Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Ухвала КАС ВП від 02.09.2018 року у справі №712/12255/17 Ухвала КАС ВП від 02.09.2018 року у справі №712/12...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 квітня 2019 року

Київ

справа №712/12255/17

адміністративне провадження №К/9901/60189/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Анцупової Т.О., Кравчука В.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Лічевецького І.О., Мельничука В.П., Костюк Л.О. від 19.07.2018 у справі №712/12255/17 за позовом ОСОБА_2 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

В жовтні 2017 року ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом у якому, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, просив зобов'язати Ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області нову довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за формою, передбаченою додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393», з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 2600 грн.; оклад за звання - 2200 грн.; процентна надбавка за вислугу років (45%) - 2160 грн.; надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%)- 3240,00 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 390 грн.; премія (77,3%) - 7815,03 грн., з дати виникнення права на перерахунок.

Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 13 грудня 2017 року позов задоволено. Зобов'язано Ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області нову довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за формою, передбаченою Додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393», з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 2600 грн.; оклад за звання - 2200 грн.; процентна надбавка за вислугу років (45%) - 2160 грн.; надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%) - 3240,00 грн.; надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) 390 грн.; премія (77,3%) - 7815,03 грн., з дати виникнення права на перерахунок.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 13 грудня 2017 року скасовано та прийнято нову постанову. У задоволенні адміністративного позову відмовлено.

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтовано тим, що прийняття постанови № 988 породжує підстави для проведення перерахунку пенсій особам із числа колишніх працівників міліції, а тому відповідач зобов'язаний видати належну довідку для перерахунку пенсії позивача до якої мають включатися всі додаткові складові грошового забезпечення у розмірах, які враховувалися при призначенні пенсії. Крім того, позивач вказує, що в суді апеляційної інстанції були наявні підстави для зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішенням Верховного Суду у зразковій справі № Пз/9901/1/18.

Відзив на касаційну скаргу. не надходив.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.

Судами встановлено, що ОСОБА_2 проходив службу в органах внутрішніх справ України та був звільнений в запас наказом № 171 о/с від 19.07.2011, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області, отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 p. № 2262-XII (надалі за текстом - «Закон № 2262-XII»).

Відповідно до довідки Управління Міністерства внутрішніх справ в Черкаській області № 12/0-46 від 19.08.2017 на момент звільнення грошове забезпечення позивача становило 3 937 грн. 39 коп. та складалось із: посадового окладу - 900 грн., окладу за спеціальним званням - 130 грн., надбавки за вислугу років (35%) - 360 грн. 50 коп., надбавки за виконання особливо важливих завдань (50%) - 695 грн. 25 коп., надбавки за роботу в умовах режимних обмежень (15%) - 135 грн., премії (77,3%) - 1 716 грн. 64 коп.

15 травня 2017 року Управлінням Міністерства внутрішніх справ в Черкаській області видано довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії № 2303003865.

Згідно названої довідки до складу грошового забезпечення ОСОБА_2 включено: посадовий оклад - 2 600 грн., оклад за військовим званням - 2 200 грн., надбавку за вислугу років (НВР) 45.00% - 2 160 грн., надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15.00% - 390 грн., премію (1,99%) - 146 грн. 27 коп.

Позивач звернувся до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області із заявою у якій просив виготовити для перерахунку пенсії довідку про розмір грошового забезпечення за формою, передбаченою Додатком 2 до Постанови КМУ від 13.02.2008 року № 45, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою КМУ від 11.11.2015 року № 988 та направити один її примірник до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області.

Листом № 37/О-346 від 25.07.2017 відповідач повідомив, що складові грошового забезпечення для перерахунку пенсії зазначені відповідно до листа МВС України №5551/05/22-2017 від 20.04.2017, а довідка 15.05.2017 подана до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області.

06 вересня 2017 року ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою про перерахунок пенсії з 01.01.2016.

Листом № 648/0-10 від 15.09.2017 позивача поінформовано про те, що відповідачем підготовлено та надано ліквідаційній комісії УМВС України в Чернігівській області списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції). Також Головне управління зазначило, що перерахунок та виплата перерахованих пенсій буде проведено після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що довідка складена у відповідності до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини в межах касаційної скарги, вказує наступне.

Частина 2 статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» передбачає, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.

Отже, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 (набрала чинності 02 грудня 2015 року), у позивача виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.

Відповідно до частини 3, 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на момент виникнення права на перерахунок пенсії) перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Відповідно до абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45 додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Згідно листа за вих. № 37/О-346 від 25.07.2017 УМВС України в Черкаській області у грудні 2015 року розмір премії становить 1,99 %. Інші надбавки та підвищення не виплачувались.

З урахуванням абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45, суд зазначає, що оскільки надбавка за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не виплачувалась, тому, ця надбавка правомірно не вказана у довідці про розмір грошового забезпечення.

Також, суд не може погодитись із доводами касаційної скарги про неправомірність зазначення МВС премії у меншому, ніж він отримував розмірі, а саме 1,99% замість 77,3%.

Відповідно до абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Суд встановив, що Міністерство внутрішніх справ України листом від 20 квітня 2017 року № 5551/05/22-2017 «Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій» головам ліквідаційних комісій ГУМВС, УМВС України в АРК, областях, містах Києві та Севастополі доведено до відома інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за грудень 2015 року, зокрема середній розмір премії старшого оперуповноваженого становить 1,99%.

Отже, вказаний відповідачем розмір премії 1,99% є середнім розміром, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, що узгоджується зі змістом абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, у зв'язку з чим підстав для врахування премії у розмірі 77,3%, як отримував позивач, немає.

При розгляді касаційної скарги, судом також враховані висновки рішення Верховного Суду від 12.03.2018 у зразковій справі № Пз/9901/1/18, яке набрало законної сили.

Суд враховує, що у пункті 2.1 Рішення від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави. Водночас зміст основного права не може бути порушений, що є загальновизнаним правилом, на що вказав Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 у справі про постійне користування земельними ділянками. Неприпустимим також є встановлення такого правового регулювання, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України.

У пункті 2.2 цього ж Рішення Конституційний Суд України вказав, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту (пункти 2, 3 статті 116 Конституції України).

В Рішенні від 02 березня 1999 року № 2-рп/99 у справі про комунальні послуги Конституційний Суд України звернув увагу на те, що здійснення в цілому політики соціального захисту не належить до виключних повноважень Верховної Ради України; політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення її проведення, відповідно до пункту 3 статті 116 Конституції України, здійснюється Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади наділений конституційними повноваженнями спрямовувати і координувати діяльність міністерств, інших органів виконавчої влади.

Отже, політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення проведення якої на підставі пункту 3 статті 116 Конституції України здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Наведеними вище положеннями частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що перерахунок пенсій особам, які отримують пенсії за цим Законом, провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, є обов'язковим для виконання органами державної влади, зокрема відповідачем у справі.

Положення абзаців п'ятого та сьомого пункту 5 Порядку № 45 щодо врахування для перерахунку пенсії щомісячної премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, а також неврахування для перерахунку пенсії додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, скасованих чи таких, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), відповідають висновкам ЄСПЛ, викладеним у пункті 23 рішення від 08 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України" (заява № 63134/00).

Стосовно доводів касаційної скарги щодо незупинення провадження у справі судом апеляційної інстанції до набрання законної сили рішенням у справі Пз/9901/1/18 колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 236 КАС України суд має право зупинити провадження у справі в разі перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об'єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду - до набрання законної сили судовим рішенням касаційної інстанції.

Отже, відповідна підстава для зупинення є факультативною, а не обов'язковою, а тому вирішується судом на власний розсуд.

Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст.ст. 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року залишити без змін.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

А.Ю. Бучик

Т.О. Анцупова

В.М. Кравчук

Судді Верховного Суду

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст