3
0
2665
Сплата транспортного податку в 2015 та 2016 рр. набула широкої популярності серед власників транспортних засобів (ТЗ), зокрема елітних марок. В 2015-2016 роках органи фіскальних служб почали надсилати власникам таких ТЗ податкові повідомлення-рішення з вимогою сплати протягом 60 днів транспортний податок в розмірі 25 000 грн. (двадцять п’ять тисяч гривень 00 коп.). Проте чи законні ці вимоги? Чи потрібно взагалі платити транспортний податок? Чи можна повернути вже сплачені кошти? Який механізм вирішення? Давайте розберемось детально!
Аналізуйте судовий акт: Транспортний податок 2015 року поза законом! (Постанова ВАСУ від 30 серпня 2016р. у справі К/800/8077/16, судді Голубєва Г. К., Сірош М. В., Юрченко В. Р.)
Транспортний податок у 2015 р.
На підставі чого в Україні виник транспортний податок? Верховна Рада України (ВРУ) 28 грудня 2014 року прийняла ЗУ «Про внесення змін до податкового кодексу України та деяких нормативно-правових актів України щодо податкової реформи» № 71-VIII, яким було внесено ст. 267 до Податкового кодексу України (ПК України). Офіційне опублікування закону відбулось 31 грудня 2014 р. в спецвипуску газети «Хрещатик».
На підставі зазначеного Закону, легкові ТЗ, які використовуються менше 5 років і мають об’ємом циліндрів двигуна понад 3000 куб. см, підлягають оподаткуванню. Відповідно фізичні та юридичні особи, які є власниками таких ТЗ, зобов’язані сплатити податок у розмірі 25 000,00 грн.(двадцять п’ять тисяч гривень 00 коп.).
Відповідно до положень ст. 10 ПК України до місцевих податків відносить податок на майно, а розділ XII зазначає, що до складу останнього належить транспортний податок. Відповідно, транспортний податок відноситься до місцевих податків, а відтак компетенція для його встановлення відноситься до сільських, селищних та міських рад в межах повноважень, наданих ПК України.
Ст. 12 ПК України регламентує, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року (ст. 3 Бюджетного кодексу України). |
Проте, на виконання Закону № 71-VIII, органи державної влади, порушуючи норми законодавства, почали надсилати власникам ТЗ, які підпадали під дію статті 267 ПК України, податкові повідомлення-рішення з визначенням суми податку, підстави та реквізитів для його сплати.
Приміром в Києві транспортний податок був установлений відповідно до Рішення Київської міської ради № 58/923 від 28.01.2015 р. «Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 23 червня 2011 року № 242/5629». Цим рішенням було затверджено Положення про транспортний податок з аналогічними нормами що викладені в ПК України. Вказане вище рішення Київської міської ради, було опубліковане у газеті «Хрещатик» аж 06 березня 2015 р. |
Більшість законослухняних громадян України сплатили зазначені суми податку, проте механізм впровадження нового виду податку був грубо порушений представниками влади!
Незаконність нарахування податку
Порядок формування доходної частини бюджетів України, визначено у ч.3 ст. 27 Бюджетного кодексу України, а саме: закони України, які впливають на показники бюджету і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
Також пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 ПК України регламентує, що податкове законодавство ґрунтується на принципі стабільності, згідно якого зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше, як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Зазначений принцип визнано законодавцем однією з основних засад податкового законодавства та є елементом правового регулювання. Таким чином, з урахуванням вимог чинного законодавства, зміни до будь-яких елементів податків та зборів не повинні вноситися пізніш, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки і податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Іншими словами, прийнятий ВРУ Закон України та внесений транспортний податок повинен був вводитися в дію не раніше 01 січня 2016 р. Органи Державних податкових інспекцій передчасно почали надсилати податкові повідомлення-рішення власникам ТЗ, що зумовило сплату неправомірно нарахованого транспортного податку та грубого порушення принципу стабільності податкового законодавства прав та інтересів платників податків.
Судові спори про визнання протиправними податкових повідомлень-рішень
На сьогоднішній день, існує низка судових справ щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень. Судова практика показує, що рішення по даному виду справ, здебільшого, задовольняється, на користь власників ТЗ. Звичайно, існує і практика в незадоволенні позовних вимог власникам ТЗ, але це питання більше правильності визначення позовних вимог та наявності доказової бази.
Навіть якщо транспортний податок був сплачений – його можливо повернути! Термін оскарження визначений ПК України становить 1095 днів з моменту отримання податкового повідомлення-рішення або його сплати. Якщо Ви сплатили передчасно транспортний податок і маєте бажання його повернути – все у Ваших руках!
Транспортний податок 2016 р.
Не розуміючи або ж навмисно не беручи до уваги оскарження громадянами вимог сплати транспортного податку, парламентарі 24 грудня 2016 р. прийняли ЗУ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» № 909-VIII, яким змінили вимоги щодо критеріїв нарахування транспортного податку.
Відповідно до норм даного Закону № 909-VIII, оподаткуванню підлягають легкові автомобілі з моменту випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Тобто не менше 1 033 500,00 грн. (один мільйон тридцять три тисячі гривень00 коп.).
Ключовий момент для оподаткування ТЗ полягає в визначенні середньоринкової вартості автомобіля, адже вона також залежить від низки факторів, один з яких - пробіг автомобіля, який органи фіскальної служби, апріорі, не можуть знати.
Для можливості врегулювання даного питання було прийнято Постанову КМУ № 66 від 18 лютого 2016 року «Про затвердження Методики визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів та внесення змін у додатки 1 і 2 до Порядку визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів». Додатково на сайті Міністерства економічного розвитку було розміщено «онлайн-розрахунок вартості ТЗ».
http://www.me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice?lang=uk-UA
Не беручи до уваги історію 2015 р. щодо неправомірності та передчасного нарахування сум транспортного податку власникам ТЗ, органи фіскальних служб у 2016 р. знову почали надсилати податкові повідомлення-рішення з вимогою сплати даного виду податку. ЗУ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» № 909-VIII був прийнятий 24 грудня 2015 р., але за положенням ч. 3 ст. 27 Бюджетного кодексу України - закони України, які впливають на показники бюджету і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим. Тобто нарахування транспортного податку за Законом № 909-VIII має бути тільки з 2017 р.
Підбиваючи підсумки, вимога сплати транспортного податку в 2015 та 2016 рр. була передчасною. Власники ТЗ, які сплатили дані кошти, мають право та можуть їх повернути. Звичайно, процес повернення коштів з держаного бюджету України не такий і простий, проте це можливо. Наша команда має досвід вирішення даної категорії справ. Якщо Ви маєте бажання повернути свої кошти, АЮР-КОНСАЛТИНГ, допоможе реалізувати Ваші наміри.
З повагою,
юрисконсульт Ксенія Сергіївна Тютюнник
юридична компанія ТОВ «АЮР-КОНСАЛТИНГ»
Важливі посилання:
Переглядів
Коментарі
Переглядів
Коментарі
Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях
Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс
Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію
Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом
Переглядів:
220
Коментарі:
0
Переглядів:
142
Коментарі:
0
Переглядів:
505
Коментарі:
0
Переглядів:
581
Коментарі:
0
Переглядів:
345
Коментарі:
0
Переглядів:
316
Коментарі:
0
Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.
Повний текстПриймаємо до оплати
Copyright © 2014-2024 «Протокол». Всі права захищені.