Главная Блог ... Интересные судебные решения Посвідчення учасника бойових дій є належним документом для підтвердження права на отримання дострокової пенсії. Довідка про період участі у бойових діях НЕ потрібна (ВС/КАС у справі № 340/576/19 від 09.06.2021) Посвідчення учасника бойових дій є належним докуме...

Посвідчення учасника бойових дій є належним документом для підтвердження права на отримання дострокової пенсії. Довідка про період участі у бойових діях НЕ потрібна (ВС/КАС у справі № 340/576/19 від 09.06.2021)

Отключить рекламу
- 0_29842900_1631192903_613a074748e1a.jpg

Фабула судового акту: Однією із соціальних гарантій для учасників бойових дій є право на вихід даної категорії осіб на пенсію за віком достроково.

Так, у відповідності до ст. 115 Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування» положення якої кореспондуються з нормами ст. 16 Закону України «Про пенсійне забезпечення» учасники бойових дій мають право на дострокову пенсію за віком по досягненні чоловіками 55 років за наявності страхового стажу не менше 25 років, жінками – 50 років при наявності страхового стажу не менше 20 років.

Особам, які претендують на дострокове призначення пенсії у відповідності до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» до органів ПФУ подаються документи, що посвідчують спеціальний статус особи, зокрема, посвідчення учасника бойових дій, довідка про період (періоди) участі у бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення, а для осіб, яким встановлено статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 19, 20 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», також документи, на підставі яких встановлено статус учасника бойових дій, визначені Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (у разі призначення пенсії учасникам бойових дій згідно з пунктом 4 частини першої статті 115 Закону № 1058-IV).

У даній справі учасник бойових дій-«афганець», користуючись вказаним вище правом, звернувся до територіального підрозділу Пенсійного фонду України із заявою про дострокове призначення йому пенсії до якої долучив пакет усіх необхідних документів, а саме копія паспорту, реєстраційного номеру облікової картки платника податків, трудової книжки, диплома, військового квитка, довідки про заробітну плату, посвідчення учасника бойових дій, дві фотокартки.

Однак, територіальне управління ПФУ своїм листом у задоволенні даної заяви відмовило мотивуючи таке рішення тим, що до згаданої заяви не долучено довідки про період (періоди) участі у бойових діях.

У зв’язку із прийняттям такого рішення дана особа звернулась до суду із позовом в порядку адміністративного судочинства про визнання протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови у призначенні дострокової пенсії за віком, як військовослужбовцю, який брав участь у бойових діях починаючи та зобов`язання здійснити призначення та виплату дострокової пенсії за віком як військовослужбовцю, який брав участь у бойових діях.

Судом першої інстанції позов було задоволено.

Проте, апеляційний суд прийняв діаметральне рішення та позовну заяву залишив без задоволення з тих підстав, що позивачем не дотримано порядку звернення до відповідача за призначенням пенсії зі зниженням пенсійного віку, зокрема, не подано повного пакету документів, необхідного для призначення пенсії, а саме довідки про безпосередню участь у бойових діях, за формою згідно з додатком 2 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, тому рішення відповідача про відмову в призначенні пенсії є правомірним, таким, що ґрунтується на вимогах Закону.

Рішення апеляційного суду було оскаржено позивачем у касаційному порядку.

Касаційний цивільний суд дослухався доводів позивача, рішення апеляційного суду скасував та залишив в силі рішення місцевого адміністративного суду.

Приймаючи таке рішення КАС послався на те, що нормами ч. 1 ст. 44 Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування» заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

З аналізу норм пп. 5 п. 2.1. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» випливає, що документом, що посвідчують спеціальний статус особи для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій є 1) посвідчення учасника бойових дій; або 2) довідку про період (періоди) участі у бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення.

Таким чином, вказані норми посвідчення учасника бойових дій та довідку про період (періоди) участі у бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення визначають як альтернативні документи, що посвідчують спеціальний статус особи для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій, які кожний окремо є достатнім документом, який засвідчує спеціальний статус особи, яка звернулась за призначенням пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій.

Аналізуйте судовий акт: Який строк звернення до суду за перерахунком пенсії? (ВС/КАС у справі № 520/11178/2020 від 26.01.2021 р.)

Адвокат з діючим свідоцтвом безробітним НЕ вважається (ВС/КАС у справі № 287/21/15-а від 07.04.2020)

Заява про призначення пенсії може подаватись і в довільній формі, дотримуватись встановленої форми НЕ ОБОВ’ЯЗКОВО (ВС/КАС № 748/696/17 від 27.11.2019)

Формальні неточності у документах не можуть бути підставою для обмеження особи у реалізації конституційного права на соціальний захист (ВС/КАС № 638/18467/15-а від 30.09.2019)

Ще одне рішення, яке показує як поновити свої права, коли постанови КМУ його обмежують (військові пенсії) (Київський ОАС №320/2012/19 від 17.05.2019р.)

Військові пенсії або як влада видає нормативні акти на свою користь (Рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2019р. у справі №320/2021.19р.)

Учасники бойових дій, які брали безпосередню участь в АТО, мають право на дострокове призначення пенсії за віком (ВС/КАС у справі № 591/3086/16-а 06 листопада 2018 р)

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року

м. Київ

справа № 340/576/19

адміністративне провадження № К/9901/21501/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 340/576/19

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Кругового О.О., суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 01.03.2019 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови у призначенні дострокової пенсії за віком, як військовослужбовцю, який брав участь у бойових діях починаючи із 24.08.2018;

зобов`язати здійснити призначення та виплату дострокової пенсії за віком з 24.08.2018, як військовослужбовцю, який брав участь у бойових діях.

В обґрунтування вимог ОСОБА_1 зазначив, що станом на 23.08.2018 йому виповнилося 55 років, його трудовий стаж складає більш ніж 25 років, що підтверджується трудовою книжкою. Крім того, позивач вказував, що він приймав участь в бойових діях в Афганістані в період з 09.07.1982 по 13.02.1984, що підтверджується копією військового квитка, а тому, в силу положень статті 16 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-ХІІ) він має право на дострокову пенсію.

2. Кіровоградський окружний адміністративний суд рішенням від 22.03.2019 задовольнив позовні вимоги.

3. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 25.06.2019 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 25.07.2019 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.03.2019 у справі № 340/576/19 - залишити в силі.

5. Верховний Суд ухвалою від 05.08.2019 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається, суди встановили, що 21.08.2018 ОСОБА_1 звернувся до Світловодського відділу обслуговування громадян ГУ ПФУ із заявою та пакетом документів для призначення дострокової пенсі (копія паспорту, реєстраційного номеру облікової картки платника податків, трудової книжки, диплома, військового квитка, довідки про заробітну плату, посвідчення учасника бойових дій, дві фотокартки).

Листом від 27.08.2018 № 3312/02-04 ГУ ПФУ відмовило позивачу у призначенні дострокової пенсії з підстав відсутності довідки про період (періоди) участі у бойових діях.

Також суди встановили, що згідно із відомостями, зазначеними у трудовій книжці позивача (запис №3) в період з 19.10.1981 по 13.02.1984 позивач проходив службу в лавах Радянської Армії.

Згідно із довідкою Світловодського об`єднаного міського військового комісаріату Кіровоградської області від 15.05.2018 №72 позивач дійсно проходив службу в збройних силах з 19.10.1981 по 13.02.1984.

10.10.2002 позивачу було видано посвідчення учасника бойових дій № НОМЕР_1 .

Копія військового квитка позивача серії НОМЕР_2 містить запис про участь позивача в боях, їх час, у складі якої частини, зокрема у цьому пункті міститься відбиток штампу військової частини 2066 та зазначено період служби позивача з 09.07.1982 по 13.02.1984 (пункт 18).

Окрім того, суди встановили, що Світловодський об`єднаний міський військовий комісаріат листом від 19.07.2018 за №1493/упр повідомив позивача про те, що підставою для видачі довідки про участь в бойових діях в ДРА є довідка з Центрального прикордонного архіву Федеральної служби безпеки Російської Федерації. Відповідно до листа заступника начальника підрозділу «Центрального пограничного архива Федеральної служби безпеки Російської Федерації» від 06.12.2017 №21/59/14670 з травня 2015 року Федеральна служба безпеки не підтримує взаємодію з територіальними органами Міністерства оборони України (військовими комісаріатами). Органи ФСБ РФ при виконанні суспільно поважних функцій в обсязі своєї компетенції розглядають звернення громадян, які мають суспільно-правовий характер. У зв`язку з зазначеним, позивачу було запропоновано особисто звернутись до Центрального прикордонного архіву Федеральної служби безпеки Російської Федерації із запитом про отримання довідки.

Вважаючи відмову в призначенні дострокової пенсії протиправною, ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом у цій справі.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із неправомірності відмови відповідача у призначенні позивачеві дострокової пенсії, оскільки документи надані позивачем про його участь в бойових діях отримані у законний спосіб, а відомості зазначені в них ніким не спростовані, останні мають бути врахована для призначення дострокової пенсії позивачеві.

8. Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходив із того, що позивачем не дотримано порядку звернення до відповідача за призначенням пенсії зі зниженням пенсійного віку, зокрема, не подано повного пакету документів, необхідного для призначення пенсії, а саме довідки про безпосередню участь у бойових діях, за формою згідно з додатком 2 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, тому рішення відповідача про відмову в призначенні пенсії є правомірним, таким, що ґрунтується на вимогах Закону.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована зокрема тим, що у підпункті 5 пункту 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 (далі - Порядок № 22-1) довідка про період (періоди) участі у бойових діях вказана як альтернативний документ, який засвідчує особливий статус особи.

10. У відзиві на касаційну скаргу позивача територіальний орган Пенсійного фонду України вказує на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції, та просить залишити її без задоволення, а оскаржуване ОСОБА_1 судове рішення - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі»; (далі - Закон № 460-IX)], колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

14. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними та незаконними і відповідно - підставою для притягнення таких суб`єктів до відповідальності.

15. Відповідно до статті 16 Закону № 1788-ХІІ військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейські, які брали участь у бойових діях, а також ті, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов`язку, а також батьки і дружини (якщо вони не взяли повторний шлюб) військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення зі служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку, мають право на пенсію: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років.

16. Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду України визначено Законом України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV).

17. Пунктом 4 частини першої статті 115 Закону № 1058-IV визначено, що право на призначення дострокової пенсії за віком мають військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейські, які брали участь у бойових діях, в антитерористичній операції в районах її проведення, а також ті, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час захисту Батьківщини або під час виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, особи, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 20 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пунктів 12 та 13 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особи з числа резервістів і військовозобов`язаних, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 19 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пункту 11 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки, яким надано статус особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", відповідно до абзаців шостого і сьомого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону, а також абзацу восьмого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону з числа членів сімей резервістів і військовозобов`язаних, - після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.

18. Положеннями частини першої статті 44 Закону №1058-IV встановлено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

19. Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду України та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частина п`ята статті 45 Закону № 1058-IV).

20. Подання та оформлення документів для призначення пенсій урегульовано Порядком №22-1, пунктом 2.1 якого визначено перелік документів, що подають разом із заявою про призначення пенсії.

21. Так, відповідно до підпункту 5 пункту 2.1 Порядку 22-1 до заяви про призначення пенсії додаються документи, що посвідчують спеціальний статус особи, зокрема, посвідчення учасника бойових дій, довідка про період (періоди) участі у бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення, а для осіб, яким встановлено статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 19, 20 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», також документи, на підставі яких встановлено статус учасника бойових дій, визначені Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (у разі призначення пенсії учасникам бойових дій згідно з пунктом 4 частини першої статті 115 Закону № 1058-IV).

22. Аналіз наведених норм права свідчить про те, що документом, що посвідчують спеціальний статус особи для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій є 1) посвідчення учасника бойових дій; або 2) довідку про період (періоди) участі у бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення.

23. Виключенням з цього правила встановлено для осіб, яким встановлено статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 19, 20 статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», та яким також необхідно також подати документи, на підставі яких встановлено статус учасника бойових дій, визначені Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413.

24. Отже, положення підпункту 5 пункту 2.1 Порядку 22-1 посвідчення учасника бойових дій та довідку про період (періоди) участі у бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення визначають як альтернативні документи, що посвідчують спеціальний статус особи для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій, які кожний окремо є достатнім документом, який засвідчує спеціальний статус особи, яка звернулась за призначенням пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій.

25. У справі, яка розглядається судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є учасником бойових дій та дійсно приймав участь у бойових діях в Афганістані в період служби в лавах Радянської Армії.

26. Оскільки позивач, звертаючись до територіального пенсійного органу 21.08.2018 за призначенням дострокової пенсії подав весь необхідний пакет документів, у тому числі й документ, який посвідчує спеціальний статус особи для призначення такої пенсії, то на думку колегії суддів висновок суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог не ґрунтується на правильному правозастосуванні, у зв`язку із чим його постанова підлягає скасуванню.

27. Відповідно до статті 352 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі») суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

28. З огляду на наведене, оскільки суд апеляційної інстанції скасував рішення суду першої інстанції, яке відповідає закону, то постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019 слід скасувати із залишенням в силі рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.03.2019.

Керуючись статтями 341 345 352 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд-

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Скасувати постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.03.2019 у справі № 340/576/19 - залишити в силі.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

Судді

  • 12020

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 12020

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные судебные решения

    Смотреть все судебные решения
    Смотреть все судебные решения
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст