Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 23.11.2016 року у справі №909/210/16 Постанова ВГСУ від 23.11.2016 року у справі №909/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2016 року Справа № 909/210/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Козир Т.П. - головуючого, Гольцової Л.А., Іванової Л.Б,

за участю представника відповідача - Жиляка М.Д. дов. № 43 від 18 листопада 2016 року,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу ТОВ "Фомич" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 1 вересня 2016 року у справі Господарського суду Івано-Франківської області за позовом Виконавчого комітету Поляницької сільської ради Яремчанської міської ради Івано-Франківської області до ТОВ "Фомич" про визнання договору про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури села укладеним у запропонованій позивачем редакції,

УСТАНОВИВ:

У березні 2016 року Виконавчого комітету Поляницької сільської ради Яремчанської сільської ради Івано-Франківської області (далі - позивач) звернувся до ТОВ "Фомич" (далі - відповідач) з позовом про зобов'язання укласти договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури села та додаток до нього (розрахунок не сплаченого до сільського бюджету замовниками будівництва пайового внеску у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури с. Поляниця).

Позовні вимоги обгрунтовані невиконанням відповідачем визначеного Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" обов'язку укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні та розвитку інженерно-транспортної інфраструктури села.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 27 травня 2016 року позов задоволено повністю.

Визнано договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури села між виконавчим комітетом Поляницької сільської ради Яремчанської міської ради Івано-Франківської області та ТОВ "Фомич" укладеним у запропонованій позивачем редакції:

"ДОГОВІР №

про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села

с. Поляниця " " 2016 р.

Виконавчий комітет Поляницької сільської ради Яремчанської міської ради Івано-Франківської міської ради (далі - Виконком) в особі сільського голови Поляка Миколи Миколайовича, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села" (Сторона 1), з однієї сторони, та Товариство з обмеженою відповідальністю "Фомич", що зареєстроване за адресою м. Івано-Франківськ, вул. Короля Данила, 16В, офіс 8, в особі директора Глущака Сергія Ігоровича з іншої сторони, а разом надалі - Сторони, у відповідності до Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села", а також беручи до уваги те, що замовник у відповідності до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села Поляниця, констатуючи, що правовідносини, які виникають за цим Договором, є майново-господарськими зобов'язаннями і обов'язковими до виконання, уклали цей договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку а інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села (далі - Договір) про наступне:

1. Предмет Договору

1.1. За цим Договором Замовник, що здійснює пайову участь в порядку та на умовах, визначених Договором, бере участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села Поляниця.

2. Обов'язки сторін

2.1. Замовник зобов'язується сплатити пайовий внесок у розмірі та у терміни, визначені Договором.

2.2. Виконком зобов'язується використати кошти отримані від замовника на розвиток та інженерно-транспортної та соціальної інфраструктуру села.

3. Розмір і порядок сплати пайового внеску

3.1. Замовник сплачує пайову участь у сумі 470 994,48 гри. ( чотириста сімдесят тисяч дев'ятсот дев'яносто чотири гривні 48 коп.) згідно з Додатком 1 Договору.

3.2. Термін сплати - протягом 30 днів з дня реєстрації Договору.

4. Строк дії Договору

4.1. Договір набуває чинності з моменту його реєстрації і діє до моменту повного виконання умов Договору.

5. Відповідальність сторін

5.1. При простроченні платежів, визначених пунктами 3.1 Договору, Замовник сплачує Виконкому суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, три проценти річних від простроченої суми та пеню у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє у період, за який нараховується пеня, від суми заборгованості за кожний прострочений день.

5.2. Спори, пов'язані з пайовою участю (внеском) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села, вирішуються комісією з питань визначення пайової участі замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села, в іншому випадку в судовому порядку, згідно чинного законодавства.

6. Інші умови

6.1. Тлумачення термінів Договору здійснюється згідно Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села".

6.2. Зміни до Договору можуть бути внесені за взаємною згодою сторін, що оформляється додатковою угодою до цього Договору.

6.3. Зміни до Договору оформляються додатком, який є його невід'ємною частиною і мають однакову юридичну силу, якщо вони викладені в письмовій формі та підписані уповноваженими на те представниками сторін.

6.4. Усі правовідносини, що виникають у зв'язку з виконанням умов Договору та не врегульовані ним, регламентуються нормами чинного в Україні законодавства.

6.5. Договір складений на 2 сторінках у 3-х примірниках, кожний із яких має однакову юридичну силу.

Місцезнаходження та реквізити сторін

Сторона 1

Виконавчий комітет Поляницької сільської ради

Призначення платежу: надходження коштів в пайовій участі у розвитку

інфраструктури населеного пункту

р/р 31514921700021

код 38006907

код платежу 24170000

Сільський голова

Поляк Микола Миколайович

Сторона 2

ТзОВ "Фомич"

Ідентифікаційний код юридичної особи 37952794

вул. Короля Данила, 16,. офіс 8

м. Івано-Франківськ

Глущак Сергій Іванович."

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 1 вересня 2016 року рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 27 травня 2016 року залишено без змін, апеляційну скаргу ТОВ "Фомич" - без задоволення.

У касаційній скарзі ТОВ "Фомич" просить скасувати постанову Львівського апеляційного господарського суду від 1 вересня 2016 року та рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 27 травня 2016 року, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та помилковий висновок про те, що встановлений наведеною нормою строк не є присічним і не поширюється на органи місцевого самоврядування при укладенні цього договору.

Зазначає, що Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села", затверджене рішенням Поляницької сільської ради № 130-22-2013 від 5 березня 2013 року, не відповідає та суперечить нормам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а тому, в силу вимог ч. 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України, не може застосовуватись судами.

Вказує, що позивач не надсилав пропозиції щодо укладення договору з примірниками договору, а лист від 1 березня 2014 року не відповідає вимогам ч. 3 ст. 179, ч. ч.1-3 ст. 181, ст. 187 Господарського кодексу України.

Представник позивача у судове засідання не з'явився.

Враховуючи, що про час та місце розгляду касаційної скарги позивач повідомлений належним чином, суд вважає за можливе розглянути справу за його відсутності.

Заслухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи касаційної скарги та вивчивши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 25 лютого 2014 року Державною фінансовою інспекцією прийнято рішення № 820-14/290 "Про усунення перешкод, виявлених ревізією" в якому зазначено про необхідність проведення претензійно-позовної роботи щодо укладення договорів про пайову участь із забудовниками, зокрема, ТОВ "Фомич", якими завершено будівництво об'єктів на території с. Поляниця.

Виконавчим комітетом Поляницької сільської ради надіслано на адресу ТОВ "Фомич" лист-повідомлення № 72/20/02-20 від 24 березня 2014 року про необхідність укладення договору про пайову участь в термін до 1 квітня 2014 року, відповіді та реагування на який Поляницькою сільською радою не отримано, що і стало підставою звернення позивача з даним позовом про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури села між виконавчим комітетом Поляницької сільської ради Яремчанської міської ради Івано-Франківської області та ТОВ "Фомич" у запропонованій позивачем редакції.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Частиною 4 вказаної наведеної норми передбачено, що у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно ч. 1 ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", відповідно до ч. ч. 1 - 3 ст. 40 якого замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Згідно ч. ч. 5, 8, 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції від 16 жовтня 2013 року, чинній на момент здачі об'єкта в експлуатацію, величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін.

Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

В силу положень ч. 1 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

За положеннями ч. 2. ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 5 п. а) ч. 1 ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об'єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.

Судами встановлено, що на виконання наведених положень закону, з метою збільшення потенційних джерел надходжень фінансових ресурсів до дохідної частини бюджету села, Поляницькою сільською радою прийнято рішення №13-22-2013 від 5 березня 2013 року "Про затвердження Положення про пайову участь замовників будівництва у створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села".

За приписами п. 1.2 Положення про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури села, затвердженого рішенням 22 сесії Поляницької сільської ради від 5 березня 2013 року (далі - Положення), замовники будівництва залучаються до пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села виключно на підставі укладених з виконавчим комітетом договорів про пайову участь.

Відповідно до п. 1.3 Положення замовник будівництва зобов'язаний повідомити виконавчий комітет про будь-які вчинені ним дії щодо забудови земельної ділянки відповідно до діючого законодавства та укласти договір на пайову участь.

Згідно з абзацом 2 п. 3.1 Положення замовник зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених пунктом 5.8 цього положення.

За п. 4.2 Положення замовник подає в установленому порядку заяву про укладення договору на пайову участь (на ім'я сільського голови).

Відповідно до п. п. 6.2 - 6.3 Положення договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села укладається між Виконавчим комітетом сільської ради в особі сільського голови та замовником будівництва та скріплюється печатками двох сторін. Договір укладається не пізніше п'ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до введення об'єкта в експлуатацію.

Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 23-11/6294/0/6/11 від 22 липня 2011 року "Про пайову участь забудовників у створенні та розвитку інфраструктури населених пунктів" визначено, що нормами абз. 1 ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зазначено строки, протягом яких укладається договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту - не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника будівництва щодо його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Таким чином, приписами ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено обов'язок замовника будівництва прийняти пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, який реалізується шляхом укладення відповідного договору у порядку, встановленому Законом та визначеному актом органу місцевого самоврядування, при цьому такий обов'язок покладено саме на замовника будівництва, оскільки пов'язується з його зверненням до органу місцевого самоврядування щодо укладення договору.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що замовник будівництва - ТОВ "Фомич" не зверталось до Поляницької сільської ради щодо укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури села.

Відповідно до Декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої Інспекцією держархбудконтролю в Івано-Франківській області № ІФ143133500822 від 16 грудня 2013 року, будівництво об'єкта - двох житлових будинків готельного типу в с. Поляниця, участок Вишні, є завершеним, а об'єкт - готовим до експлуатації.

Заперечуючи проти задоволення позову, ТОВ "Фомич" послалось на те, що об'єкт будівництва здано в експлуатацію, а ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначає необхідність укладення такого договору до прийняття об'єкту в експлуатацію.

Проте, місцевим господарським судом мотивовано зазначено, що визначений вказаною нормою та Положенням строк встановлений саме для добровільного виконання замовником обов'язку із звернення щодо укладення договору про пайову участь, а невиконання обов'язку у встановленому порядку не є підставою для звільнення замовника від зобов'язання щодо укладення цього договору.

Водночас, цей договір має бути укладений в обов'язковому порядку в межах строку, встановленого ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а ухилення від його укладення свідчить про недотримання вимог Закону та має наслідком порушення прав територіальної громади. При цьому, вказаний обов'язок, покладений на замовника будівництва, обумовлює право відповідного органу місцевого самоврядування вимагати від нього виконання обов'язку щодо пайової участі.

Судами попередніх інстанцій враховано, що органи місцевого самоврядування знаходяться поза межами процедури прийняття об'єктів будівництва в експлуатацію та позбавлені можливості контролювати момент його здійснення, відтак, неукладення такого договору з підстав невиконання замовником обов'язку щодо звернення до органу місцевого самоврядування з відповідною пропозицією свідчить про його ухилення від укладення договору та може бути оскаржено в судовому порядку, у тому числі і після прийняття об'єкту будівництва в експлуатацію.

Згідно листа Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 40-12-2518 від 9 квітня 2012 року процедура прийняття об'єктів в експлуатацію носить суто технічний характер і полягає в тому, що саме об'єкт будівництва, його стійкість, міцність, надійність є предметом при перевірці його готовності до експлуатації, а тому перевірка сплати пайової участі суперечить ідеології самої процедури прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів.

Крім того, Положенням про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженим Указом Президента України № 439 від 8 квітня 2011 року, не передбачено повноваження щодо здійснення контролю за перерахуванням замовником коштів до відповідного місцевого бюджету для створення і розвитку інфраструктури.

Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", постановами Кабінету Міністрів України № 461 від 13 квітня 2011 року "Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів" та № 466 "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт" при реєстрації декларації про початок виконання підготовчих робіт/декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації (далі - декларація) не передбачено надання будь-яких інших документів, окрім двох примірників зазначеної декларації.

Таким чином, при реєстрації декларації Державна архітектурно-будівельна інспекція або її територіальний орган не має права вимагати додаткові документи. Отже, при прийнятті об'єкта в експлуатацію Державна архітектурно-будівельна інспекція не перевіряє наявність укладеного договору про пайову участь та факт сплати замовником пайового внеску, а органи місцевого самоврядування позбавлені можливості контролювати момент прийняття об'єкту будівництва в експлуатацію.

Відповідно до п. 1.4 Положення в разі, якщо замовник не звернувся про укладання Договору та не підписав його у встановлені терміни, виконавчий комітет вправі подати позовну заяву про укладання Договору в судовому порядку.

Суд касаційної інстанції відхиляє посилання заявника касаційної скарги на порушення судами попередніх інстанцій норм ч. 3 ст. 179, ч. ч.1-3 ст. 181, ст. 187 Господарського кодексу України, оскільки в матеріалах справи відсутні докази звернення позивача з листом про укладення договору та відповідним примірником договору у відповідності до вимог наведених норм, з огляду на те, що обов'язок звернутись щодо укладення відповідного договору покладено на відповідача, а тому відсутність зазначених доказів не може бути підставою для звільнення відповідача від обов'язку звернутися щодо укладенням договору про пайову участь.

Крім того, надсилання відповідачу пропозиції про укладення вказаного договору не є обов'язком позивача, а тому останній не позбавлений права звернутись до суду з позовом про спонукання укладення цього договору.

Разом з тим, встановлено, що об'єкт здано в експлуатацію після прийняття рішення сільської ради про затвердження Положення про пайову участь замовників будівництва та оприлюднення на веб-сайті інформації щодо необхідності укладення договорів про пайову участь та тексту примірного договору.

Доводи заявника касаційної скарги щодо того, що ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено присічний строк протягом якого може бути укладено договір про пайову участь, який сплив, враховуючи прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію, що звільняє сторони від необхідності його укладення, необгрунтовані.

Відповідно до ч. 1 ст. 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

Встановлено, що запропонована позивачем редакція договору містить всі істотні умови та відповідає нормам чинного законодавства.

Водночас, згідно вимог ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, зокрема, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору.

Враховуючи викладене, місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що відповідач не надав жодних доказів, які б свідчили про вжиття ним заходів з метою виконання встановленого законом обов'язку щодо укладення договору про пайову участь у розвитку інфраструктури відповідного населеного пункту, а тому суди дійшли обгрунтованого висновку про те, що наведені норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" є імперативними та визначають обов'язок замовника будівництва (відповідача) укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури відповідного населеного пункту, при цьому факт здачі об'єкта в експлуатацію не звільняє від відповідача від обов'язку укласти відповідний договір.

За таких обставин рішення та постанова судів першої та апеляційної інстанцій прийняті за повного встановлення усіх істотних обставин справи, надання їм належної правової оцінки та вірного застосування норм ч. 2. ст. 19 Конституції України, ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ч. 2 ст. 11, ч. 1 ст. 14, ч. 1 ст. 648 Цивільного кодексу України, ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України, пп. 5 п. а) ч. 1 ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування", Положення про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури села, затвердженого рішенням 22 сесії Поляницької сільської ради від 5 березня 2013 року, які регулюють спірні правовідносини, а тому підстави для зміни чи скасування прийнятих у справі судових рішень відсутні.

Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7 - 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського суду від 1 вересня 2016 року - без зміни.

Головуючий Т. Козир

Судді Л. Гольцова

Л. Іванова

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст