Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 13.04.2017 року у справі №2а-0107/437/12 Постанова ВАСУ від 13.04.2017 року у справі №2а-01...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"13" квітня 2017 р. м. Київ К/800/20965/13

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Черпака Ю.К. (судді-доповідача), Головчук С.В., Мойсюка М.І.,розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_4 до Державної податкової служби в Автономній Республіці Крим, Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим про зобов'язання видати довідку про грошове забезпечення та здійснити перерахунок пенсії,

за касаційною скаргою Державної податкової служби в Автономній Республіці Крим на постанову Залізничного районного суду міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 12 грудня 2012 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2013 року,

встановив:

У лютому 2008 року ОСОБА_4 звернувся в суд з позовом до Державної податкової служби в Автономній Республіці Крим (далі - ДПС в АР Крим), Головного управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим (далі - ГУ в ПФУ АР Крим) про визнання неправомірними дій ДПС в АР Крим щодо виключення з грошового забезпечення надбавки за безперервну службу; зобов'язання видати ГУ ПФУ в АР Крим довідку про грошове забезпечення, включивши до неї надбавку за безперервну службу; зобов'язання ГУ ПФУ в АР Крим здійснити перерахунок пенсії з 1 травня 2007 травня з урахуванням надбавки за безперервну службу (90 %) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року №700 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268» і Указу Президента України від 12 липня 2003 року №595/2003.

Зазначав, що 30 липня 2005 року його звільнено з органів податкової міліції у відставку за віком. Позивачу призначено пенсію відповідно до Закону України від «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Судовим рішенням, що набрало законної сили, зобов'язано ДПА України перерахувати ОСОБА_4 пенсію з 1 липня 2005 року з урахуванням 90% надбавки за безперервну службу відповідно до Указу Президента від 12 липня 2003 року №595/2003. До 1 травня 2007 року позивач отримував пенсію з урахуванням надбавки за безперервну службу (90 %), однак після прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 12 травня 2007 року №700 ДПА в АР Крим направило ГУ ПФУ в АР Крим нову довідку про грошове забезпечення позивача, в якій надбавка за безперервну службу виключена.

Справа розглядалась судами неодноразово.

Постановою Залізничного районного суду міста Сімферополя від 14 травня 2008 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 4 листопада 2008 року, позов задоволено у повному обсязі.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 вересня 2012 року зазначені судові рішення скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою Залізничного районного суду міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 1 листопада 2012 року здійснено заміну первинного відповідача у справі - Державної податкової адміністрації в АР Крим на Державну податкову службу в АР Крим.

Постановою Залізничного районного суду міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 12 грудня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2013 року, позов задоволено. Визнано неправомірними дії ДПС в АР Крим по виключенню з грошового забезпечення ОСОБА_4 надбавки за безперервну службу у розмірі 90%. Зобов'язано ДПС в АР Крим видати ГУ ПФУ в АР Крим довідку про грошове забезпечення ОСОБА_4 з урахуванням надбавки за безперервну службу у розмірі 90%. Зобов'язано ГУ ПФУ в АР Крим провести ОСОБА_4 перерахунок пенсії з 1 травня 2007 року з урахуванням надбавки за безперервну службу у розмірі 90% відповідно до постанови КМУ від 12 травня 2007 року №700 та Указу Президента України від 12 липня 2003 року №595.

У касаційній скарзі ДПС у Львівській області, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, неправильне застосування норм матеріального права, просить скасувати їх судові рішення та прийняти нове про відмову у задоволенні позову. Скаргу мотивує тим, що встановлення і скасування особам начальницького складу податкової міліції щомісячної надбавки за безперервну службу є правом Голови ДПА України, а не обов'язком. Зазначає про відсутність підстав для включення у довідку про склад грошового забезпечення надбавки за безперервну службу ОСОБА_4, оскільки вона йому наказом Голови ДПА України не встановлювалась. Крім того, пенсія колишнім співробітникам податкової міліції розраховується залежно від суми грошового забезпечення працюючого на відповідній посаді працівника, а у 2007 році надбавка за безперервну службу на відповідній посаді в ДПА в АР Крим, з якої звільнився ОСОБА_4, не нараховувалась і не виплачувалась у зв'язку з відсутністю бюджетних асигнувань. Після набрання чинності постановою КМУ від 12 травня 2007 року №700 (1 травня 2007 року) виплата надбавки за безперервну службу не здійснювалася, тому підстав для включення її у довідку про грошове забезпечення, що враховується при обчисленні пенсії, немає.

Від ОСОБА_4 надійшли заперечення на касаційну скаргу, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню.

Судами встановлено, що ОСОБА_4 проходив службу на посаді заступника начальника управління податкової міліції в АР Крим.

Наказом голови ДПА в АР Крим від 30 липня 2005 року №430-л позивача звільнено з органів податкової міліції ДПА в АР Крим у відставку за віком. Вислуга років на день звільнення в календарному обчисленні складала 27 років 4 місяці 1 день, у пільговому - 27 років 7 місяців 28 днів.

Рішенням Залізничного районного суду м. Сімферополя від 14 жовтня 2005 року, яке набрало законної сили 25 жовтня 2005 року, зобов'язано ДПА України перерахувати ОСОБА_4 пенсію з 1 липня 2005 року з урахуванням 90% надбавки за безперервну службу відповідно до Указу Президента України від 12 липня 2003 року №595/2003.

12 травня 2007 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №700 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268», якою змінено розмір грошового забезпечення особам, які проходять військову чи іншу службу, у зв'язку з чим ДПА в АР Крим направило до ГУ в ПФУ АР Крим довідку про грошове забезпечення ОСОБА_4 від 21 листопада 2007 року №1359/Т05-55 для перерахунку пенсії.

Згідно з вказаною довідкою грошове забезпечення ОСОБА_4 складає 5804,27 грн та складається з: посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за секретність, надбавки за високі досягнення, премії.

До довідки ДПА в АР Крим не включено 90% надбавки за безперервну службу ОСОБА_4

Згідно з листом ДПС України від 19 листопада 2012 року протягом 2007 року по окремих органах податкової служби особам начальницького складу податкової міліції встановлювалась та виплачувалась надбавка за безперервну службу у межах асигнувань, затверджених у кошторисі для відповідного органу. За інформацією ДПС в АР Крим, зазначена у довідці про грошове забезпечення ОСОБА_4 для перерахунку пенсії надбавка за безперервну службу на момент настання права на перерахунок пенсії (1 травня 2007 року) не виплачувалась.

Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що оскільки право на отримання щомісячної надбавки за безперервну службу відповідно до Указу Президента України від 12 липня 2003 року № 595/2003 у розмірі 90% ОСОБА_4 встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили, то позивач має право на перерахунок пенсії з урахуванням цієї надбавки. Крім того, право позивача на отримання грошового забезпечення з урахуванням усіх належних складових не може залежати від наявності фінансування з бюджету на відповідний рік.

Статтею 27 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року №509-XII визначено, що форми і розміри матеріального забезпечення осіб начальницького складу податкової міліції, включаючи грошове утримання, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Пенсійне забезпечення осіб начальницького складу податкової міліції та оподаткування їх доходів здійснюються в порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького складу органів внутрішніх справ.

Згідно з частиною третьою статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року №2262-XII (далі - Закон №2262-XII) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Указом Президента України «Про надбавки військовослужбовцям Служби безпеки України та працівникам органів внутрішніх справ України за безперервну службу» від 24 квітня 2003 року №370 надано Голові Служби безпеки України та Міністрові внутрішніх справ України право встановлювати відповідно військовослужбовцям Служби безпеки України і працівникам органів внутрішніх справ України щомісячні надбавки за безперервну службу в органах безпеки і органах внутрішніх справ у відсотках до грошового забезпечення, які мають високі результати у службовій діяльності, залежно від стажу служби в таких розмірах: понад 5 років - до 10; понад 10 років - до 30; понад 15 років - до 50; понад 20 років - до 70; понад 25 років - до 90 відсотків.

Указом Президента України від 12 липня 2003 року №595 поширено чинність Указу Президента України від 24 квітня 2003 року №370 на осіб начальницького складу податкової міліції.

З урахуванням положень Указу Президента України від 24 квітня 2003 року №370 спірна надбавка має не загальнообов'язковий, а індивідуальний характер, оскільки є правом керівника та встановлюється за певних умов, а саме: за наявності необхідного стажу безперервної служби та за високі результати у службовій діяльності.

Отже, надбавка за безперервну службу належить до додаткових видів грошового забезпечення і має враховуватися при нарахуванні пенсії військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, які отримували її під час проходження служби і були звільнені зі служби після її запровадження.

До такого правового висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 28 березня 2013 року (справа №21-433а12).

З матеріалів справи видно, що під час проходження служби надбавка за безперервну службу ОСОБА_5 не встановлювалась, на час призначення пенсії у грошовому атестаті не зазначалась.

Так, рішенням Залізничного районного суду м. Сімферополя АРК від 14 жовтня 2005 року зобов'язано ДПА України перерахувати ОСОБА_5 пенсію з 1 липня 2005 року з урахуванням надбавки за безперервну службу.

Однак цим судовим рішенням зазначена надбавка позивачу не призначалась, ДПА України лише зобов'язано врахувати її під час перерахунку пенсії з певної дати. Крім того, із судового рішення не вбачається мотивів, з яких виходив суд, встановлюючи наявність у позивача права на перерахунок пенсії з урахуванням цієї надбавки.

12 травня 2007 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №700 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268», якою затверджено нові умови оплати праці, що застосовуються з 1 травня 2007 року.

Пунктом 2 цієї постанови визначено, що підвищення посадових окладів працівників органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів прокуратури, судів та інших органів, оплата праці яких провадиться згідно з цією постановою, здійснюється в межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах витрат з утримання відповідних органів. Керівникам органів, зазначених у цій постанові, переглянути власні рішення щодо встановлення видів та розмірів надбавок і преміювання виходячи з обсягу видатків на оплату праці, передбачених в планах асигнувань таких органів.

Відповідно до пункту 23 постанови Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 «Про затвердження Порядку і оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону 2262-XII міністерства та інші органи зобов'язані у п'ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

У зв'язку з прийняттям КМУ постанови №700, 21 листопада 2007 року ДПС в АР Крим направило до органу ПФУ нову довідку про грошове забезпечення за посадою заступника начальника управління податкової міліції ДПА в АР Крим, яку обіймав ОСОБА_5 до звільнення, до якої не включено надбавку за безперервну службу.

Такі дії ДПА в АР Крим зумовлені тим, що з 1 травня 2007 року до грошового забезпечення на посаді, на якій працював позивач, не входила надбавка за безперервну службу згідно з Указом Президента від 24 квітня 2003 року №370, і фактично не виплачувалась.

Крім того, Укази Президента України №370/2003 та № 595/2003, якими було передбачено надбавку на безперервну службу, у тому числі для працівників податкової міліції, втратили чинність з 1 січня 2008 року згідно з Указом Президента від 18 грудня 2007 року №1234/2007.

Враховуючи, що під час проходження служби позивачу надбавка за безперервну службу не встановлювалась, крім того, у 2007 році така надбавка працівникам податкової міліції ДПА в АР Крим не здійснювалась, суди безпідставно зобов'язали ДПС в АР Крим видати довідку про грошове забезпечення ОСОБА_4 з урахуванням цієї надбавки, а ГУ ПФУ в АР Крим - провести йому перерахунок пенсії з 1 травня 2007 року з її урахуванням відповідно до постанови КМУ від 12 травня 2007 року №700.

Відповідно до статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Оскільки суди повно встановили обставини справи, однак неправильно застосували норми матеріального права, їх судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 222, 223, 229, 232, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Касаційну скаргу Державної податкової служби в Автономній Республіці Крим задовольнити.

Скасувати постанову Залізничного районного суду міста Сімферополя Автономної Республіки Крим від 12 грудня 2012 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2013 року.

Ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.

Судді: Черпак Ю.К. Головчук С.В. Мойсюк М.І.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст