Спеціальний дозвіл на користування надрами надається за результатами аукціону (електронних торгів), а за наявності підстав, визначених частиною першою статті 16 - 2 цього Кодексу, - без проведення аукціону (електронних торгів).
Надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами та до угоди про умови користування надрами здійснюються відповідним дозвільним органом: центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а щодо ділянок надр, що містять корисні копалини місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим.
Аукціон (електронні торги) щодо продажу спеціального дозволу на користування надрами проводиться шляхом електронних торгів, що здійснюються за допомогою дворівневої автоматизованої інформаційно-комунікаційної системи, яка забезпечує можливість створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією і документами в електронній формі, які необхідні для проведення аукціону (електронних торгів), запобігання корупційним правопорушенням, та складається з бази даних системи аукціонів (електронних торгів) з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та електронних майданчиків, які взаємодіють через інтерфейс програмування додатків, що надається як код з відкритим доступом та визначає функціональність системи. Порядок проведення аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Подання заяви разом з необхідними документами для отримання, продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до нього, а також внесення змін до угоди про умови користування надрами здійснюються заявником в електронній формі через електронний кабінет надрокористувача на Державному геологічному веб-порталі, формування та ведення якого забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Порядок подання заяв через електронний кабінет надрокористувача регулюється Положенням про електронний кабінет надрокористувача, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. Подання документів, що містять інформацію з обмеженим доступом, здійснюється з урахуванням вимог законодавства.
Інформація про подані через електронний кабінет надрокористувача заяви, хід їх розгляду, стан дії спеціального дозволу на користування надрами є відкритою та оприлюднюється на Державному геологічному веб-порталі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Спеціальний дозвіл на користування надрами за результатами аукціону (електронних торгів) надається відповідним дозвільним органом у порядку, визначеному цим Кодексом, переможцю аукціону (електронних торгів), який має право бути користувачем надр відповідно до частин першої - шостої статті 13 цього Кодексу.
Спеціальний дозвіл на користування надрами надається переможцю аукціону (електронних торгів) за його зверненням.
У разі якщо переможець аукціону (електронних торгів) з продажу спеціального дозволу на користування надрами або переможець конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції не має права бути користувачем надр відповідно до частин третьої - шостої статті 13 цього Кодексу, відповідний аукціон (електронні торги) або конкурс вважається таким, що не відбувся.
Для ініціювання продажу спеціального дозволу на користування надрами на аукціоні (електронних торгах) заявник подає до відповідного дозвільного органу заяву та додаткові матеріали, що включають оглядову карту, ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програму робіт, а якщо ділянка надр вже підготовлена для виставлення на аукціон (електронні торги) та інформація про неї розміщена на офіційному веб-сайті дозвільного органу - лише заяву із зазначенням назви такої ділянки.
Ділянки надр, які пропонуються для виставлення на аукціон (електронні торги) з метою надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ), погоджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр (у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства), протягом 15 робочих днів з дня надходження запиту відповідного дозвільного органу разом з документами, передбаченими частиною десятою цієї статті. У разі відмови у погодженні центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, надає обґрунтовані зауваження (із зазначенням шляхів їх усунення) щодо неможливості надрокористування на запропонованій ділянці надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства. Такі погодження та зауваження оприлюднюються на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення.
У разі повторного погодження не допускається надання відмови з причин, не зазначених у зауваженнях (крім випадків неусунення причин, що стали підставою для попередньої відмови).
У разі ненадання центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього середовища, погодження чи відмови у погодженні щодо запропонованої ділянки надр протягом 15 робочих днів з дня надходження запиту відповідного дозвільного органу разом з документами, передбаченими частиною десятою цієї статті, вважається, що погодження щодо запропонованої для виставлення на аукціон (електронні торги) ділянки надр надано.
Спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин у встановленому законодавством порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин Державною комісією України по запасах корисних копалин, за умови подальшого затвердження нею таких запасів, на підставі спеціального дозволу на користування надрами.
Надрокористувач, якому надано спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин, має право проводити дорозвідку (довивчення) родовищ у межах наданої йому ділянки надр.
У межах однієї ділянки надр можуть проводитися роботи з геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, та (або) видобування різних видів корисних копалин за кількома спеціальними дозволами на користування надрами, крім корисних копалин, що розробляються відкритим способом. При цьому в угоді про умови користування надрами визначаються просторові межі та координати кутових точок ділянки надр, наданої у користування щодо кожного виду корисних копалин.
У разі якщо в межах однієї ділянки надр наявні затверджені (апробовані) запаси (ресурси) різних корисних копалин, що видобуваються відкритим способом та залягають на різних глибинах, спеціальні дозволи на видобування корисних копалин у межах такої ділянки надр можуть надаватися виключно на всі корисні копалини, запаси (ресурси) яких затверджені (апробовані) в межах такої ділянки надр, або на корисну копалину, що залягає вище інших корисних копалин, запаси (ресурси) яких затверджені (апробовані) в межах такої ділянки надр, із встановленням у спеціальному дозволі на користування надрами обмеження з глибини видобування.
Допускається надання спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, корисних копалин з подальшим видобуванням корисних копалин (промислову розробку родовищ) та (або) спеціальних дозволів на видобування корисних копалин на частину родовища корисних копалин, якщо розробка всього родовища корисних копалин технічно неможлива, що підтверджено Державною комісією України по запасах корисних копалин, та на відповідну частину родовища корисних копалин не надано спеціальний дозвіл на користування надрами.
Порядок проведення та умови конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції визначаються Законом України "Про угоди про розподіл продукції". Спеціальний дозвіл на користування надрами на умовах угоди про розподіл продукції видається на підставі укладеної угоди про розподіл продукції із зазначенням виду користування надрами для виконання робіт (провадження діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції, і повинен містити всі види користування надрами, інші дані та відомості, передбачені такою угодою. Права на користування надрами, надані спеціальним дозволом на користування надрами на умовах угоди про розподіл продукції, можуть бути передані третім особам одночасно з передачею прав та обов’язків за відповідною угодою про розподіл продукції та з обов’язковим переоформленням спеціального дозволу на користування надрами відповідно до Закону України "Про угоди про розподіл продукції" шляхом внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами.
Внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, зупинення, анулювання та поновлення його дії здійснюються відповідним дозвільним органом у порядку, встановленому цим Кодексом.
Надрокористувач, який у процесі діяльності, пов’язаної з видобуванням корисних копалин, виявив іншу корисну копалину, не зазначену у спеціальному дозволі на користування надрами, та має намір здійснювати її видобування (промислову розробку), має право внести зміни до спеціального дозволу на користування надрами на підставі пункту 6 частини першої статті 16 - 5 цього Кодексу після здійснення державної експертизи та оцінки запасів такої нововиявленої копалини Державною комісією України по запасах корисних копалин, а також сплати надрокористувачем плати (збору), якщо таку плату (збір) встановлено статтею 34 або статтею 39 цього Кодексу.
Суб’єкт господарювання, який приватизував державне підприємство відповідно до Закону України "Про особливості приватизації вугледобувних підприємств" або Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", набуває право на користування надрами шляхом внесення на підставі пункту 15 частини першої статті 16 - 5 цього Кодексу змін до спеціального дозволу на користування надрами, наданого зазначеному державному підприємству, на строк дії такого спеціального дозволу.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, забезпечує інформаційну взаємодію з Державним земельним кадастром з метою надання через технологічні та програмні засоби Державного земельного кадастру відомостей про ділянки надр, надані у користування відповідно до спеціальних дозволів на користування надрами.
{Стаття 16 із змінами, внесеними згідно із Законами № 3370-IV від 19.01.2006 , № 2562-VI від 23.09.2010 , № 2856-VI від 23.12.2010 , № 3530-VI від 16.06.2011 , № 3687-VI від 08.07.2011 , № 4650-VI від 12.04.2012 , № 5406-VI від 02.10.2012 , № 5456-VI від 16.10.2012 , № 2320-VIII від 13.03.2018 , № 402-IX від 19.12.2019 , № 1423-IX від 28.04.2021 , № 2468-IX від 28.07.2022 ; в редакції Закону № 2805-IX від 01.12.2022 }
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.
Аналізуйте судовий акт: Зобов’язання Держгеонадра видати спеціальний дозвіл на користування надрами є втручанням у дискреційні повноваження суб’єкта владних повноважень (Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 640/15658/20 від 02.03.2021р.)
Про дискреційні повноваження зараз не говорить лише...та всі говорять, і ЄСПЧ, і Рада Європи, і Конституційний Суд, і Верховний Суд.
Як дискреційні повноваження слід розуміти повноваження, які державний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
До суду звернулось ТОВ із позовом до Держгеонадр про визнання незаконним наказу, яким позивачу відмовлено у наданні дозволу на видобуток надр без проведення аукціону. Крім цього, позивач просив суд зобов’язати відповідача видати такий спеціальний дозвіл.
Суд першої інстанції позов задовольнив в повному обсязі та обґрунтовував свої висновки тим, що відповідач не зазначив, в чому конкретно була невідповідність поданих позивачем документів вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами №615.
Не погоджуючись з таким рішенням Держгеонадра подано апеляційну скаргу. Зокрема, державний орган наголошував на тому, що оскаржуваний наказ видано у зв`язку з невідповідністю поданих позивачем документів. При цьому, Скаржник також стверджував, що суд першої інстанції вийшов за межі своїх повноважень та втрутився у дискреційні повноваження державного органу, оскільки суд не може вказувати яке конкретно рішення (дії) необхідно приймати (вчиняти) відповідачу.
Власну апеляційну скаргу подав також Офіс Генерального прокурора, з тих мотивів, що умови щодо використання надр є особливо суворими, використання надр без проведення аукціону дозволяється суб`єкту, який забезпечив безумовне дотримання всіх вимог законодавства у сфері надрокористування та добросовісно виконав обов`язок щодо надання достовірної інформації про свою діяльність під час отримання дозволу. Однак, на думку прокуратури позивач не дотримався таких вимог, зокрема не здійснив геологічного вивчення ділянки надр або апробації в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин, як того вимагає Порядок.
Суд апеляційної інстанції скасував оскаржуване рішення та відмовив у задоволенні позову.
У постанові суд проаналізував законодавство, що врегульовує порядок надання у користування надр, зокрема, ст. 4, 14, 16 Кодексу України про надра, як особливого природнього ресурсу та встановив, що повноваження на видачу спеціального дозволу, що надає право користування ними належить Держгеонадрам – відповідачу.
При цьому, п.8 Порядку №615 встановлює виключення із загального порядку отримання спеціального дозволу, шляхом проходження аукціону, відповідно до якого без проведення аукціону дозвіл надається у разі, якщо заявник за власний рахунок провів геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що позивач не здійснював таких заходів, що передбачають отримання спеціального дозволу на «пільгових» умовах.
Також, в контексті ст.2 КАС України та В Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, суд зазначив, що зобов`язання у даному випадку Держгеонадра прийняти відповідне рішення про надання позивачу дозволу та видати дозвіл на спеціальне користування надрами за встановлених у цій справі обставин справи та їх правового регулювання, виходитиме за межі завдань адміністративного судочинства та вважатиметься формою втручання в дискреційні повноваження відповідача, а тому висновки та рішення суду першої інстанції у цій частині є необґрунтованими.
Наразі, строк на касаційне оскарження постанови апеляційної інстанції ще триває і якщо позивач оскаржить рішення, а ВС розгляне скаргу по суті, цікаво буде яку позицію підтримає касаційний суд.
З урахуванням того, що в процесі розгляду справи, встановлено невідповідність документів поданих заявником для отримання дозволу без аукціону, ВС має все ж таки підтримати висновки суду апеляційної інстанції.
Разом з тим, хочу зауважити, що позиція ВС щодо визначення повноважень органів, які є дійсно дискреційними є неоднозначною. Зокрема, в деяких випадках, ВС доходить до висновку, що за конкретних фактичних обставин державний орган не наділений повноваженнями діяти на власний розсуд. При цьому, суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного суб’єктом владних повноважень, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення з урахуванням обставин конкретної справи.