ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"28" лютого 2017 р. м. Київ К/800/33879/16
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
Єрьоміна А.В.(головуючий); Калашнікової О.В., Кравцова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою виконавчого комітету Львівської міської ради на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2016 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Клуб професійного футболу «Карпати» до Львівської міської ради, виконавчого комітету Львівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У січні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Клуб професійного футболу «Карпати» (далі - ТОВ «КПФ «Карпати», позивач) звернулось до Галицького районного суду м. Львова з адміністративним позовом до Львівської міської ради (далі - відподач1), виконавчого комітету Львівської міської ради (далі - відповідач2), в якому просило: визнати протиправною бездіяльність Львівської міської ради у виконанні адміністративного договору між Львівською міською радою та ТОВ «КПФ «Карпати» від 21 грудня 2006 року, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 577 від 13 лютого 2007 року, про довгострокове та взаємовигідне співробітництво з метою створення інфраструктури спортивного комплексу професійного футбольного клубу на базі стадіону «Україна» (далі - Договір), стосовно укладення договору оренди земельних ділянок спортивного комплексу; зобов'язати виконавчий комітет Львівської міської ради (далі - виконком Львівської міської ради) вчинити визначені Порядком розроблення містобудівної документації та передбачені адміністративним договором від 21 грудня 2006 року дії, спрямовані на розроблення, розгляд і затвердження детального плану території по вул.Липова Алея, 5 у м.Львові для створення інфраструктури спортивного комплексу футбольного клубу на базі стадіону «Україна» відповідно до Генерального плану м.Львова та документації, наданої ТОВ «КПФ «Карпати».
Постановою Галицького районного суду м. Львова від 19 липня 2016 року в задоволені позовних вимог відмовлено.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2016 року позов задоволено частково. Зобов'язано виконавчий комітет Львівської міської ради розглянути заяву ТОВ «КПФ «Карпати» про надання дозволу та розробку детального плану території на вул.Липова Алея, 5 у м.Львові і вирішити її згідно з вимогами законодавства. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ТОВ «КПФ «Карпати» просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити у повному обсязі, в тому числі вийти за межі позовних вимог та зобов'язати Львівську міську раду вчинити дії щодо укладення та затвердження на виконання п 3.1.1 адміністративного договору від 21 грудня 2006 року між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Клуб професійного футболу «Карпати» договору оренди земельних ділянок спортивного комплексу та прийняти у зв'язку з цим у межах визначених законом повноважень рішення.
Заслухавши суддю - доповідача, вислухавши пояснення сторін, перевіривши доводи касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів, враховуючи межі касаційної скарги дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на виконання рішень, затверджених протоколом погоджувальної наради від 20 листопада 2006 року, з метою створення інфраструктури спортивного комплексу професійного футбольного клубу на базі стадіону «Україна» (м.Львів, вул.Липова Алея, 5), 21 грудня 2006 року між Львівською міською радою та ТОВ «КПФ «Карпати» укладено Попередній договір (надалі затверджений ухвалою Львівської міської ради № 544 від 13 лютого 2007 року за умовами якого, зокрема, Львівська міська рада: надає в оренду стадіон «Україна» та споруди, призначені для його обслуговування; зобов'язується в установленому законом порядку розглянути подані Товариством документи - містобудівельне обґрунтування, у тримісячний термін з дати їх отримання; на другому етапі співробітництва - зобов'язується укласти договір оренди спортивного комплексу, а також земельних ділянок для його обслуговування у відповідності до затвердженого містобудівного обґрунтування.
При цьому, ТОВ «КПФ «Карпати» власними силами та за власний рахунок здійснює будівництво та реконструкцію спортивного комплексу на базі стадіону «Україна» відповідно до затвердженого Львівською міською радою містобудівного обґрунтування та на підставі передбачених законодавством дозвільних документів.
24 квітня 2007 року з метою виконання умов Попереднього договору Товариство подало до Львівської міської ради містобудівне обґрунтування комплексного розвитку стадіону «Україна», яке 10 жовтня 2007 року було прийняте з окремими зауваженнями за основу для подальшого доопрацювання; доручено ДІПМ «Містпроект» доопрацювати містобудівне обґрунтування.
26 грудня 2007 року та 25 березня 2008 року Товариство повторно подавало містобудівні обґрунтування, які були відхилені з інших підстав.
За результатами розгляду поданих Товариством документів Львівська міська рада прийняла ухвалу від 10 липня 2008 року № 1919, якою надала Товариству у довгострокову оренду (терміном на 10 років) нежитлові приміщення стадіону «Україна»; погодила Товариству місце розташування земельної ділянки та надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 17 га на вул.Липова Алея, 5 в оренду терміном на 10 років для обслуговування вказаних нежитлових приміщень, організації діяльності і проведення навчально-тренувальних зборів і навчань.
20 серпня 2008 року між Львівською міською радою та ТОВ «КПФ «Карпати» укладено договір оренди № Г-6508-8 нерухомого майна (нежитлових приміщень стадіону «Україна») терміном на 10 років.
На виконання вимог вищенаведеної ухвали та з метою попереднього погодження відповідними інстанціями Товариство виготовило у «Центрі державного земельного кадастру» планові матеріали (кадастровий план земельної ділянки) та замовило в інституті «Містопроект» містобудівне обґрунтування використання земельної ділянки для обслуговування об'єктів стадіону «Україна».
Після попереднього погодження з відповідними інстанціями, 23 грудня 2008 року зазначені матеріали були подані до управління архітектури Львівської міської ради для подальшого погодження, за результатами розгляду яких, управління архітектури Львівської міської ради відмовило у погодженні містобудівного обґрунтування, з наданням нових зауважень.
25 січня 2013 року виконком Львівської міської ради прийняв рішення № 50, яким надав Товариству дозвіл на виготовлення детального плану території площею близько 90 га (із включенням площ парку «Снопківський» та інших площ).
Листом від 12 лютого 2013 року Товариство звернулося до відповідача 2, в якому просило змінити зазначене рішення, а саме - звузити межі території для розробки детального плану території до території майнового комплексу стадіону «Україна».
У відповідь на цей лист управління архітектури департаменту містобудування листом від 10 червня 2013 року повідомило Товариство, що вказане рішення за № 50 скасовано, за поданням прокуратури.
ТОВ «КПФ «Карпати» повторно звернулося до відповідачів із листом від 14 лютого 2014 року в якому просило відновити роботи з виконання ухвали № 1919 від 10 липня 2008 року, погодження актів встановлення і показу меж зазначених земельних ділянок, а також з пропозицією створення робочої групи для врахування інтересів усіх зацікавлених сторін при підготовці проекту землеустрою щодо встановлення та затвердження меж парку «Снопківський», що межує зі спірною земельною ділянкою.
4 липня 2014 року позивач отримав відповідь про погодження акта встановлення та погодження меж землекористування на місцевості з парком «Снопківський», яким пропонувалось віднести «нижні» тренувальні поля майнового комплексу стадіону «Україна» до парку «Снопківський», з чим Товариство не погодилося, оскільки це порушує умови попередніх домовленостей та не відповідає графічним матеріалам меж парку «Снопківський» і запропонувало для узгодження цих питань створити робочу групу.
У зв'язку зі зміною законодавства, листом від 16 листопада 2015 року № 433 ТОВ «КПФ «Карпати» звернулося до міського голови м. Львова з проханням про надання дозволу на розробку детального плану території на вул.Липова Алея, 5 у м. Львові, у відповідь на що управління архітектури Львівської міської ради листом від 30 листопада 2015 року за № 2401-2 вх-1597 вказало, що «для підготування рішення виконкому, з метою визначення намірів подальшого функціонування використання території Клубу попередньо опрацювати містобудівну концепцію загосподарювання території та подати на розгляд управління для вирішення питання по суті».
Листом від 10 грудня 2015 року № 477 позивач, вважаючи, що концепція загосподарювання території є очевидною і зрозумілою, повторно звернувся до міського голови м. Львова про надання дозволу на розробку детального плану території.
У відповідь на вищенаведений лист виконавчий комітет Львівської міської ради листом № 2401-2вих.74 повідомив позивача, що на даний час Львівською міською радою готується проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для збереження та використання парку «Снопківський», у зв'язку з чим пропонував питання розроблення детального плану території розглянути після затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для збереження та використання парку «Снопківський».
Вважаючи таку бездіяльність Львівської міської ради та виконкому Львівської міської ради протиправною ТОВ «КПФ «Карпати» звернулося до суду із вказаним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанцій дійшов висновку, що позивачем не виконані вимоги органу містобудування та архітектури щодо приведення містобудівного обґрунтування до норм законодавства, тому дії Львівської міської ради в частині виконання умов Попереднього договору є правомірними, а також, що у виконкому Львівської міської ради відсутні обов'язки щодо виконання дій по розробленню, розгляду та затвердження детального плану території стадіону «Україна».
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги в частині погодження ТОВ «КПФ «Карпати» місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 17 га та відповідних графічним матеріалів, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виконавчий комітет у встановлені законодавством строки, в установленому законодавством порядку та відповідно до своєї компетенції не розглядав звернення ТОВ «КПФ «Карпати» про надання дозволу на розробку детального плану території на вул. Липова Алея, 5 у м. Львові; надані позивачу відповіді не є обґрунтованими (зокрема, щодо невідповідності наданих Товариством графічних матеріалів Генеральному плану міста тощо), суперечать одна одній, не вирішують питання по суті, пропонують відкладення вирішення питання на невизначений строк, що є порушенням прав позивача та неможливість подальшого виконання умов укладених ним із Львівською міською радою договорів.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України із правовою позицією судів першої та апеляційної інстанцій не погоджується виходячи з наступного.
Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі - ЗКУкраїни) визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
Так, згідно частини першої статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною третьою цієї статті визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
За приписами статті 124 передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про основи містобудування» від 16 листопада 1992 року № 2780-XII ( далі - Закон № 2780-XII) містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій.
Згідно зі статтею статті 14 Закону № 2780-XII до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать, зокрема, забезпечення в установленому законодавством порядку розробки і подання на затвердження відповідних рад місцевих містобудівних програм, генеральних планів, детальних планів, планів червоних ліній.
Крім того, Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності, відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 якого детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
У відповідності до частини третьої статті 8 Закону № 3038-VI рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Водночас, порядок розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні регламентовано «Порядок розроблення містобудівної документації» затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку,будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 листопада 2011 року №290 (далі - Порядок).
Так за приписами пункту 4.3 Порядку замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні при розробленні при розробленні детального плану території є виконавчий орган міської ради.
Пунктом 4.12 Порядку визначено, що детальний план території, яка розташована в межах населеного пункту, розглядається і затверджується виконавчим органом міської ради.
Згідно з підпунктом 1 пункту «б» частини першої статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, окрема, надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Згідно з частиною першою статті 19 Закону № 3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
В свою чергу, пунктом 8 статті 19 Закону № 3038-VI визначено, що детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою.
Судами попередніх інстанцій безпідставно не взято до уваги той факт, що на виконання умов Адміністративного договору від 21 грудня 2006 року укладеного між Львівською міською радою та ТОВ «КПФ «Карпати», останнім протягом 2008-2016 років постійно вживалися заходи щодо виготовлення необхідної землевпорядної та технічної документації і приведення землекористування у відповідність з вимогам чинного законодавства, натомість, як бездіяльність відповідача 1 щодо виконання умов даного договору триває вже 8 років.
Аналіз вищенаведених норм права з урахуванням встановлених судами обставин дає підстави дійти висновку, що тривала бездіяльність Львівської міської ради та її виконавчого комітету щодо розроблення, розгляду і затвердження детального плану території на вулиці Липова Алея, 5, в м. Львові для створення інфраструктури спортивного комплексу футбольного клубу на базі стадіону «Україна» відповідно до Генерального плану міста Львів та документації, наданої ТОВ «КПФ «Карпати» є протиправною.
Разом з тим, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає обґрунтованим висновок суду апеляційної інстанції щодо задоволення позовних вимог про зобов'язанням виконкому Львівської міської ради розглянути звернення позивача про надання дозволу та розробку детального плану території на вул.Липова Алея, 5 у м.Львові і вирішити її згідно з вимогами законодавства, оскільки виконавчий комітет, всупереч норм чинного законодавства, у встановлені законодавством строки, в установленому законодавством порядку та відповідно до своєї компетенції не розглядав звернення Товариства про надання дозволу на розробку детального плану території на вул.Липова Алея, 5 у м.Львові, а надані товариству відповіді необґрунтовані (зокрема, щодо невідповідності наданих Товариством графічних матеріалів Генеральному плану міста тощо), суперечать одна одній, не вирішують питання по суті, пропонують відкладення вирішення питання на невизначений строк, що є порушенням прав позивача та неможливість подальшого виконання ним умов укладених із Львівською міською радою договорів.
Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Оскільки судом були повно і правильно встановлені обставини справи однак при ухваленні рішення було допущено порушення норм матеріального права, ухвалене рішення підлягає частковому скасуванню з ухваленням в цій частині нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Львівської міської ради задовольнити частково.
Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2016 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Львівської міської ради у виконанні адміністративного договору між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Клуб професійного футболу «Карпати» від 21 грудня 2006 року, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 577 від 13 лютого 2007 року, про довгострокове та взаємовигідне співробітництво з метою створення інфраструктури спортивного комплексу професійного футбольного клубу на базі стадіону «Україна», стосовно укладення договору оренди земельних ділянок спортивного комплексу - скасувати.
Визнати протиправною бездіяльність Львівської міської ради у виконанні адміністративного договору між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Клуб професійного футболу «Карпати» від 21 грудня 2006 року, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 577 від 13 лютого 2007 року, про довгострокове та взаємовигідне співробітництво з метою створення інфраструктури спортивного комплексу професійного футбольного клубу на базі стадіону «Україна» (далі - Договір), стосовно укладення договору оренди земельних ділянок спортивного комплексу.
В іншій частині постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 9 листопада 2016 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: