Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 19.02.2018 року у справі №522/16881/17 Ухвала КАС ВП від 19.02.2018 року у справі №522/16...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 522/16881/17, адміністративне провадження № К/9901/23533/18, К/9901/233/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О. П.,

судді - Єзеров А. А., Кравчук В. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на постанову Приморського районного суду м. Одеси від 04.10.2017р. (суддя - Кравчук Т. С. ) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2017р. (судді - Косцов І. П., Стас Л. В., Турецька І. О.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про зобов'язання провести перерахунок та виплату пенсії,

встановив:

У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив зобов'язати відповідача з 01.06.2017 року здійснити йому перерахунок та виплату пенсії, виходячи з розрахунку 80% від грошового забезпечення для обчислення пенсії, на підставі довідки від 17.08.2017 року №2.2.1-39-231 наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, без обмеження максимального розміру пенсії, та стягнути заборгованість згідно проведеного перерахунку на його користь та стягнути з державного бюджету України на його користь сплачений судовий збір у розмірі 640 грн.

Судами встановлено, що позивач з 26.10.2013 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Наказом Міністра оборони України від 19.10.1999 року №600 позивач був відряджений для подальшого походження служби до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України із залишенням на військовій службі, де з
19.11.1999 року по 25.10.2013 року походив службу на різних посадах та отримував грошове забезпечення. (а. с.12-13)

Наказом Міністра оборони України (по особовому складу) №343 від 14.10.2013 року позивач був звільнений у запас за пунктом "б" за станом здоров'я, відповідно до частини 6 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу", (а. с.14)

Наказом Державного підприємства обслуговування повітряного руху України №582/о від 25.10.2013 року, на підставі наказу Міністра оборони України (по особовому складу) №343 від 14.10.2013 року, позивач звільнений з посади заступника керівника польотів районного диспетчерського центру Одеського РСП. (а. с.15)

Наказом ДП "Украерорух" від 30.06.2017 року №228 підвищено посадові оклади військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху, в тому числі за посадою, яку обіймав позивач.

Відповідно до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №2.2.1-39-231 від 17.08.2017 року, що видана Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою заступника керівника польотів (оперативного чергового) центру організації повітряного руху служби аеронавігаційного обслуговування РСП, яку займав позивач на момент звільнення, згідно з нормами, чинними з 01.06.2017 року становить 23 342,00 гривень на місяць. (а. с.8)

Позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення перерахунку пенсії на підставі довідки №2.2.1-39-231 від 17.08.2017.

Листом №1083/С-11 від 20.09.2017 року відповідач повідомив позивача, що відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії з 01.06.2017 згідно з наказом №228 від 30.06.2017, оскільки умов, порядку та розмірів перерахунку пенсії колишнім військовослужбовцям, відрядженим до державних органів, установ та організацій, Кабінетом Міністрів України не передбачено. (а. с. 44)

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Кабінет Міністрів України делегував керівникам державних органів право у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати посадові оклади військовослужбовців, а тому наказ Украероруху від 30.06.2017 року № 228 є підставою для перерахунку його пенсії.

Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 04.10.2017р. позов задоволено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2017р. апеляційну скаргу задоволено частково. Рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено частково.

Визнано протиправною відмову відповідача у перерахунку позивачу пенсії, з урахуванням довідки Державного підприємства обслуговування повітряного руху України №2.2.1-39-231 від 17.08.2017 р.

Зобов'язано відповідача провести перерахунок та виплату позивачу пенсії, виходячи з розрахунку 80% від грошового забезпечення для обчислення пенсії, на підставі довідки Державного підприємства обслуговування повітряного руху України №2.2.1-39-231 від 17.08.2017 року, з 01.06.2017 року.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача документально підтверджені судові витрати у розмірі 640 грн.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що пенсія військовослужбовців, відряджених до Украероруху, підлягає перерахунку відповідно до статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у зв'язку зі зміною розміру грошового забезпечення на підставу наказу № 228 державного органу, якому Кабінет Міністрів України делегував своє право визначати розміри посадових окладів.

Суд дійшов висновку, що при перерахунку пенсії позивача має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, тобто 80% від грошового забезпечення.

Крім того, суд дійшов висновку, що відповідач, відповідно до рішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 року у справі №7-рп/2016 зобов'язано здійснювати виплату пенсії без обмежень максимального розміру пенсії.

Суд апеляційної інстанції вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що установлення керівником Державного підприємства обслуговування повітряного руху України посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху, відбулось із повним дотриманням п. 5 Постанови від 07.11.2007 року №1294 та в межах делегованих Кабінетом Міністрів України повноважень на встановлення відповідного грошового забезпечення. Отже підвищення з 01.06.2017 року посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху, в тому числі за посадою, яку обіймав позивач, згідно Наказу ДП "Украерорух" від 30.06.2017 року №228, є підставою для проведення перерахунку раніше призначеної пенсії.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та приймаючи нове рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що положення частини 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" згідно яких максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740
гривень.


Суд виходив з того, що зміни у положення вказаної норми Закону внесені на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 року №1774-VIII набрали чинності з 01.01.2017 року, і вказані зміни до Закону у встановленому порядку неконституційними не визнавались.

Суд дійшов висновку, що зобов'язання органу Пенсійного фонду провести спірний перерахунок пенсії без обмеження відповідним розміром не грунтується на нормах Закону, які є чинними на момент виникнення у позивача цього права.

З ухваленими судовими рішеннями не погодився відповідач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що згідно законодавства перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсії і проводиться лише у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанцій не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

В обгрунтування касаційної скарги посилається на те, що згідно з рішенням Конституційного Суду України від 20.12.2016 року у справі №7-рп/2016, виплата йому пенсії, як військовослужбовцю має бути без обмежень максимального розміру пенсії.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області не підлягає задоволенню, а касаційна скарга ОСОБА_1 підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19.07.1999 № 1281 "Про створення об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України" передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2001 №104 "Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій".

Відповідно до пункту 80 Положення про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, затвердженого Указом Президента України від
07.11.2001р. № 1053/2001, пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців.

За правилами пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Абзацом сьомим пункту 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено, що особам, що відряджалися для виконання службових обов'язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв'язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках.

В ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що посадові оклади за посадою, на якій працював позивач перед звільненням, підвищено, за правилами статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" таке підвищення є підставою для перерахунку пенсії, а тому суд апеляційної інстанції обгрунтовано дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Посилання відповідача в обгрунтування касаційної скарги на те, що Кабінет Міністрів України не приймав рішення про підвищення розміру грошового забезпечення також є безпідставним і висновки судів попередніх інстанцій не спростовує, оскільки відповідно до постанови № 1294 Кабінет Міністрів України делегував таке право керівникам державних органів, а тому їх рішення є підставою для перерахунку пенсії.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах вже була висловлена Верховним Судом у постановах від
15.05.2019р. у справі №638/12620/16-а, від 28.03.2019р. у справі №638/19942/16-а, від 16.06.2020р. у справі №461/1103/17 і Верховний Суд не вбачає підстав для відступу від такої позиції.

Положення статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" про те, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність доповнено згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 848-VIII від 24.12.2015.

Зазначене положення в цілому визнано неконституційним відповідно до рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016.

Згідно із пунктом другим резолютивної частини рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2016 від 20.12.2016, зокрема, частина 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" втратила чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення. Таким чином, з 20.12.2016 нечинною є частина 7 статті 43 в Законі України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, який відповідно до Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774-VIII, набрав чинності з 01.01.2017 року, у частині 7 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" слова і цифри "у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року" замінено словами і цифрами "по 31 грудня 2017 року".

Внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06.12.2016 №1774 до частини 7 зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.

Даний висновок узгоджується із позицією, що викладена в постановах Верховного Суду від 06.11.2018 у справі №522/3093/17, від 08.08.2019 у справі №522/3271/17, від 10.10.2019 у справі №522/22798/17.

Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Колегія суддів дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону, а тому постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а постанова суду першої інстанції залишенню в силі.

Керуючись ст. 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

постановив:

Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області залишити без задоволення.

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2017р. скасувати, а постанову Приморського районного суду м. Одеси від 04.10.2017р. у цій справі залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О. П. Стародуб

А. А. Єзеров

В. М. Кравчук
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст