Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 04.06.2018 року у справі №804/6692/17 Ухвала КАС ВП від 04.06.2018 року у справі №804/66...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 лютого 2019 року

Київ

справа № 804/6692/17

провадження № К/9901/51620/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Мороз Л.Л., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" до відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шлай А.В., Кругового О.О., Прокопчук Т.С. від 24 квітня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Українсько-Латвійського Товариство з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" звернулось до суду з позовом до відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просило:

- визнати протиправними дії відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,7362 га в АДРЕСА_4, кадастровий номер НОМЕР_1, земельної ділянки площею 0,6669 га в АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_2, земельної ділянки площею 1,0496 га в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_3, земельної ділянки площею 0,1992 га в АДРЕСА_3, кадастровий номер НОМЕР_4 та надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок;

- зобов'язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в АДРЕСА_4, площею 1,7362 га, (кадастровий номер НОМЕР_1);

- зобов'язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" (ЄДРПОУ 19370604) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,51, що знаходиться в АДРЕСА_2, площею 0,6669 га, (кадастровий номер НОМЕР_2);

- зобов'язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,55, що знаходиться в АДРЕСА_1, площею 1,0496 га, (кадастровий номер НОМЕР_3);

- зобов'язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в АДРЕСА_3, площею 0,1992 га, (кадастровий номер НОМЕР_4).

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року позовні вимоги Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" було задоволено.

Визнано протиправними дії відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,7362 га в АДРЕСА_4, кадастровий номер НОМЕР_1, земельної ділянки площею 0,6669 га в АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_2, земельної ділянки площею 1,0496 га в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_3, земельної ділянки площею 0,1992 га в АДРЕСА_3, кадастровий номер НОМЕР_4 та надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок.

Зобов'язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в АДРЕСА_4, площею 1,7362 га, (кадастровий номер НОМЕР_1).

Зобов'язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,51, що знаходиться в АДРЕСА_2, площею 0,6669 га, (кадастровий номер НОМЕР_2).

Зобов'язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,55, що знаходиться в АДРЕСА_1, площею 1,0496 га, (кадастровий номер НОМЕР_3).

Зобов'язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в АДРЕСА_3, площею 0,1992 га, (кадастровий номер НОМЕР_4).

3. Рішення суду мотивоване тим, що при формуванні відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок позивача, були неправильно застосовані зональні коефіцієнти Км2 і локальні коефіцієнти Км3, що призвело до необґрунтованого підвищення вартості земельної ділянки та, як наслідок, необґрунтованого підвищення орендної плати за земельну ділянку, а оскільки позивач не отримав з незалежних від нього причин витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку вищевказаних земельних ділянок позивача на 2016 рік, то відповідачем має бути здійснений перерахунок нормативної грошової оцінки починаючи з 1 січня 2016 року з правильним застосуванням зонального коефіцієнта Км2 і локального коефіцієнта Км3.

4. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року апеляційну скаргу Дніпровської міської ради було задоволено.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" відмовлено.

5. Рішення суду мотивоване тим, що витяг з технічної документації за своєю правовою природою є документом інформаційного характеру, в якому зазначаються певні показники земельної ділянки з технічної документації, у тому числі, про нормативну грошову оцінку.

Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська була розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпромісто» ім. Ю.М. Білоконя та пройшла Державну експертизу, за результатами якої Державним агентством земельних ресурсів України видано висновок від 3 червня 2013 року № 341-13.

Рішення Дніпровської міської ради від 15 липня 2015 року № 4/65 про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська є чинним, що свідчить про обов'язковість використання відповідачем даних технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, наданої зазначеним органом місцевого самоврядування

Позивач є орендарем земельних ділянок комунальної власності, права та обов'язки якого визначені відповідними договорами оренди, умови яких не передбачають повноважень ініціювання питання щодо внесення змін до технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, на підставі якої визначається розмір орендної плати.

Нормативні акти, на які послався суд першої інстанції, не визначають компетенцію відповідача, як структурного підрозділу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснювати перерахунок нормативної грошової оцінки землі.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року та залишити в силі постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29 серпня 2001 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 21 вересня 2001 року по АДРЕСА_4, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,27. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1 грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 1,04. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 1,04. Згідно Витягу від 20 лютого 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 1,99, а Км3 - 1,09.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29 серпня 2001 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 21 вересня 2001 року по вул. Базова, 10 у м. Дніпро, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,21. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1 грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Згідно Витягу від 20 лютого 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 1,99, а Км3 - 1,09.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 28 серпня 2003 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 29 вересня 2003 року по АДРЕСА_1, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,01. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 1,00. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 1,00. Згідно Витягу від 23 січня 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,06, а Км3 - 1,10.

Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 20 травня 2003 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 30 липня 2003 року по АДРЕСА_3, було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,09. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1 грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Згідно до Витягу від 23 січня 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 1,99, а Км3 - 1,09.

Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську листами від 12 січня 2016 року № 03-07/120116/1, № 03-07/120116/2, № 03-07/120116/3, № 03-07/120116/4 повідомило позивача, що не може надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок орендованих позивачем в зв'язку з тим, що до управління на дату звернення не надходили значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Листами від 12 лютого 2016 року № 03-07/110216/67, № 03-07/110216/69, № 03-07/110216/70, № 03-07/110216/71 управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську на запит позивача про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок повідомило, що в Державному земельному кадастрі відсутні об'єкти земельних відносин щодо запитуваних земельних ділянок орендованих позивачем.

Позивач уклав договори з інженером-землевпорядником суб'єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_5 (сертифікат № НОМЕР_5 від 10 березня 2017 року) щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта (Км2) та сукупного локального коефіцієнта (Км3) вищезазначених земельних ділянок.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 1,7362 га в АДРЕСА_4, кадастровий номер НОМЕР_1 наданої в оренду позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,57.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 0,6669 га в АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_2 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,51.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 1,0496 га в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_3 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,55.

Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 0,1992 га в АДРЕСА_3, кадастровий номер НОМЕР_4 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,57.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відомості щодо земельних ділянок позивача щодо показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель і використання коефіцієнтів Км2 і КмЗ при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 2008 року в Державному земельному кадастрі, тобто у відповідача, були відсутні і не враховувалися при видачі витягів з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок. Відповідач не пояснив, яким чином і на підставі яких даних сформовані показники коефіцієнтів Км2 і КмЗ при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок позивача.

Верховний Суд у справі № 818/2896/14, визнав, що орендар має право подавати відповідні заяви до відповідних відділів Держземагентства про застосування вірних коефіцієнтів при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Суд апеляційної інстанції перевищив межі дискреційних повноважень, не виконав вимоги закону щодо безпосереднього дослідження (врахування) доказів, без належного тлумачення норм законодавства України, в порушення норм матеріального та процесуального права, безпідставно, ігноруючи доречні аргументи позивача, вийшов за межі предмету доказування та дійшов невмотивованих висновків, які не ґрунтуються на законі, в результаті чого порушуються права позивача.

Суд протиправно, вчиняючи щодо позивача дискримінаційні дії щодо прав, порушуючи норми матеріального права, надав перевагу орендодавцеві і тим самим позбавив орендаря в поновленні і захисті своїх прав в частині можливості подання до Державного земельного кадастру і Поземельної книги (відповідачеві) інформації, яка впливає на визначення розмірів коефіцієнтів Км2 і КмЗ при формуванні і отриманні в подальшому позивачем витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що в свою чергу ставить в невигідне економічне становище позивача і тим самим порушує права останнього, які потребують відповідного судового захисту і їх поновлення.

9. Відзиву на касаційну скаргу Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Закон України «Про оцінку земель» від 11 грудня 2003 року № 1378-IV.

Стаття 5. Види оцінки земель

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Стаття 6. Суб'єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які отримали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок та ліцензію на виконання землеоціночних робіт у встановленому законом порядку.

Стаття 15. Підстави для проведення оцінки земель

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду.

Стаття 13. Обов'язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 20. Документація з оцінки земель

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Стаття 21. Державна експертиза документації з оцінки земель

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

Стаття 23. Затвердження технічної документації з оцінки земель

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

11. Земельний кодекс України.

Стаття 79-1. Формування земельної ділянки як об'єкта цивільних прав

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Стаття 201. Грошова оцінка земельних ділянок

Грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

12. Закон України "Про землеустрій" від 22 травня 2003 року № 858-IV .

Стаття 26. Замовники і розробники документації із землеустрою

Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

13. Закон України "Про Державний земельний кадастр" від 7 липня 2011 року № 3613-VI.

Стаття 1. Визначення термінів

Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Кадастровий номер земельної ділянки - це індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Стаття 15. Відомості про земельні ділянки

До Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки,зокрема,: кадастровий номер; місце розташування; нормативна грошова оцінка.

14. Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

4. Ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.

116. Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.

15. Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15.

1. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

16. Методика нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213.

1. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

21. Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою:

Цн = В х Нп /Нк х Кф х Км,

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3,

де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:

а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;

б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;

в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.

Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:

а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;

б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.

Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.

Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489.

6. Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3,

де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

9. Вартість одного квадратного метра земель населених пунктів за економіко-планувальними зонами розраховується за формулою: Цнз = Цнм х Км2,

де Цнз - середня для економіко-планувальної зони вартість одного квадратного метра земель (у гривнях).

Значення коефіцієнта Км2 визначається як добуток пофакторних оцінок з урахуванням вагової характеристики кожного з факторів.

Числові значення пофакторних оцінок приймаються в межах граничних значень коефіцієнтів Км2 для груп населених пунктів із різною чисельністю населення (додаток 6) з урахуванням нормативно-технічної документації та експертної оцінки.

Питома вага зональних рентоутворювальних факторів визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей.

Сума вагових характеристик, встановлена для факторів, має дорівнювати 1,0.

10. Вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

17. Переглядаючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції обмежився твердженням про те, що витяг з технічної документації за своєю правовою природою є документом інформаційного характеру, в якому зазначаються певні показники земельної ділянки з технічної документації, у тому числі, про нормативну грошову оцінку та не є рішенням суб'єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов'язків для осіб.

18. Законодавство розрізняє нормативну грошову оцінку земельних ділянок, за результатами якої складається технічна документація, і дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, які оформлюються як Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Базою оподаткування земельним податком, який є обов'язковим платежем землекористувача, є саме нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки, визначена у Витязі.

19. Зазначене свідчить про те, що висновок суду апеляційної інстанції про те, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки носить виключно інформаційний характер і не створює виникнення будь-яких прав і обов'язків для землекористувачів є невірним.

20. Відповідно до пункту 3 Положення про відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 16 лютого 2017 року № 23, завданням Відділу є реалізація повноважень Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на території міста Дніпра.

21. Пунктом 4 Положення про відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області передбачено, що відділ відповідно до покладених на нього завдань: подає начальнику Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області пропозиції щодо розроблення: нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері земельних відносин в установленому законодавством порядку; стандартів і технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних; нормативно-технічних документів з питань геодезії, картографії, геоінформаційних систем;

здійснює ведення Державного земельного кадастру, забезпечує здійснення інформаційної взаємодії Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку;

надає відомості з Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок, та відмовляє в їх наданні, надає витяги з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах повноважень державного кадастрового реєстратора; готує пропозиції щодо вдосконалення методики та порядку виконання робіт з грошової оцінки земель та вносить їх на розгляд начальника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки; забезпечує створення, формування і ведення місцевого фонду документації із землеустрою;

погоджує в межах повноважень, передбачених законом, документацію із землеустрою.

22. Отже, виходячи з покладених на відділ завдань відповідач наділений повноваженнями щодо роботи з технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпро.

23. Оскільки позивач є орендатором земельних ділянок, стосовно яких заявлено позов про зобов'язання здійснити перерахунок їх нормативної грошової оцінки, яка використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, колегія суддів дійшла висновку про те, що визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок впливає на його права, тобто він є заінтересованою особою, яка наділена правом укладання договорів на проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

24. Правова позиція щодо того, що у правовідносинах, пов'язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції, тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом викладена у рішенні Великої палати Верховного суду від 20 червня 2018 року (Справа № 823/902/17).

25. Судом апеляційної інстанції не надано оцінки таким юридичним фактам (не досліджено докази), що мали місце у спірних правовідносинах, як повідомлення Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську листами від 12 січня 2016 року № 03-07/120116/1, № 03-07/120116/2, № 03-07/120116/3, № 03-07/120116/4 позивача про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок орендованих позивачем в зв'язку з тим, що до управління на дату звернення не надходили значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель; повідомлення відповідачем позивача про те, що в Державному земельному кадастрі відсутні об'єкти земельних відносин щодо запитуваних земельних ділянок орендованих позивачем.

26. Помилковою є позиція суду апеляційної інстанції про те, що витяг з технічної документації за своєю правовою природою є документом інформаційного характеру, в якому зазначаються певні показники земельної ділянки з технічної документації, у тому числі, про нормативну грошову оцінку. З урахуванням вказаної позиції, переглядаючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції не надав оцінки висновкам складеним на замовлення позивача інженером-землевпорядником ОСОБА_5, який є суб'єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко планувальної зони) локального коефіцієнта КмЗ, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони наданих в оренду Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" земельних ділянок площею 1,7362 га в АДРЕСА_4, кадастровий номер НОМЕР_1, земельної ділянки площею 0,6669 га в АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_2, земельної ділянки площею 1,0496 га в АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_3, земельної ділянки площею 0,1992 га в АДРЕСА_3, кадастровий номер НОМЕР_4.

Підлягають перевірці адміністративним судом рішення суб'єкта владних повноважень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, на відповідність їх частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

27. Відповідно до частини другої статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

Частиною четвертою наведеної статті визначено, що справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

28. З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд апеляційної інстанції, внаслідок недодержання норм процесуального права, помилково скасував рішення суду першої інстанції не дослідивши та не надавши оцінку зібраним доказам, у зв'язку з чим рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню з направленням справи до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2018 року скасувати.

Справу за позовом Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" до відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

судді Я. О. Берназюк

Л.Л. Мороз

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст