Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова КАС ВП від 31.01.2023 року у справі №1540/5027/18 Постанова КАС ВП від 31.01.2023 року у справі №154...
print
Друк
search Пошук

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

касаційний адміністративний суд верховного суду ( КАС ВП )

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 року

м. Київ

справа № 1540/5027/18

адміністративне провадження № К/9901/33480/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2020 (суддя Радчук А.А.,) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2020 (колегія суддів: Стас Л.В., Турецька І.О., Шеметенко Л.П.) у справі №1540/5027/18 за позовом Комунального підприємства "Міське управління житлово-комунального господарства" Чорноморської міської ради Одеської області до Державного реєстратора виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області Лещенко Юлія Олександрівна, Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, треті особи - Державне підприємство "Морський торговельний порт "Чорноморськ", Чорноморська міська рада Одеської області, Одеська обласна державна адміністрація, про визнання незаконними дій та скасування державної реєстрації,

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "Міське управління житлово-комунального господарства" Чорноморської міської ради Одеської області звернулося з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, державного реєстратора Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області Лещенко Юлії Олександрівни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору : Державне підприємство "Морський торговельний порт "Чорноморськ", Чорноморська міська рада Одеської області, Одеська обласна державна адміністрація, в якому просило:

- визнати незаконними дії Державного кадастрового реєстратора Ляховчак Н.В. відділу у м.Чорноморську міськрайонного управління в Овідіопольському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області про внесення відомостей про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,4300 га. кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5;

- скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 2,4300 га. кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5;

- скасувати державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку площею 2,4300 га., кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1229542351108, номер запису про право власності 20063578.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19.02.2019 провадження у справі за позовом Комунального підприємства "Міське управління житлово-комунального господарства" Чорноморської міської ради Одеської області закрито на підставі п.1ч.1 ст.238 КАС України, оскільки справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.04.2019 частково задоволено апеляційну скаргу Комунального підприємства "Міське управління житлово-комунального господарства" Чорноморської міської ради Одеської області, а ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.05.2019 провадження у справі закрито.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2019 ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 28 травня 2019 року скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2020, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2020, позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Ляховчак Н.В. відділу у м. Чорноморську міськрайонного управління в Овідіопольському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області щодо внесення відомостей про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,4300 га. кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5.

Зобов`язано Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру в Одеській області скасувати державну реєстрацію від 30.12.2016 в Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 2,4300 га. кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5.

Скасовано державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно земельної ділянки площею 2,4300 га., кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1229542351108, номер запису про право власності 20063578.

В решті позову відмовлено.

Не погодившись з судовими рішеннями, Державне підприємство "Морський торговельний порт "Чорноморськ" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати, ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судами застосовані норми права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.19.2018 у справі №823/2042/16, від 28.11.2018 у справі №815/6468/15, а також на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування окремих положень Земельного кодексу України в частині права мирного володіння земельною ділянкою державної форми власності.

Також скаржник зазначив, що судами першої та апеляційної інстанції допущено порушення норм процесуального права, а саме: суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи; суд встановив обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів; суд не дослідив зібрані у справі докази; справу розглянуто і вирішено неповноважним складом суду; суд першої інстанції прийняв рішення про права, свободи, інтереси та обов`язки скаржника, який не був залучений до участі у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 13.01.2021 відкрито касаційне провадження на підставі пп. 1, 3 та 4 частини четвертої статті 328 КАС України.

Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якій проти її задоволення заперечує, просить відмовити в її задоволенні.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що на підставі рішення Іллічівської міської ради від 22.07.1999 №49-ХХІІІ Іллічівському морському торгівельному порту було передано у постійне користування 360,47 га земель, для розвитку інфраструктури порту.

На підставі цього рішення було внесено зміни до Державного акту серії ОД-ІІ № 004798, виданого ДП "ІМТП" 16.09.1998, які було зареєстровано у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №42.

Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею від 16.09.1998 серії ОД-ІІ № 004798 у постійному ДП "МТП "Чорноморськ" перебувала земельна ділянка площею 282,62 га з цільовим призначенням для розвитку інфраструктури порту.

17.02.2004 Іллічівською міською радою було прийнято рішення №254-ХХІV "Про заходи щодо впорядкування деяких питань землеустрою в місті", на підставі п.3.1 цього рішення ДП "ІМТП" було зобов`язано провести на протязі 2004 року повну інвентаризацію земель порту.

Рішенням Іллічівської міської ради від 27.03.2009 №535/134-V було затверджено проект землеустрою щодо визначення в натурі (на місцевості) меж водоохоронної зони та прибережної смуги Чорного моря в межах м. Іллічівська Одеської області.

Земельна ділянка площею 2,43 га, що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, зокрема пляжна зона, входить в межі прибережної смуги.

Відповідно до рішення Іллічівської міської ради від 29.03.2012 №168 Територіальній громаді в особі Іллічівської міської ради вирішено видати свідоцтво про право власності на будівлі та споруди, зокрема підпірну стінку хвилелому №1584,8 п.м. та відкриті лотки дощової каналізації №2-11.

30.03.2012 видано свідоцтво про право власності на будівлі та споруду відповідно до якого, серед іншого, підпірна стінку хвилелому №1584,8 п.м. та відкриті лотки дощової каналізації №2-11 належать Територіальній громаді в особі Іллічівської міської ради на праві комунальної власності, а Міському управлінню Житлово-комунального господарства м. Іллічівська на праві господарського відання.

Зазначена підпірна стінка хвилелому проходить через усю територію земельної ділянки площею 2,43 га що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5.

Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 11.04.2012 №187-VІ "Про погодження переліків земельних ділянок щодо розмежування земель державної та комунальної власності на території Іллічівської міської ради" було погоджено перелік земельних ділянок, які залишаються у державній власності у межах міста Іллічівська, сел. Олександрівка, с. Малодолинське, с. Бурлача Балка на території Іллічівської міської ради (додаток №1, загальна площа 460,5643 га) та погоджено перелік земельних ділянок, які передаються у комунальну власність в межах міста Іллічівська, сел. Олександрівна, с. Малодолинське, с. Бурлача Балка на території Іллічівської міської ради (додаток №2, м. Іллічівськ, загальна площа 1716,8125 га).

Відповідно додатку №1 п.20 переліку земельних ділянок (додаток №1 переліку земельних ділянок, які залишаються у державній власності) зазначено що землекористувач ДП "ІМТП" (станом на теперішній час ДП "МТП "Чорноморськ") використовує земельну ділянку (санаторно - оздоровчий комплекс) площею 7,1443 га за адресою: Одеська обдасть, м. Іллічівськ, (м.Чорноморськ вул. Пляжна, 5 категорія земель - землі оздоровчого призначення, цільове використання 06.01 для будівництва і обслуговування санаторно - оздоровчих закладів (Державний акт на право постійного користування землею серії ОД-ІІ № 004798 від 16.09.1998р. №42).

Також відповідно до переліку земельних ділянок, стосовно земельних ділянок за №1629, 1630, 1635, 1638-1641, 2095 (додаток №2 перелік земельних ділянок, які передаються у комунальну власність в межах міста Іллічівська) зазначено користувачем Іллічівську міську раду (пляжі) площа земельних ділянок 10,3249 га, адреса: Одеська область, м. Іллічівськ, землі рекреаційного призначення, 18.00 землі загального користування, правовстановлюючі документи на землю відсутні.

Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 07.12.2012 №259-VІ було затверджено проект землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності в межах населених пунктів м, Іллічівська, сел. Олександрівка, с. Малодолинське, с, Бурлача Балка на території Іллічівської міської ради Одеської області, розмежовано землі державної та комунальної власності в межах населених пунктів м, Іллічівська, сел. Олександрівка, с. Малодолинське, с, Бурлача Балка на території Іллічівської міської ради Одеської області: землі державної власності загальною площею 460,5643 га; землі комунальної власності загальною площею 1716,8125 га.

Відповідно до договору від 10.08.2016 №16/337-А між ДП "МТП "Чорноморськ" та ТОВ "Компанія Аметист" у 2016 році була розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що перебуває в постійному користуванні ДП "МТП "Чорноморськ" з цільовим призначенням - для розвитку інфраструктури порту, розташованої за адресою, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Транспортна, 2.

В технічному завданні вищезазначеної документації із землеустрою, затвердженому замовником ДП "МТП "Чорноморськ" від 10.08.2016 та погодженого директором ТОВ "Компанія Аметист", зазначено сформувати земельну ділянку зайняту будівлями та спорудами санаторно-оздоровчого комплексу ДП "МТП "Чорноморськ" за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул.Пляжна,5 в фактичних межах, в яких на даний момент використовується земельна ділянка з врахуванням встановлених прибережної захисної смуги та пляжної зони Чорного моря, тобто виділивши в окрему земельну ділянку - ділянку в межах прибережної захисної смуги.

У пункті 2.5 пояснювальної записки в технічній документації із землеустрою зазначено, що Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 11.04.2012 №187-VI погоджені переліки земельних ділянок що залишаються в державній власності відповідно до "Проекту землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності в межах населених пунктів м.Чорноморськ, сел. Олександрівка, с.Малодолинське, с.Бурлача Балка на території Іллічівської міської ради Одеської області" (далі Проект). Даним Проектом до земель, які залишаються у державній власності віднесено земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні ДП "МТП "Чорноморськ" (ділянка №20 на даному проектному плані). До земель, які можуть бути передані у комунальну власність віднесено земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні ДП "МТП "Чорноморськ", на якій в подальшому встановлена прибережна захисна зона Чорного моря та пляжна зона Чорного моря (ділянка №1635 на проектному плані).

В пункті 2.7 пояснювальної записки до технічної документації із землеустрою та в пропозиціях щодо узгодження даних, отриманих в результаті проведення інвентаризації земельної ділянки зазначено, що на даний момент із земель, які були надані в постійне користування ДП "МТП "Чорноморськ", згідно державного акту на право постійного користування землею Серія ОД-II № 004798 від 16 вересня 1998 року, не сформованою залишилась земельна ділянка загальною площею 9,5536 га зайнята будівлями та спорудами санаторно-оздоровчої комплексу ДП "МТП "Чорноморськ" за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, ву: Пляжна, 5, з них земельна ділянка площею 2,4300 га знаходиться в прибережній захисні смузі Чорного моря.

В пункті 2.8 пояснювальної записки до технічної документації із землеустрою та в пропозиціях щодо узгодження даних, отриманих в результаті проведення інвентаризації земельної ділянки зазначено, що шляхом інвентаризації сформовані земельні ділянки загальною площею 9,5536 га в фактичних межах на даний час, які перебувають в постійному користуванні державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" з цільовим призначенням - для розвитку інфраструктури порту зайняті будівлями та спорудами санаторно-оздоровчого комплексу ДП "МТП "Чорноморськ" за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, в тому числі:

земельна ділянка площею 7,1236 га з цільовим призначенням - для розвитку інфраструктури порту, зайнята будівлями та спорудами санаторно-оздоровчого комплексу ДП "МТП "Чорноморськ" адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5. Код цільового призначення: J.12.02. Для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту;

земельна ділянка площею 2,4300 га з цільовим призначенням - для розвитку інфраструктури порту, зайнята будівлями та спорудами санаторно-оздоровчого комплексу ДП "МТП "Чорноморськ" адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5. Код цільового призначення: I.10.02. Для облаштування та догляду за прибережними захисними смугами.

30.12.2016 відповідно до ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр", на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), (розробник ТОВ "Компанія Аметист", ОСОБА_1 ), кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у м. Іллічівську Ляховчак Н.В. проведено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: Одеська область, м.Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, загальною площею 2,4300 га та присвоєно кадастровій номер: 5110800000:02:026:0149.

14.04.2017 Державним реєстратором Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області Лещенко Ю.О. зареєстровано вид речового права на нерухоме майно - право власності на земельну ділянку за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, кадастровій номер: 5110800000:02:026:0149, за державою в особі Одеської державної адміністрації Одеської області та право постійного користування земельною ділянкою за Державним підприємством "Морський торгівельний порт "Чорноморськ", реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1229542351108, номер запису про право власності 20063578.

Вважаючи державну реєстрацію земельної ділянки та права власності на неї протиправним, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що державну реєстрацію спірної земельної ділянки здійснено у Державному земельному кадастрі на підставі технічної документації із землеустрою, яка не затверджена у встановленому законом порядку.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Колегія суддів зазначає, що згідно із частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 4 КАС України передбачено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому:

хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або

хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або

хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

За правилами п.1 ч.1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб`єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС).

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.

Разом з тим неправильним є поширення юрисдикції адміністративних судів на той чи інший спір тільки тому, що відповідачем у справі є суб`єкт владних повноважень, а предметом перегляду - його акт індивідуальної дії. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Необхідно з`ясовувати, у зв`язку із чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.

Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язані з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.

Аналогічні висновки вказані в постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.19.2018 у справі №823/2042/16, від 28.11.2018 у справі №815/6468/15, які не враховані судом апеляційної інстанції при розгляді цієї справи.

Відповідно до ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до ч. 6 ст.16 цього Закону кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 цього Закону державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об`єднання земельних ділянок;

2) якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Аналогічні підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок містить п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.

Заява позивача про видалення з Державного земельного кадастру інформації щодо державної реєстрації земельної ділянки на цих підставах не ґрунтувалась.

Наведені у частині 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та пункті 114 Порядку № 1051 випадки скасування державної реєстрації земельної ділянки розраховані на відсутність спірних правовідносин та не можуть обмежувати право особи на захист своїх земельних прав та інтересів у разі неправомірної реєстрації земельної ділянки за іншою особою.

У той же час, відповідно до пункту 60 Порядку № 1051 (чинного на звернення позивача до реєстратора) було передбачено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Скасування державної реєстрації земельної ділянки з цієї підстави має на меті припинення існування земельної ділянки як об`єкту, речові права на який відсутні, і щодо якої не існує речових прав.

Як вищевстановлено 14.04.2017 Державним реєстратором Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області Лещенко Ю.О. зареєстровано вид речового права на нерухоме майно - право власності на земельну ділянку за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5 , кадастровій номер: 5110800000:02:026:0149, за державою в особі Одеської державної адміністрації Одеської області та право постійного користування земельною ділянкою за Державним підприємством "Морський торгівельний порт "Чорноморськ", реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1229542351108, номер запису про право власності 20063578.

Тобто, оскаржуючи відповідні дії щодо державної реєстрації земельної ділянки, право власності на яку зареєстровано за державою, фактично стосується заявлених майнових прав позивача на цю земельну ділянку, яка, на його думку, є комунальною власністю.

Таким чином, у даній справі спір фактично стосується не оскарження рішень суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з реалізацією його компетенції у сфері управління, а права власності на земельну ділянку.

Відтак позовна вимога про скасування державної реєстрації права власності за державою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на спірну земельну ділянку вочевидь є приватно-правовою також за наведених мотивів.

Натомість, колегія суддів наголошує, що розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають з владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення порушується право особи на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.

Аналогічні висновки Суду викладені також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі № 902/517/17 (провадження № 12-78гс18).

За таких обставин, оскільки позивач, звертаючись з даним позовом до адміністративного суду просить захистити своє майнове право власності на земельну ділянку, то такий спір носить приватноправовий характер та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Крім того, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2020 (справа №820/4524/18) зазначено, що такий критерій визначення юрисдикції спору, як наявність порушень вимог чинного реєстраційного законодавства у діях державного реєстратора під час державної реєстрації прав на земельну ділянку не завжди є достатнім та ефективним, адже наявність цих порушень можна встановити лише при розгляді справи по суті, а не на момент звернення позивача з позовною заявою. Скасування державної реєстрації права, належного одній особі, за заявою іншої особи в порядку адміністративного судочинства не дозволяє остаточно вирішити спір між цими особами. Тобто не виконується основне завдання судочинства. У таких спорах питання правомірності укладення цивільно-правових договорів, на підставі яких відбулись реєстраційні дії, обов`язково постають перед судом, який буде вирішувати спір, незалежно від того, чи заявив позивач вимогу щодо оскарження таких договорів.

Апеляційний суд при розгляді цієї справи по суті посилається на наявність ухвали Господарського суду Одеської області від 13.08.2018 у справі № 916/1639/18, якою було відмовлено у відкритті провадження за позовом Чорноморської міської ради Одеської області до Державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чорноморську Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м. Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Ляховчак Наталії Вікторівни та Міськрайонного управління в Овідіопольському районі та м. Чорноморську Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про скасування державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку площею 2,4300 га кадастровий номер 5110800000:02:026:0149, яка знаходиться за адресою: Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Пляжна, 5, оскільки суд вважав, що цей спір має розглядатися за правилами адміністративного, а не господарського судочинства. Вказана ухвала набрала законної сили 27.08.2018.

Суд апеляційної інстанції вказує на непослідовність правозастосовної діяльності в аспекті юрисдикційного розмежування даних спірних правовідносин, що створює позивачу суттєві перешкоди у реалізації права на судовий захист, а тому з метою захисту порушеного права апеляційний суд вважає за доцільне здійснювати розгляд даного спору за правилами адміністративного судочинства. При цьому посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, зробленими в постанові від 17.10.2018 у справі №201/4802/16-а.

Однак суд касаційної інстанції звертає увагу, що позивачем у господарській справі № 916/1639/18 є Чорноморська міська рада Одеської області, а у справі, що розглядається - Комунальне підприємство "Міське управління житлово-комунального господарства" Чорноморської міської ради Одеської області, а тому сторони не є тими ж самими. Отже останньому не обмежено право на звернення до суду з позовом в порядку господарського судочинства.

Суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, установлених статтями 238 240 КАС України. Порушення правил юрисдикції адміністративних судів, визначених статтею 19 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів касаційної скарги (стаття 354 КАС України).

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Враховуючи викладене, зважаючи на помилковість позиції судів попередніх інстанцій щодо наявності у переданому на вирішення суду спорі визначальних ознак справи адміністративної юрисдикції, Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваних судових рішень та закриття провадження у адміністративній справі на підставі пункту 1 частини першої статті 238 та частини першої статті 354 КАС України.

Решта доводів в касаційній скарзі щодо порушення судами норм процесуального права не знайшли свого підтвердження.

Відповідно до частини шостої статті 139 КАС якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Оскільки Верховний Суд не змінює судові рішення та не ухвалює нове, розподіл судових витрат не здійснюється. Керуючись ст.ст. 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2020 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.10.2020 скасувати.

Провадження у справі №1540/5027/18 закрити.

Роз`яснити Комунальному підприємству "Міське управління житлово-комунального господарства" Чорноморської міської ради Одеської області що розгляд цієї справи віднесено до юрисдикції господарського суду та що воно вправі протягом десяти днів з дня отримання ними відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.Ю. Бучик

Судді Л.Л. Мороз

А.І. Рибачук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст

Приймаємо до оплати