4
0
7137
Керуючись ст. 5 Закону України “Про інформацію” – кожен має право на інформацію, тобто можливість вільного одержання, поширення, зберігання, та й будь-якого використання її – з метою реалізації прав, інтересів та свобод. У публічній сфері, особливо у сфері правовідносин із державою - це право набуває ЩЕ більшого значення. На рівні Основного Закону встановлено право на збирання та поширення інформації (керуючись свободою вираження думок, свободою слова – стаття 34 Конституції), обов’язок держави забезпечувати інфобезпеку (стаття 17), а деяка публічна інформація, як то - про стан екології, про якість предметів побуту і харчових продуктів, взагалі ніким не може бути засекречена.
Основними інструментами кожного громадянина, у реалізації цих можливостей – стали звернення громадян і запит на публічну інформацію – тож пропоную розглянути їх відмінність та практичні поради для застосування.
Зміст:
Закон України «Про доступ до публічної інформації» (№2939-VI) від 13.01.2011 р. (надалі – «Закон №2939») визначає публічну інформацію як зафіксовану (задокументовану) будь-якими засобами інформацію яка отримана або створена внаслідок виконання суб'єктами владних повноважень (надалі – також «СВП») своїх обов'язків і знаходиться у їх володінні, або володінні інших розпорядників публічної інформації. Така інформація має бути доступною, крім деяких, законодавчих виключень. Які це виключення:
- якщо це конфіденційна інформація (такою є інформація, до якої доступ обмежено юрособою чи фізособою, а не СВП), або ж таємна інформація (розголошення якої може завдати шкоди особам або ж державі - тобто містить охоронювану законом таємницю, наприклад: державну, банківську, таємницю досудового розслідування тощо) або ж службова інформація (тобто внутрівідомча кореспонденція, зокрема, щодо розробки напряму діяльності або здійснення контрольно-наглядових функцій установи, прийняття певних рішень передуючих публ. обговоренням; чи такі відомості, що зібрані у сфері оборони країни, або ж в процесі контррозвідувальної, оперативно-розшукової діяльності, і такі не віднесено до державної таємниці).
- або ж якщо розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам, чи такої шкоди, що переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Зауважимо, доступ не може бути обмежено, якщо на це немає законних підстав, або якщо інфо вже було оприлюдненно самим володільцем-розпорядником, або ж якщо на розголошення є згода володільця конфіденційної інформації, чи до розголошення інформації конфіденційного характеру спонукають інтереси національної безпеки, прав людини, чи економічного добробуту.
Користуйтесь консультацією: Публічна кадастрова карта України: як нею користуватися
При цьому, деякі види інформації, навіть якщо вони підпадають під вищезазначені критерії – не можуть бути обмеженою інформацією. Це інформація про:
Доступність публічної інформації є необхідною для відкритості діяльності держави і її представників. Саме тому вільне використання (отримання, збір, поширення) такої інформації має гарантуватися. Загальносуспільний доступ до деяких відомостей взагалі не можна обмежувати.
Перелік обов’язкової інфо, що підлягає оприлюдненню подано в статті 15 Закону №2939. Так, не більше ніж протягом 5-ти робочих днів, оприлюднюються:
Користуйтесь консультацією: Як не стати жертвою шахраїв, замовляючи товари через Інтернет
Невідкладно і обов’язково підлягає оприлюдненню будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров'ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв'язку з цим.
В цілому, публічна інформація опубліковується можливими засобами, але, відповідно до Закону №2939, виділяють такі види оприлюднення:
Отже, найпопулярнішими інструментами для отримання необхідних відомостей, що знаходяться у СВП (і не тільки) - є звернення громадян і запит про надання публічної інформації. Порівняємо такі:
КРИТЕРІЙ |
ЗВЕРНЕННЯ |
ЗАПИТ НА ПУБЛІЧНУ ІНФОРМАЦІЮ |
1) базовий закон |
Законом України “Про звернення громадян”. |
Закон України “Про доступ до публічної інформації”. |
2) дефініція |
Звернення – це викладені в письмовій чи усній формі заяви (клопотання), пропозиції (зауваження),чи скарги. |
Запит на публічну інформацію - це прохання до розпорядника надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. |
3) до кого може бути направлено |
До органів держ влади, місцевого самоврядування, об'єднань, підприємств, організацій, установ, будь-якої форми власності, до засобів масової інформації, чи посадових осіб відповідно до функціональних обов'язків. |
До розпорядників інформації належать особи, перелік яких подано в статті 13 вищезазначеного Закону. Це: - СВП; - юрособи, що фінансуються з бюджету - особи, що виконують делеговані повноваження; - господарюючі суб’єкти, які мають домінуюче становище на ринку, є природними монополіями, або ж наділені спеціальними чи виключними правами, або які володіють інформацією про екології про якість продуктів харчування і предметів побуту; про надзвичайні події, що сталися або можуть статися і стати загрозою для безпеки громадян; чи іншою суспільно необхідною інформацією. |
4) строк розгляду: |
не більше 1 місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - не більше ніж 15 днів від дня їх отримання. |
не більше 5 (п'яти) робочих днів з дня отримання, а якщо запит на інфо стосується необхідної для захисту життя чи свободи особи інформації, чи щодо стану навколишнього природного середовища; про якість продуктів харчування і предметів побуту; про надзвичайні події, що сталися або можуть статися і стати загрозою для безпеки - відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання такого. |
5) продовження строку для розгляду |
Може мати місце, за рішенням керівника і з повідомленням запитувача про це – але загалом, строк вирішення не може бути більшим ніж 45 днів. |
Допускається, якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або що потребує пошуку серед великої кількості даних - до 20 робочих днів. При цьому розпорядник інфо письмово повідомляє про це і наводить обґрунтування причин продовження (протягом 5 робочих днів з дня запиту). |
6) вартість |
Безоплатно. |
Безоплатно, але якщо задоволення запиту передбачає виготовлення копій документів обсягом більше ніж 10 стор., той хто звертається із запитом зобов'язаний компенсувати фактичні витрати на копіювання та друк. Такі можуть нараховуватися лише В МЕЖАХ граничних норм, встановлених Постановою КМУ від 13.07.2011 №740. Якщо ж інформація стосується запитувача особисто, чи становить суспільний інтерес – витрати не стягуються. |
7) що повинен містити |
Форма довільна - має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Підписується заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути - електронна адреса пошти (для відповіді), або відомості про інші засоби зв’язку. Застосування ЕЦП не вимагається. |
Подається у довільній формі і має містити: 1) ім'я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв'язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі. |
8) чи є обов’язкова форма |
Ні, але, для зручності можна використовувати електронну форму на сайті. Особливим видом звернень є електронні петиції (подаються до Президента, ВРУ, КМУ, до органів місцевого самоврядування через сайт зі зборами підписів). |
Ні, але для зручності – кожен розпорядник оприлюднює на своєму офіційному сайті форму запиту, із інструкцією куди і як направляти - щоб кожна особа могла без зайвих проблем подати зразок запиту на отримання публічної інформації і отримати відповідь на інформаційний запит. Запит на отримання публічної інформації зразок подано нижче. |
9) в якому вигляді існують |
Звернення може бути усним чи письмовим. |
Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір особи. |
9.1.) особливості усного звернення |
Усне звернення викладається на особистому прийомі (високопосадовці мають правила проведення таких прийомів) або за телефоном через визначені контактні центри, "гарячі лінії" та записуються (реєструються). |
Усний запит, як і усне звернення здійснюються особисто чи телефоном. Якщо з поважних причин викликаних інвалідністю/ обмеженими фізичними можливостями тощо – особа не може подати звернення письмово – їй має допомогти відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядника. |
10) яким чином і куди подаються |
Письмове звернення надсилається поштою (на офіційну адресу місцезнаходження) або передається до відповідного органу – а також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення) – контакти завжди є на сайтах. |
Інструкція про подання запит, поштова адреса, або адреса електронної пошти – куди подавати – має бути на сайті кожного розпорядника публічної інформації. |
Як звернення так і запити, що надійшли, повинні прийматися та централізовано реєструватися. Обов’язково здійснюється облік таких, зокрема, для запитів, у розпорядника може вестися журнал реєстрації запитів на публічну інформацію.
У кожного державного органу може бути свій запит на інформацію - зразок. Допустимо, запит до поліції про надання інформації зразок міститься на їх офіцінйому сайті. В цілому – форма запитів на сайтах є рекомендованою для дотримання. Обов'язково, щоб сам запит містив всі передбачені до нього (див. таблицю) вимоги до змісту. Зазвичай форма запиту має такий вигляд:
Є конкретний перелік випадків, коли розпорядник має право відмовити у наданні публічної інформації:
Варто звернути увагу на практику Європейського Суду з прав людини. Так, Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод не містить окремо виділеного права на доступ до публічної інформації. Це право, прийнято вважати частиною закріпленого у статті 10 Конвенції права на свободу вираження поглядів. Вперше це питання розглядалося у справі “Леандер проти Швеції” (CASE OF LEANDER v. SWEDEN, заява № 9248/81), де у постанові від 26 березня 1987 року Суд вказав, що право на свободу отримувати інформацію, головним чином, забороняє Уряду перешкоджати будь-якій особі в отриманні інформації, яку інші особи бажають або можуть бажати повідомити йому. На сьогодні - практика сформувала ряд критеріїв – коли ж може бути визнано порушення права на інформацію. Так, у рішенні “Угорський Гельсінський комітет проти Угорщини” (CASE OF MAGYAR HELSINKI BIZOTTSÁG v. HUNGARY, заява № 18030/11), від 8 листопада 2016 року, суд застосував 4 критерія виникнення права на доступ до інформації, що знаходиться в розпорядженні держави. Критеріями є:
Для отримання детальної інформації щодо звернень, запитів - можна скористатися послугою "Тендер на юридичну допомогу" від юридичного порталу Протокол.
Автор консультації: Адвокат Трофименко Ірина
Джерело: юридичний ресурс Протокол
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
144
Коментарі:
0
Переглядів:
842
Коментарі:
1
Переглядів:
322
Коментарі:
0
Переглядів:
225
Коментарі:
0
Переглядів:
301
Коментарі:
0
Переглядів:
569
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.