Тонкощі адміністративної та дисциплінарної відповідальності військовослужбовців
- Автор:
-
2
-
0
-
8442
Військовослужбовці – особлива категорія осіб, професійна діяльність яких передбачає специфічне правове регулювання. Це пов’язане і з виконанням складних, небезпечних та важливих завдань оборони країни, суворою дисципліною, єдиноначальністю, посиленими соціальними гарантіями.
Серед різноманіття аспектів правового статусу військовослужбовців наявні і особливості притягнення їх до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень.
Логічно, що за вчинення адмінправопорушень настає адмінвідповідальність. Але відносно військовослужбовців таке правило в чистому вигляді не діє.
Особливі та спільні риси адміністративної і дисциплінарної відповідальності військовослужбовців законодавцем вкрай заплутані. Тому не завжди обирається належна кваліфікація та здійснюється якісний захист. У цій публікації намагатимемося зібрати, систематизувати та розкласти всі правила для цілісної картини і кращого сприйняття проблематиці.
За змістом з ч. 1 ст. 15 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КупАП) військовослужбовці, військовозобов'язані та резервісти під час проходження зборів, а також особи рядового і начальницького складу несуть відповідальність за адміністративні правопорушення за дисциплінарним статутом.
Дисциплінарний статут Збройних сил України (далі – ДС) передбачає таке правило: "За вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених КУпАП" (ст. 45).
Водночас, дія ДС розповсюджується не лише на військовослужбовців, а також і на цивільних осіб, якими є члени та командир добровольчого формування територіальних громад, так званих ДФТГ. Однак, не повсякчас, а лише під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони (ч. 3 ст. 3, абз. 2 ч. 3 ст. 9 Закону України «Про основи національного спротиву»).
Отже, за адміністративні правопорушення військовослужбовці та квазівійськовослужбовці передусім несуть дисциплінарну, а не адміністративну відповідальність. Іншими словами, якщо військовий вчиняє правопорушення, передбачене нормами КУпАП, він притягається до відповідальності командиром без складення звичного адмінпротоколу.
Із цього правила є винятки, прямо передбачені КУпАП.
Читайте статтю: Захист військовослужбовців: кримінально-правовий аспект Частина 3: Невиконання вказівки, наказу командира, непокора, опір – в чому різниця?
Адміністративна відповідальність ЗА КУПАП
Перелік правопорушень, за якими військовослужбовці несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах в порядку КУпАП, є вичерпним і містить правопорушення, які умовно поділяються на 2 типи:
I. Загальні;
II. Спеціальні.
Їх об’єднує те, що при їх скоєнні до військовослужбовців не застосовуються положення ДС. Однак, у певних випадків, законодавець все одно відсилає до дисциплінарної відповідальності за ДС навіть в умовах регулювання КУпАП (йдеться про т. з. «адміністративно-дисциплінарну» відповідальність, про яку згадаємо згодом).
До ЗАГАЛЬНИХ адмінправопорушень відносяться (ч. 2 ст. 15 КУПАП):
1. порушення правил, норм і стандартів, що стосуються:
- забезпечення безпеки дорожнього руху,
- санітарних норм,
- правил полювання, рибальства та охорони рибних запасів,
- митних правил;вчинення правопорушень, пов’язаних з корупцією;
2. вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування у разі винесення термінового заборонного припису;
3. порушення тиші в громадських місцях;
4. неправомірне використання державного майна;
5. незаконне зберігання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації;
6. невжиття заходів щодо окремої ухвали суду;
7. ухилення від виконання законних вимог прокурора;
8. порушення законодавства про державну таємницю;
9. порушення порядку обліку, зберігання і використання документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію.
Особлива увага в законодавстві приділена корупційним діянням військовослужбовців. Посилання на порядок притягнення до відповідальності за їх вчинення саме за КУпАП визначено в Дисциплінарному статуті окремою нормою (ст. 45 ДС). До того ж, корупційні правопорушення підлягають особливому контролю, що підтверджує зміст Інструкції з надання доповідей і донесень про події, кримінальні правопорушення, військові адміністративні правопорушення та адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, порушення військової дисципліни та їх облік у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та Державній спеціальній службі транспорту, затвердженої Наказом Міністерства оборони України від 29 листопада 2018 року № 604 (далі – Інструкція № 604).
ОСОБЛИВОСТЯМИ притягнення військовослужбовців до адмінвідповідальності за ЗАГАЛЬНІ адмінправопорушення є наступне:
1). В якості адмінсанкцій не може бути застосовано громадські роботи, виправні роботи, адміністративний арешт.
2). Протокол про адміністративне правопорушення складають не лише військові посадові особи, такі як:
- посадові особи військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (п. 11 ч. 2 ст. 255 КУпАП)
(про правопорушення, вчинені військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів, - частина п’ята статті 122, стаття 122-2, частина третя статті 123, стаття 124, а також про всі порушення правил дорожнього руху, вчинені особами (крім військовослужбовців, військовозобов’язаних та резервістів під час проходження зборів), які керують транспортними засобами Збройних Сил України та інших військових формувань);
- посадові особи органів управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (п. 1 ч. 1 ст. 255 КУпАП)
(про правопорушення, вчинені військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів, а також працівниками Збройних Сил України під час виконання ними службових обов’язків, - стаття 44, частини друга і третя статті 123, статті 172-10 - 172-20, 173, 174, 178, 182, 184-1, 185 і 185-7),
а й інші посадові особи залежно від виду правопорушення (ч. ч. 1, 2 статті 255 КУпАП).
Наприклад, у зв’язку з:
- вчиненням домашнього насильства за ст. 173-2 КУпАП або порушенням правил додержання тиші за ст. 182 КУпАП протокол складають уповноважені на те посадові особи органів Національної поліції;
- порушенням законодавства про державну таємницю за ст. 212-2 КУпАП або незаконним зберіганням спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації за ст. 195-5 КупАП – органів Служби безпеки України;
- невжиттям заходів щодо окремої ухвали суду за ст. 185-6 КупАП – секретар судового засідання, секретар суду;
- та інші.
В продовження згадки про ОСОБЛИВОСТІ ЗАГАЛЬНИХ адміністративних правопорушень слід зазначити наступне:
3). Командири не уповноважені складати протоколи;
4). Справи про адмінправопорушення розглядають не лише суд, а й інші суб’єкти залежно від виду правопорушення, зокрема:
- Військова інспекція безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (ст. 235-1), яка:
а) розглядає справи про вчинені порушень правил дорожнього руху:
- водіями військових транспортних засобів – військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів;
- працівниками Збройних Сил України під час виконання ними службових обов’язків.
б) у разі вчинення правопорушень, передбачених частинами першою, четвертою і п’ятою статті 121, статтею 121-1, частинами першою, другою, третьою і четвертою статті 122, частиною першою статті 123, статтями 124-1 - 126, статтею 132-1 КУпАП:
1. самостійно накладає на винних осіб адміністративне стягнення лише у вигляді попередження;
2. передає до суду протоколи про вчинення порушень, за які може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом.
- Органи державної санітарно-епідеміологічної служби
Розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням санітарних норм (стаття 42), а також про адміністративні правопорушення, передбачені частиною п’ятою статті 41, частиною другою статті 44-3, статтями 78, 80 - 83, 90-1, 95, 167, 168-1, 170 (коли вони є порушеннями санітарних норм), та статтею 188-11 цього Кодексу (ст. 236 КУпАП).
- Органи рибоохорони
Розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням правил рибальства та охорони рибних запасів, передбачені статтею 50, частиною третьою статті 85, статтями 86-1, 91-2 і 188-5 цього Кодексу (ст. 240 КУпАП).
- Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері мисливського господарства
Розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням правил ведення мисливського господарства і полювання, передбачені статтею 50, частиною першою статті 85, статтями 91-2 і 188-5 цього Кодексу (242 КУпАП).
- інші органи і посадові особи.
Водночас, із всіх т. з. загальних адмінпорушень Інструкція № 604 розповсюджується лише на:
- адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією;
- адміністративні правопорушення, передбачені 44, 173, 174, 178, 185 та 185-7 КУпАП.
Це – незаконний обіг наркотиків, дрібне хуліганство, стрільба зі зброї у невстановлених місцях, вживання алкоголю в громадських місцях, злісна непокора, публічні заклики до невиконання вимог правоохоронних органів.
До СПЕЦІАЛЬНИХ адмінправопорушень відносяться військові адміністративні правопорушення, передбачені главою 13-Б (ч. 4 ст. 15 КУПАП):
- Відмова від виконання законних вимог командира (начальника), ст. 172-10.
- Самовільне залишення військової частини або місця служби, ст. 172-11.
- Необережне знищення або пошкодження військового майна, ст. 172-12.
- Зловживання військовою службовою особою владою або службовим становище, ст. 172-13.
- Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, ст. 172-14.
- Недбале ставлення до військової служби, ст. 172-15.
- Бездіяльність військової влади, ст. 172-16.
- Порушення правил несення бойового чергування, ст. 172-17.
- Порушення правил несення прикордонної служби, ст. 172-18.
- Порушення правил поводження зі зброєю, а також речовинами і предметами, що становлять підвищену небезпеку для оточення, ст. 172-19.
- Розпивання алкогольних, слабоалкогольних напоїв або вживання наркотичних засобів, психотропних речовин чи їх аналогів, ст. 172-20.
ОСОБЛИВОСТЯМИ притягнення військовослужбовців до відповідальності за СПЕЦІАЛЬНІ адмінправопорушення є таке:
1) Санкція передбачає лише такі види покарання, як штраф та арешт з утриманням на гауптвахті;
2) Протокол про адміністративне правопорушення складають лише такі органи і особи:
- командири (начальники) військових частин (установ, закладів), п. 14 ч. 1 ст. 255 КУпАП;
- командири підрозділів, які уповноважені на те командирами (начальниками) військових частин (установ, закладів), п. 14 ч. 1 ст. 255 КУпАП;
- органи управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (посадові особи військової інспекції безпеки дорожнього руху ВСП не уповноважені складати протокол), п. 1 ч. 1 ст. 255 КУпАП;
- прокурор, п. 11 ч. 1 ст. 255 КУпАП.
3). Розгляд справи здійснюється лише районним місцевим судом (ст. 221 КУпАП);
4). Скорочений строк розгляду – 1 доба (ч. 2 ст. 277 КУпАП);
5). Військовослужбовці несуть адміністративну відповідальність в загальному порядку відповідно до глави 13-Б цього Кодексу, за умови, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальну відповідальність (ч. 4 ст. 15 КУПАП);
6). Порядок складання протоколів за військовими адмінправопорушеннями та оформлення справи регламентується Інструкцією зі складання протоколів та оформлення матеріалів про військові адміністративні правопорушення, затвердженою Наказом Міністерства оборони України від 23 жовтня 2021 року № 329 (далі – Інструкція № 329);
7). Збирання, узагальнення, аналіз та облік інформації про військові адміністративні правопорушення здійснюється відповідно до вимог Інструкції № 604.
Важливі аспекти Інструкції № 329:
1. Протокол про правопорушення, передбачені статтями 172-10-172-20 КУпАП, складається:
- командиром (начальником) військової частини або уповноваженим ним командиром підрозділу у разі виявлення ним безпосередньо факту вчинення підлеглим військовослужбовцем військового адміністративного правопорушення або отримання інформації про вчинення такого правопорушення від інших осіб;
- уповноваженою посадовою особою органу військового управління, органу управління Служби правопорядку, органу управління ДССТ у разі виявлення нею безпосередньо факту вчинення військовослужбовцем військового адміністративного правопорушення або отримання інформації про вчинення такого правопорушення від інших осіб.
2. Уповноважена посадова особа складає протокол не пізніше 24 годин з моменту виявлення військовослужбовця, що вчинив військове адміністративне правопорушення, у двох примірниках, один з яких під розписку вручається йому.
3. У протоколі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, імена, по батькові (за наявності) особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативно-правовий акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, імена та по батькові (за наявності), адреси свідків, понятих і потерпілих (якщо вони є); пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи.
4. У разі відмови підписати протокол, присутність свідків не є необхідною ланкою, це засвідчується особою, уповноваженою на складення протоколу.
Наголошуємо, за загальними та спеціальними адмінправопорушеннями відповідальність настає не за ДС, а за КУпАП. Натомість, всі інші адмінправопорушення, вчинені військовослужбовцями тягнуть за собою не адміністративну, а дисциплінарну відповідальність в порядку ДС.
Інструкція № 604 визначає механізм надання доповідей та донесень лише про військові адміністративні правопорушення, адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, та порушення військової дисципліни.
Інструкція № 329 визначає порядок складення протоколів та стосується лише військових адміністративних правопорушень.
Процедурні аспекти притягнення до відповідальності за всі інші адмінправопорушення військовослужбовців не охоплені ні Інструкцією № 329, ні Інструкцією № 604, що становить сферу нормативної невизначеності і тому малозастосовні на практиці.
Адміністративно-дисциплінарна відповідальність ЗА КУПАП ТА ДС
По певних видах адмінправопорушень настає так звана «адміністративно-дисциплінарна (змішана)» відповідальність, адже матеріали про їх вчинення оформлюються за правилами КУпАП, а санкції застосовуються в рамках ДС.
Тобто умовно це адміністративно-дисциплінарна відповідальність. Отже, у ряді випадків законодавець все одно відсилає до дисциплінарної відповідальності військовослужбовців навіть і в умовах регулювання КУпАП.
ОСОБЛИВОСТЯМИ такого типу відповідальності є наступне:
1. Стосується військовослужбовців строкової служби, які:
- порушили правила дорожнього руху;
- перебувають за кермом транспортних засобів Збройних Сил України або інших утворених відповідно до законів України військових формувань.
У таких випадках органи (посадові особи), яким надано право накладати адміністративні стягнення, самостійно санкції не застосовують, а лише передають складені матеріали про правопорушення військовим командирам (ч. 3 ст. 15 КупАП).
Читайте статтю: Необхідна оборона чи замах на умисне вбивство?
2. Справи про адмінправопорушення розглядає не лише суд, а й інші різні суб’єкти залежно від виду правопорушення, зокрема, Військова інспекція безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України (ст. 235-1), яка:
I. Розглядає справи про вчинені порушень правил дорожнього руху:
- водіями військових транспортних засобів – військовослужбовцями, військовозобов’язаними та резервістами під час проходження зборів;
- працівниками Збройних Сил України під час виконання ними службових обов’язків.
II. У разі вчинення правопорушень, передбачених частинами першою, четвертою і п’ятою статті 121, статтею 121-1, частинами першою, другою, третьою і четвертою статті 122, частиною першою статті 123, статтями 124-1 - 126, статтею 132-1 КУпАП:
- самостійно накладає на винних осіб адміністративне стягнення у вигляді попередження;
- замість попередження та інших санкцій передає матеріали командирам (начальникам) для вирішення питання про притягнення винних до відповідальності згідно з Дисциплінарним статутом Збройних Сил України;
- не вправі самостійно накладати інші стягнення;
- передає до суду протоколи про вчинення порушень, за які може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом.
III. У разі вчинення правопорушень, передбачених передбачені статтями 80, 126, 128, 128-1, частинами першою і другою статті 129 і статтею 140 КУпАП:
- передає матеріали відповідним командирам (начальникам) для вирішення питання про притягнення винних до дисциплінарної відповідальності;
- не вправі вчиняти інших дій, самостійно накладати будь-які стягнення;
- передає до суду протоколи про вчинення порушень, за які може бути накладено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортним засобом.
3. Інструкція № 604 передбачає особливості провадження щодо адміністративних правопорушень, передбачених 44, 173, 174, 178, 185 та 185-7 КУпАП (незаконний обіг наркотиків, дрібне хуліганство, стрільба зі зброї у невстановлених місцях, вживання алкоголю в громадських місцях, злісна непокора, публічні заклики до невиконання вимог правоохоронних органів).
За її змістом:
• Про вжиті заходи дисциплінарного впливу відносно військовослужбовців, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 44, 173, 174, 178, 185 та 185-7 КУпАП, командири (начальники) військових частин не пізніше ніж у десятиденний строк з дня одержання матеріалів про адміністративне правопорушення письмово повідомляють орган управління Військової служби правопорядку за місцем вчинення адміністративного правопорушення із зазначенням номерів та дат виданих наказів, а також вжитих заходів дисциплінарного впливу.
(п. 10 розділу II)
• Облік вжитих заходів дисциплінарного впливу стосовно військовослужбовців Збройних Сил України, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 44, 173, 174, 178, 185 та 185-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення, покладається на підрозділи охорони та патрульно-постової служби територіальних та зональних органів управління Військової служби правопорядку.
(абзац 4 п. 3 розділу III)
Дисциплінарна відповідальність ЗА ДИСЦИПЛІНАРНИМ СТАТУТОМ
До такого типу відповідальності притягаються військовослужбовці за скоєння всіх інших адміністративних правопорушень, що не перелічені вище.
Читайте статтю: Право на безмежну самооборону або обґрунтоване вбивство
ОСОБЛИВОСТЯМИ цього типу відповідальності є наступне:
1). Протокол про адміністративне правопорушення не складається;
2). Накладенню дисциплінарного стягнення, як правило, передує службове розслідування (ст. 84 ДС);
Ці питання регулюються Порядком проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затвердженим Наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 № 608 (далі – Наказ Міноборони № 608).
Водночас, за змістом п. 3 Інструкції № 604 Командири (начальники) військових частин про кожний виявлений факт ненадання інформації про подію, кримінальне правопорушення, військове адміністративне правопорушення та адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, призначають службове розслідування, після завершення якого надають письмові доповіді за підпорядкованістю та до відповідного органу управління Військової служби правопорядку, зазначаючи вжиті заходи до службових осіб, які не надали доповідь.
Отже, за цими видами правопорушень службове розслідування має проводитись обов’язково.
3) Дисциплінарне стягнення застосовується лише командиром.
Цим правом наділені:
прямі командири,
інші командири, які мають дисциплінарну владу відповідно до військового звання військовослужбовця.
4) Командир повинен нагадати військовослужбовцю про обов’язки служби, що передує притягненню до відповідальності (ст. 45 ДС);
Це стосується лише порушень, напряму пов’язаних зі службою:
- у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов’язків;
- порушення військової дисципліни;
- порушення громадського порядку.
Інших адміністративних порушень зазначене нагадування командира не стосується.
5) Специфічні види дисциплінарних стягнень: пониження у військовому званні на один ступінь, з переведенням на нижчу посаду тощо (ст. 48 ДС);
6) До осіб, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період не застосовуються такі види дисциплінарного стягнення, як:
- звільнення через службову невідповідність (п. «ж» ст.48 ДС);
- позбавлення чергового звільнення з розташування військової частини чи з корабля на берег (п. «г» ст. 48 ДС);
7) Строки накладення дисциплінарного стягнення:
- до 10 діб від дня, коли командирові стало відомо про правопорушення
- у разі провадження службового розслідування – протягом 1 місяця від дня його закінчення.
Не враховується час перебування військовослужбовця на лікуванні або у відпустці.
- до шести місяців з дня виявлення правопорушення.
Не зараховується час проведення службового розслідування, перебування військовослужбовця на лікуванні, у відпустці, під вартою, а також час відсутності на службі без поважних причин (ст. 87 ДС).
8) Строк на оскарження рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності старшому командирові – 1 місяць з часу накладення дисциплінарного стягнення (ст. 88 ДС).
9) Дисциплінарне стягнення виконується, як правило, негайно, а у виняткових випадках – не пізніше ніж за три місяці від дня його накладення (ст. 96 ДС).
10) Усі дисциплінарні стягнення заносяться у тижневий строк до службової картки військовослужбовця, форма якої визначена у додатку 3 до ДС (ст. ст. 106-109 ДС).
11) Військовослужбовець вважається таким, що не має дисциплінарного стягнення, якщо його нагороджено державною нагородою, заохочено шляхом дострокового зняття раніше накладеного дисциплінарного стягнення або закінчився строк дії дисциплінарного стягнення (ст. 26-1).
Отже, аналіз законодавства показує певну заплутаність правил притягнення військовослужбовців до адміністративної та дисциплінарної відповідальності, розкиданих по різних нормативно-правових актах, кожен з яких претендує на самостійне та незалежне значення. Звісно це призводить до суперечностей. За стандартами законотворчої діяльності, що втілюється в практиці ЄСПЛ, норми закону мають бути чітко визначеними, недвозначними, зрозумілими. А поки правники вимушені витрачати зайві зусилля аби грунтовно проаналізувати тумані законодавчі правила. Водночас, для надання якісної правничої допомоги важливо розрізняти наслідки вчинення військовослужбовцями адміністративних правопорушень через їх правильну кваліфікацію. Сподіваюсь, публікація сприятиме у реалізації прав та законних інтересів захисників країни.
Перелік скорочень:
- Кодекс України про адміністративні правопорушення – КупАП;
- Дисциплінарний статут Збройних сил України – ДС;
- Інструкція з надання доповідей і донесень про події, кримінальні правопорушення, військові адміністративні правопорушення та адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, порушення військової дисципліни та їх облік у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та Державній спеціальній службі транспорту, затверджена Наказом Міністерства оборони України від 29 листопада 2018 року № 604 – Інструкція № 604;
- Інструкція зі складання протоколів та оформлення матеріалів про військові адміністративні правопорушення, затвердженою Наказом Міністерства оборони України від 23 жовтня 2021 року № 329 – Інструкція № 329.
Автор статті: Марія Островська, адвокат, Голова Комітету з питань військового права НААУ
-
Просмотров
-
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Другие наши сервисы:
-
Бесплатная консультация
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
-
ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
-
ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
-
КАТАЛОГ ЮРИСТОВ
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Популярные аналитические статьи
Смотреть все статьи-
Огляд практики ВС від Ростислава Кравця, що опублікована з 14 по 20 грудня 2024 року
Просмотров:
197
Коментарии:
0
-
Прийнято Закон щодо розкриття банківської таємниці: новий етап прозорості чи вторгнення в приватніст
Просмотров:
474
Коментарии:
0
-
Чи можливе оскарження повістки? Як Верховний Суд визначив пріоритет закону в умовах війни
Просмотров:
1023
Коментарии:
0
-
Дитинство на перехресті двох світів: як Гаазька конвенція впливає на життя дітей у міжнародних спора
Просмотров:
438
Коментарии:
2
-
Правові нюанси кредитних відносин і звернення стягнення на предмет іпотеки
Просмотров:
415
Коментарии:
0
-
Огляд практики ВС від Ростислава Кравця, що опублікована з 07 по 13 грудня 2024 року
Просмотров:
475
Коментарии:
0