Ідея амністії капіталів активно обговорювалася останні п’ять років, проте дійти згоди з даного питання вдалося лише в 2021 році, а 21 липня набув чинності відповідний закон № 1539-ІХ. З метою стимулювання детінізації доходів громадян ним були внесені зміни до Податкового кодексу та введено процедуру одноразового добровільного декларування фізичними особами належних їм активів. Одночасно, законом № 1542-IX були внесені необхідні зміни до кримінального та кримінально-процесуального кодексів з метою виключити можливість притягнення до відповідальності за ухилення від сплати податків осіб, що скористаються можливістю спеціального декларування.
Що таке податкова амністія.
Це особливий порядок добровільного декларування фізичною особою, належних їй активів, які були одержані нею за рахунок доходів, які не були задекларовані в порушення податкового та валютного законодавства до 1 січня 2021 року.
Хто може скористатись амністією.
Будь-які фізичні особи - податкові резиденти України, окрім неповнолітніх, державних службовців та PEP (politically exposed persons), які подавали спеціальні декларації починаючи з 1 січня 2005 року. Також дія закону не поширюється на осіб, щодо яких застосовані економічні санкції та інші спеціальні обмежувальні заходи.
Які активи можна задекларувати.
Під податкову амністію капіталу підпадають активи фізичної особи, що належать декларанту на праві власності на дату подання добровільної декларації, включаючи:
Не можуть бути задекларовані активи:
Активи, що не підлягають декларуванню.
Згідно з законом певний обсяг активів кожного платника податків автоматично вважається таким, з якого повністю сплачено податки та, відповідно, декларувати це майно немає потреби.
До цього базового переліку включаються:
1) активи, сумарна вартість яких не перевищує 400 тисяч гривень, або відповідна сума в національній чи іноземній валюті (еквівалент за офіційним курсом НБУ);
2) нерухоме майно в складі: квартири площею до 120 кв. м., будинку площею до 240 кв.м., нежитлової нерухомості некомерційного призначення площею до 60 кв.м., земельної ділянки у розмірі, який не перевищує норми безоплатної передачі відповідно до земельного законодавства;
3) один автомобіль вартістю менше 400 тисяч гривень та об‘ємом двигуна до 3000 см3 або мотоцикл.
Строки декларування.
Одноразове добровільне декларування проводиться з 1 вересня 2021 року до 1 вересня 2022 року.
Податкові ставки.
Звісно, найцікавішим питанням є скільки ж доведеться сплатити громадянам, які вирішать скористатися можливістю узаконити всі свої статки. Найнижча ставка передбачена для тих, хто прокредитує державу та придбає облігації внутрішньої державної позики. Залежно від обраної валюти, за рахунок процентних нарахувань, у такий спосіб можна не тільки компенсувати розмір збору за подання декларації, але й заробити. Детальніше ставки збору вказано в таблиці.
Ставка збору |
Ставка збору при розстрочці оплати на 3 роки |
|
Облігації внутрішньої державної позики (ОВДП) придбані в період з 01.09.21 по 31.08.22 з терміном обігу більше одного року |
2,5% |
3% |
Валютні цінності на рахунках в українських банках, розміщені на спеціальному рахунку до подачі декларації |
5% |
6% |
Активи в Україні, включаючи права грошової вимоги до резидентів України |
5% |
6% |
Активи за кордоном, включаючи права грошової вимоги до нерезидентів у разі подачі декларації у період
|
7% 9% |
9,5% 11,5% |
Сплатити збір необхідно протягом 30 календарних днів з дати подання декларації.
Державні гарантії.
Закон гарантує звільнення декларанта від відповідальності за порушення податкового та валютного законодавства в частині задекларованого майна. До нього не можуть застосовуватися заходи забезпечення кримінального провадження, запобіжні заходи та вчинятися слідчі дії в рамках розслідування злочинів за статтями 212, 2121 Кримінального кодексу.
Проте, враховуючи, м‘яко кажучи, невисоку результативність розслідування податковими органами випадків ухилення фізичними особами від сплати податків, мабуть головним, хоча і неочевидним, результатом подання декларації буде легалізація статків. Визнання з боку держави певних активів як таких, з яких сплачено всі податки. Сьогодні це має неабияке значення для проходження декларантом Compliance та KYC процедур у банках під час відкриття рахунку фізичної особи та зарахування значних обсягів коштів на ці рахунки, а також під час придбання цінного майна.
А що з фінансовим моніторингом.
Цікаво, що згідно з законом податкова перевірка щодо джерел отримання декларантом задекларованих активів не проводиться. Проте, якщо мова йде про готівкові кошти, які перед декларуванням необхідно внести на спеціальний рахунок, ситуація радикально змінюється. Законодавці вкотре переклали відповідальність за проведення фінансового моніторингу на банки. Згідно з Постановою НБУ від 5 серпня 2021 року № 83, якою було затверджене Положення про порядок відкриття спецрахунків, вже ПІСЛЯ зарахування таких коштів банк вживає заходів щодо встановлення джерел їхнього походження. За результатами фінмоніторингу у випадку, якщо поданих декларантом документів виявиться недостатньо, банк має право закрити рахунок, повернувши все власнику або навіть заморозити ці кошти.
Замість висновку - для кого має сенс скористатися податковою амністією.
Підсумовуючи, очевидно, що податкова амністія капіталу в першу чергу має зацікавити громадян зі значним обсягом активів - особливо готівки, з яких не були сплачені податки. Наприклад, якщо ви займалися інвестуванням в нерухомість та вдало продали декілька об‘єктів, вказавши в договорах занижену оціночну вартість, внаслідок чого були накопичені кошти, з яких не оплачувався податок на доходи фізичних осіб та воєнний збір. У такому разі мова йде лише про податкове порушення та особливих проблем з фінансовим моніторингом не буде, оскільки декларант зможе пояснити банку джерело походження готівки під час її внесення на спецрахунок.
Необхідно пам‘ятати, що декларування не звільняє від відповідальності за вчинення будь-яких інших злочинів, окрім податкових, а отже, надана контролюючому органу в декларації інформація може бути використана іншими правоохоронними органами в рамках розслідування відповідних правопорушень.
Справжня мета законодавця в найближчому майбутньому - встановити контроль над рівнем видатків кожного українця та запровадити оподаткування різниці між цими витратами та рівнем офіційного доходу. В перехідних та прикінцевих положеннях закону Кабінету міністрів доручено до квітня 2022 року внести на розгляд Верховної Ради відповідний законопроект. Отже, якщо ваш рівень видатків значно перевищує активи, з яких було сплачено податки, варто проаналізувати всі переваги та ризики запропонованої державою процедури та прийняти виважене рішення щодо доцільності участі в амністії капіталів.
Автор статті: Кобзов Максим
партнер, адвокат АО «КФ«ДОМІНАНТА»
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
109
Коментарии:
0
Просмотров:
301
Коментарии:
0
Просмотров:
1001
Коментарии:
0
Просмотров:
424
Коментарии:
2
Просмотров:
400
Коментарии:
0
Просмотров:
456
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.