Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 19.03.2014 року у справі №910/2755/13 Постанова ВГСУ від 19.03.2014 року у справі №910/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2014 року Справа № 910/2755/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Алєєва І.В.

судді: Данилова М.В., Данилова Т.Б. (доповідач)

розглянувши матеріали касаційної скаргитовариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 19.12.2013р. у справі господарського суду№ 910/2755/13 міста Києва за позовомзаступника прокурора міста Києва до1) Київської міської ради 2) ТОВ "ТВР Інвест" про за участю представників сторін: прокуратури - відповідача 1- відповідача 2-визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки прокурор відділу Генеральної прокуратури України Томчук М.О. , посв. № 000606 не з'явився Марчук О.О. дов. б/н від 03.03.2014Розпорядженням № 03-05/250 від 18.03.2014р. змінено склад колегії суддів у справі № 910/2755/13, призначеної до розгляду колегією у складі головуючого судді Корсака В.А., суддів Данилової М.В., Данилової Т.Б., утворено колегію суддів у складі: головуючий суддя Алєєва І.В., судді Данилова М.В., Данилова Т.Б.

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2013 року заступник прокурора міста Києва звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради та товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" про визнання незаконним та скасування рішення Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" земельної ділянки для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва", визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки площею 0,1636га, що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва, який укладений між Київською міською радою та ТОВ "ТВР Інвест" зареєстрований 28.12.2012р. за №72-6-00677 у книзі записів державної реєстрації договорів, визнання відсутності у ТОВ ТВР Інвест" права користування земельною ділянкою, площею 0,1636 га, кадастровий номер 8000000000:69:092:0065, вартістю 601 434, 46грн., що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва.

Рішенням господарського суду міста Києва від 23.07.2013р. (суддя Курдельчук І.Д.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 19.12.2013р. (судді Мартюк А.І., Зубець Л.П., Чорна Л.В.) позовні вимоги задоволено: визнано незаконним та скасовано рішення Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" земельної ділянки для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва". Визнано недійсним Договір оренди земельної ділянки площею 0,1636га, що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва, який укладений між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" зареєстрований 28.12.2012р. за №72-6-00677 у книзі записів державної реєстрації договорів. Визнано відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю ТВР Інвест" права користування земельною ділянкою, площею 0,1636 га, кадастровий номер 8000000000:69:092:0065, вартістю 601 434, 46грн., що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, товариство з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення і постанову по справі та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши присутніх в судовому засіданні представника відповідача-2 та думку прокурора відділу Генеральної прокуратури України, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Розглядаючи справу по суті, суди попередніх інстанцій встановили, що рішенням Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" земельної ділянки для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" та передано вказаному товариству у довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,16 га за адресою: бульв. Івана Лепсе, 9-в для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування.

На виконання рішення від 20.09.2012р. №144/8428 між відповідачами було укладено Договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого товариству надано в оренду строком на 10 років земельну ділянку загальною площею 0,1636 га, (кадастровий номер 8000000000:69:092:0065) з цільовим призначенням - для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування.

Договір оренди зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 28.12.2012р. за №72-6-00677 у книзі записів державної реєстрації договорів.

Відповідно до витягу з технічної документації Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 601434, 46грн.

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення Київської міської ради) передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).

З проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" вбачається, що товариство 11.07.2007 звернулось з клопотанням про надання у користування земельної ділянки на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування. Київським міським головою 13.11.2007р. надано згоду TOB "ТВР Інвест" на розроблення документації із землеустрою.

Відповідно до ч.4 ст.123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення Київради) розроблений проект землеустрою відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Згідно із ст.1861 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення Київської міської ради) до повноважень Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. До складу Комісії входять уповноважені представники районного (міського) органу земельних ресурсів, містобудування та архітектури, природоохоронного та санітарно-епідеміологічного органу, органу охорони культурної спадщини.

Документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.

Кабінет Міністрів України постановою №1420 від 23.12.2009р. "Про деякі питання реалізації статті 1861 Земельного кодексу України" (чинній на момент виникнення правовідносин) затвердив Типове положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою та постановив Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям затвердити у двотижневий строк склад комісій і положення про них.

Відповідно до п.7 Типового положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, документація із землеустрою, погоджена комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.

Пунктом 13 вказаного положення передбачено, що до складу комісії входять уповноважені в установленому порядку на підписання та скріплення печаткою відповідних висновків представники: територіального органу Держкомзему; органу містобудування та архітектури; територіального органу Мінприроди; органу санітарно-епідеміологічної служби; органу охорони культурної спадщини.

Відповідно до Положення про головні управління Держкомзему в містах Києві та Севастополі (чинного на момент прийняття спірного рішення Київської міської ради), затвердженим наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №123 від 17.06.2008р. "Про затвердження положень про територіальні органи земельних ресурсів", територіальним органом Держкомзему у м. Києві є Головне управління Держкомзему у м. Києві.

Таким чином, представник Головного управління Держкомзему у м. Києві повинен входити до складу комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.

Відповідно до висновку комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою №0298 від 15.02.2012р., представник Головного управління Держкомзему у м. Києві до складу комісії не увійшов, у зв'язку з чим позивач вважає, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки TOB "ТВР Інвест" не погоджений вказаним органом, що є порушенням вимог ст.1861 Земельного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України №1420 від 23.12.2009р.

Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що комісія була сформована неналежним чином та у складі, що не відповідає ст.1861 Земельного кодексу України, і ця обставина, в тому числі, є підставою для визнання проекту землевідводу не погодженому у встановленому порядку, в відтак і рішення Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" земельної ділянки" недійсним.

Проте, з таким висновком не може погодитись колегія суддів Вищого господарського суду України, оскільки судами не встановлено, чи залежало від ТОВ "ТВР Інвест" формування Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, належним чином та у складі, що не відповідає ст.1861 Земельного кодексу України, та чи міг орендар вплинути на формування складу зазначеної Комісії.

Крім того, судами попередніх інстанцій не надано ніякої правової оцінки листам Головного управління земельних ресурсів в м. Києві Державного агентства земельних ресурсів України від 06.08.2008, від 14.03.2008 ( т.2 а.с. 36-39).

Також, суди попередніх інстанцій розглядаючи справу по суті, виходили з того, що згідно із абз.4 ч.4 ст.123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону.

Статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачено, що обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок рекреаційного призначення.

Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 13.03.2012р. №105-12 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" визнано таким, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, внаслідок чого його повернуто на доопрацювання. Зокрема, однією з його вимог є необхідність погодження проекту землеустрою з Управлінням Держкомзему у м. Києві.

Згідно із висновком Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою №0298 від 15.02.2012р. комісія погодила проект землеустрою щодо відведення ТОВ "ТВР Інвест" земельної ділянки площею 0,16 га на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва з урахуванням вимог, викладених у висновках служб, зокрема, Головного управління містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 21.02.2008р. №09-2016; Київської міської санепідстанції від 14.02.2012р. №886; Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 14.02.2012р. №05-08/1066; Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 06.03.2008р. №05-2866.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відведення земельної ділянки ТОВ "ТВР Інвест" здійснено за рахунок території зони зелених насаджень загального користування - парку культури і відпочинку "Відрадний".

Відповідно до "Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста", затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005р. №806/3381, парк відпочинку "Відрадний" віднесено до озеленених територій загального користування.

Статтею 51 Земельного кодексу України, зокрема, передбачено, що земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст тощо, належать до земель рекреаційного призначення.

Згідно із ч.2 ст.52 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) на землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає, або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає, або може вплинути на природний стан цих земель.

Відповідно до п.10.4 "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень ДБН 360-92*" на землях зелених зон міст не допускається розміщення будівель, споруд та комунікацій, що не передбачені для відпочинку, занять спортом та обслуговування лісового господарства.

Рішенням Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428 TOB "ТВР Інвест" надано земельну ділянку для реконструкції існуючих нежитлових приміщень під оздоровчо-розважальний комплекс з об'єктами громадського харчування.

Актом обстеження земельної ділянки №880/09 від 28.05.2012р. Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації, встановлено, що на земельній ділянці проводиться будівництво чотирьохповерхової споруди невідомого призначення, а також двоповерхової споруди з написом "Кафе "Томас".

На цих підставах суди дійшли висновку про те, що вказаний факт свідчить, що метою отримання земельної ділянки товариством є її комерційне використання, а не рекреаційні чи суспільні потреби.

Суди також послались на те, що Київській міській раді на момент прийняття оспорюваного рішення було відомо про здійснення ТОВ "ТВР Інвест" будівництва нових об'єктів на спірній земельній ділянці, оскільки Київрада брала участь як позивач у розгляді 29.05.2012 Господарським судом міста Києва справи №5011-47/3323-2012 за позовом прокуратури міста Києва до ТОВ "ТВР Інвест" про повернення земельної ділянки.

Таким чином, Київською міською радою спірну земельну ділянку надано в користування ТОВ "ТВР Інвест" за рахунок земель рекреаційного призначення для потреб, що не пов'язані з рекреаційними, а фактично - для будівництва.

Проте, апеляційним судом не враховано і не надано ніякої правової оцінки Декларації, зареєстрованій Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві 02.04.2013р., про готовність об'єкта до експлуатації ( т.3 а.с.38-43), якою ТОВ "ТВР Інвест" задекларував готовність до експлуатації реконструйованого та побудованого оздоровчо-розважального комплексу з об'єктами громадського харчування загальною площею 3613,3 кв.м за адресою: бульв. Лепсе Івана, 9-в у Солом'янському районі м. Києва.

Також апеляційним судом не надано ніякої правової оцінки Свідоцтву про право власності на нерухоме майно від 12.06.2013 нежитловий будинок оздоровчо-розважального комплексу з об'єктами громадського харчування загальною площею 3613,3 кв.м за адресою: бульв. Лепсе Івана, 9-в у Солом'янському районі м. Києва (т.3 а.с.36).

Суд апеляційної інстанції прийняв зазначені додаткові докази, але не надав їм правової оцінки.

Також при прийманні рішень суди попередніх інстанцій виходили з того, що статтею 1 Закону України "Про мораторій на зміну цільового визначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах" (набрав чинності 13.04.2011р.) введено мораторій строком на п'ять років на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення, незалежно від форми власності, в містах та інших населених пунктах, зокрема, земельних ділянок зелених зон і зелених насаджень.

Відповідно до п."а" ст.21 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам.

Однак, питання про зміну цільового призначення спірної земельної ділянки комісією з розгляду питань, пов'язаних з погодження документації із землеустрою, не погоджувалось. Рішення про внесення змін до "Програми розвитку зелених зон міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста", затвердженої рішенням Київради від 19.07.2005р. №806/3381, Київською міською радою в установленому порядку не приймалось.

Проте, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає такий висновок передчасним, винесеним по неповно встановленим обставинам справи, оскільки судами не встановлено, яке цільове призначення мала спірна земельна ділянка площею 0,1636 га, кадастровий номер 8000000000:69:092:0065, вартістю 601434, 46грн., що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва до прийняття спірного Рішення Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428 та після, та чи змінилось цільове призначення цієї земельної ділянки.

При цьому, у зв'язку з тим, що на підставі вказаного рішення між Київською міською радою та ТОВ "ТВР Інвест" укладено договір оренди земельної ділянки, суди дійшли висновку, що зазначений договір відповідно до вимог законодавства підлягає визнанню недійсним.

Проте, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає такий висновок також передчасним, оскільки єдиною підставою для визнання Договору оренди земельної ділянки недійсним судами визнано скасування спірного Рішення Київської міської ради від 20.09.2012р. №144/8428.

Також судовими рішеннями судів попередніх інстанцій визнано відсутність у ТОВ ТВР Інвест" права користування земельною ділянкою площею 0,1636 га, кадастровий номер 8000000000:69:092:0065, вартістю 601434,46грн., що розташована на бульв. Івана Лепсе, 9-в у Солом'янському районі м. Києва.

Однак, при цьому судами не враховано приписи ст.120 Земельного кодексу України, якою передбачено, що до особи яка набуває право власності на будівлю або споруду, переходить також право власності або право користування земельною ділянкою для обслуговування та експлуатації нерухомого майна, проте, таке право не переходить автоматично, а повинно бути оформлено у встановленому законом порядку.

Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про прийняття судових рішень судами попередніх інстанцій по неповно встановленим та дослідженим обставинам справи, внаслідок чого судові рішення є передчасними, і наявні підстави для часткового задоволення касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест", скасування рішень судів попередніх інстанцій та направлення справи на новий розгляд.

Під час нового розгляду справи господарському суду слід взяти до уваги викладене, вжити передбачені законом заходи для всебічного, повного і об'єктивного встановлення обставин справи, і в залежності від встановленого та у відповідності з чинним законодавством вирішити спір.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11110, 11111, 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ТВР Інвест" задовольнити частково.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 19.12.2013р. у справі № 910/2755/13 господарського суду міста Києва та рішення господарського суду міста Києва від 23.07.2013р. скасувати.

Справу № 910/2755/13 направити на новий розгляд до господарського суду міста Києва.

Головуючий І. Алєєва

Судді М. Данилова

Т. Данилова

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст