України.
31. Враховуючи зазначене, колегія суддів констатує, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про те, що така довідка від 08.11.2022 №529/д/ОДВЧ не є тим документом на підставі якого позивачеві може бути надано статус учасника бойових дій, у зв`язку з чим безпідставно та необґрунтовано змінив мотивувальну частину рішення суду першої інстанції.
32. Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
33. За вказаних обставин, касаційну скаргу слід задовольнити частково, постанову суду апеляційної інстанції - скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
34. Частиною шостою статті 139 КАС України визначено, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
35. Враховуючи результат розгляду справи, судові витрати новому розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341 345 349 352 355 356 359 КАС України, Верховний Суд,
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Міністерства юстиції України задовольнити частково.
Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2025 у справі №620/11392/24 скасувати.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 18.10.2024 у справі №620/11392/24 залишити в силі.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
Суддя-доповідач А.І. Рибачук
судді А.Ю. Бучик
С.Г. Стеценко