Головна Блог ... Консультації від юристів Які наслідки для фізичних осіб за несплату податків в Україні? Які наслідки для фізичних осіб за несплату податкі...

Які наслідки для фізичних осіб за несплату податків в Україні?

Відключити рекламу
 - 70c18e7ed6e4aa89b7ee9dac7856d8bd.jpg

В двох попередніх статтях ми трохи розповіли про порядок оподаткування українців із джерелом походження доходу як в Україні, так і з-за кордону (незалежно від того, чи українці проживають в Україні або за її межами). А ще роз’яснили порядок оподаткування, декларування та сплати податків українцями в 2025 році (за 2024 календарний рік).

Однак, що відбудеться, якщо платник податків своєчасно не задекларує або не сплатить податки?

Якою інформацією володіє Державна податкова служба України (ДПС)?

У ДПС є «інструменти» для отримання інформації коли і в якому розмірі ви отримали дохід в Україні або за кордоном. Відповідно до діючого законодавства, банки зобов’язані сповіщати Державну службу фінансового моніторингу України про підозрілі операції (за необхідності дана інформація далі передається до Державної податкової служби України (ДПС). ДПС також має право звернутись до банківської (фінансової) установи із запитом на отримання фінансової інформації платника податків. Більш того, Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) також має значний доступ до такої інформації.

Окрім того, вже здійснюється обмін податковою інформацією на міжнародному рівні, тобто відомості про статки (і сплачені податки) українців за кордоном теж стануть доступними місцевим фіскальним (податковим) органам. Вже у жовтні 2024 року відбувся перший міжнародний автоматичний обмін податковою інформацією відповідно до стандарту CRS (Common Reporting Standard). Було охоплено дані за друге півріччя 2023 року. Надалі такі обміни будуть проводитися щорічно і включатимуть інформацію за попередній календарний рік.​ Що цікаво, участь України у CRS впливає на оподаткування доходів українців, оскільки ДПС не тільки передає відомості, а й отримує доступ до даних про фінансовий стан податкових резидентів України за кордоном. Ці дані включають інформацію про залишки на рахунках, доходи від інвестицій, дивіденди, відсотки тощо. Мета такого обміну - забезпечення прозорості та боротьба з ухиленням від сплати податків. Отримана інформація дозволяє податковим органам України контролювати повноту декларування доходів фізичними особами та виявляти незадекларовані активи​.

Наступний обмін відбудеться у 2025 році і охоплюватиме дані за 2024 рік.

Тобто, в разі виявлення незадекларованих доходів, фізична особа – платник податків буде нести відповідальність згідно чинного законодавства України.

Зауважимо!

Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку. Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є:

а) податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні;

б) платник податку (фізична особа) - для іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов'язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету.

Яка відповідальність за порушення податкового законодавства?

  • Фінансова;
  • Адміністративна;
  • Кримінальна.

Відповідальність застосовується до самого платника податків або його податкового агента (наприклад, роботодавець за трудовим договором).

Фінансова відповідальність фізичних осіб – платників податків.

Це штрафи та пеня, які застосовуються ДПС.

Штраф - відповідальність за неподання або несвоєчасне подання податкової декларації: за перше неподання або несвоєчасне подання декларації – 340 гривень, за кожне наступне таке неподання або несвоєчасне подання – 1020 гривень.

Несплата або несвоєчасна сплата податків передбачає наступні фінансові штрафні санкції:

  • 25% від суми податку, що підлягає нарахуванню;
  • 50% від суми податку, що підлягає нарахуванню, якщо такі дії вчинені повторно протягом 1095 днів;
  • 75% від суми податку, що підлягає нарахуванню, якщо такі дії вчинені повторно протягом 1095 днів втретє та більше.

Окрім штрафу, застосовується пеня за кожен день такого прострочення, яка дорівнює розміру 120% річних облікової ставки НБУ на день прийняття ДПС України рішення.

Ще можуть бути застосовані фінансові санкції за неподання інформації про КІК, про участь в міжнародній групі компаній, тощо. За більш детальною інформацією звертайтесь до податкових юристів/адвокатів V.I.Partners.

Адміністративна відповідальність фізичних осіб – платників податків.

Адміністративна відповідальність застосовується у таких випадках та передбачає наступні санкції:

  • Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення державним податковим інспекціям за встановленою формою відомостей про доходи громадян - штраф у розмірі від 3028 гривень до 4542 гривень (станом на 2024 та 2025 рік).

За такі дії, вчинені повторно протягом року - від 4542 гривень до 7570 гривень (станом на 2024 та 2025 рік).

  • Неподання або несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи чи включення до декларацій перекручених даних, не ведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов'язкову форму обліку, - попередження або штраф у розмірі від 4542 гривень до 12 112 гривень (станом на 2024 та 2025 рік).

За такі дії, вчинені повторно протягом року накладається штраф у розмірі від 7570 гривень до 12 112 гривень (станом на 2024 та 2025 рік).

Кримінальна відповідальність фізичних осіб – платників податків.

Кримінальна відповідальність є найсуворішим покаранням за ухилення від сплати податків. Відповідно, застосовується вона в тих випадках, коли сума несплачених податків є великою. Законодавець визначає декілька порогів

  • Значний розмір коштів – від 4 542 000 гривень і більше несплачених податків. Станом на 2025 рік ця сума є мінімальним порогом для застосування кримінальної відповідальності.

Відповідальність: штраф від 7 570 000 гривень до 15 140 000 гривень з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

  • Великий розмір коштів – від 7 570 000 гривень і більше несплачених податків.

Відповідальність: штраф від 15 140 000 до 22 710 000 гривень з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Така відповідальність застосовується також у разі вчинення дій за попередньою змовою групою осіб.

  • Особливо великий розмір коштів - від 10 598 000 гривень і більше несплачених податків.

Відповідальність: штраф від 22 710 000 гривень до 37 850 000 гривень з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна.

Така відповідальність також застосовується в разі вчинення передбачених попередніми пунктами дій особою, раніше судимою за ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів).

Граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків.

Підставою для притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення та стягнення штрафу є податкове повідомлення-рішення. ДПС має обмежений строк на надсилання такого повідомлення-рішення. Іншими словами, мова йде про граничний строк (строк позовної давності) для притягнення до відповідальності платника податків. Граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування грошових зобов’язань, тобто «не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом». Якщо за цей час ви не отримали жодного повідомлення-рішення від податкової, то відповідальність вже не може бути застосована. Хоча цей строк може зупинятись, тому тут треба бути обачним. Більш детальну інформацію про зупинення і сплив граничного строк для притягнення платника податків до юридичної відповідальності можна дізнатись у податкових юристів/адвокатів V.I.Partners.

А якщо податки сплачені не тим суб’єктом оподаткування?

Наприклад, фізична особа зареєстрована ще й як фізична особа – підприємець (ФОП), і податки були задекларовані та сплачені за спрощеною системою оподаткування саме ФОП. Наприклад, сплачено єдиний податок за спрощеною системою оподаткування для ФОП.

Однак, за своїм змістом, джерелом походження та іншими ознаками у їх сукупності, дохід мав обліковуватись та бути сплачений саме за ставками на податки для фізичних осіб (а не тих осіб, що здійснюють підприємницьку діяльність): 18% податок на доходи для фізичних осіб (ПДФО).

Які наслідки в такому разі настають для ФОП та фізичної особи – платника податків?

У випадках, коли фізична особа (наприклад, за договорами підряду) подавала звітність як ФОП на спрощеній системі (єдиний податок + ЄСВ + військовий збір), це може призвести до таких дій з боку податкових органів:

  • Донарахування податків: за ставкою 18% ПДФО, а також нарахування (за потреби) ЄСВ (22%) та військового збору (1,5% або 5% з огляду на період, за який здійснені такі донарахування). Тобто, платник податків має сплатити суму недонарахованого і невиплаченого податку за весь період здійсненого нарахування. Також, ДПС має право перевести ФОП зі спрощеної системи оподаткування на загальну (фактично, це ставка податку у 18% як для ПДФО) на строк не менше 1 (одного) року;
  • Нарахування штрафів:
    1. у розмірі від 10% від суми несплаченого податку (за перший раз у разі помилкового зазначення невірної суми податків, що підлягають декларуванню і сплаті
    2. 25% від суми несплаченого податку (за перший раз у разі умисного ухилення від сплати податків)
    3. 50% від суми несплаченого податку (за повторне вчинення порушення законодавства зі сплати податків протягом 1095 календарних днів)..
  • Нарахування пені, яка дорівнює розміру 120% річних облікової ставки НБУ на день прийняття ДПС рішення.

Варто також зазначити, що наявність податкового боргу може стати підставою для тимчасового обмеження права виїзду за кордон.

Одночасно із цим, існують обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, наприклад:

  • Граничний строк для застосування штрафів (сплив строків давності);
  • Вчинення діяння (дії або бездіяльності) з вини банку, державного органу, пошти або через помилку в роботі електронного кабінету;
  • Форс-мажор (тільки в разі його доведення у визначеному законодавством порядку);
  • Тощо.

Також, ДПС може врахувати і пом’якшувальні обставини (що зменшить штраф на 50%). Загалом, перелік таких обставин досить великий, тому боротися все ж варто.

Нагадуємо, притягнення або звільнення особи від фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення не звільняє її від виконання податкового обов’язку, а також іншого обов’язку, передбаченого податковим законодавством.

Загалом, ми навели загальні види відповідальності для фізичних осіб – платників податків. Але залежно від типу доходу та діяльності, завдяки якій ви його отримали, суми штрафів є різними. Можливе навіть застосування одночасно декількох норм Податкового кодексу України щодо фінансової відповідальності. Все залежить від конкретної ситуації, в якій ви опинились або можете опинитись.

Тому, завжди краще замовляти індивідуальну консультацію юриста/адвоката для отримання чіткого алгоритму дій у ситуації, яка виникла.

Більше того, якщо у вас є вже сумніви щодо певних податкових питань, краще не зволікати, бо сума штрафів зростає кожен день, навіть якщо ви ще не отримали повідомлення-рішення від податкової.

За податковими консультаціями, а також за послугою з податкового планування, ви завжди можете звернутись до команди V.I.Partners. Допоможемо вам розібратись з податковими питаннями.

Автор консультації: V. I. Partners Law Firm

  • 553

    Переглядів

  • 0

    Коментарі

  • 553

    Переглядів

  • 0

    Коментарі


  • Подякувати Відключити рекламу

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні консультації

    Дивитись всі консультації
    Дивитись всі консультації
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст

    Приймаємо до оплати