Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова КАС ВП від 09.02.2023 року у справі №140/443/22 Постанова КАС ВП від 09.02.2023 року у справі №140...
print
Друк
search Пошук

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 140/443/22

провадження № К/990/26897/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом Виробничо-комерційного приватного підприємства «Агропромтехцентр» до Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства про визнання протиправними відмови та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Виробничо-комерційного приватного підприємства «Агропромтехцентр» на рішення Волинського окружного адміністративного суду у складі судді Андрусенко О.О. від 31 березня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Большакової О.О., Затолочного В.С., Качмара В.Я. від 18 серпня 2022 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Виробничо-комерційне приватне підприємство «Агропромтехцентр» звернулось до суду з позовом до Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства про визнання протиправними відмови та зобов`язання вчинити дії, у якому просило:

- визнати протиправними відмови Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства від 30 листопада 2021 року у видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій до рахунків-фактур № 560 та № 562;

- зобов`язати Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства надати Виробничо-комерційному приватному підприємству «Агропромтехцентр» сертифікати про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій згідно поданих 29 листопада 2021 року заяв для здійснення підприємницької діяльності, що гарантоване законодавством України.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31 березня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року, у задоволенні позовних вимог Виробничо-комерційному приватному підприємству «Агропромтехцентр» було відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що у висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки, поданому позивачем при поданні заяви та документів для отримання сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, не враховано зміну величини коефіцієнту виходу готової продукції в залежності від основних виробничих факторів.

4. При цьому, зі змісту Висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки слідує, що експертами не досліджувалась партія лісоматеріалів, щодо якої було подано документи на отримання сертифікатів. Водночас у вказаному висновку зазначено, що при зміні специфікації сировини чи продукції отримані значення величин виходу пилопродукції зміняться.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Виробничо-комерційне приватне підприємство «Агропромтехцентр» звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31 березня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 29 листопада 2021 року Виробничо-комерційне приватне підприємство «Агропромтехцентр» звернулось до Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства із заявами про видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій до рахунків-фактур № 560 від 25 листопада 2021 року та № 562 від 26 листопада 2021 року та супровідних документів, що підтверджують походження лісопродукції, а саме: товарно-транспортні накладні від 18 березня 2021 року № 584185, від 25 березня 2021 року № 493535, від 19 березня 2021 року № 841878, № 200714, № 841880, від 03 березня 2021 року № 554207, № 493497, від 11 березня 2021 року № 613845, від 02 березня 2021 року № 493494, від 04 березня 2021 року № 240214, від 22 березня 2021 року № 040447, від 03 березня 2021 року № 250352, від 25 березня 2021 року № 240235, від 03 березня 2021 року № 594434, від 12 березня 2021 року № 250367. До вказаних заяв також було додано Висновок експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки, підготовлений експертами Національного лісотехнічного університету України; довідки від 29 листопада 2021 року про розхід сировини на виготовлення партії продукції, що експортується до рахунків-фактур № 560 від 25 листопада 2021 року та № 562 від 26 листопада 2021 року.

7. 30 листопада 2021 року Волинським обласним управлінням лісового та мисливського господарства прийнято відмови у видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій згідно поданих заяв до рахунків-фактур № 560 від 25 листопада 2021 року та № 562 від 26 листопада 2021 року, з наступних причин: подання документів для отримання сертифікату, що містять неповну та суперечливу інформацію щодо коефіцієнтів виходу готової продукції, яка експортується, зокрема в довідці про розхід сировини зазначено коефіцієнти виходу готової продукції згідно висновку експертного дослідження експертів НЛУУ (м. Львів-2021), який зазначений в заяві експортера як супровідний документ. При вивченні даного висновку встановлено розбіжності з Рекомендаціями для лісопильно-деревооброблювальних підприємств України «Розрахунок норм витрат деревини різних порід на виготовлення пилопродукції залежно від виду лісопильного устаткування та вибір лісопильного устаткування» (схваленими науково-технічною радою Державного Агентства лісових ресурсів України протоколом № 5 від 20 грудня 2017 року) та відповідним доповненням до них, затвердженими протоколом № 10 від 24 квітня 2019 року у зв`язку із зміною класифікації лісоматеріалів та введенням національних стандартів у 2019 році. Також повідомлено, що згідно роз`яснення Державного агентства лісових ресурсів України листом за № 04-19/3079-18 від 13 квітня 2018 року залучення висновків будь-яких експертів в процесі видачі сертифікату законодавчо не передбачено.

8. Вважаючи відмови Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства у видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій згідно поданих заяв до рахунків-фактур № 560 від 25 листопада 2021 року та № 562 від 26 листопада 2021 року протиправними, Виробничо-комерційне приватне підприємство «Агропромтехцентр» звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що Стандарт адміністративної послуги з видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій від 07 вересня 2009 року № 230, передбачає вичерпний перелік підстав для відмови в наданні адміністративної послуги з видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій (п. 6):

Обласні управління лісового і мисливського господарства можуть відмовити одержувачеві адміністративної послуги в разі:

неподання будь-якого з документів, зазначених у пункті 3 даного Стандарту;

недостовірності відомостей у поданих документах;

невідповідність кількісних і якісних характеристик та фізичних параметрів придбаної лісопродукції та лісопродукції, що експортується;

невідповідність норм витрат сировини на виготовлення продукції переробки, що експортується;

звернення з питань, які не належать до компетенції адміністративного органу.

10. Натомість відповідач у відмовах використовував наступні словесні конструкції:

1) «неповна та суперечлива інформація в поданих документах»;

2) «розбіжності з Рекомендаціями та доповненням до них»;

3) «залучення висновків експертів у процесі видачі сертифікату не передбачено» (дані обставини встановлені судами попередніх інстанцій).

11. Проте жодне з наведеного відповідачем не може бути підставою для відмови у видачі сертифікатів позивачу, адже, відповідач у відмовах застосовує такі словосполучення, як «мотив відмови» і «причини відмови», тоді як законодавство чітко вказує, що відмовити можна тільки на основі «підстав».

12. Наведене дає підстави припустити, що відповідач застосував слова «мотив» і «причини» саме через відсутність підстав.

13. Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства подало відзив на касаційну скаргу Виробничо-комерційного приватного підприємства «Агропромтехцентр» на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31 березня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

14. У відзиві на касаційну скаргу відповідач вказує, що в поданих ВКПП «Агропромтехцентр» документах для отримання відповідних сертифікатів, як і у Висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки не враховано зміну величини коефіцієнту виходу готової продукції в залежності від основних виробничих факторів, при цьому зазначено на всі підгрупи діаметрів та класів якості один коефіцієнт виходу 1,72. Застосування такого сталого коефіцієнту виходу продукції, без врахування зміни величини коефіцієнта в залежності від групи діаметрів, класів якості, різних типів розпиловки із застосування різноманітного обладнання, асортименту пилопродукції за породним, якісним та розмірно-технічним складом, враховано допуски та припуски на механічну обробку та сушіння продукції переробки до транспортної чи заданої вологості та інше, є не обґрунтованим та таким, що не відповідає дійсності.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

15. Особливий правовий режим експорту та реалізації лісо- та пиломатеріалів визначає Закон України «Про особливості державного регулювання діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, пов`язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів».

16. Статтями 2, 2-1 Закону України «Про особливості державного регулювання діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, пов`язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» передбачено, що вивезення за межі митної території України лісоматеріалів та пиломатеріалів цінних та рідкісних порід дерев забороняється.

Тимчасово, строком на 10 років, забороняється вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту лісоматеріалів необроблених (код 4403 УКТЗЕД):

деревних порід, крім сосни, - з 1 листопада 2015 року;

деревних порід сосни - з 1 січня 2017 року.

17. Згідно з частинами другою - четвертою статті 3 Закону України «Про особливості державного регулювання діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, пов`язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів» реалізація за межі митної території України в митному режимі експорту суб`єктами підприємницької діяльності лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, крім передбачених статтями 2 та 2---1 цього Закону, допускається за наявності сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.

Порядок видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Сертифікати про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів видаються підприємствами - постійними лісокористувачами разом з товарно-транспортною накладною.

18. Постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 року № 1260 затверджено Тимчасовий порядок видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій (далі - Порядок № 1260).

19. Порядок визначає механізм видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів (далі - сертифікат) для здійснення експортних операцій (пункт 1 Порядку № 1260).

20. Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку№ 1260 Сертифікат є обов`язковим документом під час здійснення експорту лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.

Сертифікат видається на кожну партію лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів, оформлену одним товаросупровідним документом, і діє протягом 60 днів з дати його видачі.

21. Згідно із пунктом 5 Порядку № 1260 для отримання сертифіката експортери подають територіальному органові Держлісагентства заяву за встановленою Агентством формою, до якої додається копія (з обов`язковим пред`явленням оригіналу) товарно-транспортної або залізничної накладної про придбання лісо- та пиломатеріалів, або лісорубного квитка (для постійних лісокористувачів).

22. Пунктом 7 Порядку № 1260 Сертифікат видається у день подання документів.

У разі наведення неповної або недостовірної інформації у документах, передбачених пунктом 5 цього Порядку, експортерам в одноденний строк письмово повідомляється про відмову у видачі сертифіката з обґрунтуванням причин.

23. Наказом Держкомлісгоспу України від 07 вересня 2009 року № 230 затверджено Стандарт адміністративної послуги з видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій (далі - Стандарт № 230).

24. Пунктом 3 Стандарту № 230 передбачено, що для одержання адміністративної послуги, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 року N 1260 «Про затвердження Тимчасового порядку видачі сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій» та наказу Держкомлісгоспу від 07 вересня 2007 року № 528 «Про затвердження форми Сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій та Інструкції щодо заповнення форми Сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій», до обласного управління лісового і мисливського господарства Держкомлісгоспу, за місцем реєстрації суб`єкта зовнішньо-економічної діяльності подаються такі документи:

заява за встановленою формою;

копії (з обов`язковим пред`явленням оригіналу) товаротранспортних або залізничних накладних, або лісорубного квитка (для постійних лісокористувачів) про придбання відповідного обсягу лісо- та пиломатеріалів у постійного лісокористувача;

специфікації на придбану у постійного лісокористувача продукцію, та лісопродукцію, що експортується;

інші документи, що можуть підтвердити законність походження лісопродукції.

25. Відповідно до пункту 6 Стандарту № 230 обласні управління лісового і мисливського господарства можуть відмовити одержувачеві адміністративної послуги в разі:

неподання будь-якого з документів, зазначених у пункті 3 даного Стандарту;

недостовірності відомостей у документах, поданих для отримання Сертифіката;

невідповідність кількісних і якісних характеристик та фізичних параметрів придбаної лісопродукції та лісопродукції, що експортується;

невідповідність норм витрат сировини на виготовлення продукції переробки, що експортується;

звернення з питань, які не належать до компетенції адміністративного органу.

У разі відмови у наданні адміністративної послуги адміністративний орган повинен письмово надати одержувачеві обґрунтовані роз`яснення її причин у термін не пізніше, як через 3 (три) робочих дні від дня надходження звернення.

Оцінка доводів учасників справи і висновків суду першої та апеляційної інстанції

26. Реалізація за межі митної території України в митному режимі експорту суб`єктами підприємницької діяльності лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів допускається за наявності сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.

27. Для отримання сертифіката експортери подають територіальному органові Держлісагентства, зокрема заяву за встановленою формою та документи, що можуть підтвердити законність походження лісопродукції.

28. Сертифікат видається у день подання документів. У разі наведення неповної або недостовірної інформації у документах, експортерам відмовляється у видачі сертифіката.

29. Підставою відмови у видачі Сертифіката, зокрема є недостовірності відомостей у документах, поданих для отримання Сертифіката; невідповідність кількісних і якісних характеристик та фізичних параметрів придбаної лісопродукції та лісопродукції, що експортується; невідповідність норм витрат сировини на виготовлення продукції переробки, що експортується.

30. Як установлено судами попередніх інстанцій, позивач до заяв про видачу Сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій додав довідки від 29 листопада 2021 року про розхід сировини на виготовлення партії продукції, що експортується до рахунків-фактур № 560 від 25 листопада 2021 року та № 562 від 26 листопада 2021 року, у яких зазначено коефіцієнти виходу готової продукції згідно висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки, підготовленого експертами Національного лісотехнічного університету України. При вивченні висновку встановлено розбіжності з Рекомендаціями для лісопильно-деревооброблювальних підприємств України «Розрахунок норм витрат деревини різних порід на виготовлення пилопродукції залежно від виду лісопильного устаткування та вибір лісопильного устаткування», розроблених Національним університетом біоресурсів і природокористування України.

31. У Рекомендаціях викладені методи визначення коефіцієнтів нормативного виходу пиломатеріалів в залежності від класів якості лісосировини та груп діаметрів, типів лісопильного устаткування. При цьому зазначено, що дотримання орієнтовних нормативів витрат в інтервалах розсіювання (min-max) можливе за умови використання автоматизованого планування розкрою сировини. При цьому різниця у величинах виходів пилопродукції із застосуванням автоматизованого планування розкрою сировини та без нього може складати 5% - 30%.

32. Зі змісту висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки убачається, що для визначення величини об`ємного, якісного та цілісного виходу пилорпродукції з лісоматеріалів круглих (лісосировини) застосовано експерементальний метод. Тобто експертами не досліджувалась партія лісоматеріалів, щодо якої було подано документи на отримання сертифікатів.

33. У висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки не враховано зміну величини коефіцієнту виходу готової продукції в залежності від основних виробничих факторів.

34. Зважаючи на вищезазначене, вказавши коефіцієнт виходу готової продукції без врахування різниці у величинах виходів пилопродукції із застосуванням автоматизованого планування розкрою сировини та без нього, позивач вказав неповні і недостовірні дані щодо коефіцієнтів виходу готової продукції.

35. Зазначення у довідках від 29 листопада 2021 року про розхід сировини на виготовлення партії продукції, що експортується до рахунків-фактур № 560 від 25 листопада 2021 року та № 562 від 26 листопада 2021 року, доданих до заяв про видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, та у висновку експертного дослідження щодо визначення витрати пиловника при виготовленні пиляної заготовки, недостовірних даних щодо коефіцієнтів виходу готової продукції є свідченням невідповідності норм витрат сировини на виготовлення продукції переробки, що експортується, що є підставою для відмови у видачі Сертифіката.

36. З оглядну на те, що у ході розгляду заяв позивача про видачу сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій, та доданих до них документів, відповідачем було встановлено невідповідність норм витрат сировини на виготовлення продукції переробки, що експортується, Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства відмовивши у видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів для здійснення експортних операцій до рахунків-фактур № 560 та № 562, повідомивши про відмову позивача листами від 30 листопада 2021 року, діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений законами України.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

37. За таких обставин, колегія суддів дійшла до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності до норм матеріального права, що підлягають застосуванню до цих правовідносин при дотриманні норм процесуального права; у них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Виробничо-комерційного приватного підприємства «Агропромтехцентр» залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31 березня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2022 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

С.М. Чиркін

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст

Приймаємо до оплати