31.01.2019 | Автор: Гриб Віталій Вячеславович
Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram youtube

Порушення законодавства про працю: перевірки та відповідальність

Жарти закінчилися. Інспекція праці виходить за грошима до виборів.

Бізнесу, що розвивається прийшов час задуматися над наведенням порядку з кадрами.

Порушення у сфері законодавства про працю можуть завдати нищівного удару бізнесу, знищити його або створити комфортні умови для рейдерського захоплення.

Припустим, у Вас працює 30 працівників і бухгалтер начебто справляється з кадровою роботою. Бухгалтер, як би він не старався, але специфіка бухгалтерської роботи постійно провокує його чи її спростити свої нарахування допустивши при цьому порушення трудового законодавства.

Що маємо на виході - за кожного працівника інспектор праці нарахує Вам штраф у розмірі 125 190 грн., а за 30 працівників це уже 3 755 700 грн.

За ними можуть послідувати донарахування ДФС, відкриття кримінального провадження.

На початку 2019 року інспекція Держпраці активізувала свою діяльність у зв‘язку з підвищенням мінімального розміру заробітної плати. Основні приводи для перевірок:

1.     Рішення суду або інформація від правоохоронних органів про порушення законів про працю.

2.     Рішення керівника інспектора про перевірку дотримання трудового законодавства.

3.     Заява працівника про неоформлення його на роботу.

4.     Заява працівника про порушення його трудових прав.

5.     Інформація від Держстату, ДФС і Пенсійного фонду

Що може інспектор

Постанова КМУ від 26.04.2017 р. № 295  визначає порядок проведення перевірок. Інспектор праці сам визначає куди і коли відправитися на перевірку, на відміну, наприклад, від податківців, які повинні отримувати санкцію начальства і направлення на перевірку.

Тому формально він може з'явитися на перевірку в будь-який час доби (навіть вночі) і заходити в будь-які приміщення об'єкта, де використовується наймана праця. Але якщо він прийде вночі і нікого не застане, то не зможе виписати штраф за недопуск до перевірки - адже його не зобов'язані чекати цілодобово. Тільки скласти акт про неможливість проведення інспекційного відвідування із зазначенням причин.

Так само інспектор вирішує, попереджати про свій візит чи ні. Якщо вважатиме, що це зашкодить перевірці, то може прийти без попередження. Про проведення перевірки він повідомляє уповноваженій посадовій особі підприємства.

Для проведення відвідування інспектору досить мати при собі службове посвідчення, але необхідно переконатися, що перед Вами дійсно інспектор.

Переписати дані посвідчення і звірити їх з тими, що вказані на сайті Держпраці в спеціальному реєстрі. Якщо фото, номер або термін дії документа не збігаються, можна не допускати такого інспектора до перевірки. У разі виникнення підозри слід звертатися в підрозділи Національної поліції або управлінь Держпраці.

Нещодавно Держпраці попередив про часті випадки відвідування приватних підприємців шахраями під виглядом державних інспекторів, які нібито повинні перевірити питання укладення трудових договорів та оплати праці найманих працівників. Погрожуючи великими штрафами, вимагають у підприємців гроші.

Поки перевірки без попередження можуть проводитися тільки у частині порушення правил працевлаштування, а інспекції, пов'язані з охороною праці - за планом. Але Уряд вже запропонував депутатам дати право Держпраці перевіряти без попередження підприємства за будь-яких питань. У тому числі пов'язаних з охороною праці.

Виконання приписів та штрафи

За результатами інспектування складається акт, а якщо виявлено порушення, то виноситься припис про їх усунення. А далі, залежно від виду порушення, може оштрафувати компанію (і її посадових осіб) чи ні.

Якщо роботодавець виконав припис і, наприклад, у встановлений термін виплатив працівникам компенсацію за затримку зарплати, то підстави для штрафу (за ст. 265 КЗпП) відсутні (лист Держпраці від 11.01.2018 р. №183/3/4.3-3В-18). Це також закріплено в п. 28 Порядку №295.

Якщо розпорядження не виконано, то винні посадові особи штрафуються за ст. 41 КУпАП та ст. 265 КЗпП.
 

Адміністративна відповідальність  за порушення трудового законодавства                                    

Використання не задекларованої праці

Порушення пов’язані з використанням не задекларованої праці

Розмір штрафу

Розмір штрафу

З 1 січня 2019 року

Не оформили трудовий договір з працівником і не повідомили про найм працівника до ДФС

Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору

30 м.р.з.п.

 за кожного працівника

125 190 грн.

Доплата в «конвертах»

Виплата з.п. без нарахування та сплати ЄСВ

30 м.р.з.п.

за кожного працівника

125 190 грн.

Оформлення на неповний робочий час при фактичному використанні на повний робочий час

30 м.р.з.п.

за кожного працівника

125 190 грн.

Уклали цивільно-правовий договір

Підміна трудового договору цивільно-правовим

30 м.р.з.п.

за кожного працівника

125 190 грн.

Зайняття підприємницькою діяльністю без реєстрації і використовується наймана праця

Зайняття підприємницькою діяльністю без реєстрації

1000-2000 н.м.д.г

17 000-34 000 грн.

Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору

30 м.р.з.п.

за кожного працівника

125 190 грн.

Недопуск інспектора до перевірки за використання не задекларованої праці

Недопуск інспектора до перевірки за використання не задекларованої праці

100 м.р.з.п.

417 300 грн.

Недопуск інспектора до перевірки за дотриманням норм праці

Недопуск інспектора до перевірки за дотриманням норм праці

3 м.р.з.п.

12 519 грн.

Недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці (Фактично кожне порушення при нарахуванні з.п)

Порушення, пов’язані з виплатою мінімального розміру заробітної плати  та норми оплати працi *

10 м.р.з.п.

за кожного працівника

41 730 грн.

*(за роботу в надурочний час; у святковi, неробочi та вихiднi днi; у нiчний час; за час простою, який мав мiсце не з вини працiвника; в разi виготовлення продукцiї, що виявилася браком не з вини працiвника; працiвникiв, молодших вiд 18 рокiв, у разi скорочення тривалостi їхньої щоденної роботи тощо) i гарантiї для працiвникiв (оплата часу щорiчних вiдпусток; часу виконання державних обов'язкiв; для тих, якi направляються для пiдвищення квалiфiкацiї, на обстеження до медичного закладу; для переведених за станом здоров'я на легшу нижчеоплачувану роботу; переведених тимчасово на iншу роботу у зв'язку з виробничою потребою; для вагiтних жiнок i жiнок, якi мають дiтей вiком до трьох рокiв, переведених на легшу роботу; пiд час рiзних форм виробничого навчання, переквалiфiкацiї або навчання iнших спецiальностей; для донорiв тощо), а також гарантiї та компенсацiї працiвникам у разi переїзду на роботу до iншої мiсцевостi, службових вiдряджень, роботи в польових.умовах.

Проведення професійного кадрового аудиту – це захист від адміністративної та кримінальної відповідальності

067-982-52-22

Advokat.v.gryb@gmail.com

Але, якщо виявлені випадки неоформлених працівників або невиплати в повному обсязі зарплати, або виплата зарплати нижче мінімальної, то одночасно з внесенням приписи про усунення порушення накладається штраф. Незалежно від того, виправив його роботодавець чи ні.

За порушення законодавства про працю передбачена і кримінальна відповідальність.

Автор консультації: Гриб Віталій Вячеславович

Джерело: https://advokatgryb.blogspot.com/2019/01/blog-post_31.html#more

1461
Просмотров
0
Комментариев
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення